Isnin, 14 Mac 2011

IJTIHAD

Tidak dinafikan segala definisi ijtihad yg telah dikemukakan. sama ada dari sudut lughah dan istilah. Tetapi, jgn dilupa bahawa perbincangan ijtihad ini, mempunyai kaitan seperti berikut;

1- dalam perkara yang yg nas itu be...rbentuk qatie as-subut dan zanniy ad-dilalah.

2- dalam nas yg berbentuk zanniy as-subut dan zanniy ad-dilalah.

3 - perkara yg telah ijmak, tetapi ijmak dalam perkara yang tiada nas.

Ekoran itu, berlakunya ijtihad itu dalam beberapa sebab. ia seperti berikut;

1- satu nas yg mempunyai byk tafsiran.

Contoh; nabi SAW ada bersabda, "barangsiapa yg teroka tanah, maka ia menjadi miliknya".

Dari satu nas ini, ulama mempunyai dua ijtihad. Iaitu, ijtihad imam syafie dan ijitihad imam hanafi. Pada ijtihad imam hanafi, tanah yg diteroka tidak menjadi milik, kecuali mendapat keizinan [geran] dari kerajaan. Adapun ijtihad imam syafie, tanah itu terus menjadi milik, waima tanpa keizinan kerajaan.

2- ada dua atau lebih nas yang dilihat bercanggah.

Contoh: syafie dan maliki berbeda ijtihad dalam menentu keadaan sujud, apakah dahulukan dua lutut, atau dahulukan kedua tangan. Ini kerana, ada dua hadis yang dilihat bercanggah.

Hujjah syafie, berdasarkan hadis bahawa anas bin malik menyatakan dia lihat Nabi SAW solat. Masa sujud, nabi turun lutut dulu, baru tangan. Adapun hujjah Maliki pula, berdasarkan hadis wa-il yg menyatakan nabi SAW menyuruh turun dua tangan dulu berbanding dua lutut.

3- tiada nas yg nyata dan terang.

Contoh : hukum makanan dua alam, halal atau tidak. Syafie mengatakan haram, tapi maliki kata halal. Krn mereka selisih dalam adaptasikan kaedah fiqh "asal sesuatu perkara adalah harus"

4- dalam mengadaptasikan nas.

Contoh : apabila Nabi SAW masuk ke makkah [fath makkah] nabi SAW tidak terus membetulkan tapak kaabah, walhal nabi sebelum itu, nabi SAW pernah sebut kpd aisyah bahawa baginda akan betulkan. Demikian menyebabkan aisyah bertanya nabi, lalu baginda menjawab, "kalaulah tidak kerana umat kamu baru sahaja meninggalkan kekufuran, sudah pasti aku telah lakukannya".

PERKARA YG TAK BOLEH DIIJTIHADKAN

Pun begitu, ada beberapa perkara yang tidak boleh diijtihadkan. Iaitu;

1- nas yang qatie subut dan qatie dilalah.

2- ijmak ulama pada kewujudan nas.

Dalam dua perkara ini, ia tidak boleh Berlaku ijtihad. makanya, ia tidak boleh berlaku khilaf dikalangan ulama. Inilah yg dimaksudkan dengan perkataan imam as-syafie yg dinukilkan dari kitab ar-risalah, bahawa beliau berkata, "Ikhtilaf ada dua bentuk. Salah satunya haram. Saya tidak berkata yang seperti itu untuk yang lain. Setiap hal yang hujjah-nya telah ditegakkan oleh Allah dalam Kitab-Nya atau melalui lisan Nabi-Nya secara tegas (manshûsh) lagi jelas tidak halal ikhtilaf di dalamnya bagi mereka yang mengetahuinya..Adapun yang tidak seperti itu memungkinkan ada takwil dan dipahami berdasarkan qiyas. Orang yang melakukan takwil atau qiyas pada makna yang terkandung pada hadis atau qiyas meski mungkin berbeda dengan yang lain"

sekian

Wallahu 'Alam

Tiada ulasan: