Khamis, 13 Ogos 2009

KEMPEN BAHAYA ARAK JANGAN BERHENTI !!


KEMPEN BAHAYA ARAK JANGAN BERHENTI !!

Pergeseran Hasan ali dan Ronnie liu telah berjaya didamaikan. Hasan ali sudah mula memeluk bahu Ronnie Liu, dan Ronnie liu pula boleh tersenyum dengan reaksi hasan ali dihadapan media.

Nyatanya, semua telah sepakat penjualan arak ditegah sama sekali terhadap orang beragama Islam. Inilah keputusan kerajaan Negeri Selangor.

Pun begitu, berdamainya pergeseran antara dua tokoh ini, bukan bermakna PAS perlu melupakan hasrat untuk mencegah penjualan arak ini secara yang lebih berkesan. Kempen bahaya arak yang hendak dilakukan, seperti yang dimaklumkan dalam media, hendaklah diteruskan.

Cumanya, kempen yang hendak dilakukan, jangan sampai boleh melahirkan kekecamukan, atau kecelaruan hubungan antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat; la-siyama, antara DAP dan PAS. Dengan kata lain, kempen yang hendak dilakukan perlu dilakuakn secara bijaksana, dan berhikmah.

ANJURKAN DIALOG

Dalam 4 hingga 5 bulan yang lepas, aku ada menghadiri satu dialog di salah sebuah gereja di Petaling jaya. Dalam majlis dialog itu, ada seorang lelaki beragama Kristian, berbangsa Cina telah bercakap, ”PR terdiri dari parti-parti yang berbeza Idealogi perjuangan. Justeru, mengapa tidak diadakan majlis dialog dalam merungkai sesuatu isu, agar pertembungan tidak akan berlaku?”

Soalannya itu menyebabkan aku terfikir akan kewajarannya. Ini kerana, saranan disebalik soalan yang dikemukakan itu merupakan anjuran Al-Quran sendiri.

Firman Allah;

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya;
”Katakanlah, datangkan hujjah kamu, jika kamu adalah orang yang benar”

(Surah Al-Baqarah : 111)

Dialog terbuka, banyak melahirkan jalan penyelesaian, terutama antara PAS, PKR dan DAP yang mempunyai idealogi politik yang berbeda.

Secara peribadi, aku amat pelik dengan PAS kebelakangan ini yang amat tidak agrasif untuk mengadakan dialog. Aku sering mengikuti banyak program-program dialog di sekitar Selangor, tetapi selalunya majlis dialog ini tidak pernah dianjurkan oleh PAS, malah boleh dikatakan banyak majlis dialog itu, PAS tidak menghantar wakil.

Jika keadaan ini berlaku, sampai bilakah non Muslim akan memahami Islam???

Perjuangan kita, bukan sekadar untuk mempertahankan perinsip Islam sahaja, tetapi kita mahukan perinsip kita itu difahami oleh semua rakyat, tidak kira ia Muslim atau tidak. Yang paling kita bahagia, apabila pihak Non Muslim sendiri menerima prinsip Islam yang kita perjuangankan.

Justeru, dialog merupakan jalan yang terbaik untuk diberikan kefahaman kepada rakyat tentang Islam yang kita perjuangkan.

PENUTUP

Islam perlu memerintah. Pun begitu, islam tidak akan berjaya memerintah jika rakyat tidak memahami Islam. Jika berjaya dilaksanakan pun, pemerintahan islam itu dibimbangi tidak bertahan lama disebabkan rakyat yang tidak memahami islam akan menolak Islam.

Justeru, kefahaman kepada rakyat tentang Islam perlu diseriuskan. Itupun, jika kita mahu Islam memerintah buat selama-lamanya.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
14 ogos 2009 * 11:42 pagi

Tiada ulasan: