Isnin, 14 September 2009

KEJAYAAN PROGRAM BERSAMA ORANG ASLI

KEJAYAAN PROGRAM BERSAMA ORANG ASLI

Sebelum ini, team Group Pemikir Muda (GPM) telah berjaya mengadakan program cerap bulan di Pantai klanang dengan bantuan dari team Falak-online. Seminggu sebelum 31 ogos, kami berjaya mengadakan program kem kefahaman merdeka. (sila klik).

Begitujuga, pada malam kemerdekaan pula, kami berjaya menghimpunkan anak-anak muda lebih 200 orang untuk program berbuka puasa.

Pada hari ini pula, kami berjaya menghimpunkan anak-anak muda yang sudah bersama dengan kami untuk turut sama menghadiri program “jom Raya” dengan orang-orang Asli di bukit lagong, Sg Buloh, Selangor. Alhamdulillah, kehadiran mereka pada hari ini juga amat membanggakan.

Orang asli di kampung Bukit Lagong, terdiri dari 10 keluarga. Mengikut maklumat, mereka pada asalnya beragama Kristian, kemudian telah diislamkan, tetapi tidak diadakan program follow up, menyebabkan 6 keluarga daripadanya telah kembali kepada Kristian.

Dua hari sebelum ramadhan, aku dan Eddiputra bersama beberapa rakan telah menziarahi perkampungan orang asli tersebut. Memeranjatkan kami adalah, apabila diberitahu 6 keluarga daripada kalangan mereka telah meninggalkan islam, memeluk agama Kristian.

Kami dari team GPM terasa terpanggil untuk mengadakan program bersama mereka, demi mendekatkan mereka balik kepada Islam. Justeru, dalam bulan ramadhan ini, aku sendiri telah berusaha untuk memohon derma dari individu-individu tertentu, juga bantuan dari beberapa buah surau dan masjid untuk mendapat bantuan pakaian terpakai.

Gerak kerja yang dilakukan selama 2 minggu itu, ternyata mendatangkan hasil kejayaannya pada hari ini.

Aku secara peribadi, amat berbangga dengan kejayaan ini. Malah, kami lebih bergembira apabila pihak kami disambut meriah oleh orang asli tersebut.

Kami berharap, usaha kami ini akan menghasilkan natijah yang baik, demi masa depan aqidah orang-orang asli ini.

Tidak lupa juga, kami ucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada mereka yang memberikan sumbangan. Tanpa sumbangan mereka, program ini tidak akan berjaya dilaksanakan.

Sekian

p/s : maaf tidak dapat sertakan gambar, kerana semua gambar tidak jelas, kerana kamera menghadapi sedikit masalah kerosakan.

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 september 2009 * 3:39 pagi

Tiada ulasan: