JANGAN TERPERANGKAP !!
KISAH PERTAMA:
Peperangan badar Al-Kubra melahirkan kemenangan gilang gemilang. Harta ghanimah yang terhasil dari peperangan dibahagikan dikalangan tentera islam ketika itu.
Dalam pembahagian yang diberikan dikalangan tentera Islam, menyebabkan ada sebilangan rakyat Madinah yang masih kufur merasa cemburu. Dengan itu, menyebabkan mereka mula masuk islam dengan niat untuk mendapatkan harta ghanimah.
Golongan ini masuk islam bukan keikhlasan mereka terhadap Islam, tetapi keinginan mereka terhadap harta ghanimah. Mereka inilah yang disebut golongan munafiq.
Keadaan ini disedari oleh Abu Sufyan yang merupakan perdana Menteri makkah, juga Khalid bin Al-Walid yang berjawatan Menteri Pertahanan makkah.
Melihat ketidak puas hatinya sebilangan golongan di Madinah disebalik pembahagian harta ghaminah itu, menyebabkan Abu Sufyan dan Khalid Al-Walid telah melakukan provokasi untuk berlakunya peperangan kedua selepas peperangan badar Al-Kubra, bagi menuntut maruah dalam kekalahan mereka dalam peperangan badar yang lalu.
Provokasi demi provokasi yang dilakukan, menyebabkan berlakunya peperangan uhud. Dalam peperangan tersebut, Khalid Al-Walid telah menyusun satu tipu daya yang berkait dengan harta rampasan perang.
Khalid Al-Walid sedar kekecohan kecil berlaku di Madinah selepas peperangan badar Al-Kubra disebabkan harta rampasan perang (baca: harta ghanimah). Ini kerana, mereka yang layak menerima harta rampasan perang adalah mereka yang terlibat dalam peperangan.
Justeru, dengan isu “harta ghanimah” ini dijadikan sebagai sasaran penting dalam melemahkan tentera Islam dalam peperangan uhud.
Makanya, Khalid Al-Walid yang merupakan komandor dalam peperangan uhud telah mengarahkan tentera kuffar agar menyerang tentera Islam dibawah bukit uhud. Serangan yang dilakukan itu, bukanlah untuk serangan sebenar, bahkan ia sekadar tipu daya sahaja.
Serangan yang dilakukan dibawah bukit uhud itu, dilakukan untuk melahirkan “perasaan kuat” oleh tentera Islam. Justeru, , dikala perang sedang kecamuk, tentera Kuffar memperlihatkan seperti lemah, dan lari meninggalkan kawasan tersebut dengan ditnggalkan sama “harta” yang banyak dengan harapan pasukan pemanah Islam yang berada di atas bukit uhud akan turun meninggalkan posisi di atas bukit yang merupakan asas kekuatan tentera islam.
Ternyata “tipu daya” khalid Al-Walid berjaya, menyebabkan ramai pasukan pemanah tentera Islam telah turun dari bukit uhud untuk mendapatkan harta ghanimah, dan dikala itulah tentera Kuffar yang dikepalai Khalid Al-Walid menyerang bukit uhud dan seterusnya menguasainya.
Dengan kejayaan menguasai bukit uhud itu, menyebabkan tentera Kuffar diisytiharkan menang dalam pepernagan tersebut, dan tentera Islam kecundang.
KISAH KEDUA:
Semasa Sultan Muhammad Al-Fateh berumur 16 tahun. Sultan Murad telah bercuti dan meninggalkan pemerintahannya kepada anaknya yang berumur 16 tahun itu.
Golongan kristian di kota Konstentinopel berfikir untuk mendapatkan kerajaan pimpinan Sultan Murad yang kini berada di tangan anaknya yang umur muda belia itu. Pada mereka, dengan umur sultan muhammad Al-Fateh yang baru 16 tahun, sudah pasti dia bisa diperdayakan dengan harta dan perempuan.
Makanya, raja kristian telah menghantar beberapa menterinya berjumpa Sultan Muhammad Al-Fateh dengan dibawa bersama harta yang banyak, dan perempuan yang cantik-cantik.
Ketika berada dihadapan Sultan Muhammad Al-Fateh, baginda bertanya tentang harta dan perempuan yang dibawa bersama. Mereka menjawab bahawa harta dan perempuan itu merupakan hadiah kepada baginda.
Sultan Muhammad Al-Fateh sedar dengan tujuan jahat puak-puak kristian dari Kota Konstentinopel itu. Mereka mahu memperdaya baginda sultan dengan harta dan perempuan ini, dan seterusnya mendapat ruang yang penting untuk menguasai kerajaan pimpinannya.
Baginda Sultan Muhammad Al-Fateh menolak segala hadiah-hadiah yang merupakan “tipu daya” itu. Dengan penolakan tersebut, raja kristian sudah berangapan bahawa usaha hendak mendapatkan kerajaan pimpinan Sultan Muhammad Al-Fateh adalah mustahil, malah melahirkan kekalahan kristian dalam mempertahankan Kota Konstentinopel di masa akan datang.
Ternyata, sangkaan puak-puak kristian itu tepat.
MORAL DARI DUA KISAH INI
a) kekalahan tentera Islam dalam peperangan uhud disebabkan kurangnya kekuatan jati diri dari kalangan tentera islam di kala itu. Ekoran itu, disebabkan harta rampasan perang (baca : ghanimah), mereka terpedaya yang akhirnya melahirkan kekalahan dalam peperangan.
KISAH PERTAMA:
Peperangan badar Al-Kubra melahirkan kemenangan gilang gemilang. Harta ghanimah yang terhasil dari peperangan dibahagikan dikalangan tentera islam ketika itu.
Dalam pembahagian yang diberikan dikalangan tentera Islam, menyebabkan ada sebilangan rakyat Madinah yang masih kufur merasa cemburu. Dengan itu, menyebabkan mereka mula masuk islam dengan niat untuk mendapatkan harta ghanimah.
Golongan ini masuk islam bukan keikhlasan mereka terhadap Islam, tetapi keinginan mereka terhadap harta ghanimah. Mereka inilah yang disebut golongan munafiq.
Keadaan ini disedari oleh Abu Sufyan yang merupakan perdana Menteri makkah, juga Khalid bin Al-Walid yang berjawatan Menteri Pertahanan makkah.
Melihat ketidak puas hatinya sebilangan golongan di Madinah disebalik pembahagian harta ghaminah itu, menyebabkan Abu Sufyan dan Khalid Al-Walid telah melakukan provokasi untuk berlakunya peperangan kedua selepas peperangan badar Al-Kubra, bagi menuntut maruah dalam kekalahan mereka dalam peperangan badar yang lalu.
Provokasi demi provokasi yang dilakukan, menyebabkan berlakunya peperangan uhud. Dalam peperangan tersebut, Khalid Al-Walid telah menyusun satu tipu daya yang berkait dengan harta rampasan perang.
Khalid Al-Walid sedar kekecohan kecil berlaku di Madinah selepas peperangan badar Al-Kubra disebabkan harta rampasan perang (baca: harta ghanimah). Ini kerana, mereka yang layak menerima harta rampasan perang adalah mereka yang terlibat dalam peperangan.
Justeru, dengan isu “harta ghanimah” ini dijadikan sebagai sasaran penting dalam melemahkan tentera Islam dalam peperangan uhud.
Makanya, Khalid Al-Walid yang merupakan komandor dalam peperangan uhud telah mengarahkan tentera kuffar agar menyerang tentera Islam dibawah bukit uhud. Serangan yang dilakukan itu, bukanlah untuk serangan sebenar, bahkan ia sekadar tipu daya sahaja.
Serangan yang dilakukan dibawah bukit uhud itu, dilakukan untuk melahirkan “perasaan kuat” oleh tentera Islam. Justeru, , dikala perang sedang kecamuk, tentera Kuffar memperlihatkan seperti lemah, dan lari meninggalkan kawasan tersebut dengan ditnggalkan sama “harta” yang banyak dengan harapan pasukan pemanah Islam yang berada di atas bukit uhud akan turun meninggalkan posisi di atas bukit yang merupakan asas kekuatan tentera islam.
Ternyata “tipu daya” khalid Al-Walid berjaya, menyebabkan ramai pasukan pemanah tentera Islam telah turun dari bukit uhud untuk mendapatkan harta ghanimah, dan dikala itulah tentera Kuffar yang dikepalai Khalid Al-Walid menyerang bukit uhud dan seterusnya menguasainya.
Dengan kejayaan menguasai bukit uhud itu, menyebabkan tentera Kuffar diisytiharkan menang dalam pepernagan tersebut, dan tentera Islam kecundang.
KISAH KEDUA:
Semasa Sultan Muhammad Al-Fateh berumur 16 tahun. Sultan Murad telah bercuti dan meninggalkan pemerintahannya kepada anaknya yang berumur 16 tahun itu.
Golongan kristian di kota Konstentinopel berfikir untuk mendapatkan kerajaan pimpinan Sultan Murad yang kini berada di tangan anaknya yang umur muda belia itu. Pada mereka, dengan umur sultan muhammad Al-Fateh yang baru 16 tahun, sudah pasti dia bisa diperdayakan dengan harta dan perempuan.
Makanya, raja kristian telah menghantar beberapa menterinya berjumpa Sultan Muhammad Al-Fateh dengan dibawa bersama harta yang banyak, dan perempuan yang cantik-cantik.
Ketika berada dihadapan Sultan Muhammad Al-Fateh, baginda bertanya tentang harta dan perempuan yang dibawa bersama. Mereka menjawab bahawa harta dan perempuan itu merupakan hadiah kepada baginda.
Sultan Muhammad Al-Fateh sedar dengan tujuan jahat puak-puak kristian dari Kota Konstentinopel itu. Mereka mahu memperdaya baginda sultan dengan harta dan perempuan ini, dan seterusnya mendapat ruang yang penting untuk menguasai kerajaan pimpinannya.
Baginda Sultan Muhammad Al-Fateh menolak segala hadiah-hadiah yang merupakan “tipu daya” itu. Dengan penolakan tersebut, raja kristian sudah berangapan bahawa usaha hendak mendapatkan kerajaan pimpinan Sultan Muhammad Al-Fateh adalah mustahil, malah melahirkan kekalahan kristian dalam mempertahankan Kota Konstentinopel di masa akan datang.
Ternyata, sangkaan puak-puak kristian itu tepat.
MORAL DARI DUA KISAH INI
a) kekalahan tentera Islam dalam peperangan uhud disebabkan kurangnya kekuatan jati diri dari kalangan tentera islam di kala itu. Ekoran itu, disebabkan harta rampasan perang (baca : ghanimah), mereka terpedaya yang akhirnya melahirkan kekalahan dalam peperangan.
b) Kemenangan tentera islam dalam usaha menguasai Kota Konstentinopel adalah disebabkan kekuatan jati diri yang wujud pada Sultan Muhammad Al-Fateh dan tenteranya. Ekoran itu, walaupun diberikan hadiah harta yang banyak dan perempuan yang cantik-cantik, mereka tidak termakan tipu daya itu dan seterusnya bukan sekadar berjaya mempertahankan kerajaan yang ada, malah berjaya menguasai kerajaan musuh.
REALITI KITA PULA:
a) Sedarkah kita, semasa muktamar PAS tahun lepas; di ipoh. Ramai intelligen BN memakai pas pemerhati dan turut sama dalam mengikuti Muktamar??
b) Sedarkah kita, dikala perwakilan PAS sebulat suara menerima muzakarah/muqabalah dengan UMNO, menyebabkan mereka ”menarik nafas” gembira kerana pada mereka, serangan saraf mereka menerusi sudah berjaya diperingkat awal ??? ini kerana, dengan muqabalah, mereka akan menggunakan ruang ini untuk menusup masuk untuk menjatuhkan PAS di masa akan datang.
c) Sedarkan kita, setelah persetujuan muktamar tersebut terhadap muzakarah/muqabalah itu, menyebabkan mereka mula menyusun strategi untuk memperdayakan sebilangan pimpinan PAS tertentu dengan kemewahan ??
d) Sedarkah kita, ternyata strategi mereka yang mahu memperdayakan sebilangan pimpinan PAS tertentu dengan kemewahan itu berjaya ???
e) Sedarkah kita, mereka mengikuti juga persidangan Muktamar PAS di Shah Alam baru-baru ini ???
f) Sedarkah kita, mereka amat gembira dengan berita ….. (ada lagi, tidak boleh didedahkan, dibimbangi lahir pelbagai spekulasi jahat)
g) ….
h) …..
MUNGKIN KITA AKAN SOAL
Takkan salah nak muzakarah/muqabalah, sedangkan ia diizinkan dalam Islam ???
Jawapan ;
Memang tidak salah. Tetapi perlu berhati-hati, kerana dibimbangi ia adalah perangkap.
Keadaan ini, sama sahaja seperti tidak salahnya makan harta ghanimah, malah ia memang menjadi hak bagi mereka yang terlibat dalam peperangan. Pun begitu, didapati antara punca kekalahan tentera islam ketika itu adalah disebabkan ‘harta ghanimah’ yang dihalalkan dalam Islam.
Isu kita sekarang bukan salah atau tidak, tetapi apakah ia perangkap atau tidak ??
Sekian
Wallahu ‘Alam
Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/
ustaz_bakistani@yahoo.com
- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 Jun 2009 * 8:35 pagi
MUNGKIN KITA AKAN SOAL
Takkan salah nak muzakarah/muqabalah, sedangkan ia diizinkan dalam Islam ???
Jawapan ;
Memang tidak salah. Tetapi perlu berhati-hati, kerana dibimbangi ia adalah perangkap.
Keadaan ini, sama sahaja seperti tidak salahnya makan harta ghanimah, malah ia memang menjadi hak bagi mereka yang terlibat dalam peperangan. Pun begitu, didapati antara punca kekalahan tentera islam ketika itu adalah disebabkan ‘harta ghanimah’ yang dihalalkan dalam Islam.
Isu kita sekarang bukan salah atau tidak, tetapi apakah ia perangkap atau tidak ??
Sekian
Wallahu ‘Alam
Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/
ustaz_bakistani@yahoo.com
- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 Jun 2009 * 8:35 pagi
1 ulasan:
salam,
saya sangat setuju dgn tuan. kenapa dlm keadaan semakin ramai yg marah & anti kpd UMNO-BN atas usaha / dakwah kita yg menerangkan & menjelaskan kpd semua ttg kebobrokan & kejahatan kita, tiba2 ada juga dikalangan kita yg mengajak kita bersama mereka. pelik? adakah kerana ghanimah sudah terbentang di depan mata?
Catat Ulasan