Khamis, 17 September 2009

MEWUJUDKAN ISU YANG TIADA : APA KHABAR AHLI POLITIK?


MEWUJUDKAN ISU YANG TIADA : APA KHABAR AHLI POLITIK?

Sudah menjadi mainan ahli politik yang jahat. Apabila mereka semakin hari semakin tertekan, kaedah yang paling baik adalah, mencipta isu yang sememangnya tidak wujud. Tujuannya adalah, untuk mengalihkan pandangan media dan rakyat agar tidak memerhatikan serangan musuh politik terhadapnya.

Di Pakistan, sentiman fahaman Syiah- Sunni dijadikan isu terpenting dikala kegawatan seseorang presiden. Pada akhir tahun 1999, Nawaz Syarif yang sedang sebuk dibisingkan dengan rasuah yang melibatkan dirinya, tidak semena-mena, isu rasuahnya tenggelam dengan berita kematian 9 orang Sunni yang ditembak dalam masjid.

Apabila berlaku pembunuhan 9 orang Sunni, tidak pasal-pasal orang menuduh tindakan itu dilakukan oleh orang Syiah. Makanya, berlakulah pergaduhan dua fahaman sehingga sampai tahap bunuh membunuh.

Isu perbalahan dua fahaman ini menjadi besar, sehingga isu rasuah yang melibatkan Nawaz Syarif ini tenggelam. Rakyat tidak lagi memfokuskan kepada rasuah yang melibatkan Nawaz Syarif, tetapi sudah berpaling dengan melihat isu pembunuhan yang berpuncakan perbedaan fahaman mazhab.

Dalam jangka isu pembunuhan yang berpunca daripada perbedaan mazhab itulah, Nawaz Syarif berusaha hendak membaiki imej politiknya yang sudah tercalar.

Apabila disiasat, terbukti bahawa pembunuhan terhadap 9 orang Sunni itu, bukanlah datang dari orang-orang Syiah, tetapi pembunuh upahan yang mempunyai kaitan rapat dengan Nawaz Syarif. Ia membuktikan, pembunuhan yang menghasilkan perbalahan antara dua fahaman itu berpunca dari provokasi dan propaganda ahli politik.

Inilah kaedah ahli politik yang tidak pernah menjadikan politik sebagai alat untuk menyelesaikan masalah rakyat, tetapi sebagai alat untuk mengenyangkan perut dan dibawah perut mereka.

Isu sebenarnya adalah isu rasuah sang penguasa. Tetapi, demi menyelamatkan perut, sang penguasa sanggup menggadaikan nyawa rakyat.

Sengaja diwujudkan ”isu perbalahan fahaman”, kerana mahu menutup ”isu rasuah sang penguasa”. Walau isu ”perbalahan Fahaman” ini tidak wujud, tetapi sengaja diwujudkan, demi perut sang penguasa.

Ulasan ini, dirujuk kepada apa yang terjadi di pakistan, justeru, bagaimana pula di Selangor yang melibatkan dakwaan Khir Toyo bahawa ada surat yang sampai kerumahnya, yang kononnya terkandung ugutan bunuh terhadapnya; yang kononnya datang dari orang Pakatan Rakyat? Apakah surat itu, ciptaan Khir Toyo sendiri? (sila klik)

Apakah ia satu ciptaan isu demi untuk menutup isu rasuah dan penyelewangan wang kerajaan negeri Selangor yang yang dilakukan oleh para YB-YB barisan nasional disaat memerintah Selangor dahulu; sedang didedahkan oleh para DO-DO dan Pengarah-pengarah jabatan dalam siasatan pendengaran awam yang ditubuhkan oleh Selcat? (sila baca ini dan ini)

Tidak diketahui cerita sebenar disebalik dakwaan Khir Toyo itu. Pun begitu, perkara sebegini tidak mustahil dilakukan oleh ahli politik yang sanggup ’merembat’ harta rakyat.

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 September 2009 * 2:28 pagi

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Selamat Hari Raya Aidilfitri & Selamat Bercuti dari kami di IMCurtain.com. Maaf Zahir dan Batin!

p/s: Kami ingin mengajak para blogger semua untuk menyertai komuniti blogger kami di IMCurtain.com