Rabu, 4 November 2009

AL-KISAH RAKAMAN : MENJAWAB TUDUHAN BLOG POLITIKBANJAR


AL-KISAH RAKAMAN : MENJAWAB TUDUHAN BLOG POLITIKBANJAR

Memandangkan lebel munafiq adalah sesuatu yang berat disisi Islam, menyebabkan aku telah menghubungi saudara Sayuti yang dilebelkan ”munafiq” oleh blog politikbanjar. Ketika itu, beliau berada di padang, Indonesia, mengetuai Misi kemanusian PAS di sana.

Pada peringkat awal, beliau tidak menjawab panggilanku, menyebabkan aku menghubungi beliau menerusi SMS. Beliau merespon SMSku itu, kemudian berjanji akan menjawab segala tuduhan yang tidak bermoral tersebut menerusi E-Mail

Makanya,di sini, dipaparkan e-mail Saudara Sayuti seperti berikut;

Kronologi isu rakaman I & II…


Tulisan saya ini merujuk kepada;

http://politikbanjar.blogspot.com/2009/11/siapa-munafik-haraki-di-dalam-pas.html

Satu artikel dlm ’politikbanjar’ bertajuk: Siapa Munafik Haraki di dalam PAS?

Tulisan tersebut merujuk kepada diri saya, dan saya mendapat maklum melalui pelbagai SMS dari sahabat-sahabat PAS dan juga AJK saya. Ketika itu saya masih berada di Indonesia mengetuai Delegasi Khas Bantuan Kemanusiaan PAS di Sumatera Barat. Saya tidak mampu mengakses internet ketika di sana, namun saya telah terlebih dahulu kaji kronologi berdasarkan maklumat yg ada pada saya.

Rakaman I
· Kepunyaan sendiri, dah lama disimpan. Saya tidak mahu bicarakan tentangnya.

Rakaman II
· Rakaman Ustaz Reza MRK di rumah Dato’ Dr Hasan Ali, bersama Ustaz Nasharuddin, Roslan SMS, Yamin, Zainuddin, dan ramai bloggers termasuk bloggers UMNO


Saya terbaca dlm blog albanjari;

http://politikbanjar.blogspot.com/2009/10/pertemuan-sulung-bloggers-dengan-dato.html,

Isu dinyatakan tentang pertemuan di rumah Hasan Ali, dimaklumkan anjuran Lajnah Penerangan BPPNS dgn tetamu khas Ustaz Nasharuddin, dan dihadiri ramai bloggers termasuk bloggers UMNO. Dalam internet ditulis pelbagai perkara yg tidak sepatutnya dimaklumkan pd umum apatah lagi pd UMNO.


28 okt 2009 (Rabu)

Pagi

Dalam kesempatan utk berbincangn dgn TGNA berkenaan rakaman I, TGNA memberitahu melalui Pembantu beliau kebiasaannya TGNA bila sampai di KL tidak mahu diganggu, mahukan ketenangan dan tak mahu merunsingkan fikirin utk hadapi Mesyuarat Khas pada malam kelak. Apa2 hal pun akan dimaklumkan semula, jika perlu.

Tengahari

12.26 PM Call Albanjari
· Dimaklum dia sangat kenali saya, Anak Perak... Saya minta maaf tak berapa ingat!
· Ttg ucapan, Albanjari sendiri tidak hadir, MRK hadir, dia rakam. Sebahagian dah ditulis oleh bloggers. Katanya banyak menceritakan hal dalaman parti. Albanjari hairan mengapa ada yg hadir itu bloggers UMNO sedangkan menceritakan beberapa hal dalaman parti.
· Albanjari kata dah dapat rakaman itu, DVD di courier terus. Albanjari dah dengar sendiri. Rakaman itu sangat serious...! Bahaya kalau disalahgunakan oleh UMNO.
· Saya minta satu salinan. Boleh. Tlg bagi alamat segera. Satu copy akan dikirim pd YB Nizar petang itu, sebab Nizar akan ke Mesyuarat Khas malam nanti. Saya kata saya sangat setuju agar diberikan pd pimpinan PAS untuk mereka membuat keputusan di dalam Mesyuarat Khas malam nanti dengan penuh hujjah.
· Esok akan post pada saya, dalam bentuk DVD besar file, sila SMS alamat segera.

12.32 PM SMS alamat kepada Albanjari

03.02 PM Call dari Pejabat TGNA
· TGNA maklumkan; confirmed TGNA mahu dengar rakaman DHA.
· TGNA minta utk dengar sendiri rakaman bloggers, setelah baca di internet.
· Saya maklum saya tidak ada rakaman bloggers tetapi saya akan usahakan melalui Albanjari yang berada di Perak sebab beliau ada copy. Saya akan usahakan untuk dapatkan segera sebelum TGNA sampai KL.

Call Albanjari banyak kali tidak dapat. SMS tidak berjawab. Hp seolahnya dimatikan.

03.10 PM SMS pd Pembantu TGNA no hp Albanjari minta utk beliau hubungi terus
· Saya maklum dah hubungi banyak kali call dan SMS tetapi tak dapat
· Janji akan usahakan terus

03.16 PM Call PAS Perak minta usahakan bantuan.

03.18 PM SMS dari Pembantu TGNA
· TGNA nak dengar juga ucapan DHA, minta dibawa juga ke rumah Kelantan, Jalan Stonor, petang ini segera.
· Minta tolong hubungi juga Albanjari untuk cuba dapatkan rakaman bloggers, minta dibawakan sekali dengan rakaman DHA utk TGNA dengar keduanya.
· TGNA anggap kandungan ucapan bersama bloggers sangat serious.

03.22 PM Call dari Pembantu TGNA
· Saya janji akan usahakan mendapatkannya, bahkan jika perlu utk di hantar dengan kereta dari Perak
· TGNA dah nak ke airport
· Jumpa di Rumah Kelantan, 6.45pm
· Maklum TGNA tentang tentang kerahsiaan, amaran oleh DHA utk tidak bocorkan. TGNA minta untuk dengar sendiri, itu bukan suatu rahsia jamaah yg perlu disimpan, apatah lagi jika tidak benar dan merosakkan jamaah. Yakin ini menolong jamaah.

05.32 PM Call dari PAS Perak
· Dapat jejaki Albanjari di rumah, tidak ON hp...
· Dapat bercakap dgn Albanjari, dan terangkan tujuan panggil dan permintaan TGNA
· Albanjari sangat setuju untuk serahkan pd TGNA.
· Pengakuan; sebenarnya Albanjari sendiri belum dengar, hanya dengar melalui telefon, dan master copy sebenarnya masih berada di tangan Penolong Editor, Ustaz Reza MRK, berada di Seri Kembangan, dia rakam dan Albanjari akan minta diserahkan tanpa masalah.

05.40 PM SMS ke Pembantu TGNA
· Maklumkan dah dapat berhubung semula dgn Albanjari.
· Janji akan sampai 6.30pm di Masjid Syakirin, dengan kedua rakaman, seperti dijanjikan oleh Albanjari.

Beberapa kali call Ustaz Reza MRK tak dapat, engaged dengan Albanjari.

06.08 PM Call Ustaz Reza MRK
· Berjaya komunikasi pertama kali dengan Ustaz Reza MRK.
· Sanggup datang berjumpa, dia kenal saya apabila kenalkan diri sebagai Pengarah Pilihanraya Pemuda Selangor
· Disebabkan itu arahan TGNA, Ustaz Reza MRK kata dia pasti akan sampai juga dengan motorsikal, walau ada anak kecil di rumah, dan isteri masih belum pulang kerja. Tidak perlu naik taxi seperti cadangan saya.
· Setuju saya tunggu di Masjid Syakirin, KLCC, tidak tahu rumah Kelantan.
· Akan sampai sebelum 6.30pm, confirm ke? Ya confirm akan sampai sebelum 6.30pm.
· Minta hadir dgn kerelaan, TGNA hanya mahu dengar suara rakaman dan nak tahu apa yg berlaku. Ustaz Reza MRK maklum dia pasti hadir sbb arahan Mursyidul ’Am.
· Pertanyaan Ustaz Reza MRK; akan berjumpa sendiri TGNA tanpa orang lain? Saya kata memang boleh, dan Ustaz Reza MRK tidak keberatan untuk saya sertai sekali.
· Ini adalah komunikasi terakhir yg berjaya dengan Ustaz Reza MRK, Penolong Editor ’politikbanjar’

06.20 PM Call Ustaz Reza MRK
· Semua call dan SMS tidak berjaya. Hp dimatikan. Berlarutan sehinggalah tengah malam.
· Beberapa kali call Albanjari, dimaklum confirm Ustaz Reza MRK pasti akan hadir, dia jenis berpegang padan janji. Minta tunggu juga. Saya terus tunggu, ualang alik ke rumah Kelantan.

07.13 PM SMS ke Ustaz Reza MRK
· Sudah lama sangat saya tunggu di Masjid Syakirin KLCC, tapi masih tidak datang dan panggilan hp gagal. Minta telefon semula segera.

07.22 PM SMS kepada keduanya; Ustaz Reza MRK dan Albanjari
· TGNA masih menunggu, dah lama sangat dah.

08.15 PM SMS ke Albanjari dan Ustaz Reza MRK
· “Ustaz Ridha, TG telah beransur ke Pejabat Agung. Lama dia nantikan enta, ana hubungi hp enta tak dapat”


29 Okt 2009 (KHAMIS)

07.23 AM Call Ustaz Reza MRK
· Dapat masuki panggilan, tetapi tidak berjawab. Banyak kali panggil. Maklum pada Albanjari, Albanjari maklum dia akan hubungi Ustaz Reza MRK untuk tahu apa masalahnya. Sila tunggu hingga dihubungi semula.

09.25 AM Call Albanjari, setelah terima missed call.
· Albanjari maklum perkara yg berlaku di PAS Selangor sangat serious. PAS kena buat tindakan segera untuk singkirkan Hasan Ali dengan apa jua cara sekali pun.
· Albanjari maklum; dia akan minta pasukan 20 hingga 30 bloggers yg dikenali, yg bersama kita utk melakukan satu tindakan khusus utk menjatuhkan Hasan Ali melalui serangan internet.
· Albanjari sendiri akan pastikan mereka mendapat maklumat yg tepat tentang siapa sebenarnya Hasan Ali, dan bahaya Hasan Ali kepada Pakatan Rakyat Selangor, dan kepada PAS.
· Saya beritahu Albanjari, saya setuju agar kebenaran isu Hasan Ali dinyatakan pada ahli. Ahli akan ragu kalau tiada tindakan diambil.
· Saya maklumkan tentang rakaman yg diberikan kepada kedua TG Haji Hadi, dan TG Nik Aziz.
· Saya maklumkan TGNA sangat sedih dan menggeleng kepala tatkala mendengar rakaman I yang saya perdengarkan tersebut, dan hinggalah suatu ketika TGNA kata tidak mahu mendengarnya dah. Minta dimatikan.

09.42 AM SMS ke Albanjari (baca; kepada Albanjari sahaja, tertutup, hasil perbualan akhir)
· Kandungan;
Sekadar maklum enta; ana istikharah bbrp hari utk serah pimpinan harian pusat dan bbrp yg hadir mesy khas smlm satu rakaman yg sgt serious ttg hasutan DHA utk PAS bersikap x adil thadap PR Slgor, dan timbulkan fitnah pd MB Slgor+PR. Kedua TG amat terkejut!
Dan seterusnya TGNA minta nak dgr sendiri apa rakaman yg enta buat di rumah DHA...Sila maklum jika enta decide x jadi beri rakaman itu utk ana maklumkan pd TGNA. Sekadar mbebaskan ana dari amanah. Jzklh.

· Tiada jawapan diterima
· Saya menghubungi Pembantu TGNA menyatakan kegagalan saya, dan saya meminta maaf pada TGNA atas janji yang saya gagal laksanakan.



perkara asas untuk direnungi;

1. Tuduhan munafiq pada saya, sangat serious! Balasan munafiq masuk neraka akhie!
2. Tuduhan TGNA tidak meminta rakaman, tetapi sayalah yg mereka-reka cerita, tanpa beliau bertanya sendiri pada saya sekali pun?
3. Janji utk datang jam 6.30pm, utk diserahkan sendiri pd TGNA, menjadikan TGNA menunggu lama sehinggalah beliau beransur terus ke Mesyuarat Khas bila Ustaz Reza MRK tidak tiba, gagal dihubungi. Apa pula hukum bermungkir janji?
4. Mengapa perlu di kongsi SMS saya pada pihak yg tidak berkaitan, Albanjari kepada Ustaz Reza MRK, yg pasti tidak mengetahui apa jua rentetan komunikasi sebelum itu.
5. Mengapa semua panggilan telefon @ SMS tidak dijawab?
6. Mengapa perlu dihukum pada dunia melalui blog@internet.


Ikhwah; kebenaran perlu saya nyatakan.

Wallahi, wabillahi, Watallahi, apa yg dilaporkan benar, dan saya sudah sebaik mungkin menyelidiki semua fakta, tarikh dan masa seperti yg disebut demi untuk Islam dan pejuangannya.


Wallahu’alam.
assayuti / 3 November 2009

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Allah

ana mengikuti penulisan enta..
Tp byak juga yang ana x faham kerana ana masih student yg kurang matang tapi ana sangat suke membaca isu2 jemaah PAS.

Sedih bila ada mereka yg menayalahgunakan kuasa hingga memburukkan nama jemaah..

Moga Allah mengampunkan dosa kita semua dan memberi kemenangan kepada islam.

IbnuQalil berkata...

Salam a'laik,

Ustaz, desperate sgt ke smpai perlu bersumpah? Ana pernah dgr sorang tok guru sebut, hanya org munafiq je suka bersumpah2 ni. Wallahua'lam. Takkan tok guru pun ajarkan benda salah kn?

Satu lg, ade ke TGNA call atau cakap secara direct dgn ustaz? Kalau setakat pembantu dia, tambah2 bos ustaz @ setpol TGNA, maka ia masih boleh diragui.

Siapa Anual Bakri tu? Nk tahu beberapa kisah dia, tanya TG Harun Din. Ya Allah, jauhkan jemaah PAS dari batu api dan pemecah belah jemaah. Amin.

camarputih berkata...

slm..
ust..ust..samp bl ler citer ttg ni leh puaskn ati ust n da geng..
ttg cdngn UG TGHH tu ust hentam bgai nak rak...
ttg UG Hussam..alahai..ciput jer..
tulisan ust cikit pun xmencerminkn nak kan kejernihan berlaku,sumernyer d tulis dgn penuh nilai kebencian..
kalaupun hassan ali tu betol2 berslh dan berdosa, telah d persetujui utk beliau d siasat..so xpyh la nak bising2 lg...adoi...cmner la org lain xckp ust n da geng munafik haraki dlm pas..adoi....

Tanpa Nama berkata...

teruskan ustaz,ramai ahli PAS terutama dr selangor spt saya melayari blog ustaz cuma kami ahli bawahan tiada tempat untuk meluahkan perasaan kami.

kebanyakan ajk kawasan di selangor ni tidak bole disebut pasal PJ dan tim pres. contoh nya di tempat saya, sudah 3 kali ajk kawasan bersama pimpinan negeri membuat taklimat isu semasa dan cuma satu hala dan di ulangi benda yg sama,mereka amat defensive tentang DHA dan tim pres.

mereka ini telah di braninwash oleh DHA.

yg saya amat kesal bagaimana seorang yg di hormati spt dr shafiee pun bole di "motivasikan" oleh DHA dan esp tim pres yg tinggal di area sini.

kulaan 1 berkata...

Bukan dimotivasi tapi mereka telah membuka minta dan fikiran bahawa selama ini perosak jemaah dan penjahanam jemaah adalah puak us munafiq haraqi ni & the geng...

kulaan 1 berkata...

Orang yg sempit fikiran dan fikrah us munafiq haraki ni semuanya dah buta hati dan agama... semua yg dibuat oleh DHA semuanya tak betul, sedangkan khalid samad penuh dengan dendam kesumat diambil pandangannya untuk menghentam DHA... semuanya yg menyerang DHA adalah kawan rapat DHA sebelum ini yg disingkirkan akibat dari kejahatan, tidak amanah dan mengkhinati DHA demi kepentingan sendiri... harapkan dapat bantu DHA, tapi tikam dari belakang, kononnya demi kepentingan jemaah... semuanya untuk kenyangkan perut masing2 je...

Tanpa Nama berkata...

salam tuan.. baru skrg saya paham... rupanya yang dimaksudkan dgn istikharah tu ialah utk serah RAKAMAN 1...bukan RAKAMAN 2 yang mana ada bersama Ust Reza MRK.. kalau sekali imbas baca sms tu, mcm rujuk kepada RAKAMAN 2.. nampaknya Ust Reza MRK dah salah paham pasal sms tu, sbb ntah2 dia pun tak tau perihal adanya RAKAMAN 1.. (maaf jika salah pemahaman) - Neo

hussin berkata...

25/10/2009 by drrafick

1. When the news of Nik Aziz wanting to have an EGM surfaces, there was a myriad of views in the papers. BN leaders in particular UMNO was having a field day giving their views. No matter which camp is being questioned, it is quite clear that PAS members are divided. For that matter, all political parties in this country has got a team A, B and sometimes C. Therefore I am not too concern about PAS in this respect.

2. Nik Aziz reputation precedes him. As a leader of a state he is well respected. He has earned his respect from many layers of the society. Even the Chinese and Indians in Kelantan also respect him. His actions are based on the need of being fair and are guided by what he learns from the Quran and Prophet Mohamed s.a.w teachings.

3. So when Nik Aziz wanted to have an EGM to address the members on the principle of PAS, it certainly sent shockwaves throughout the nation. The current PAS leaders are more thinking about Malay unity but that is not what PAS is all about.

4. Is the original PAS ideology is about Malay unity? Malay unity is UMNO ideology. The name UMNO itself reflects their ideology. At the turn of the century, urban Malays are questioning UMNO ideology. Many can see that in UMNO some are more equal than others. As a result people sees that UMNO has become an elite group that champions and protect the interest of select few in the inner circle.

5. If the current PAS leadership is now following UMNO it certainly an issue of concern for Malays at large as well as PAS members. People who are true to PAS ideology must be able to see that Islam is not for Malays. Islam is also for non Malays. There is room in Islam for non believers.

6. PAS need to see itself beyond the boundary of racialism. In PR, they must show their credibility. They must be the leader of the pact and PKR can be glue that binds all the coalition members. To be the leader of the pact, they must show that they are able to lead in a way that the Islam teaches us. It must earn the respect of the other coalition members that it can act fairly for all as wanted by Islam. In Perak, we see Nizar can do it. I am sure there are many more Nizar out there in PAS.

7. This is what I see Nik Aziz has in his mind. I believe he saw that there is a need to develop a system that ensures justice and fair for all. A system where there is two strong coalitions that will contribute a check and balance in the country political system. If PAS and UMNO forms a union, then there will be no long term impact in this country. Malaysia will continue to be a racial based country. In the long run, the people will be divided by the politicians.

8. Whatever it is, that is what my crystal ball tells me. I might be wrong but I hope I am not. PAS can be better than UMNO. It can be the leader of the coalition but for that to happen it needs to push to the forefront leaders that can see the big picture. It needs to earn the respect of other coalition members as well as the respect of the people. It has to weed out the narrow minded members who think Islam is for the Malays only.

http://rights2write.wordpress.com/2009/10/25/pas-egm-what-is-in-nik-aziz-mind/

Yong berkata...

Dik,
Yong harap ini bukan kes orang banjar kena tolong orang banjar lain, walaupun salah. Yong sebut ni bukan ape, sebab Yong tahu Al-banjari dan MRK Al-banjari tu banjar le (deme ngaku sendiri). Hassan Ali pun banjar gak. Roslan SMS dan Nasha Yong tak tahu. Tapi Harussani sah banjar.

Tanpa Nama berkata...

slm

mintk ust kongsi sikit tntg isu2 pertentangan agama dan pendapat yang pernah berlaku di Pakistan, india etc dan sikap ulama2 dan gerakan islam di sana, terutama di india.

maaf x da akaun blog

Tanpa Nama berkata...

hoi Ibnu qalil.. hang bodo kaa??

aku dok perati lama dah kat Ibnu Qalil ni.. nak kata bodoh.. nanti marah. padahal memang bodo....

harun din penipu tu pun hang dengaq.. teruk la hang oiii...

takkan hang tak tau... Harun Din tuduh Husam bagi rasuah.... tiba2 dia nafikan...

rupa2nya lutfi rakam yang harun din tuduh husam tu...

tubtubtub harun din pegi tuduh lutfi punca angkara...

apa punya ulama ni... hambat jin boleh la kot....

-matbaling-

IbnuQalil berkata...

Salam,

Bang matbaling, jika benar ust Harun Din tuduh Husam, datangkanlah bukti. Lapor pada JK Disiplin Pas. Tu pun nak kecoh. Dan kalau betul, kita minta siasat la Husam Musa. Kawan dia tauke2 balak ramai. Boleh jadi saksi dia rasuah ke tak.

Malas nak panjang lebar bab Husam ni. Ana doakan semoga orang yg tak ikhlas dalam PAS ditapis oleh Allah Taa'la.

Lately, mmg ramai sgt yg hina ulama'. Bang matbaling, ini bukan soal wala' semata2 tapi soal akhlak. Mulianya golongan ulama smpai Nabi SAW pun jamin kebaikan pd mereka. Allahu rabbi, sedih bila mata hati kita dihijab dengan dosa dan noda.