Sabtu, 26 Disember 2009

BAGI HADIAH ARAK KEPADA ORANG BUKAN ISLAM?


BAGI HADIAH ARAK KEPADA ORANG BUKAN ISLAM?

Di Malaysia, rakyatnya berbilang-bilang bangsa dan agama. Hendak dinafikan persahabatan dengan mereka yang berbeda agama, merupakan tindakan yang salah dari sudut Islam. justeru, tidak dapat tidak, bergaul dengan mereka merupakan satu perkara yang terpaksa dilakukan, waima kita tidak menyukainya.

Firman Allah SWT;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
"Allah tidak pernah halang kamu daripada berlaku kebaikan dan keadilan terhadap orang yang – non Muslim – yang tidak pernah menyerang dan mengeluarkan kamu dari negara kamu. Sesungguhnya Allah sayang kepada orang yang melakukan keadilan"

(Surah Al-Mumtahanah : 8)

Makanya pula, dalam kita hidup bermasyarakat dengan non Muslim, kita akan melihat banyak perkara yang diamalkan oleh mereka, tetapi ia adalah amat terlarang bagi agama Islam. Keadaan ini, kadang-kala berlaku pada diri kita sendiri.

Antara perkara yang berlaku itu adalah, tentang arak yang haram di sisi islam; menjadi satu amalan keras dari Allah terhadap orang islam dari melibatkan diri dengan arak. Bermula daripada memerah anggur untuk dijadikan arak, sehingga menjadi pelayan untuk menghidangkan arak.

Pun begitu, agama islam mengharamkan orang-orang islam dari mengganggu perkara yang diizinkan didalam agama mereka. Ekoran itu, jika mereka mahu minum arak, maka itu adalah hak mereka. Dan satu tindakan yang salah, jika orang islam melarang dari mereka minum arak.

Tindakan sebilangan pihak yang bertindak menyerang keizinan dalam agama non muslim, merupakan tindakan ekstreme yang tidak selayaknya wujud dalam jiwa orang yang beragama islam. Sekadar memberi cadangan agar mereka tidak minum arak, maka itu adalah tindakan yang paling bijak.

Cuba kita bayangkan, jika kita berada di sebuah negara yang mengamalkan agama selain islam. Lalu, kita sebagai orang islam dilarang dari melakukan perbuatan-perbuatan yang dibenarkan dalam agama kita. Sudah pasti, tindakan tersebut, akan mengakibatkan kita marah.

Keadaan yang sama juga berlaku kepada mereka yang beragama selain islam. Apabila kita yang beragama islam mendesak, atau bertindak menyerang agama mereka, sudah pasti akan wujud kemarahan pada diri mereka, sepertimana kemarahan kita terhadap non Muslim yang menghalang kita dari melakukan amalan-amalan islam.

Jelasnya, islam tidak menghalang pihak agama selain islam untuk mengamalkan amalan-amalan kebiasaan mereka, yang amalan itu dilihat haram untuk orang islam. Begitujuga, diharamkan kepada orang islam mengganggu keizinan yang dibenarkan dalam agama mereka.

Pun begitu, timbul beberapa persoalan. Iaitu, apabila sesuatu itu adalah haram diamalkan untuk orang islam, bagaimana pula jika orang islam menjadi sebagai perntara untuk membolehkan orang bukan islam melakukan perbuatan yang dibenarkan dalam agama mereka. Seperti, arak yang diminum orang bukan islam, lalu orang islam memberikan arak yang haram itu kepada mereka.

Atau dalam contoh lain, seperti seseorang islam itu diberikan hadiah arak, lalu dia tidak minum, sebaliknya diberikan arak itu kepada kawannya yang tidak beragama Islam?

Ramai ulama mengupas isu ini. Tetapi, apa yang pasti, kaedah fiqh ada menyebut, "sesuatu yang haram digunakan, maka haram diberikannya kepada orang lain"

Kaedah ini disandarkan kepada satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim bahawa seorang lelaki membawa arak telah berjumpa dengan nabi SAW. Arak itu dihulurkan kepada Nabi SAW.

Melihat kelaku lelaki tersebut, Nabi SAW bertanya, "apakah kamu tidak mengetahui, bahawa arak ini adalah minuman yang diharamkan oleh Allah?"

Jawab lelaki itu, "aku diminta untuk dijualnya"

Mendengar jawapan lelaki tersebut, nabi SAW terus bersabda;

إِنَّ الَّذِي حَرَّمَ شُرْبَهَا حَرَّمَ بَيْعَهَا

Maksudnya;
"Sesungguhnya perkara yang haram diminum, maka ia haram dijual" (Muslim : 1334)

Makanya disini, tidak harus bagi muslim bahawa dia menerima hadiah yang merupakan sesuatu yang haram, seperti arak. Dan jika diberikan juga hadiah tersebut, dan diterima, maka arak itu tidak menjadi hak milik. Apabila ia haram – sehingga tidak menjadi hak milik – maka, memberikan kepada orang lain juga adalah haram.

Sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Danau Kota
26 Disember 2009 * 2:19 pagi


Tiada ulasan: