Khamis, 13 Ogos 2009

CENDEKIAWAN ISLAM PERLU DAKWAH DAP, BUKAN HENTAM DAP

CENDEKIAWAN ISLAM PERLU DAKWAH DAP, BUKAN HENTAM DAP

DAP tidak memahami Islam, tidak hairanlah mereka menghina Islam. apakah benar dakwaan UMNO bahawa DAP hina islam itu, tidak diketahui? Sebab, sejak kebelakangan ini, UMNO memang sering mewujudkan perkara yang sememangnya tidak wujud.

Lebih mensangsikan lagi, apabila dikhabarkan bahawa UMNO negeri Selangor sedang berusaha hendak merampas kerajaan Negeri Selangor, seawal-awalnya pada pertengahan bulan September ini. Ini dikuatkan dengan kenyataan Najib yang merupakan Pengerusi Perhubungan UMNO selangor kini, yang mahu merampas selangor.(sila tengok klik youtube di atas)

Teori yang hendak digunakan, khabarnya adalah dengan memecah belahkan dahulu kesatuan Pakatan Rakyat. UMNO agak kurang mampu untuk melahirkan pertembungan antara PAS dengan PKR, atau antara DAP dan PKR. Pun begitu, mereka merasakan agak mudah untuk memecahbelahkan antara PAS dan DAP, kerana kedua-dua parti ini mempunyai idealogi parti yang dilihat bercanggah.

Kejayaan teori telah terbukti kejayaannnya, iaitu dalam mengalahkan PAS di terengganu dan dikebanyakan DUN dan Parlimen dalam pilihanraya ke 11 yang lalu.

Justeru, apabila UMNO mula berbicara tentang Islam, jangan terus terima dan telan bulat-bulat. Sebab, Islam perbicaraan mereka bukan datang dari hati yang ikhlas, tetapi datang dari hati manusia yang sedang kegawatan ekonomi poket.

DAP HINA ISLAM??

Dalam isu “DAP hina Islam” ini, didapati hanya satu sahaja kes yang dapat dilihat tentang penghinaan, iaitu melibatkan seorang Blogger yang bernama Jeff Ooi. Itupun, penghinaan yang dibuat itu bukanlah kepada Islam, tetapi terhadap JIM (jemaah Islah Malaysia).

Adapun dari yang lainnya, semuanya adalah dakwaan yang tidak disandarkan kepada bukti dan fakta. Seakan-akan ia adalah mainan Isu yang sedang digonjangkan oleh UMNO.

Pun begitu, setelah didesak, akhirnya Jeff Ooi tarik balik kenyataannya itu. (sila klik).

Apa yang pasti, tindakan jeff Ooi yang menarik balik tuduhan extreme terhadap JIM itu didasari kepada kejahilannya terhadap JIM itu sendiri. pun begitu, setelah dimaklumkan kepadanya tentang JIM, maka dia menarik balik kenyataannya yang mengandungi unsur hina itu.

Jelasnya, kerana jahil mereka menghina.

Bermusuh dengan Islam disebabkan jahil, adalah perkara yang tidak pelik, malah perkara ini juga pernah diungkap oleh cerdik pandai arab yang menyebut;

الناس أعدا ما جهل

Maksudnya;
“manusia adalah musuh dengan apa yang dijahilinya”

Justeru, jalan penyelesaian bagi isu ini, perlu adanya dakwah secara berkesan terhadap non Muslim di Malaysia. para cendekiawan Islam, tidak seharusnya sekadar berada dalam universiti sahaja, tanpa berusaha hendak menyusun, atau mencadangkan kepada pihak kerajaan, atau kehadapan dalam usaha hendak memahamkan rakyat terhadap Islam.

Sepatutnya, isu penghinaan Islam ini tidak akan berlaku di Malaysia, sebab Malaysia diperintah oleh UMNO sejak merdeka lagi. apabila sudah memerintah sejak merdeka lagi, sudah pasti dalam jangka masa itu, usaha memahamkan rakyat dengan Islam sudah berlaku.

Pun begitu, sehingga hari ini pun rakyat tidak memahami Islam. bukan sekadar itu sahaja, rakyat semakin hari semakin membenci Islam. ini membuktikan bahawa UMNO tidak berjaya, malah telah merosakkan Islam di mata-mata non Muslim dalam Negara ini.

Justeru, dalam hal ini, pihak yang wajib dipersalahkan adalah UMNO.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
14 ogos 2009 * 12:23 tengahari.

Tiada ulasan: