Selasa, 14 Julai 2009

PERGI TAK KEMBALI (8) : BERDOA DI KALA BERLAKU KEMATIAN

BERDOA DI KALA BERLAKU KEMATIAN

Berdoa merupakan ibadat yang penting dalam ajaran Islam. Islam memandang, berdoa merupakan perkara asas dalam beribadat.

Sabda Nabi SAW;

الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ

Maksudnya;
”Doa adalah otak bagi ibadat
[1]

Jika diperhatikan kepada hadis ini, sudah pasti kita akan mendapat satu gambaran bahawa betapa Nabi SAW memandang pentingnya doa sehingga sampai satu tahap mengkaitkan antara ibadat dengan otak. Sepertimana otak amat penting bagi kehidupan manusia, begitujugalah betapa pentingnya faktor doa dalam beribadat kepada Allah SWT. Di kala manusia yang sihat tetapi tidak berotak disebut sebagai gila; sudah pasti ia tidak mempunyai sebarang faedah terhadap kehidupannya, begitulah tidak faedahnya ibadat yang tidak mengandungi doa.

Kenapa doa adalah perkara penting??

Tidak ada manusia yang hidup atas muka bumi ini tidak mempunyai sebarang masalah. Apabila sesuatu masalah menimpa, sudah pasti berhajat kepada pihak lain untuk mendapatkan bantuan dan pertolongan.

Sudah pasti, pihak yang diminta agar diberikan pertolongan itu adalah manusia yang mempunyai kelengkapan terhadap perkara yang dipohon. Mana mungkin sesuatu permohonan itu dilakukan terhadap manusia yang tidak mempunyai apa-apa pun.

Pepatah arab ada menyebut;

فاقد الشيء لا يعطي

Maksudnya;
”Orang yang tidak ada sesuatu pun, tidak bisa memberi”

Justeru, pihak yang terlebih utama untuk dipohon sesuatu perkara adalah tuhan yang mempunyai semua perkara, iaitu Allah SWT.

ORANG MATI PERLUKAN DOA

Orang yang sudah meninggal dunia tidak mempunyai sebarang keupayaan dan masa lagi untuk memohon sebarang perkara pun dari Allah SWT. Sesungguhnya doa manusia – terutama bertaubat – tidak akan diterima lagi oleh Allah ketika nyawa manusia telah bercerai dari jasad.

Memandangkan keadaan ini berlaku, tidak selayaknya manusia yang rapat dengan si mati, sama ada ia adalah kaum kerabat, sahabat handai, jiran tetangga atau sebagainya, bahawa melalaikan dari mendoakan keselamatan si mati yang sedang berhadapan dengan sebarang kemungkinan dalam kubur.

Jika merujuk kepada Nabi SAW, kebiasaan baginda setelah selesai mengkebumikan seorang jenazah, pasti Nabi SAW akan menyeru para sahabat agar berdoa keampunan dosa kepada si mati, juga menyeru supaya mereka mendoakan agar si mati tersebut mendapat kekuatan untuk menjawab soalan-soalan kubur.

Osman bin Affan meriwayatkan hadis dengan katanya;

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا فَرَغَ مِنْ دَفْنِ الْمَيِّتِ وَقَفَ عَلَيْهِ فَقَالَ اسْتَغْفِرُوا لِأَخِيكُمْ وَسَلُوا لَهُ بِالتَّثْبِيتِ فَإِنَّهُ الْآنَ يُسْأَلُ

Maksudnya;
”Apabila selesai nabi SAW mengkebumikan seseorang mayat, Baginda akan berdiri di tepi kubur seraya berkata, ”doakan keampunan dosa untuk saudara kamu, dan pohonlah untuknya agar dia mendapat kekuatan, kerana dia sedang di soal
[2]

Doa untuk keampunan dosa untuk orang yang sudah meninggal dunia adalah dibenarkan dalam Islam. Apakah doa itu dimakbulkan oleh Allah atau tidak, itu hendaklah diserahkan segalanya kepada Allah SWT.

Semua manusia itu berdosa. Tidak ada manusia yang berdosa melainkan mereka yang ma’sum. Manusia yang berdosa itu, sama ada sempat memohon taubat dengan Allah atau tidak. Bagi mereka yang tidak sempat memohon ampun dengan Allah, doa orang yang masih hidup, sedikit sebanyak dapat membantu.

Dalam keadaan demikian, di kala manusia yang sudah dikebumikan, sudah pasti akan datang kepada mereka dua orang malaikat yang bertanya kepadanya tentang amalan hati dan amalan jasmani yang telah mereka lakukan. Segala persoalan-persoalan itu, tidak bisa dijawab dengan mulut, malah yang menjawab ketika itu adalah amalan yang dilakukan semasa hidup.

Justeru, kelemahan bagi si mati yang berada dalam kubur memerlukan bantuan dari manusia yang masih hidup. Ekoran itulah, jangan dilalaikan daripada berdoa, agar diberikan kemudahan kepada orang yang meninggal dunia itu untuk berhadapan sebarang masalah dalam kuburnya.

DOA UNTUK ORANG HIDUP

Apabila seseorang yang meninggal dunia, sudah pasti ia mempunyai keluarga dan sahabat handai. Dengan berita kematian, memberi maksud ahli keluarga dan sahabat handai itu sedang berhadapan dengan suatu kehilangan, yang sudah pasti, ia merupakan musibah.

Sesuatu musibah, jika ditangisi, ia tidak bermakna musibah itu akan hilang. Bahkan, sebarang musibah yang menimpa, hendaklah sabar dan doakan agar diberikan balasan yang baik.

Dalam Al-Quran, Allah SWT sendiri ada menyebut berkenaan dengan musibah yang akan menimpa manusia. Disamping itu pula, Allah menyuruh manusia yang ditimpa musibah itu bersabar. Apabila sabar itu menjadi ’makanan’ ketika ditimpa musibah, sudah pasti Allah akan memberi balasan yang terlalu besar.

Firman Allah;

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

Maksudnya;
“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar * (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun" * Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”

(Surah Al-Baqarah : 155-157)

Makanya, kematian merupakan musibah. Dalam menghadapi musibah kematian ini, Nabi SAW menggalakan kerabat atau sahabat handai kepada si mati agar banyak-banyak berdoa dengan Allah, memohon agar diberikan ganti musibah itu dengan yang lebih baik dari apa yang wujud pada si mati.

Ini dibuktikan dengan kisah saat kematian Abu Salamah. Ketika itu, isterinya Ummu salamah sedang berhadapan dengan kesedihan yang amat sangat.

Dengan kematian abu salamah, Ummu salamah telah datang berjumpa dengan Rasulullah SAW dan menyatakan berita tentang kematian Abu salamah. Mendengar berita tersebut, nabi SAW mencadangkan kepada Ummu salamah agar membaca doa berikut;

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَلَهُ وَأَعْقِبْنِي مِنْهُ عُقْبَى حَسَنَةً

Maksudnya;
“Ya Allah, ampunilah aku dan dia. Gantikan kepadaku daripadanya dengan gantian yang baik”

Ummu Salamah membaca doa yang dicadangkan oleh nabi SAW itu. ternyata, dengan kematian Abu Salamah itu, Allah telah menggantikan kepada Ummu Salamah, suami yang lebih baik dari Abu Salamah, iaitu dengan Nabi SAW telah masuk meminangnya
[3].

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
14 Julai 2009 * 9:06 malam






[1] Sunan At-Tarmizi : 3293.
[2] Sunan Abi Daud : 2804.
[3] Sahih Muslim : 1527.

2 ulasan:

Zulhimi berkata...

Boleh ke nak doa mintak mati cepat dalam keadaan syahid?

Al-Bakistani berkata...

antara doa yang omar tak pernah tinggal adalah,

"Ya Allah, rezekikan kepadaku mati syahid di jalan-Mu"

sekian

Al-Bakistani