Rabu, 16 Mac 2011

LAWAN ISLAM, KENAPA?

Orang menolak islam ini mempunyai banyak faktor. antaranya adalah, kerana mereka mempunyai kepentingan diri, kerana mereka jahil tentang Islam dan kerana mereka degil dan bangang.

Orang yang jahil tentang islam, tugas kita adalah menyampaikan Islam. Jika mereka mendengar islam, lalu faham, kemungkinan mereka masuk Islam, dan kemungkinan juga mereka tidak masuk Islam, tetapi mereka mengakui kebaikan dalam Islam.

Namun, kita tidak dapat menolak, bahawa selepas mereka mendengar dan memahami Islam, mereka tetap menyerang Islam, disebabkan mereka ada kepentingan diri atau kerana kedegilan mereka terhadap Islam.

Persoalannya, kenapa mereka degil atau kepentingan diri itu sehingga mereka menolak dan melawan Islam? Jawapan ini memang sukar untuk diberi, kerana kedegilan dan kepentingan diri berfaktorkan hati, walhal berlaku berbolak baliknya hati itu terfokus pada kekuasaan Allah.

Walaubagaimana pun, menyerahkan bulat-bulat kepada Allah juga merupakan satu tindakan yang salah. Dengan pemberian akal dan kekuasaan untuk bertindak pada diri kita, sepatutnya dinilai juga dari sudut kesilapan diri kita.

Tidak dinafikan bahawa non Muslim itu, kadangkala mereka mempunyai prejudis kepada Islam. Tetapi, prejudis tidak akan berlaku, tanpa tindakan orang Islam itu sendiri. Sama ada, tindakan itu baru, atau sejarah sejak sekian lama. Ungkapan sejarah pahit dan luka dahulu, jika sering diungkitkan, kadangkala merupakan faktor prejudis sebelah menyebelah berlaku. Makanya, merapatkan jurang yang terpisah sejak sekian lama amat susah hendak didekatkan.

Apabila keadaan ini berlaku, amat sukar untuk menghapuskan prejudis, seterusnya semakin sukar untuk memimpin tangan mereka supaya dekat dengan Islam.

Jadi, apa yang perlu kita lakukan? ia tidak sekadar disalahkan kepada non muslim, tetapi perlu juga dilihat dari sudut kelemahan umat Islam itu sendiri. Umat Islam, perlu mempamerkan keadilan dan kejujuran yang berasaskan kepada Islam. Jika ini berjaya, tidak hairan islam akan diminati oleh non Muslim.

Wallahu 'Alam

Sekian

Jejantas Sg Buloh
17 mac 2011 * 12:08 pagi

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1.oittt budak!!dah habis hadis dan ayat Al-Quran yang hang boleh petik untuk bela puak dap!!
2.cermin muka la noo!!ada ke lagi tali lembu kat hidung hang!!

Tanpa Nama berkata...

Bila DAP diagungkan demi nak menang pilihanraya...maka jadilah ustaz ustaz pas melalut sampai tahap ini....kita tak lawan islam...kita menentang pas yg bawak islam dgn cara tidak betul...bila DAP yg jelas dan nyata kafir totoknya di sanjung lebih dari sesama umat....maka hancurlah umat....mungkin DAP akan dibagi syurga special oleh pas kot...