Ahad, 12 Julai 2009

‘POLITIK AH LONG’ DI MANIK URAI

bapa 'Politik Ah Long' di Malaysia

‘POLITIK AH LONG’ DI MANIK URAI

Malaysiakini melaporkan;

“Kerajaan pusat menawarkan untuk membina jambatan baru yang dianggar berharga RM7 juta hingga RM10 juta, sekiranya pengundi memilih BN dalam pilihanraya kecil DUN Manek Urai Selasa ini”

“Bagaimanapun, katanya (Timbalan Presiden UMNO), ia hanya akan dibina sekiranya pengundi DUN tersebut memilih calon BN Tuan Aziz Tuan Mat”

KOMEN

Budaya ugut mengugut, selalunya disinonimkan dengan mafia. Mafia suka mengugut apabila tidak mendapat sebarang perkara yang dia mahu. Kaedah mafia ini, diguna pakai juga oleh Ah Long.

Ah Long adalah puak-puak penghisap darah orang-orang susah. Mereka membuka “meja” untuk sesiapa sahaja yang mahu meminjam dari mereka. Tetapi, apabila sudah meminjam, hendaklah dibayar balik dengan kadar lebihan. Inilah yang disebut dalam islam sebagai riba ad-duyun.

Apabila orang yang meminjam wang tidak mampu membayar duit yang dipinjam dari ah long pada tarikh yang telah ditetapkan, sudah pasti tekanan akan dikenakan. Tekanan itu sampai satu tahap menggunakan kaedah mafia, iaitu ugut.

Nampaknya, budaya yang sama diguna pakai oleh sebuah parti yang dilebelkan sesat oleh tok guru nik abdul aziz. Ternyata, sesatnya UMNO ini bukan sekadar dari sudut keagamaannya sahaja, malah dari sudut budaya politik sehat dan undang-undang demokrasi.

Dalam islam, sesat bermakna tidak jumpa jalan menuju ke syurga. Sudah pasti, budaya ugut bukanlah budaya jalan ke syurga, malah ia merupakan budaya orang yang tidak berjumpa jalan menuju ke syurga. Bermakna, ternyata UMNO itu memang parti yang tidak berjumpa jalan ke syurga, atau diistilahkan dengan istilah agama sebagai sesat.

TERBUKTI LEMAH

Budaya ugut selalunya digunakan dikala orang yang mengugut sudah tidak tahu lagi untuk melakukan apa-apa selepas sebarang tekanan telah dilakukan. Mafia yang jahat, apabila mereka menekan kepada golongan tertentu dengan sesuatu tekanan, dan ternyata tekanan itu tidak ”makan saman”, sudah pasti mereka akan menggunakan kaedah ugut.

Ah Long yang memberi hutang kepada seseorang, lalu diminta dibayar balik hutang pada tarikh yang telah ditetapkan, tetapi pemiutang ternyata tidak mampu membayar balik hutang itu, sudah pasti akan melahirkan kondisi yang menekan pada diri ah long yang mahukan wang.

Apabila mereka dah tertekan sangat untuk mendapatkan wang, sudah pasti mereka akan menggunakan kaedah ugut untuk mendapatkan wang yang dia mahu.

Keadaan yang sama juga berlaku pada UMNO/BN di Manik urai. Ini kerana, apabila segala isu agama tidak mampu dijawab oleh mereka, begitujuga segala isu-isu yang wujud dilihat seperti mereka yang menari dengan gendang mainan PAS. Keadaan ini menyebabkan UmNO tertekan. Apabila sudah terlalu tertekan, maka isu pembangunan di mainkan di Manik Urai.

Isu pembangunan di mainkan oleh UMNO adalah perkara biasa, kerana itu memang cara politik bodoh UMNO. dalam setiap pilihanraya, memang itu sahaja modal UMNO untuk menarik pengundi, walaupun banyak pembangunan yang dijanjikan itu ternyata tidak berjaya.

Lihatlah janji UMNO dalam ECER. Janji UMNO nak bina jambatan Sultan Yahya Petra dalam pilihanraya umum baru-baru ini, dan banyak lagi.

Cumanya yang pelik, mengapa perlu ugut ketika berjanji?? Ternyata, rakyat kelantan cerdik dalam berpolitik, lebih-lebih lagi rakyat manik urai, sehingga sampai satu tahap UMNO terpaksa guna kaedah ah long dan mafia dalam mencapai matlamat kemenangan mereka.

Sekian
baca sama;


Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kota Damansara
13 Julai 2009 * 1:05 petang

Tiada ulasan: