Sabtu, 22 Mei 2010

JANGAN CONDONG KEPADA UMNO?


[1]

Dalam kitab Al-Halal Wa Al-Haram fi Al-Islam, Karangan Dr Yusuf Al-Qaradhawi, ada satu kaedah yang dikemukakan, iaitu kaedah yang berbunyi;

ما أدى الى الحرام فهو جرام

Maksudnya;
“Perkara yang boleh membawa kepada haram, maka hukumnya adalah haram”

Contoh yang dikemukakan oleh Dr YUsuf Al-Qaradhawi adalah Zina. Allah SWT telah mengharamkan zina, justeru semua perkara yang membawa kepada Zina, maka hukumnya adalah haram.

Ekoran itu hukum haram itu bukan sekadar berlaku pada zina, malah berlaku juga pada Khalwat, buka aurat, bertindak yang boleh mendatangkan syahwat sehinga berlaku zina dan sebagainya.

Begitujuga Riba adalah haram. Bukan sekadar pemakan riba sahaja haram, malah orang yang mewakilkan, orang yang diwakilkan, penulis dan saksinya pun dikira sebagai haram.

[2]

UMNO adalah parti yang tidak membantu kemenangan Islam. yang berlaku, merosakan gambaran islam kepada masyarakat.

Terbaru, mereka menghalalkan judi yang haram. Waima ditolak semua agama-agama di Malaysia, ternyata UMNO tetap mahu halalkan judu.

Justeru, segala perkara yang boleh cenderung kepada UMNO adalah haram; tidak kira apa nama mereka sekalipun.

Mungkin disini kita boleh buat satu kaedah yang berbunyi;

UMNOفهو UMNO ما أدي الي

Maksudnya;
“Perkara yang boleh membawa kepada UMNO, maka ia adalah UMNO”

Jika JIM membawa kepada UMNO, maka JIM adalah UMNO. Jika ABIM membawa kepada UMNO, maka ABIM adalah UMNO. JIka UG membawa kepada UMNO, maka UG adalah UMNO. Jika PERKASA membawa kepada UMNO, maka PERKASA adalah UMNO.

Adapun jika mereka tidak membawa kepada UMNO, maka mereka bukanlah UMNO. Jika mereka berusaha menjatuhkan UMNO, maka wajib kita bersatu dengan mereka, dalam usaha menjahamkan UMNO.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 Mei 2010 * 1:05 petang

3 ulasan:

Awanama berkata...

Bagi aku tulisan kamu ini mengucar kacirkan PAS..pimpinan dah tutup lama isu UG kamu masih buka lagi... boleh tak aku nak kata ( apa² yang mengganggu/membantut perjalanan kerja/gerakan Islam adalah haram )? sebab PAS nak bawa manusia kepada Islam,jadi tulisan kamu yg mengganggu kerja Islam adalah haram... sbb nabi bersabda yg bermaksud,"fitnah itu tidur,laknat Allah bagi org mengejutkannya"...

penjual ubat berkata...

konfom tanpa nama ni umno.

Awanama berkata...

2010 Mei 23 10:20

"confirm lu PAS Totok"