Khamis, 5 November 2009

JUMUD MENYULAMI JAIS


JUMUD MENYULAMI JAIS

Orang bukan islam dilarang masuk ke Masjid? Itu yang menjadi problem dari kalangan umat Islam kini. Pemikiran jumud menjadi sulaman, menyebabkan non Muslim semakin hari semakin jauh dari Islam.

Pemikiran jumud sebegini akan menjadi semakin rumit, apabila pemikiran sebegini didokong oleh pejabat-pejabat agama Islam – khususnya JAIS. Ini kerana, ia bisa menjadikan dakwah islamiyyah sering terbantut dalam menghasilkan kejayaan.

Ada pula orang politik, perjuangan melayu dicanang setiap hari. Yang lebih bangsat, apabila perjuangan melayu itu dilaung oleh pemimpin gerakan islam.

Apa ada pada perjuangan melayu? satu sen pun tidak ada nilai di sisi Allah SWT. Perjuangan yang bernilai di sisi Allah, adalah menyeru kepada ketaqwaan, keadilan, kesaksamaan dan sebagainya, tidak kira untuk melayu, india, cina, singh, arab dan seterusnya.

Islam diperjuang, bukan untuk menjadi kepunyaan orang islam sahaja, malahan islam ini hendaklah disebar-luaskan kepada semua manusia. Amat bodoh bagi orang islam, apabila dia mahu membataskan islam sekadar kepada orang melayu sahaja, walhal islam perlu disebar-luaskan, melepasi bangsa selain melayu.

Tidak perlu merujuk atau meniru UMNO – Laknatullah alaih- yang sedia gila dan bangang dalam mengenali islam. Mereka mempunyai ulama, tetapi ulama mereka seperti keldai yang menanggung kitab.

Larangan orang bukan Islam masuk ke masjid yang dilakukan oleh JAIS, amat tersasar dari maqasid hidayah yang dikehendaki oleh islam. Mengapa dibandingkan orang bukan islam dengan perempuan haid, walhal kedua-dua keadaan tersebut amat jauh jika mahu dibandingkan.

Dikatakan, wujud hadis yang menyebut;

فَإِنِّي لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ


Maksudnya;
”aku tidak halalkan masjid untuk perempuan yang berhaid dan orang berjunub” (Abu Daud : 201)

Apa yang perlu dijelaskan, dalam hadis ini, terdapat seorang perawi yang bernama Al-Aflat bin Khalifah (dikenali juga dengan nama Fulait bin Khalifah). Menurut Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam Kitab ’At-Taharah’, juga ulama-ulama hadis yang lain Aflat adalah ’seorang yang lemah’. Adapun Imam Ibnu Abi Hatim dalam kitab ’al-Jarh Wa At-Ta’dil’ mengatakan bahawa beliau seorang yang ’majhul’.

Justeru hadis tersebut tidak boleh dijadikan hujjah untuk mencegah orang haid dan berjunub dari masuk ke Masjid. Jika diandaikan hadis ini sahih sekalipun, larangan tersebut bukan bersifat haram, sebaliknya bersifat makruh.

Makanya, dari sudut perempuan haid dan manusia berjunub pun, ada perdebatan ulama. Inikan pula, jika mahu dibandingkan dengan orang bukan islam yang masuk ke dalam masjid.

Sekian

p/s : Dr Asri ceramah tak ada tauliah, ditangkap. Orang bukan islam masuk ke dalam Masjid pula ditegah. Sebenarnya, apa kerja JAIS?? Menyebarkan Islam, atau menjauhkan manusia dari Islam?

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 November 2009 * 3:00 petang



2 ulasan:

Kuda Perang berkata...

JAIS SEPATUTNYA DIPIMPIN OLEH YDP YANG BENAR2 AHLI AGAMA BUKANNYA AHLI BADAN AGAMA SEMATA2 SPT DATO' MOHAMED KHUSRIN MUNAWI SEKARANG..

asas berkata...

Jais ni barua umno kat selangor..pengarahnya barua umno...