Selasa, 3 November 2009

MALAYSIA PERLU MESRA MAZHAB


MALAYSIA PERLU MESRA MAZHAB

Semasa belajar di Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas Kelantan, Aku terlalu mengkagumi Tuan Guru Haji Abdullah bin Abdur Rahman. Ketika itu, aku beranggapan, beliau adalah orang yang paling alim di Malaysia.

Setelah berangkat ke Pakistan, aku melihat ramai ulama-ulama yang hebat di sana. Maulana Salimullah Khan, seorang tokoh ulama hadis Pakistan yang amat mengkagumkan. Mengajar kitab Sahih al-Bukhari, tanpa membuka kitab; semua sanad dan matan hadis dalam Al-Bukhari sudah dihafal oleh beliau dengan begitu lancar sekali.

Beliau menghafal al-Quran, selama 30 hari sahaja. Kecerdasan minda beliau dalam menghafal al-Quran, agak susah hendak diketemui di zaman kini. Beliau disayangi gurunya, Maulana Husin Ahmad al-Madani, yang merupakan guru kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat ketika belajar di Darul ulum Deoband, India dahulu.

Di Malaysia, mazhab yang menjadi bahan pengajian asasi adalah merujuk kepada Mazhab As-Syafie. Justeru, ketika sampai Pakistan, agak terkejut juga kerana di sana beramal dengan mazhab hanafi.

Diperingkat awal kehidupanku di pakistan, kejanggalan dalam amalan mazhab hanafi agak berlaku. Masakan tidak, setiap hari di Malaysia menunaikan solat subuh dengan membaca qunut, tiba-tiba di Pakistan, qunut subuh tidak pernah dilakukan, sebaliknya cara qunut dalam solat witir pun, terlalu berbeda dengan cara qunut dalam mazhab Syafie.

Empat tahun berada di Pakistan, maka empat tahun itulah tidak membaca qunut dalam setiap solat subuh. Sama ada di Jamiah ahnaf (deobandi), mahupun di Jamiah Salafiyyah.

Apa yang dapat dipelajari, di Pakistan juga terdapat ulama yang hebat, ternyata amalan bermazhab mereka amat berbeda dengan cara amalan ulama di Malaysia. bukan mahu mempelekeh, tetapi hakikat yang perlu dilihat. Waima Malaysia terdapat ulama yang alim dalam mazhab As-Syafie, tetapi ulama di Negara luar Malaysia, lebih jauh hebat dan alim berbanding dengan ulama-ulama di Malaysia, terutama di Negara-negara arab.

Di Mesir sebagai contoh, kepakaran ulama-ulama di sana dalam bidang mazhab empat, malahan lebih amat mengkagumkan. Berpegang dengan mazhab cara mereka, tidak seperti berpegang mazhab cara ulama di Malaysia. mereka mendebatkan sesuatu pendapat ulama mazhab, bukan sekadar menukilkan dari rujukan kitab tertentu sahaja, malahan mereka mampu mengemukakan hujjjah-hujjah iman-iman tertentu, disamping mereka mampu menukilkan kaedah mengeluarkan hukum yang digunakan oleh seseorang ulama mazhab.

Inilah kehebatan ulama di Negara arab, jauh lebih hebat jika mahu dibandingkan dengan ulama di Malaysia.

KHILAF MAZHAB

Khilaf dikalangan mazhab, merupakan satu keistimewaan. Ia merupakan satu keizinan yang diberikan oleh Allah SWT kepada umat Nabi Muhammad SAW.

Lihatlah nabi SAW yang mengakui tindakan dua pihak dari kalangan sahabat; yang kedua-dua pihak itu berbeda pendapat dalam memahami sabdaan nabi SAW.

Tindakan Nabi SAW itu, membuktikan bahawa, betapa Islam adalah agama yang membenarkan perbedaan pendapat ulama. Dan seharusnya, perbedaan itu perlu mempunyai unsure toleransi, atas asas kedua-dua pendapat itu beralaskan kepada hujjah yang diterima oleh Nas syarak yang muktabar.

Di Malaysia, perbincangan tentang khilaf fuqaha’ atau ulama-ulama mazhab ini agar baru, dan sewajarnya diterapkan. Mengongkong pemikiran dengan satu mazhab sahaja, adalah tindakan yang amat tidak bagus, sebaliknya bisa melahirkan masalah di masa akan datang, terutama di kala ini, Malaysia sudah mempunyai kepelbagaian cara mendapat didikan agama.

Orang Malaysia kini, mereka bukan sekadar menuntut ilmu di Fatani, atau di pondok-pondok sahaja, bahkan sekarang sudah ramai rakyat Malaysia yang menyambung belajar di luar Negara, terutama di tanah arab; seperti Mesir, Jordan, Syria, arab Saudi dan tidak ketinggalan juga di bumi Khurasan, seperti Pakistan dan India.

Kepelbagaian tempat menuntut ilmu ini, menyebabakn lahirnya kepelbagaian dalam mendapat ilmu, disamping kepelbagaian kaedah istinbat (mengeluarkan) hukum menerusi al-Quran dan As-Sunnah, juga menerusi pegangan sesuatu mazhab. Apa yang dapat dinilai, keadaan yang berlaku ini meruipakan sesuatu yang sihat, dan wajar dijadikan ruang terbaik untuk umat mula membuka minda dalam menerima pandangan selain Mazhab As-Syafie.

Mengapa harus membataskan pegangan fiqh itu kepada mazhab As-syafie, walhal Imam As-Syafie sendiri menuntut ilmu dari imam-imam mazhab yang lain, seperti Imam Malik, juga anak murid Imam Hanafi, iaitu Imam Abu Yusuf.

Jika difahami ini, sudah pasti kita akan dapat menilai, bahawa Imam As-syafie seorang yang mempunyai minda yang terbuka, dengan bersedia menerima pandangan ulama selain aliran dan kaedahnya sendiri dalam mengeluarkan hukum. lantaran itu, beliau tidak janggal menuntut ilmu dari ulama yang tidak sealiran.

PEMIKIRAN ‘ORANG LAIN’

Jika kita berjumpa dengan rakyat Malaysia, waima rakyat yang berada atas pagar, pasti mereka akan mendapat lebel. Orang PAS, apabila berjumpa dengan orang yang mengambil sikap berkecuali, pasti orang tersebut akan dilebelkan sebagai orang UMNO. begitujuga, Orang UMNO terhadap orang berkecuali terhadap mereka.

Begitujuga, rakyat Malaysia bermazhab. Apabila mereka mengamalkan mazhab As-syafie, berjumpa dengan orang yang bermazhab selain Syafie, pasti akan mendapat lebel wahabi, waima orang tersebut bermazhab Hanafi, Hanbali atau Maliki.

Inilah nilai pemikiran orang Malaysia dalam bermazhab, dan sewajarnya pemikiran ini wajar dilemparkan jauh-jauh, tidak layak menjadi pemikiran rakyat Malaysia. pemikiran sebegini, akan melahirkan kekolotan dalam berfikir, seterusnya menangguh kemajuan dalam berfikir.

Justeru, umat Islam di Malaysia perlu mempunyai pemikiran yang terbuka dalam semua perkara, terutama dalam perkara yang melibatkan khilaf mazhab. Tidak ada salahnya, jika wujud di Malaysia manusia yang mengamalkan mazhab Hanafi, Hanbali, Maliki atau apa jenis mazhab pun, selain dari Syafie. Jika wujud juga agamawan yang memaksa juga agar perpegang dengan mazhab As-syafie sahaja, menunjukkan tahap pemikiran agamawan tersebut terlalu mundur, dan seterusnya tidak akan menghasilkan kemajuan dalam berfikir, terutama dalam perkara agama.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
4 november 2009 * 2:56 pagi

7 ulasan:

khaix7 berkata...

nak mazhab2 apa lagi.. ikut nabi sudah la...

Tanpa Nama berkata...

Suka baca blog anda wpun tak pnah bg komen sblum ni.

Suka baca blog anda wpun sy bukan pejuang PAS.

Suka dgn penerangan ulama yg belajar dari India & Pakistan sbb penerangan diorang selalu mbuatkan sy terpegun dan kagum.

~Mokhtar~

Tanpa Nama berkata...

Suka baca blog anda wpun tak pnah bg komen sblum ni.

Suka baca blog anda wpun sy bukan pejuang PAS.

Suka dgn penerangan ulama yg belajar dari India & Pakistan sbb penerangan diorang selalu mbuatkan sy terpegun dan kagum.

~Mokhtar~

Dhamah Syifflah berkata...

apa pun mazhab...
semua berlandaskan Al-quran dan sunnah...

ibarat makanan...
contohnya...
apel, limau dan durian...
tidak semua suka memakannya...
ada yang mampu memakan semuanya...
ada juga tidak kisah...
melihatkan selera masing-masing...

sebaiknya...
biarlah individu itu...
menilai dengan waras...
usahlah menuduh itu dan ini...
supaya tidak menjejaskan...
agama islam itu...
islam itu mudah...
tapi jangan dipermudahkan...

apa-pun...
aku sokong pendapat kau...
rakyat malaysia perlu terbuka...
menerima apapun mazhab...
lama atau pun baru...
kerana semuanya itu...
datang dari yang Satu...

Tanpa Nama berkata...

salam ustaz

utk khaix7..nak tanya, apa mazhab2 ni tak iukt nabi ker?habis, ikut saper?

al-banjari berkata...

aku setuju sgt la dgn ape yg kau tulis..perkara yg boleh diterima akal..

raikan dan hormati mazhab2 dalam islam..

Kuda Perang berkata...

Saya setuju dengan dengan ustaz tentang isu ini.