Khamis, 5 Ogos 2010

KENAPA DAP, TIDAK UMNO?


Ada orang kata, PAS tidak boleh menang dengan cara bergabung dengan parti DAP, kerana majoriti ahli DAP tidak beragama Islam. Persoalannya, kalau agama ahli sesuatu parti menjadi ukuran, maka apa jamin UMNO bahawa semua ahli partinya beragama Islam?

Itu yang pertama. Adapun yang kedua, Nabi SAW membina kekuatan di Madinah, bukan sekadar mendapat sokongan dari orang Islam sahaja, malahan dalam sirah membuktikan bahawa orang Islam di Madinah, ketika Nabi SAW dilantik menjadi ketua kerajaan adalah golongan yang minoriti.

Justeru, apakah alasan kukuh yang mengatakan PAS yang menjadikan Islam sebagai dasar tidak boleh menang dengan sebab bergabung dengan DAP?

Dan ketiga, memang terdapat hadis yang menyebut bahawa nabi SAW bersabda yang bermaksud, "Kami minta bantuan dari orang musyrikin".

Namun, kena perhatikan juga bahawa itu hadis itu adalah sunnah qawliyyah Nabi SAW. Adapun dari sudut Sunnah Fi'liyyah Nabi SAW pula, ada beberapa keadaan Nabi SAW mendapat bantuan dari orang kafir dan Nabi SAW tidak halang bantuan tersebut. Antaranya, seperti Nabi SAW mendapat penjagaan [himayah] dari Abu Talib, penjagaan dari Abu Lahab setelah kematian Abu Talib [waima selepas itu, Abu Lahab batalkan penjagaan tersebut] dan sebagainya.

Apabila dilihat ini, kita akan dapati seperti ada percanggahan, tetapi setelah diimbang dari sudut maqasid syariah, kita akan berjumpa jalan penyelesaian.

Meminta bantuan orang kafir dilarang, sekiranya ia menyebabkan Islam bakal ditindas. Sudah pasti ia adalah kemudharatan. Adapun dengan mendapat bantuan orang kafir, melahirkan hubungan rapat umat islam dengan non Muslim, seterusnya mereka semakin kenal Islam yang boleh menyebabkan mereka menjadi muslim, ataupun Zimmi [istilah Umar bin Abdul Aziz], maka itu tidak lagi disebut sebagai mudharat, sebaliknya kemaslahatan.

Malahan, sekiranya mendapat bantuan dari orang yang mengucap syahadah, tetapi mendatangkan kemudharatan yang lebih besar kepada Islam, maka itu terlebih dilarang. Seperti, melahirkan persepsi buruk bahawa kononnya islam adalah agama yang mengakui penyelewengan duit rakyat, islam menyokong kezaliman, perkauman dan sebagainya.

Jika keadaan ini berlaku, maka lebih baik mendapat bantuan dari orang bukan Islam, tetapi ia mendatangkan hasil bahawa islam semakin dikenali, islam semakin tersebar, islam dilihat agama yang menentang kezaliman, menentang perkauman sempit dan sebagainya.

semua ini, kita akan fahami apabila kita membaca firman Allah dari surah Al-Maidah, ayat 57;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ

maksudnya;
"Wahai orang-orang yang beriman, jangan kamu ambil orang yang menjadikan agama kamu sebagai gurauan dan mainan sebagai wali. Mereka itu adalah daripada kalangan orang yang diberi kitab sebelum kamu dan juga dari kalangan Orang kafir"

[Al-Maidah : 57]

Dan yang keempatnya pula, asas pergabungan antara PAS dengan PKR dan DAP adalah untuk melaksanakan keadilan, sedangkan usaha kearah perlaksanaan keadaan itu amat dituntut dalam Islam, waima bersama dengan orang bukan islam sekalipun.

Ini dikukuhkan dengan hadis hilf al-fudhul bahawa Talhah bin Abdillah bin Auf menyatakan Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud;

"sesungguhnya aku telah menyaksikan di rumah Abdullah bin Jad'an satu pakatan. Ia amat aku sukai lebih sayangku kepada unta merah [barang yang sangat berharga]. Kalau aku diajak kepadanya di zaman Islam, pasti aku akan menyahutinya" [sunan al baihaqi al-kubra : 12859].

Wallahu 'Alam.

Sekian.

Al bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


Hospital Universiti Malaya
5 ogos 2010 * 10:46 malam.

4 ulasan:

Awanama berkata...

1.Hangpa nak tau kenapa dap!
2.Sebab hangpa bodohhhhhhhhhhhhh!!!!!
3.Itu jee!

mohd taib berkata...

Pada pandangan sy, gabungan PAS+PKR+DAP jikapun dpt mnguasai pemerintahan takkan berjaya melaksanakan syariah Islam secara kseluruhan. TAPI ADA ada sbb lain yg lebih pnting knapa gabungan ni msti berlaku. IAITU hak menyampaikan DAN ATAS DASAR KEADILAN
kita bincang dulu tentang hak menyampaikan.
ia dibuktikan melalui kisan nabi saw yg diperintahkan ke madinah. slh 1 hikmah ialah di madinah hak utk menyampaikan diberi seluasa2nya pd nabi saw. berbeza dgn makkah..pelbagai sekatan dikenakan.
mcm mn Islam nk berkembang?

muslim2 di malaysia sbrnya masih JAHIL dgn word syariah Islam. LAGIKAN non-muslim? pemerintah kita tak pikul tanggungjwp tu utk menyampaikan tntang wajibnya perlaksanaan syariah Islam BAHKAN MELARANG mn2 kuliah di TV dr membincangkan perkara tu sprt di halaqah,forum ehwal Islam n al-kuliyyah.

ia dibuktikan melalui kekalahan teruk pas di terenganu slps enakmen undang2 syariah diwartakan di Terengganu walaupun majority adalah MUSLIM.

setelah gabungan pas+pkr+dap berjaya membentuk kerajaan, ketika itu PAS perlu merebut hak utk menyampaikan mesej2 Islam pd muslim dan non muslim menggunakan segala kelebihan yg ada sbg pemerintah sprt TV, radio, akhbr arus perdana, dialog, bahas, debat, sylibus pelajaran yg menekakan syariah Allah, iklan2 yg hebat agar pemurnian dan sikap cintakan syariah Allah itu tertanam dlm jiwa manusia juga termasuklah mengubah prespektif non-muslim trhdp syariah Allah kpd cantiknya syariah Islam ini.
Kita tak nafikan umno juga berperanan dlm membangunkan hal2 berkaitan Islam tp peranan tu terlalu lemah, acuh tak acuh dan lebih memandang syiar daripada syariah. Kita juga tak nafikan wujud sistem pendidikan Islam yg agak baik di Negara kita TAPI??
dakwah dan syariah perlu sejajar! ajar dia agama tp tak sediakan dia suasana Islam tak bw apa makna dan hasil. YA didik dia dgn agama melalui pengajian Islam di sekolah tapi bila dia balik tgk tv org peluk cium.bila jluar jln tgk kapel2 naik motor peluk. bila pergi beli belah tgk papan2 iklan lucah. didikan kerajaan dah sediakan. tp syariah kerajaan pndg sebelah mata!
ini realitinya!
”Sesungguhnya orang yang ada hak, hendaklah diberikan ruang dia bersuara” (al-Bukhari : 2141)
Ini tidak dilakukan oleh kerajaan BN yg mana pelbagai sekatan dikenakan terutama dlm penggunaan media arus perdana. Sbg cth bila PR menguasai PERAK dan ir.Nizar mmbuat permohonon rasmi utk keudara di radio perak setiap hari selama hanya satu jam utk menerangkan dasar kerajaan TAPI ia diTOLAK kerajaan BN! Hal yg sama berlaku pada kerajaan Negeri Selangor dan LAIN2 negeri PR.
Kita tengok pula apa yg jadi dlm kes fitnah dan hasutan dari kerajaan utk menakut2kan dan membenci gerakan Islam PAS terutama dlm hal hudud dan qisas….apakah PAS DIBERI RUANG seADILNYA dlm menjelaskan hal ini kpd RAKYAT dgn menggunakan media arus perdana? Sewaktu TGNA difitnah dan kenyataannya dimanipulasi sprt hal Allah samseng, hal tawaran Haji, hal kronisme menantu, hal undi Pas masuk syurga, hal beruk dan sbgnya. sdgkan TGNA telah pun membuat penjelasan PANJANG LEBAR dan melakukan PRESS STATEMENT dan apakah disiarkan dimana2 media arus perdana?? Ini yg menyebabkan rakyat yg hanya membaca akhbar2 arus perdana dan menonton berita2 di TV akan lebih takut dan fobia pada gerakan Islam PAS.

setelah penyampaian dilakukan kemudian PAS akn bersndirian skrinya dap+pkr masih menentang syariah Allah.PAS boleh MEMILIH utk BERSENDIRIAN dan blh menjemput umno bersama2 PAS dlm PRU seterusnya.

mohd taib berkata...

Pada pandangan sy, gabungan PAS+PKR+DAP jikapun dpt mnguasai pemerintahan takkan berjaya melaksanakan syariah Islam secara kseluruhan. TAPI ADA ada sbb lain yg lebih pnting knapa gabungan ni msti berlaku. IAITU hak menyampaikan DAN ATAS DASAR KEADILAN
kita bincang dulu tentang hak menyampaikan.
ia dibuktikan melalui kisan nabi saw yg diperintahkan ke madinah. slh 1 hikmah ialah di madinah hak utk menyampaikan diberi seluasa2nya pd nabi saw. berbeza dgn makkah..pelbagai sekatan dikenakan.
mcm mn Islam nk berkembang?

muslim2 di malaysia sbrnya masih JAHIL dgn word syariah Islam. LAGIKAN non-muslim? pemerintah kita tak pikul tanggungjwp tu utk menyampaikan tntang wajibnya perlaksanaan syariah Islam BAHKAN MELARANG mn2 kuliah di TV dr membincangkan perkara tu sprt di halaqah,forum ehwal Islam n al-kuliyyah.

ia dibuktikan melalui kekalahan teruk pas di terenganu slps enakmen undang2 syariah diwartakan di Terengganu walaupun majority adalah MUSLIM.

setelah gabungan pas+pkr+dap berjaya membentuk kerajaan, ketika itu PAS perlu merebut hak utk menyampaikan mesej2 Islam pd muslim dan non muslim menggunakan segala kelebihan yg ada sbg pemerintah sprt TV, radio, akhbr arus perdana, dialog, bahas, debat, sylibus pelajaran yg menekakan syariah Allah, iklan2 yg hebat agar pemurnian dan sikap cintakan syariah Allah itu tertanam dlm jiwa manusia juga termasuklah mengubah prespektif non-muslim trhdp syariah Allah kpd cantiknya syariah Islam ini.
Kita tak nafikan umno juga berperanan dlm membangunkan hal2 berkaitan Islam tp peranan tu terlalu lemah, acuh tak acuh dan lebih memandang syiar daripada syariah. Kita juga tak nafikan wujud sistem pendidikan Islam yg agak baik di Negara kita TAPI??
dakwah dan syariah perlu sejajar! ajar dia agama tp tak sediakan dia suasana Islam tak bw apa makna dan hasil. YA didik dia dgn agama melalui pengajian Islam di sekolah tapi bila dia balik tgk tv org peluk cium.bila jluar jln tgk kapel2 naik motor peluk. bila pergi beli belah tgk papan2 iklan lucah. didikan kerajaan dah sediakan. tp syariah kerajaan pndg sebelah mata!
ini realitinya!
”Sesungguhnya orang yang ada hak, hendaklah diberikan ruang dia bersuara” (al-Bukhari : 2141)
Ini tidak dilakukan oleh kerajaan BN yg mana pelbagai sekatan dikenakan terutama dlm penggunaan media arus perdana. Sbg cth bila PR menguasai PERAK dan ir.Nizar mmbuat permohonon rasmi utk keudara di radio perak setiap hari selama hanya satu jam utk menerangkan dasar kerajaan TAPI ia diTOLAK kerajaan BN! Hal yg sama berlaku pada kerajaan Negeri Selangor dan LAIN2 negeri PR.
Kita tengok pula apa yg jadi dlm kes fitnah dan hasutan dari kerajaan utk menakut2kan dan membenci gerakan Islam PAS terutama dlm hal hudud dan qisas….apakah PAS DIBERI RUANG seADILNYA dlm menjelaskan hal ini kpd RAKYAT dgn menggunakan media arus perdana? Sewaktu TGNA difitnah dan kenyataannya dimanipulasi sprt hal Allah samseng, hal tawaran Haji, hal kronisme menantu, hal undi Pas masuk syurga, hal beruk dan sbgnya. sdgkan TGNA telah pun membuat penjelasan PANJANG LEBAR dan melakukan PRESS STATEMENT dan apakah disiarkan dimana2 media arus perdana?? Ini yg menyebabkan rakyat yg hanya membaca akhbar2 arus perdana dan menonton berita2 di TV akan lebih takut dan fobia pada gerakan Islam PAS.

setelah penyampaian dilakukan kemudian PAS akn bersndirian skrinya dap+pkr masih menentang syariah Allah.PAS boleh MEMILIH utk BERSENDIRIAN dan blh menjemput umno bersama2 PAS dlm PRU seterusnya.

mohd taib berkata...

TENTANG SOAL KEADILAN terlalu byk perkara yg boleh dibangkitakan termasuk soal rasuah, penyelewangan, kes2 mahkamah yg dicampuri pihak kerajaan, media yg berat sebelah, P.RAYA yg berat sebelah. TAPI PERKARA NI TENTUNYA DIBANGKANG OLEH PIHAK PRO-UMNO. katanya kita kena percaya pada mhkamah kita
Jadi sy tak tekankan hal Ni. kita pergi pula pada perkara yg JELAS keharamannya iaitu ISA. Satu sistem yg LANGSUNG melanggari sistem keadilan dlm Islam dan sistem ini didokong oleh Pihak Kerajaan.
DAN kesemua komponen PEMBANGKANG tdk bersetuju dgn ISA dan atas dasar ini (salah satu sebab), MAKA PAS tdk blh bersama dgn umno yg menyokong undang2 Zalim.
“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim …..”[Al-Qur’an: Ayat 113 Surah Hud]