Rabu, 23 Disember 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (15)


APAKAH INI KEHIDUPAN? (15)

Dalam perjalanan ke Kampung baru, aku menceritakan serba sedikit tentang Aini kepada Zul. Aini hanya mendengar sahaja. Sesekali di lihat menerusi cermin kereta, kelihatan matanya merenung tajam ke luar kereta. Apa yang sedang difikirkan, tidak diketahui.

"aku minta maaf la pasal tadi…" tiba-tiba zul bersuara. Ditujukan kata-katanya kepada Aini. Aini tidak menjawab. Dia diam seribu bahasa.

"aku tak tahu cerita sebenar tadi.." sekali lagi zul bersuara.

Aku tersenyum tengok gelagat zul yang selalunya suka buat show lawak gaban. Waima suka buat lawak, zul seorang yang berani dan kurang segan. Tiba-tiba hari tu, aku tengok zul minta maaf kepada seorang perempuan. Aku rasa, inilah show pelik yang Zul lakukan.

"ala… rilex la.. takkan kau ambil hati lagi kot ngan aku.. aku bukan tau pun pasal cerita kau tadi" Zul bersuara lagi.

"ye la.. ye la.. Aini tak pe" Aini membalas kata-kata Zul.

Aku tengok muka Zul. Dia senyum. Wajah lawaknya kelihatan. Aku hanya berdiam. Tidak ada modal untuk dibualkan lagi.

KAMPUNG BARU

Sesampai kami di Kampung baru, kami makan di salah sebuah kedai makan di situ. Aku dan Zul makan, sedangkan Aini tidak makan.

"makan la… tadi aini cakap, aini tak makan selama 3 hari" Aku meminta dia makan.

"tak pe.. aini tak ada selera.." ujar aini, sambil melihat hpnya.

"kau makan la sikit. Nanti kau sakit ke, hapa ke" Zul menyambung.

"tak pe la… tak ada apa-apa punya" jawab Aini.

"lantak je la.. kita makan dah la" aku memberitahu kepada Zul.

Sedang kami makan, kami berbincang tentang Aini. Pada mulanya, kami bercadang nak maklumkan tentang Aini ini kepada salah seorang Ahli parlimen.

Zul menelefon Ahli Parlimen terbabit. Tetapi, cadangan yang diberikan oleh Ahli parlimen terbabit adalah supaya kami menelefon individu-individu tertentu. Kami menelefon individu terbabit, kelihatan pengurusannya mengambil masa dua hingga tiga hari.

"malam ni, kita nak letak kat mana si Aini ni?" soalku kepada Zul.

"jap. Aku nak fikir ni.."

"kau ada kontek tak dengan muslimat-muslimat dari budak-budak UM ke?"

"ada.. pastu, nak buat macam mana?"

"kita letak Aini kat rumah dorang dulu. suruh dorang jaga la untuk malam ni"

"ok juga.. nanti aku call depa"

Zul terus telefon kepada salah seorang anak-anak usrahnya dari kalangan muslimat. Mereka minta bagi masa sedikit, untuk berbincang.

Tidak lama kemudian, mereka telefon balik dan memaklumkan bersedia menjaga Aini untuk malam ini. kami merasa lega. Kerana, urusan malam itu, sudah selesai.

Aku pun mendail nombor telefon Ika. Untuk maklumkan tentang urusan malam itu.

"Assalamualaikum Ustaz" ika mulakan bicaranya

"waalaikumsalam… kami dah berjaya selamatkan Aini. Dan kami cadang, nak hantar kat muslimat-muslimat UM. Dorang tu, anak-anak usrah Zul" Aku memberi penjelasan kepada Ika.

"ok la ustaz kalau macam tu.."

"Ika nak jumpa Aini tak?"

"boleh gak.."

"esok pagi.. kita jumpa kat masjid Ar-Rahman, UM. Pastu, ana akan hantar Ika kat rumah muslimat-muslimat tu. Ika ajakla dua tiga orang kawan sama"

"ok ustaz… terima kasih sebab bagitau"

"ok.. tak ada apa.. Assalamualaikum"

"waalaikumsalam"

Kami terus menghantar Aini kepada muslimat-muslimat yang merupakan pelajar di Universiti Malaya. Kami tinggalkan Aini di situ. Aini pula, tidak kelihatan seperti takut, bahkan kelihatan agak Happy berbanding tadi.

Setelah hantar, aku terus pulang bersama Zul. Aku menghantar Zul terlebih dahulu, kemudian baru aku pulang ke rumah. Ketika itu, jam sudah mencecahkan jarumnya yang menunjukkan sudah pukul 1:15 pagi.

Sesampai di rumah, aku terus tidur. Penat tidak terkata. Tidur nyenyak. Sedar-sedar dari tidur pun, ketika kedengaran azan subuh.

LAP0RAN POLIS

Pagi tu, aku pergi mengambil zul terlebih dahulu, kemudian menuju ke Masjid Ar-rahman, Universiti Malaya. Berjumpa dengan Ika dan Murni. Aku terus menghantar mereka ke rumah muslimat-muslimat, dimana ika ditempatkan.

Di situ, kami berbincang panjang tentang tindakan yang sepatutnya yang perlu kami lakukan. Perbincangan panjang kami, akhir memutuskan untuk lakukan laporan polis terlebih dahulu.

"aini tak nak buat laporan polis.. hantar Aini ke Stesen bas, pastu Aini nak pergi jumpa adik Aini kat pahang" jawab Aini pelik.

Kami rasa kepelikkan tentang Aini. Dia dirogol, tiba-tiba dia tidak mahu dilakukan laporan polis. mengapa Aini begitu pelik sekali?

Bersambung….


Al-Bakistani


- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 Disember 2009 * 1:09 petang



Tiada ulasan: