Ahad, 4 Oktober 2009

APAKAH NASIB UNDI POS SAMA SEPERTI UNDI CINA DAN INDIA?

APAKAH NASIB UNDI POS SAMA SEPERTI UNDI CINA DAN INDIA?

Pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang sudah tidak lama lagi akan berlangsung. Dengan wujudnya undi Pos di Dun berkenaan, maka ramai yang menjangka, kemenangan akan berbelah pihak kepada BN.

Apa yang boleh diulas, undi pos merupakan talian hayat bagi BN bagi memastikan kemenangan bagi seseorang ADUN dari parti BN. Justeru, kita dapat lihat ramai pimpinan BN yang mempunyai kerusi selamat, datang dari DUN atau parlimen yang mempunyai tempat yang ada undi Pos. Contohnya, perdana menteri malaysia sendiri.

Jika dahulu, BN akan terselamat di kawasan-kawasan yang mempunyai ramai pengundi-pengundi berbangsa cina dan india. Justeru, dalam pilihanraya umum tahun 2004, kita menyaksikan pembahagian sempadan yang berpaksikan dua bangsa ini dilakukan sedemikian rupa, yang mengakibatkan satu pemandangan bahawa kemenangan besar bagi BN dalam tahun tersebut.

Pun begitu, ternyata keyakinan BN terhadap pengundi bagi mereka mencapai kemenangan dengan undi cina dan india meleset dalam pilihanraya tahun 2008, menyebabkan mereka jatuh tersembam dengan jatuhnya beberapa buah negeri ke tangan pakatan rakyat.

Keadaan itu menimpa BN bagi undi cina dan india, malahan tidak mustahil, keadaan yang sama akan menimpa BN dengan undi pos.

Apakah ia akan berlaku?

Jawabnya, ia tidak mustahil sama sekali. Itupun, jika melakukan sesuatu, sepertimana tindakan kita dalam mengubah minda pengundi cina dan india.
Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
5 oktober 2009 * 1:46 petang

Tiada ulasan: