Khamis, 10 September 2009

SOKONG DIALOG CADANGAN PEMUDA PAS

SOKONG DIALOG CADANGAN PEMUDA PAS

Hari ini, Malaysiakini melaporkan;

“PAS bercadang mengadakan perbincangan dengan gabungan NGO wanita mengenai pelbagai isu agama dan gender, termasuk kontroversi hukuman sebat terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno” (sila klik)

KOMEN:

Sejak pemimpinan Tantawi, banyak perkara yang aku tidak bersetuju dengan pemuda PAS pusat. Pun begitu, Cadangan nak berdialog dengan gabungan NGO wanita tentang isu agama, terutama dengan SIS amat disokong. Tindakan pemuda PAS pusat kali ini, aku amat sokong, bukan seratus peratus, malah lebih dari seratus peratus.

Tetapi, jika bertindak nak bantah dengan demonstrasi sahaja, dirasakan tindakan itu amat tidak kena, malah membimbangkan melahirkan mudharat dakwah yang lebih besar. Justeru, tindakan berdialog amat penting, kerana Islam adalah agama hujjah.

Firman Allah;

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya;
“Katakanlah, datangkan hujjah-hujjah kamu, jika kamu orang yang benar”

(Surah Al-Baqarah : 111)

Dicadangkan juga, selepas ini berdialog ini tidak sekadar berlaku dengan NGO wanita sahaja, malah diadakan dialog juga dengan artis-artis, pesatuan anak-anak muda dan sebagainya.

Mudah-mudahan dengan hasil dialog itu, akan melahirkan kefahaman mereka terhadap Islam, seterusnya mereka menerima Islam sebagai cara hidup yang paling baik.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 september 2009 * 5:31 petang

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sejak kau berada di persimpangan, banyak perkaa yang aku bersetuju dengan mu...