Jumaat, 6 November 2009

KUKUHKAN JEMAAH DENGAN ISLAM


KUKUHKAN JEMAAH DENGAN ISLAM

Islam agama rahmat. Cumanya, ramai yang tidak faham. Apabila mereka tidak faham, mereka tolak Islam. Islam tidak dijadikan agama pegangan hidup.

Persoalannya, mengapa mereka tolak islam? jawabnya adalah, kadang-kala berpunca dari sikap dan tindakan orang islam sendiri. orang islam yang tidak bercakap islam dalam bentuk yang luas, tetapi bercakap atas bentuk sentiment yang dicipta.

Di Malaysia, Islam disinonimkan dengan melayu. Menyebabkan, ada pihak yang memandangkan selain melayu seperti bukan Islam. Apabila orang bukan melayu lihat, sudah pasti mereka tidak mahu masuk islam. Inilah kesempitan yang diwujudkan.

Kesempitan yang sengaja diwujudkan ini, antara penyebabnya adalah sentiment; sama ada sentiment itu berbentuk perkauman, ataupun kepartian dan kejemaahan.

Kadang-kala dengan semangat kepartian tertentu, Islam disempitkan. Dilihat halal disudut jemaah, maka ia halal disisi islam. Walhal yang sepatutnya adalah, halal disudut Islam, baru ia halal disisi jemaah. Begitulah juga pada sudut kepartian dan perkauman.

Kelakarnya, apabila wujud dari kalangan manusia yang menyebut pentingnya menjaga jemaah, sedangkan mereka sedang melahirkan persepsi buruk terhadap islam. Mereka bercakap, perlu perkukuhkan jemaah, sedangkan mereka sedang meruntuhkan persepsi baik yang wujud pada islam.

Bukankah kewujudan jemaah islam, dengan tujuan mahu dilaksanakan islam dalam sesebuah negara? Apabila jemaah islam telah terlibat dalam demokrasi berpilihanraya, makanya suara rakyat perlu dibina.

Persepsi buruk terhadap islam, perlu dibuang. Itulah tugas jemaah islam yang terlibat dalam politik demokrasi berpilihanraya. Jika tidak dilayan persepsi, maka lebih baik masuk tabligh, atau jemaah al-arqam.

Di Malaysia, persepsi buruk terhadap islam di mata-mata Non Muslim sudah berlaku sejak sekian lama. Mujurlah, dalam PRU ke-12, segala persepsi ini berjaya dihakiskan oleh PAS.

Pun begitu, sedih menimpa apabila wujud sebilangan pemimpin PAS yang berjuang islam tetapi memperkatakan hal melayu. Mereka bercakap tentang melayu, sedangkan melayu sudah disinonimkan dengan UMNO.

Apabila isu melayu sudah masuk kedalam parti Islam, sudah pasti akan wujud percanggahan; antara mahukan islam pure, dengan yang mahukan islam bercampur melayu.

Justeru, jika mahu selesaikan percanggahan yang melahirkan perpecahan, hendaklah kembali kepada maqasid disebalik penubuhan jemaah islam; iaitu mahu mengembalikan manusia kepada Islam dalam bentuk yang luas, tanpa merujuk kepada unsur bangsa; khususnya melayu..

Jika ini tidak diselesaikan, sudah pasti percanggahan ini akan terus berlaku. Bermakna, percanggahan tidak akan berlaku, jika unsur melayu ini berjaya diluputkan.

Justeru, marilah bersama-sama meluputkan unsur perkauman melayu dalam PAS. Sudah pasti, cara perlaksanaannya dengan kembali maqasid yang wujud dalam islam, unsur keadilan yang wujud dalam al-Quran dan as-Sunnah.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 November 2009 * 5:45 petang



Tiada ulasan: