Khamis, 16 Julai 2009

BAHAYA POLITIK KEPENTINGAN DIRI

BAHAYA POLITIK KEPENTINGAN DIRI

Di Karachi, Pakistan. Perbalahan mazhab antara sunni dan syiah menjadi perkara serius. Perbalahan antara mazhab, bukan sekadar perbalahan debat ilmu, malah ia menjadi 'peperangan' yang melibatkan bunuh membunuh.

Semasa belajar di Pakistan, aku sempat melihat tiga orang ulama hadis di Pakistan telah dibunuh oleh syiah, iaitu maulana Nizamuddin (mengajar Al-bukhari di jamiah New Town), maulanda yusuf Ad-Dunyawi (mengajar Sunan Abi Daud di jamiah New Town) dan maulana Sanaullah (Mengajar Sunan An-Nasai di jamiah Farooqiyyah).

Disebabkan sentimen kemazbahan itu menjadi perkara serius dari kalangan rakyat Pakistan, melahirkan perbalahan mazhab yang teruk. Apabila keadaan ini berlaku, sudah pasti ia akan dijadikan ruang terbuka bagi ahli-ahli politik di Pakistan untuk mempertahankan politik zalim mereka.

Semasa aku berada di Pakistan, aku sempat di zaman Nawaz Syarif. Beliau seorang pemimpin Pakistan yang cukup masyhur dengan keterlibatan dengan rasuah.

Di kala isu rasuah nawaz Syarif sudah menjadi sungutan rakyat. Rakyat Pakistan juga telah bangkit untuk menjatuhkan Nawaz Syarif, menyebabkan isu ini telah difikirkan cara untuk ditutup; agar tidak dibicarakan oleh rakyat lagi.

Ekoran itu, saat isu ini berada dikemuncaknya, terpancul satu berita dalam akhbar menyatakan ada sebuah masjid sunni telah dimasuki oleh beberapa orang yang tidak dikenali, menembak orang Sunni yang sedang menunaikan solat subuh.

Apabila berita ini sudah tersebar dalam akhbar, menyebabkan ramai menuduh bahawa ini adalah 'kerjabuat' puak-puak syiah, waimma tuduhan itu tidak terbuktikan langsung.

Tuduhan itu menyebabkan lahirnya perbalahan mazhab sehingga berlaku bunuh membunuh. Apabila keadaan ini sudah berlaku, menyebabkan isu rasuah nawaz syarif tertutup. Makanya, bertahanlah Nawas Syarif sebagai pemimpin kerajaan Pakistan yang rasuah itu.

Walaubagaimanapun, nawas Syarif akhirnya jatuh dan naiklah pemimpin Pakistan yang lain.

Dari kisah ini, sentimen rakyat selalunya dimainkan oleh ahli politik zalim demi mempertahankan kuasa mereka. Keadaan yang sama juga, tidak mustahil berlaku di Negara di luar Pakistan.

Justeru, rakyat akan selamat jika sesuatu sentiment yang dimainkan oleh pihak pemimpin zalim tidak termakan oleh rakyat.

Baca sama:
Kalau dia bunuh diri, pasai apa, SPRM?


Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kopitiam bangi, Bandar Baru Sungai buloh
16 Julai 2009 * 11:29 malam

Tiada ulasan: