Khamis, 14 Januari 2010

“CEPAT COVER!!”


“CEPAT COVER!!”

Keadaan politik di Pakitan semakin meruncing. Pembakaran kuil hindu semakin hari semakin banyak berlaku. Keadaan ekonomi Pakistan semakin meruncing. Tidak disangka-sangka, pergolakan yang sengaja dicipta itu rupa-rupanya memberi impak yang cukup buruk kepada kerajaan, iaitu apabila ramai pelabur sudah lari keluar dari berniaga dalam negara.

”aduh.... macam mana korang buat perancangan ni?” soal Perdana Menteri dari parti Perkauman negara kepada ketua pemuda partinya menerusi telefon.

”tak tahu la dato’.. saya tak sangka pula yang pelabur boleh lari dari negara kita” balas ketua pemudanya.

”dah tu sekarang, apa yang perlu saya buat?”

”saya nampak sekarang, parti agama dan parti demokrat semakin hari semakin kuat pengaruh dengan isu ini. semenjak isu kuil dibakar ini, mereka mendapat sokongan dan dokongan dari dalam dan luar negara. Pelabur-pelabur dari negara luar semua berharap agar mereka mengambil kerajaan.. mereka lebih mahu kita jatuh dari memerintah” ujar Ketua pemuda panjang lebar.

”woit.. mana boleh lagu tu.. kalau kita jatuh, siapa yang nak cover bini aku? Dia tu besar.. malam-malam, mesti dia maki hamun aku. Macam mana aku nak cakap kat bini aku” Perdana Menteri seperti takut. ”kau kena fikirkan sesuatu la, supaya kita kena kekal memerintah” sambung perdana Menteri itu lagi.

”ok dato’.. kalau saya dapat idea, saya telefon dato’”

”ok.. bye”

BILIK PROPAGANDA

”PM telefon aku tadi. Dia dah gelabah biawak dah ni. Nampak sangat dia takut ngan bini dia” ketua pemuda bercakap kepada para propagandisnya.

”yer ke boss?” soal salah seorang para propagandis.

”eh.. kau takkan tak tahu kot. PM kita tu takut bini. Kat depan orang ramai, nampak je macam PM kita tu baik je ngan bini dia. Kalau kat rumah tu, bini dia yang paksa dia buat kerja rumah” kutuk Ketua Pemuda

Semua para propagandis dalam bilik itu ketawa besar.

”dah tu boss. Apa yang dia nak suruh kita buat?” seorang lagi propagandis bertanya.

Ketua pemuda itu mengerutkan dahinya. Tangannya memegang dagu seperti orang yang sedang berfikir.

”korang bagilah idea sikit.. aku dah blur dah ni” Kata ketua Pemuda

Tiba-tiba seorang ahli propagandis kerajaan angkat tangan.

”haaa. Kenapa kau? Kau ada idea bagus ker?” sambil ketua pemuda itu tunjukkan dengan tangannya kea rah ahli propagandis yang angkat tangan.

”sekarang ni, berdasarkan berita-berita yang kita lihat, dilihat semua kenyataan parti pembangkang dipercayai oleh rakyat. Mereka akan tunding jari kat kita dalam isu ini. adapun sebarang kenyataan pimpinan kita, semua tidak dipercayai rakyat” ujarnya panjang lebar.

”peliknya lagi, media lebih seronok mengambil berita mereka, kemudian sensasikan berbanding kenyataan-kenyataan pimpinan kita” sambungnya lagi.

”ini tidak boleh biar. Kalau tidak, makin melingkup kita ni... korang nampak macam mana?” soal Ketua Pemuda Parti perkauman negara itu.

”macam ni la boss.. kalau kita nak lawan kenyataan, nampaknya rakyat tak pakai dah kenyataan kita. Saya cadangkan, supaya Perdana Menteri sebut supaya rakyat jangan pakai laporan media pro pembangkang lagi” cadang ahli propaganda yang agak senior dalam dunia propaganda parti perkauman negara.

”saya tak setuju macam tu” tiba-tiba seorang ahli propaganda yang agak muda sikit bersuara. ”kita jangan wujudkan permusuhan dengan media, kerana ia akan menjadi peluru yang merbahaya dalam PRU akan datang” sambungnya lagi.

”dah tu, kau nampak macam mana pula?” soal ketua pemuda parti perkauman negara yang dari tadi sedang memikirkan tindakan yang paling baik.

”macam ni, kalau kita suruh PM kita bagitau agar media berhati-hati dengan pembangkang, macam mana?” ahli propaganda itu memberi cadangan.

”emm.. bagus gak..” balas ketua pemuda, tidak lama kemudian dia bersuara lagi dengan katanya, ”lepas ni, kita ugut pulak media agar jangan laporkan berita pembangkang” Ketua Pemuda itu bersuara, ”Korang nampak macam mana?”

”ya.. kami bersetuju..” jawab para propagandis parti perkauman negara serentak.

Mendengar persetujuan itu, Ketua Pemuda itu terus menelefon Perdana Menteri dan memaklumkan cadangannya itu. Perdana Menteru itu menerima cadangan tersebut.

Tidak lama kemudian, keluarlah berita dalam akhbar perdana yang bertajuk “Presiden minta agar media tidak melaporkan berita tentang pembangkang”

Baca sama:
PM minta Media berhati dengan pembangkang (malaysiakini)

Sekian

p/s : cerita ini, tidak ada kaitan dengan mereka yang sudah mati dan masih hidup.

Tiada ulasan: