Sabtu, 7 Februari 2009

SIAPA YANG DERHAKA RAJA MELAYU???

SIAPA YANG DERHAKA RAJA MELAYU???

Isu perak berlanjutan. Perlantikan menteri besar yang angkat sumpah dihadapan Sultan perak baru-baru ini amat meragukan dari sudut perlembagaan dan undang-undang.

Macam mana seorang menteri besar baru dilantik, sedangkan dalam masa yang sama, dari sudut perundangan, menteri besar yang sedia ada masih sah lagi status MBnya.

Tapi apa yang pelik dari kerjabuat UMNO. sebab, pada UMNO, semuanya tidak mustahil.

Tindakan melantik MB baru dikala MB lama masih sah lagi seperti seorang bapa yang mendesak menantunya menceraikan anak perempuannya. Menantu itu tidak mentalakkan isterinya lagi, tetapi si bapa telah menikahkan anak perempuannya dengan lelaki yang lain.

Bukankah tindakan itu adalah tindakan yang kurang bijak. Yang pastinya, manusia itu tidak semuanya bijak, bahkan sebijak-bijak mana pun manusia itu, pasti ada masanya dia tidak bijak, walaupun ia dikenali sebagai orang yang bijak.

Isu menderhaka kepada sultan menjadi perbincangan. Pelik gak. Kenapa isu menderhaka sultan yang diisukan kini, sedangkan masa mahathir jadi PM dulu, beliau ”cabut taring” raja-raja melayu (seperti British ”cabut taring” raja-raja melayu dalam sejarah Malayan Union). masa tu, seorang pun pemimpin UMNO tak membantah. Bukankah masa tu, Najib sudah jadi kabinet Mahathir???

Mengikut ”Aqidah” orang melayu, Raja tidak boleh diderhakai. Tapi itu aqidah melayu dulu; iaitu dikala raja mempunyai kuasa mutlak. Tapi kini, malaysia sudah merdeka. Bukankah Tengku Abdur Rahman sendiri bersetuju dengan perlembagaan Malaysia yang digubal UMNO bersama dengan Bristish, menyatakan raja yang wujud di Malaysia adalah raja berpelembagaan..

Apabila sebut raja berpelembagaan, bermakna, bukan rakyat sahaja boleh derhaka dengan rajanya, tapi raja juga boleh menderhaka.

Menderhaka??? Menderhaka dengan siapa???

Menderhaka dengan perlembagaan yang UMNO buat bersama British dulu. Bersama lord Red. Menderhaka dengan undang-undang yang dipersetujui oleh pihak raja juga.

Raja berpelembagaan bukanlah seperti raja yang mempunyai kuasa mutlak. Ia terikat dengan undang-undang. Bila raja langgar undang-undang, bermakna raja telah menderhaka dengan ”kedaulatan undang-undang”.

Ingat!!! taring raja melayu sudah dicabut oleh UMNO.

Oleh itu, dalam hal ini, UMNO wajib dipersalahkan. Sebab, agama islam di Malaysia jadi rosak, semuanya kerana UMNO. Raja melayu tidak direspek lagi, semuanya kerana UMNO. Bangsa melayu jadi bangsat, semuanya kerana UMNO. Bangsa lain dilihat jijik, semuanya kerana UMNO.

UMNO wajib dipersalahkan. Kalau aku seorang diri pun, aku akan lawan UMNO. Sebab, UMNOlah pemunah Islam, agamaku; pemunah raja melayu, rajaku; pemunah bangsa melayu, bangsaku; pemunah bangsa-bangsa lain, saudaraku.

UMNO.. ia adalah jijik dan kotor !!!!

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 Febuari 2009 * 12:39 tengahari.


Tiada ulasan: