Isnin, 14 September 2009

DIALOG DENGAN ARTIS : TAHNIAH TANTAWI !!


DIALOG DENGAN ARTIS : TAHNIAH TANTAWI !!

Shanon Shah menulis dalam lamanweb The Nut Graph tentang dialog antara beliau dengan Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasaruddin tantawi tentang isu muzik. (sila klik)

Dialog anjuran Musicforum itu sekurang-kurangnya melahirkan satu gambaran yang baik tentang islam. Tindakan berdialog ini, perlu disebarkan kepada semua rakyat, agar semua dapat mengetahui pendirian PAS tentang hiburan.

Tindakan membantah sahaja, merupakan tindakan yang merujuk kepada pemikiran Taliban. Sedangkan, meniru Taliban dalam pemerintahan merupakan tindakan yang tidak cerdik, kerana mereka terbukti tidak berjaya.

Sabda Nabi SAW;

وَمَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَطْلُبُ بِهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ

Maksudnya;
“Barangsiapa yang melalui laluan (yang telah dibuat orang terdahulu) untuk menuntut Ilmu, pasti Allah akan memudahkan baginya jalan menuju ke syurga
[1]

Dalam hadis ini, dinyatakan kejayaan menuntut ilmu dengan meniru orang terdahulu yang telah berjaya. Makanya, difahami secara “mafhum Mukhalafah”, meniru orang yang tidak berjaya dalam sesuatu tindakan merupakan tindakan orang yang tidak berfikiran cerdas.

Justeru, tindakan membantah adalah tindakan yang tidak cerdas, malah tindakan berdialog merupakan tindakan yang boleh melahirkan kejayaan yang amat cemerlang.

Alangkah cantiknya lagi, kalau dialog ini dianjurkan oleh pihak pemuda PAS sendiri. Pun begitu, dialog anjuran Musicforum dengan kehadiran tantawi juga wajar diberikan “bintang”.

Diharapkan, dialog sebegini perlu disuburkan lagi. Selepas ini, adakan pula dialog dengan pihak lain sama, seperti dengan kawan dalam pakatan Rakyat daripada DAP dan PKR.

Berbincang kepada mereka tentang konsep keadilan sejagat yang mahu diperjuangkan oleh PAS, disambing meminta mereka memberi pandangan terhadap konsep keadilan yang dicadangkan oleh PAS menerusi rujukan Islam.

Jika ini berjaya dilaksanakan, cita-cita melihat Negara Islam terlaksana tidak mustahil akan berhasil – insya Allah -.

Sebelum penutup, dinukilkan satu pesanan nabi SAW yang wajib diambil pengajaran, iaitu sabda Nabi SAW;

فَإِنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا

Maksudnya;
”Sesungguhnya bagi orang yang hak, hendaklah diberikan kepadanya hak bersuara
[2]

Semua ada hak, maka mereka ada hak untuk bersuara, waimma mereka tidak beragama Islam sekalipun.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 september 2009 * 3:14 pagi



[1] Sahih Muslim : 4867.
[2] Al-Bukhari : 2141.

Tiada ulasan: