Jumaat, 10 April 2009

BUTA MATA KENA TEMBAK GAS??

BUTA MATA KENA TEMBAK GAS??

Malaysiakini melaporkan;

”Seorang pelajar buta sebelah mata setelah terkena serpihan objek daripada gas pemedih mata ketika rusuhan penyokong bola sepak Kelantan di luar stadium malam Selasa lepas”

”Ketika kejadian, Muhammad Huzaifah Mohd Noor, 18, dari Kampung Pasir Tok Kambing di Kota Bharu sedang mengemas barangan jualan di gerai minuman milik sepupunya, lapor Bernama”

”Mata kanan Muhammad Huzaifah, pelajar Institut Latihan Perindustrian Pengkalan Chepa, gagal dipulihkan walaupun menjalani pembedahan lebih empat jam di hospital sejurus selepas kejadian”

”Menceritakan detik kejadian, Muhammad Huzaifah berkata kejadian itu berlaku ketika beliau sedang membantu sepupunya Abdul Rahman Hussein di gerai yang terletak 100 meter dariStadium Sultan Muhammed IV, dan bersiap untuk pulang
[1]

KOMEN:

Saman.... jangan tak saman.. ganti rugi sebanyak RM 200 juta. Sepatutnya kena lebih lagi, kerana pihak terbabit telah merosakan sesuatu yang tidak ada alat gantian. Mereka merosakan anggota manusia yang merupakan kepunyaan Allah SWT, yang Allah hadiahkan kepada manusia, malahan menyuruh menjaganya dengan baik.

Firman Allah;

وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آَدَمَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya kami muliakan anak Adam”

(Surah Al-Isra’ : 30)

Mengikut undang-undang Islam, hukuman yang perlu dikenakan kepada pihak terbabit adalah Qisas. Bermakna, jika dia menembak sehingga membutakan mata orang, maka hendaklah dibutakan mata penembak itu. pun begitu, dia bisa dimaafkan, iaitu dengan mendapat kemaafan dari pihak yang ditembak.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَى بِالْأُنْثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qishaash berkenaan dengan orang-orang yang dibunuh; orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba, dan wanita dengan wanita. Maka barangsiapa yang mendapat suatu pema'afan dari saudaranya, hendaklah (yang mema'afkan) mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah (yang diberi ma'af) membayar (diat) kepada yang memberi ma'af dengan cara yang baik (pula). Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu dan suatu rahmat”

(Surah Al-Baqarah : 178)

Jika tindakan ini tidak diambil, dibimbangi perkara yang sama akan berulang kembali. Dengan itu, masalah kezaliman pasti akan tersebar, tidak akan berjaya dihapuskan.

Sekian

p/s : ”Dalam Islam, selagi mana kamu adalah manusia, kamu tidak ada kekebalan dari dikenakan sebarang tindakan hukuman, hatta kamu berjawatan polis sekalipun”

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 april 2009 * 4:44 petang



[1] http://www.malaysiakini.com/news/102061

Tiada ulasan: