Isnin, 17 Ogos 2009

AL-KISAH (7) : OMAR TIDAK MAHU KENDERAAAN RASMI

jika dahulu kita ada Omar bin Abdul Aziz, tetapi kini kita ada Nik Abdul Aziz


OMAR TIDAK MAHU KENDERAAAN RASMI

Dengan berita kemangkatan Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik, maka terlantiklah Omar bin Abdul Aziz sebagai Khalifah. Semasa beliau mahu pulang dari tanah perkuburan, ketika itu kedengaran satu hentakan keras. Didapati seekor kuda telah disediakan untuk Khalifah Omar.

“untuk siapakah kenderaan ini?” Soal Omar kepada salah seorang pegawai kerajaan yang hadir dalam majlis itu.

Pegawai itu menjawab sambil senyum, “ini adalah kenderaan rasmi khalifah. wahai Amir Al-Mukminin, disebabkan tuanku adalah Khalifah, maka kendengaran ini disediakan untuk tuanku”

Mendengar makluman pegawai itu, dalam tidak diduga oleh sesiap pun bahawa Omar bersuara, “mana mungkin aku menaiki kenderaan rasmi ini. Bagaimana pula dengan keldai yang aku tunggang setiap hari?” sambil Omar mengisyaratkan kepada keldai yang merupakan kenderaan tunggangan kepunyaannya.

“Sudah! Simpan sahaja kuda ini untuk kegunaan ketenteraaan” sambung Omar lagi.

Semua pegawai-pegawai yang hadir tergamam. Mereka tidak tahu untuk mengatakan apa-apa lagi.

Di saat Omar mahu memulakan perjalanannya, datang pula beberapa orang lelaki dan mengapit Omar.

Omar kepelikan, lalu bertanya, ”siapakah gerangan kamu yang berada dikeliling aku ini?”

”kami adalah pengawal peribadi tuanku. Kami ditugaskan untuk memberikan keamanan kepada tuanku dalam semua perjalanan dan di mana sahaja tuanku berada” jawab salah seorang dari mereka.

“aku berharapkan penjagaan dari Allah. Jika aku melakukan keadilan kepada rakyatku, maka itu sudah cukup untuk rakyatku tidak mengganggu keamananku” jawab omar tegas.

Omar pun pulang di rumahnya, tanpa menduduki istana rasmi. Beliau berpakaian sepertimana beliau berpakaian sebelum menjadi khalifah. Pemerintahan beliau amat adil, disayangi oleh semua pelusuk rakyat bawahan.

ZUHUD DI DUNIA

Amat susah untuk mencari pemimpin negara yang lebih rela menaiki kenderaan sendiri berbanding kenderaan yang disediakan oleh pihak kerajaan, lebih-lebih lagi kenderaan itu dipenuhi dengan segala ciri-ciri keselesaaan dan kemewahan.

Keadaan ini wujud pada diri Omar bin Abdul Aziz ketika mula-mula sekali dilantik menjadi Khalifah Islam. dari kisah yang dinukilkan ini, kita dapat melihat betapa waraknya hati seorang tokoh Islam yang bernama Omar bin Abdul Aziz.

Hatinya tidak pernah terpaut keinginan mahukan kepada dunia. Padanya, dunia ini adalah sesuatu perkara yang akan binasa. Justeru, berlumba-lumba untuk mendapat habuan dunia, tidak memberikan apa-apa keuntungan di akhirat nanti.

Jika diteliti pepatah arab, mereka ada menyebut tentang zuhud adalah;

ليس الزهد بأن لا تملك شيئا , وإنما الزهد أن لا يملكك شيء

Maksudnya;
“bukanlah makna zuhud dengan kamu tidak memiliki sesuatu, tetapi zuhud adalah sesuatu itu tidak memiliki kamu”

Jika difahami dari pepatah ini, jelas kepada kita, bahawa zuhud itu bukan bermakna menolak kekayaan, tetapi zuhud bermakna seseorang itu tidak lalai dengan kekayaan yang wujud dari mengabdikan diri mereka terhadap Allah SWT.

Ciri-ciri dan tauladan zuhud ini amat nyata wujud pada diri omar Bin Abdul Aziz. Justeru, tidak hairanlah, beliau menjadi tokoh tauladan yang dikenang sehingga ke hari ini.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
17 ogos 2009 * 5:10 petang

Tiada ulasan: