Sabtu, 7 November 2009

SEMINAR KHAS : PAS CIPTA SEJARAH BARU


SEMINAR KHAS : PAS CIPTA SEJARAH BARU

Kejadian dalam seminar Khas anjuran PAS semalam amat menarik. Dalam sejarah, PAS telah mencetuskan satu penyelesaian krisis yang amat unik, malahan tidak pernah dilakukan oleh banyak parti-parti politik di negara, iaitu menerusi perbincangan intelek.

Dijemput dua tokoh ahli akademik; Dr Abdul Aziz bari dan Dr Abu Hasan Hasbullah, ternyata memberikan input baik untuk PAS muhasabah diri dalam menghadapi gelombang rakyat dalam PRU akan datang.

Tidak dinafikan, wujud kritikan balas dari sebilangan kecil perwakilan terhadap Dr Abdul Aziz Bari ekoran tindakan Dr Abdul Aziz yang mengkritik Presiden PAS dalam akhbar Sinar Harian dan Malaysiakini. Tetapi, jika dihayati dan diperhatikan balik, kritikan yang mereka lakukan itu, lebih kepada emosi dan tidak tertumpu sangat kepada isi dan kandungan yang dimaksudkan oleh Dr Abdul Aziz dalam artikle-artikle beliau, bahkan hanya sekadar minta ’bukti tuduhan’, adab mengkritik, dan kononnya Dr Aziz Bari menghina ulama, kerana kononnya menghina Presiden PAS. Ia amat terbukti, dengan ucapan Ustaz Abu Bakar Chik dari Negeri Terengganu.

Memandangkan seminar ini melibatkan perbincangan Politik, sudah pasti sudah memadai apabila Dr Abdul Aziz Bari menjawab bahawa ini bukan tuduhan yang memerlukan bukti, walhal apa yang dilakukan itu adalah penilaian prestasi Presiden PAS yang dilihat menerusi Persepsi rakyat; cumanya, CARA dilontarkan oleh Dr Abdul Aziz Bari sahaja mungkin menyentuh perasaan sebilangan perwakilan.

Persoalan menghina ulama kerana, presiden PAS adalah ulama, selayaknya tidak berbangkit. Ini kerana, hakikat dalam dunia politik, tidak lepas dari dimaki. Ia sama seperti orang yang masuk dalam dunia penulisan alam maya, berblog. Jika tidak mahu dimaki, maka jangan masuk dalam dunia berblog. Begitulah juga dalam melibatkan dengan dunia berpolitik.

Bahkan, jika dibaca buku-buku yang menceritakan tentang ’media politik’, pasti akan jumpa satu kaedah dalam mendapatkan pengaruh rakyat dengan cara merelakan diri untuk dimaki. Ekoran itu, tidak hairan kita dapat melihat ramai ahli-ahli politik dunia yang hebat-hebat, sengaja melakukan tindakan yang kontroversi, yang menyebabkan mereka dimaki pada peringkat awal, tetapi mendapat keuntungan politik yang hebat selepas daripada itu. (mungkin akan diulas panjang dalam artikle yang lain).

Justeru, Presiden PAS dimaki dan dipuji adalah perkara biasa dalam dunia politik. Malahan, ia merupakan satu perkara pahit yang wajib ditelan dalam usaha hendak menjadikan PAS sebagai sebuah parti yang boleh membawa gelombang kebangkitan rakyat. Kalau tidak mahu ulama di maki, maka jangan dilantik ulama sebagai presiden PAS.

Pun begitu, persoalan yang ditimbulkan pula, apakah menilai prestasi presiden itu dinamakan sebagai menghina presiden?

Adapun persoalan akhlak mengkritik yang ditimbulkan, adalah satu perkara yang tidak relevan dikemukakan, jika PAS mahu menjadi sebuah parti yang diterima rakyat. Hakikatnya, apabila rakyat mengkritik PAS, menunjukkan PAS disayangi dan diharapkan oleh rakyat. Makanya, ia perlu diterima secara positif demi mencapai keuntungan politik di masa akan datang. Cumanya, cara kritikan itu sahaja berbeda.

Persoalan cara kritikan itu, terpulang kepada keadaan dan strategi. Jika kritikan tertutup dilakukan, mungkin ia tidak melahirkan kesan dan inpak yang besar dalam melakukan perubahan. Tetapi, apabila dilakukan dengan cara terbuka, ia melahirkan ’kujat’ dari sebilangan besar ahli-ahli, seterusnya mereka tersedar untuk bangun dalam melakukan perubahan yang lebih cemerlang terhadap kepimpinan yang ada.

Harapan dari seminar semalam, mudah-mudahan melahirkan tindakan yang lebih gagah dan berhikmah dalam menghadapi PRU akan datang. Terutama dalam usaha hendak menjatuhkan UMNO/BN, seterusnya menjadi pemerintah yang mampu memberikan hak keadilan kepada rakyat, sepertimana yang dikehendaki oleh Islam.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 November 2009 * 12:14 tengahari





3 ulasan:

ikut ko la labu berkata...

saye sokong us ...kalau boleh bagi tanggal seluar dalam ulama sekali.dia org ingat aper ,jadi presiden je ke kene kutuk?

Tanpa Nama berkata...

kenapa tiada pimpinan yg menegur kata2 abu bakar chik pada TGNA?

itu adab ke?
sanggup biarkann TGNA sebegitu smpai ke hospital?

di mana maruah & tanggungjawab?

-abu nas -shah alam

Abu Bakar Bin Mohamad Noor berkata...

Perkara-perkara yang dibincangkan di dalam mesyuarat PAS PUSAT dan perkara2 yg berlaku di dalamnya adlah RAHSIA yang WAJIB dijaga oleh AHLI MESYUARAT itu dari pengetahuan umum...

Jd,knp blh ad cerita mcm2??
Siapa pembocor RAHSIA mesyuarat itu??