Sabtu, 11 September 2010

APA KHABAR SAMAN KELANTAN KEPADA PETRONAS??

- 1 -

Zaman PAS memerintah terengganu dahulu, Kerajaan terengganu dinafikan hak royalti minyak. lalu, kerajaan PAS terengganu ketika itu, failkan saman kepada kerajaan pusat. Saman itu diam seketika, sehingga Ahmad Said, menteri besar terengganu [aliran sultan] mengeluarkan isu ini dalam satu sidang DUN terengganu yang lepas.

Ada pihak mendakwa, tindakan Kerajaan PAS Terengganu saman kerajaan Pusat, tidak tepat. selayaknya, disaman Petronas, bukan disaman kerajaan Pusat. Ini kerana, perjanjian royalti minyak, ditandatangani antara kerajaan negeri dengan petronas, bukan dengan kerajaan Pusat, walhal kerajaan pusat pun tandatangan perjanjian dengan petronas, dan bukannya dengan negeri.

- 2 -

kini, isu ini bergelora semula. iaitu setelah Kerajaan PAS di kelantan dinafikan hak yang sama [royalti minyak]. Cuma, pada kali ini Kerajaan PAS kelantan agak bernasib baik, apabila tengku Razaligh Hamzah yang merupakan bekas Pengerusi petronas berbelah pihak kepada kerajaan PAS kelantan. lebih parah lagi, beliau merupakan orang yang merangka perjanjian tersebut.

Kerajaan Negeri kelantan sudah menfailkan saman kepada pihak petronas, tidak seperti kerajaan PAS terengganu dahulu. Tindakan menfailkan saman ini, sedang ditunggu khabar beritanya.

ramai menjangka, apabila kes ini masuk dalam mahkamah, pasti pihak petronas akan dipanggil. Sudah pasti, petronas akan mempertahankan diri mereka, dan ketika itu, mereka pasti akan mendedahkan siapa disebalik tabir yang melarang petronas membayar royalti tersebut. mereka tidak boleh menipu lagi, kerana Tengku Razaligh sudah berjanji untuk berada dibelah rakyat kelantan yang diwakili oleh kerajaan pimpinan Tuan Guru nik Abdul Aziz.

Apabila kes ini dibacarakan, pasti banyak perkara yang terdedah. Malahan dari sumber yang masih diselidiki, bahawa Ahmad SAid, menteri besar terengganu akan bersama-sama dengan PAS dalam isu ini.

nah.. ini isu power... kita sedang menunggu dengan bersemangat sekali.... jeng jeng jeng...


Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Kubang kerian
12 september 2010 * 3:32 pagi

Rabu, 8 September 2010

PUASA ENAM : ULAMA MAZHAB BERBEDA PENDAPAT

[1]

Mazhab maliki memandang makruh puasa enam. pendapat ini, berbeda dengan pendapat jumhur ulama yang memandang Sunat puasa enam dalam bulan syawal.

hujjah jumhur ulama [kecuali maliki] adalah, berdasarkan kepada satu hadis, bahawa rasulullah SAW ada bersabda;

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

maksudnya;
"barangsiapa yang telah berpuasa ramadhan, kemudian diikuti enam hari daripada syawal, adalah dia seperti berpuasa setiap masa" [Muslim : 1984]

Adapun dalam mazhab maliki, sesuatu hadis ahad itu tidak boleh diterima secara bulat-bulat kecuali dikuatkan dengan amalan ahli madinah. pada mazhab maliki, ahli madinah adalah orang yang paling hampir dengan Rasulullah SAW, justeru mereka lebih memahami tentang apa yang dilakukan oleh nabi Muhammad SAW.

memandangkan Imam malik tinggal di Madinah, beliau mendapati bahawa ahli madinah sendiri tidak berpuasa enam, walhal wujud hadis [riwayat muslim] atas galakan itu. Ekoran itu, beliau berfatwa bahawa hadis yang dinukilkan ini bukan bermaksud amalan itu sebagai sunnah, sebaliknya ia sekadar keizinan [harus] sahaja berpuasa pada hari tersebut.

Namun, terdapat larangan dari berpuasa pada hari raya [1 syawal @ Aid Al-Fitr dan 10 Zulhijjah @ Aid Al-Adha], iaitu hadis riwayat Abu 'Ubaid bahawa dia berkata, "aku bersama dengan Umar bin Al-Khattab dalam satu hari raya. Beliau [Umar] menunaikan solat, kemudian berpaling [ke arah manusia] dan menyampaikan khutbah. Dalam Khutbah itu, Umar berkata;

إِنَّ هَذَيْنِ يَوْمَانِ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ صِيَامِهِمَا يَوْمُ فِطْرِكُمْ مِنْ صِيَامِكُمْ وَالْآخَرُ يَوْمٌ تَأْكُلُونَ فِيهِ مِنْ نُسُكِكُمْ

maksudnya;
"Sesungguhnya dua hari ini [aid Al-Fitr dan Aid Al-Adha] Rasulullah SAW menegah daripada berpuasa. Ia adalah hari kamu berbuka puasa, dan satu lagi [Aid Al-Adha] adalah hari kamu makan dari binatang sembelihan kamu" [Muwatta' : 386]

hadis ini, melarang dari berpuasa pada 1 Syawal, walhal dalam hadis yang lepas menyebut wujudnya puasa enam. Memandangkan lafaz hadis suruhan puasa enam itu, tidak dinyatakan larangan puasa 1 syawal, menyebabkan Imam Maliki menfatwakan makruh puasa enam dengan menggunakan kaedah Sad Az-Zarai' [menutup pintu-pintu haram] yang merupakan salah satu kaedah penting dalam Hukum Lighairih, kerana bimbang ada manusia yang berpuasa enam dengan disertakan dengan puasa pada satu syawal.

Justeru, difahami bahawa berpuasa enam mengikut mazhab maliki adalah harus dari sudut hukum Lizatih, tetapi dinilai makruh dengan menilik dari sudut hukum Lighairih.

[2]

hukum lighairih boleh berubah berdasarkan kepada sebab. dengan maksud, wujud sebab, maka wujud hukum, dan jika hilang sebab, maka hukumnya juga turut berubah. ini kerana, hukum yang disandarkan kepada sebab akan bertukar hukum apabila sebab itu sudah luput. Sebab makruh berpuasa enam dalam mazhab maliki adalah faktor kebimbangan terpuasa pada 1 syawal. Justeru, ia boleh terluput kebimbangan itu dengan kepastian, sekiranya seseorang itu berpuasa di luar dari hari-hari ragu [iaitu tidak start berpuasa pada hari kedua syawal, tetapi start berpuasa pada hari ketiga atau keempat].

Apabila sebab itu sudah luput, maka hendaklah kembali kepada hukum lizatihnya, iaitu hukum berpuasa enam adalah harus.

sekian

p/s : kupasan ini, tertumpu cara istinbat dalam mazhab Maliki.

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
9 september 2010 * 6:06 pagi

"JANGAN UCAP SELAMAT HARI RAYA" - ARAHAN TERBARU UMNO?


[klik untuk besarkan]

Selasa, 7 September 2010

HIZBUT TAHRIR BERSEDIA SOKONG PAS

[1]

Setelah beberapa hari usaha mempertemukan antara aku dengan wakil Hizbut Tahrir malaysia [HTM] dilakukan, ternyata ia berlaku. Syukur kepada Ilahi, pertemuan dan perbincangan yang penuh dengan ukhuwwah dan ilmiyyah, ternyata memberi banyak faedah dalam usaha hendak melihat Islam terlaksana di Malaysia, malahan di dunia.

pukul 3 petang hari selasa, kami telah sepakat bertemu di Masjid Bandar baru Sungai Buloh, untuk berbincang tentang perselisihan yang sering dilihat dari media maya antara PAS dan HT. Dr Muhammad bersama seorang rakan yang bergelar ustaz telah hadir dengan ditemani seorang rakan media mereka yang memperkenalkan diri sebagai zakuan.

Dari pihak aku pula, asalnya ingin pergi seorang diri, tetapi Saudara Zainulfaqar [wartawan harakahdaily]juga mahu ikut sama, makanya kehadiran dari pihak aku, tidak bersendiri, sebaliknya berdua.

pertemuan ukhuwwah dan perbincangan yang agak ilmiyyah, ternyata menghasilkan natijah yang menarik. Waima sebelum ini, sering kedengaran dari banyak pihak menyebut pertembungan antara PAS dan HT ternyata bercanggah sehingga tidak mampu untuk dicari titik kesamaan antara satu dengan yang lain.

padaku, ia tidak seperti yang didakwa itu, jika ia tidak dibincangkan dalam perbincangan meja bulat yang tenang, ia akan berjumpa titik kesamaan. Masakan tidak, perbincangan kami bersama wakil HTM pun telah membuktikannya.

Hampir di akhir perbincangan kami itu, wakil HTM menyebut, bahawa mereka amat berbangga jika PAS menang. Disamping diawal perbincangan, mereka ada menyebut bahawa HT juga pernah menghantar wakil mereka masuk dalam Pilihanraya di Jordan.

Ekoran itulah, menyebabkan mereka angguk bersetuju apabila aku menyatakan, apakah HT sanggup menyuruh semua ahli-ahlinya mengundi PAS dalam sebarang Pilihanraya. Melihat respon mereka itu, membuktikan bahawa antara kita boleh dirapatkan jurang yang jauh.

[2]

Saudara ZainulFaqar juga hadir, malahan beliau turut sama mengambil 'port' dalam perbincangan kami. di sini, dipaparkan artikle beliau tentang pertemuan itu.

Wacana bersama HT : Bersama fikrah damai, tolak kezaliman Umno!

Nota Kecil | Lebih kurang sejam juga, saya menemani Ustaz Wan Ji Wan Husin (blogger al-Bakistani) berwacana dengan dua cendekiawan Hizbu at-Tahrir (HT) petang semalam di Masjid Bandar Baru Sungai Buloh.

HT diwakili oleh Prof. Dr. Muhammad (pakar kimia di Universiti Malaya) dan seorang Ustaz yang saya terlupa namanya.

Banyak perkara yang diperbincangkan. Antara yang menarik perhatian saya adalah perjuangan HT menolak apa jua sistem bernegara yang tidak diwahyukan Allah atau tidak dipusakakan oleh Rasulullah s.a.w.

Menurut Dr. Muhammad, HT menolak sistem demokrasi kerana sistem tersebut datangnya dari cendekiawa Kuffar.

Tidak cukup dengan itu, Dr. Muhammad turut menganggap kerjasama politik (tahalluf siyasi) PAS dengan pemimpin Kafir sama ada dari parti kawanan PKR atau pun Dap adalah tidak syar’i dan ditolak di sisi Islam.

Banyak juga penjelasan Ustaz Wan Ji. InsyaAllah, rakamannya sama-sama kita nantikan kemudia kerana juruvideo HT, Zakuan berjanji untuk memberi rakaman bermakna itu dalam masa terdekat.

InsyaAllah, saya akan mencadangkan kepada Ustaz Wanji supaya memuat naik rakaman itu dalam Youtube untuk wacana maya kelak.

Pendapat Dr. Muhammad itu sebenarnya menarik perhatian saya. Pertama, beliau seorang yang lunak dalam percakapan.

Kedua, beliau membuktikan kepada saya bahaya pemimpin HT juga sebenarnya bersikap terbuka seperti pemimpin PAS; bukannya seperti segelintir segelintir facebooker yang emosional apabila berwacana tentang ’Demokrasi & Islam’.

“Tadi, Dr. ada menyebut bahawa pegangan HT berpijak pada al-Quran dan as-Sunnah, Dr. juga ada menyebut yang kerjasama pemimpin Islam dan Kafir itu adalah salah…”

“…dalam sirah, Rasulullah s.a.w tidak bekerjasama dengan non-Muslim dari DAP atau PKR, Rasulullah s.a.w bekerjasama dengan tiga puak Yahudi (Quraizah, Qainuqa’ & Nadhir)….”

“…soalan saya, bagaimana HT atau Dr. sendiri boleh menganggap tahalluf siyasi PAS dan DAP-PKR itu sesuatu yang salah sedangkan Rasulullah melakukan lebih dari itu waktu memeterai Sahifah Madinah serta mendapatkan masdaqiyyah ijtima’iyyah (mandat sosial),” soal saya kepada dua wakil HT tersebut.

Menjawab persoalan itu, beliau mengatakan bahawa politik Pas perlu kembali pada jalan yang ditujukkan oleh Rasulullah s.a.w, bukan dengan beriltizam dengan sistem demokrasi yang sekular.

Katanya lagi, lebih afdhal sebenarnya kerjasama dengan pemimpin Islam lalu melaksanakan khilafah Islamiah dan undang-undang Hudud.

“Sekiranya Pas bekerjasama politik dengan Umno, sebenarnya sudah membolehkan Islam memerintah, melaksanakan khilafah dan hudud.”

Jawapan saya mudah.

Islam sendiri tidak mengajar kita kerjasama politik atas nama pemimpim-pemimpin Islam dalam memanjangkan kezaliman.

“Mana boleh kerjasama dengan Umno, Umno zalim…” ujar saya.

Firman Allah yang bermaksud, “Jangan kamu cendrung pada orang-orang yang berlaku zalim, kelak kamu akan dibakar api neraka…” (11:113)

Yang Islam ajar, kata saya, kerjasama untuk menolak kemudharatan serta menghimpunkan kebaikan termasuk kerjasama politik antara pemimpin Islam dan bukan Islam.

Contohnya juga mudah, kalau Rasulullah s.a.w membuat kerjasama politik dengan tiga puak Yahudi, adakah suatu kesalahan Pas melakukan sunnah haraki yang sama dengan kerjasama dengan DAP dan PKR?

Kerjasama dengan pemimpin-pemimpin Islam di dalam Umno bermakna akan memanjangkan kezaliman Umno/BN di dalam negara.

Kerjasama dengan pemimpin-pemimpin Islam di dalam Umno bermakna akan menolak maslahah, iaitu keadilan sosial untuk rakyat dan negara.

Kalau tidak menyertai demokrasi, apakah boleh memungkinkan kita mendapatkan mandat sosial?

Kalau tidak menyertai demokrasi, apakah boleh memungkinkan kita bermuafakat dengan para pemimpin bukan Islam hatta terdirinya sebuah negara Madinah al-Munawwarah yang moden lagi dinamik.

Dalam hati saya sebenarnya nak berkata, kalau tidak mengambil demokrasi sebagai alat, apakah memadai dengan jalan usrah, wacana hatta perang?

“Maka seranglah mereka sebagaimana mereka menyerang kamu…” (2:194).

Rasulullah s.a.w pernah memeterai Perjanjian Fudhul (Hilf al-Fudhul) kerana realiti masyarakat menuntut demikian supaya maslahah (keadilan) boleh ditarik dan mudharat boleh ditolak.

Rasulullah s.a.w pernah memeterai Sahifah Madinah pun atas realiti yang lain, tetapi masih berhimpun pada maqasid mengambil maslahah dan menolak mudharat.

Begitu juga, siri-siri peperangan yang terlangsung pada zaman Rasulullah sendiripun sebenarnya disebabkan realitinya yang tersendiri, iaitu menolak mudharat yang lebih besar (hifz ad-Din).

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu, dan boleh jadi (pula) kamu mengukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu, (Sesungguhnya) Allah Maha Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (2:216)

Apa yang nak saya tuntaskan di sini, kebijakkan politik dakwah oleh Rasulullah sebenarnya terikat pada realiti – sama ada masa atau tempat.

Inilah yang disebut-sebut sekarang sebagai al-ijtihad al-tanzili.

Dengan ertikata yang lain, takkan gerakan Islam Pas wajar memperjuangkan Islam/Hudud melalui pentas peperangan serta tolak muafakat bukan Islam sedangkan realiti Malaysia menuntut perjuangan melalui sistem pilihan raya.

Lihat kembali firman Allah yang bermaksud, “Maka seranglah mereka sebagaimana mereka menyerang kamu…” (2:194)

Ustaz yang menemani Dr. Muhammad kemudiannya mempersoal al-ijtihad al-tanzili Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana mencalonkan Datuk Paduka Ibrahim Ali sebagai calon Bebas di Pasir Mas.

Ibrahim katanya, bertindak menentang Pas yang kononnya tidak menjaga kepentingan Melayu serta ‘barua’ pemimpin non-Muslim DAP dan PKR.

“Waktu Ibrahim dicalonkan, beliau menentang perjuangan Islam yang dibawa oleh Pas atau menentang kezaliman Umno,” soal saya.

Kata Ustaz, “Saya dah memang agak dia (Ibrahim) ini masih Umno, macam PKR yang asalnya Umno.”

“‘Agak-agak’ ini sebenarnya dzon (sangkaan), tak kuat untuk tolak (al-ijtihad al-tanzili) Nik Aziz,” ujar saya.

Sebelum wacana itu ditangguhkan, Ustaz Wanji sekali lagi bertanya pendirian HT berhubung penyertaan Pas dalam pilihan raya serta menyekat kezaliman Umno.

Dari raut wajah Dr. Mohammad, saya nampak beliau mengangguk, isyarat menyokong calon-calon Pas pada pilihan raya umum depan.

Dalam hati, saya merafak rasa syukur.

Saya mencadangkan wacana seterusnya wajar menumpu pada soal ‘7 syarat yang membolehkan pilihan raya disokong oleh orang-orang Islam’ seperti yang dipopularkan oleh kaum HT di kampus dan di tanah air ini.

Saya turut menyuarakan rasa kurang berminat dengan komentar-komentar runcit oleh segelintir Facebooker yang memperlekeh fikrah perjuangan Islam yang dipopularkan oleh Pas di tanah air.

Dr. Muhammad dan Ustaz terbabit bersetuju dengan cadangan saya itu.

Malah, mereka menjemput saya dan Ustaz Wanji untuk berwacana secara lebih serius dalam usrah-usrah Hizbiyin mereka.

Saya bersetuju. Sebagai seorang Muslim yang percaya bahawa keadilan Islam tetap boleh memancar dalam kabus-kabus pagi demokrasi, saya sangat kagum dengan keterbukaan Dr. Muhammad dan Ustaz yang menemaninya itu.

HT bertuah kerana mempunyai pemimpin terbuka seperti mereka berdua dalam negara redup-redup demokrasi yang sedang dipulihara Pas dan Pakatan Rakyat ini.

Semoga keterbukaan sebeginilah yang boleh mendamaikan gerakan-gerakan Islam di Malaysia. Wallahu ‘alam.

KE ARAH FIKRAH DAMAI, TOLAK KEZALIMAN UMNO

sumber : zainulfaqar.blog.com

sekian

wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
8 September 2010 * 2:29 Petang