Sabtu, 12 September 2009

KERTAS CADANGAN KAWALAN ARAK ??


KERTAS CADANGAN KAWALAN ARAK ??

Mstar melaporkan;

”KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Pusat akan menyediakan kertas cadangan mengenai kawalan dan garis panduan penjualan arak di negeri-negeri yang ditadbir pakatan pembangkang, kata Timbalan Ketuanya Azman Shapawi Abd Rani pada Sabtu” (sila klik)

KOMEN:

Sudah lama aku menunggu berita sebegini. Ia satu berita yang mengembirakan, demi melihat kerajaan pakatan Rakyat berada dalam landasan yang betul.

Aku secara peribadi, mencadangkan kepada Pemuda PAS pusat, agar tidak sekadar menyediakan kertas cadangan kawalan arak sahaja, tetapi perlu juga diadakan kempen bahaya arak, judi dan banyak lagi.

Tidak ada gunanya, kita sekadar memberikan kertas cadangan kawalan arak, tetapi dalam masa yang sama kita tidak berusaha hendak memahamkan rakyat tentang bahaya arak itu sendiri.

Sesuatu kawalan agak kurang berjaya jika tidak disertakan kefahaman. Justeru, kefahaman terhadap rakyat tentang bahaya arak juga perlu dilakukan, disamping memberikan cadangan kepada kerajaan Pakatan Rakyat tentang kawalan arak.

Dulu sekejap, kedengaran dari Ketua Penerangan PAS Selangor nak buat kempen bahaya arak ini, tetapi nampaknya, ia sekadar kenyataan akhbar sahaja. Sampai hari ini, tidak kelihatan pun sebarang banner pun, atau wacana dan forum tentang bahaya arak yang dicadangkan untuk diadakan kempen. Mungkin kenyataan tempoh hari, sekadar memanaskan isu Ronnie Liu sahaja.

Tinggalkan mereka yang beretorik dengan politik, tetapi tindakan pemuda PAS mencadangkan kawalan arak ini wajib diberikan pujian.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 september 2009 * 7:48 malam

Tiada ulasan: