Jumaat, 18 Mac 2011

REVOLUSI TIMUR TENGAH [KOMENTAR FORUM]

17 mac, diadakan forum yg membincangkan tentang revolusi timur tengah. Ia dilakukan di Dewan Masjid UIA, PJ. Aku turut hadir, walau agak lambat sampai.

Menarik juga dengan forum sebegitu. Ia kerana, ditampilkan wakil dari gerakan yg sering disebut-sebut. PAS, IKRAM, ABIM dan HT menampilkan wakil masing-masing.

Apabila penampilan golongan islam, sudah pasti perbincangannya dilihat dalam kerangka fikrah islamic group. Ia mungkin tidak tepat seratus peratus dengan realiti yang berlaku. Ini kerana, kebangkitan di timur tengah itu, bukan orang Islam sahaja yang bangkit, tetapi melibatkan juga orang bukan Islam.

Dalam mendengar celoteh sidang yang bertanya, banyak soalan-soalan yang tertimbul yang menyebabkan aku berfikir. Aku simpulkan, ia berkisar tentang dua perkara besar, iaitu perubahan sistem dan kebebasan.

PERUBAHAN SISTEM

Tidak dinafikan, sistem perlu untuk mengubah cara hidup rakyat selepas berlaku revolusi. Tanpanya, kehidupan rakyat akan kekal seperti sebelum revolusi.

Tetapi, jika dikatakan berpunca sistem rakyat melakukan revolusi, aku mengira ia tidak tepat. Padaku, rakyat bangkit kerana kezaliman sudah melampau. apabila kezaliman mendominasi, perut rakyat sudah lapar, anak-anak rakyat sudah tidak ke sekolah dan banyak lagi kesusahan, tidak hairan akan berlaku kebangkitan.

Cuma, dalam keadaan sebegini, kesempatan untuk menawarkan kepada rakyat sistem yang baik adalah perlu. Tawaran tersebut, hendaklah dalam kerangka rakyat bakal menerimanya dengan hati yang terbuka, bukan melahirkan kebangkitan kali kedua ekoran tidak mahu menerima sistem yang ditawarkan.

Nabi SAW datang ke Madinah, tidak membawa bendera hudud dan qisas, tetapi membawa bendera ukhuwwah antara aus dan khazraj yang berperang sejak sekian lama, membawa bendera keadilan yang berasaskan islam, membawa bendera penawaran kebajikan hidup rakyat. Dengan itu, Nabi SAW dilantik sebagai ketua kerajaan, seterusnya berlaku penurunan hukum bertahap-taahap sehingga Islam menjadi sempurna.

Penurunan hukum-hukum itu pula, bersifat kesesuaian masa dan ketika. Ia dikenali sebagai asbab an-nuzul. Ia juga dikenali dengan ayat makkiyyah dan ayat madaniyyah.

KEBEBASAN

Kebebasan ini ada dua, iaitu, 1- kebebasan dari cengkaman kezaliman. 2- kebebasan yang bersifat mutlak.

Apabila berlaku revolusi, ia bukan kerana rakyat mahukan kebebasan mutlak. Tapi, yang dikehendaki oleh rakyat adalah kebebasan dari cengkaman kezaliman.

Islam bukan agama yang menyengkam rakyat. Malahan, Islam memberikan ruang kebebasan kepada manusia. ekoran itu, apabila kita membaca hadis, kita akan berjumpa sabda nabi SAW yang bermaksud, "berikan hak bersuara bagi orang yang berhak".

Apabila berlaku penindasan, Islam membenarkan kepada manusia bangkit menentang penindasan, hatta dalam keadaan tertentu, terpaksa mengangkat senjata. Ini merupakan dalil, bahawa islam memberi kebebasan untuk menyelamatkan diri dari penindasan.

Dari sudut kebebasan mutlak pula, islam tidak menafikannya. Namun, kebebasan yang diberikan oleh Islam hendaklah diikat dengan tanggungjawab. Ekoran itu, islam mengharamkan melakukan penindasan kepada orang lain, sama ada secara zahir dan batin.

Bertelanjang bukan lambang kebebasan, tetapi lambang penindasan. Kerana, ia menganggu gugat batin manusia yang melihat. Ia melahirkan gangguan seksual, yang menyebabkan berlaku kerosakan yang lain, seperti kejadian rogol.

Aku tidak fikir, orang yang mahu kebebasan sanggup dirompak. Maka begitujuga, kebebasan yang dicadangkan oleh Islam.

Jika kita menilai ini, tidak hairan kita akan memahami kandungan sebenar disebalik kenyataan Dr Yusuf Al-Qaradhawi sejurus berlaku revolusi mesir. Beliau mengatakan, dahulukan kebebasan berbanding perlaksanaan syariah.

Dari segi logik, bagaimana syariah hendak dilaksana, jika tidak ada kebebasan. Walhal, perubahan sistem tidak akan berlaku, tanpa ada kefahaman kepada sistem. dan kefahaman itu tidak akan tercapai kecuali dengan perubahan pendidikan.

Memahami ini, kita akan memikirkan maksud yang diungkap oleh Dr Nuqaib Al-Attas yang berkata, "perubahan boleh berlaku, bermula dari perubahan pendidikan".

Jadi, perubahan sistem bermula dengan perubahan pendidikan. Perubahan pendidikan, akan tercapai dengan kebebasan. Tanpa kebebasan, masakan sistem, pendidikan juga tidak mampu dilakukan perubahan.

Sekian.

Wallahu 'Alam.

Bandar Sri Damansara
19 Mac 2011 * 1:15 pagi

2 ulasan:

WUZARA berkata...

Salam...
Kita ada berbual pendek selepas wacana tersebut.

Apa yang dinyatakan oleh Dr Nuqaib Al Attas berkenaan perubahan itu mungkin perlu diperhalusi lagi. Antara perubahan pemikiran dengan perubahan pendidikan itu sebenarnya ada benang merah yang siginifikan.

Zahiruddin Zabidi berkata...

Assalamualaikum ustaz, mohon izin ana rujuk tulisan ustaz bagi membuat laporan kepada Harakah ataupun Siasah.

Sebenarnya, kalau ustaz mahu hantar sendiri pun bagus juga ;).