Ahad, 3 Januari 2010

CADANGAN KEPADA PAS DALAM ISU KALIMAH “ALLAH”


CADANGAN KEPADA PAS DALAM ISU KALIMAH “ALLAH”

Apabila berlaku isu kalimah “Allah” ini, aku mencadangkan kepada pimpinan tertinggi PAS, agar melaksanakan beberapa perkara berikut;

Pertama;

Tidak akan bersama dengan pihak kerajaan, bersama-sama membantah keputusan mahkamah. Tetapi, mendesak pihak kerajaan meletakkan syarat-syarat ketat terhadap penggunaan kalimah “Allah” dikalangan non Muslim.

Kedua:

Mendesak badan-badan dakwah dalam kerajaan, seperti JAKIM, IKIM, semua jabatan-jabatan agama Islam di seluruh Negara agar mengagrasifkan dakwah diseluruh Negara. Mencadangkan kepada kerajaan, menyediakan peruntukan dakwah yang tinggi dalam memberi penjelasan tentang islam, terutama tentang kalimah Allah diperhebatkan.

Mencadangkan kepada pihak kerajaan, agar memberi semangat kepada pendakwah-pendakwah supaya tidak sekadar berdakwah di sekitar masjid dan surau, bahkan akan diberikan habuan (sama ada berbentuk hadiah, atau pertandingan) sekiranya mereka mampu berdakwah di luar dari kerangka masjid dan surau, juga di disko-disko dan pub-pub.

Ketiga:

Mendesak ketua Penerangan PAS melaksanakan sesi penerangan isu kalimah Allah dari sudut pandangan Islam. penerangan ini, tidak dibataskan kepada orang islam, bahkan diperhebatkan kepada non Muslim. Program ini hendaklah dilaksanakan disetiap kawasan.

Keempat;

Mendesak agar PAS disetiap negeri mengadakan wacana dan forum intelek bersama dengan non Muslim dalam isu ini. sessi ini, hendaklah dijemput juga para paderi, agamawan-agamawan dari agama lain dan sebagainya.

Kelima:

Mencipta Slogan “Allah For All * Islam For All * PAS For All”. Slogan ini dibuat dalam bentuk sticker dan mencadangkan agar semua ahli PAS pasang disetiap kereta mereka. Juga, cadangkan ia sebagai hadiah kepada non Muslim.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
4 Januari 2009 * 1:54 petang

Tiada ulasan: