Ahad, 9 Ogos 2009

ARAK DAN DESAKAN PAS SELANGOR


"PAS For All" bukan "All For PAS".


ARAK DAN DESAKAN PAS

menarik apabila membaca ulasan dari sebilangan blogger-blogger. Ada dari kalangan mereka menulis, PAS akan diterima rakyat apabila PAS terus perjuangkan agar arak dihadkan penjualannya.

Menurut kajian, memang ramai rakyat tidak menyukai arak di jual dengan secara bebas. Antara yang tidak menyukai itu, boleh dikatakan adalah orang bukan Islam itu sendiri.

Jika merujuk kepada kawan-kawan yang menjadi ahli-ahli majlis Shah Alam (MBSA), mereka mendakwa perdebatan tentang larangan penjualan arak di kedai serbaneka di sekitar Shah Alam dalam mesyuarat ahli-ahli Majlis adalah dimulakan oleh seorang lelaki berbangsa India yang tidak beragama Islam. Apabila ahli majlis yang berbangsa India itu membangkitkan isu tersebut, menyebabkan kebanyakkan ahli-ahli majlis yang beragama Islam dari parti PAS bangkit dan menyatakan hujjah disebalik relevannya cadangan tersebut. Lantaran itulah, MBSA bersetuju untuk menghadkan penjualan arak di kedai serbaneka.

Jika kita tahu disebalik kronologi dari keputusan MBSA yang menghadkan penjualan arak tersebut, pasti kita akan meletakkan satu tanggapan bahawa, orang Non Muslim hakikatnya tidak suka kepada penjualan arak secara terbuka. Dan sudah pasti, cadangan PAS itu amat relevan dengan kehendak mereka sendiri.

CARA MENDESAK

Nyata, cadangan dan desakan PAS agar penjualan arak itu diterima. Pun begitu, cara dan pendekatan (ulang sekali lagi : cara dan pendekatan) untuk menurunkan Ronnie Liu agak kurang menyenangkan hati, terutama dari kalangan rakyat yang berbangsa cina yang tidak beragama Islam.

Secara peribadi, aku lebih bersetuju kalau desakan dan tuntutan itu dilakukan oleh Dr Hasan Ali dalam mesyuarat Exco. Ia tidak merumitkan, kerana Dr Hasan Ali sendiri mereka seorang yang sedang memegang jawatan exco. Jika beliau tidak menjadi exco, mungkin desakan beliau menerusi media amat relevan.

Jika beliau ”malu mata” hendak sound Ronnie Liu, tidak ada salahnya PAS Negeri Selangor minta diadakan pertemuan bersama Tan Sri Khalid untuk menyatakan segala hasrat hati PAS Selangor itu.

Pun begitu, apabila desakan exco agama itu dilakukan menerusi media, sudah pasti ia akan melahirkan polimik politik negeri Selangor. Keadaan ini memang sudah ditunggu lama oleh UMNO yang hendak memecah belahkan hubungan PAS-DAP seperti mereka berjaya lakukan dalam usaha mengalahkan Barisan Alternatif pada pilihanraya ke 11 yang lalu.

Tidak dinafikan, memang Ronnie Liu seorang yang bermasalah dari sudut perkauman. Ekoran itulah, aku antara orang yang terawal menulis dalam blog agar Ronnie Liu dipecat dari jawatan exco. Aku menulis itu, ketika mengulas cadangan Azmin Ali agar EXCO kerajaan Negeri Selangor dirombak.(sila klik)

MUDAHARAT DAKWAH

Jika kita merujuk kepada pendekatan Nabi SaW, kita akan dapati sesuatu keputusan yang hendak dibuat oleh Nabi SAW mempunyai seribu satu strategi.

Lihatlah dalam kisah Sulh Al-Hudaibiyyah. Waimma Nabi SAW dilihat seperti menggadaikan prinsip Islam diperingkat awalnya, tetapi ternyata, tindakan nabi SAW itu melahirkan keputusan yang menguntungkan Islam itu sendiri.

Begitujuga, jika kita merujuk kepada tindakan Nabi SAW yang tidak terus mengubah bangunan kaabah agar berbetulan dengan tapaknya sebenar. Tindakan Nabi SAW yang tidak mengubah itu, menyebabkan Aisyah bertanya kepada Rasulullah. Rasulullah SAW menjawab, bahawa baginda tidak melakukan sedemikian adalah kerana bimbang berlaku perbalahan antara rakyat mekkah yang ketika itu baru sahaja mereka menerima Islam.

Dari kisah-kisah ini menampakkan kepada kita, bagaimana Nabi SAW melihat sesuatu tindakan itu perlu melahirkan resiko yang menguntungkan Islam, bukannya melahirkan kerugian pada dakwah islamiyyah itu sendiri.

PENUTUP

Padaku, desakan agar menghadkan penjualan arak itu amat relevan, tetapi desakan itu jika dicampurkan dengan cara dan pendekatan yang tidak berhikmah agar Ronnie Liu diletakan jawatan, atau bertukar portfolio, dibimbangi melahirkan pertembungan antara DAP dan PAS.

Ingatlah, semasa Barisan Alternatif dahulu, UMNO telah berjaya pecah belahkan PAS dan DAP dengan melagakan idealogi parti masing-masing. Setelah berpecah, dapat dilihat bagaimana PAS mengadapi masalah yang rumit dalam menyampaikan islam.

Jangan sejarah sedih ini berulang kembali. Sebaliknya, sesuatu desakan yang hendak dibuat, waimma apa jenis desakan pun, hendaklah dengan cara yang lebih berhikmah, malah boleh menghasilkan dokongan rakyat ramai, bukan sekadar dari kalangan ahli-ahli PAS sahaja.

Dibimbangi, PAS jatuh sepertimana jatuhnya Taliban di Afghanistan. Walau Taliban melaksanakan islam, tetapi sedih Taliban tidak berjaya memahamkan rakyat afghanistan tentang Islam itu sendiri. Apabila mereka diserang oleh musuh, mereka tidak berjaya bangkit, disebabkan mereka tidak mendapat dokongan rakyat mereka sendiri. (sila klik)

Harapannya, keadaan yang sama tidak menimpa PAS di Malaysia.

Sekian

p/s : menurut maklumat risikan, kemungkinan tidak sampai 2 tahun lagi (malah kurang lagi), PRU ke-13 akan berlangsung tiba. Bersiap sedialah kita untuk berhadapan dengan PRU dengan segala persiapan. Sebarang tindakan dan desakan, jangan dijadikan sebagai modal untuk digunakan oleh UMNO/BN untuk mengalahkan PAS, PKR dan DAP (PR).

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kota Damansara
10 ogos 2009 * 1:21 petang



1 ulasan:

Wak Labu Farm berkata...

Yang terang dan nyata suara PAS tidak kedengaran oleh PKR dan DAP.

PAS cuma boleh bercakap pada dinding sahaja.