Isnin, 17 Ogos 2009

ALHAMDULILLAH.. KAMI FAHAM MERDEKA

ini gambar dan kata-kata semangat yang kami lakarkan pada pakaian program yang kami sediakan
ALHAMDULILLAH.. KAMI FAHAM MERDEKA

Mengenangkan sambutan ulang tahun kemerdekaan sudah tidak lama lagi akan disambut di Malaysia, Aku, Eddiputra bersama team GPM (Group Pemikir Muda) iaitu satu NGO yang kami tubuhkan pada muktamar PAS di Ipoh yang lalu, telah berusaha dan berjaya melaksanakan satu program remaja bertempat di Taman Pertanian, Shah Alam.

Program yang mengambil selama dua hari itu, pembukaannya dirasmikan oleh Ahli parlimen Shah Alam, iaitu Tuan Haji Khalid Samad, dan penutupnya oleh Ahli parlimen Subang, iaitu Saudara Sivarasa Rasiah.

Dalam program tersebut, kami telah berjaya serapkan kefahaman kepada anak-anak muda ini tentang maksud Merdeka mengikut kacamata Islam, sejarah dan perundangan.

Anak-anak muda yang kami sertakan dalam program ini adalah, kebanyakkan mereka yang tidak mempunyai kefahaman islam, tidak menunaikan solat, terlibat dengan rempit, tidak menutup aurat, terlibat dengan pengkid dan sebagainya.

Dalam program itu, kami lakukan program qiyamullail yang dipimpin Ustaz Masran Arsyad. Disamping itu juga, kami lakukan tayangan video “10 tahun sebelum Merdeka” disamping pendedahan tentang konsep keadilan dan kemerdekaan yang lebih merujuk kepada perundangan yang didedahkan oleh Saudara Malik Husin dan sebagainya.

Di akhir program, kami mewajibkan setiap kumpulan dari peserta-peserta yang hadir agar mencipa logo berdasarkan kepada kreatif masing-masing yang menjurus kepada kemerdekaan.

Program yang kami wujudkan ini, sengaja dicipta dalam bentuk yang agak santai, supaya peserta-peserta tidak merasa tertekan atau merasa boring dan merasa “poyo”.

Walaupun penat dengan program yang dianjurkan, begitujuga kewangan yang agak terbatas di saat akhir, tetapi berjaya diselesaikan masalahnya oleh sebilangan penderma-penderma, menyebabkan hati kami puas, malah ia merupakan kegembiraan kami dalam usaha hendak memahamkan anak-anak muda ini dengan Islam dan erti kemerdekaa.


Eddieputra sedang memberikan penerangan ringkas kepada salah satu kumpulan dalam program
Sekian

Al-Bakistani
- Sri Indah (B), Sg Buloh
17 ogos 2009 * 3;47 petang



Tiada ulasan: