Sabtu, 25 September 2010

TIADA PAKSAAN DALAM AGAMA !! : JOM BERWACANA

Dalam Al-Quran, Allah SWT berfirman;

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

Maksudnya;
“Tidak ada paksaaan dalam agama. Sesungguhnya telah nyata kebenaran daripada kebatilan”

[surah Al-Baqarah : 256]

Ayat ini, memperlihatkan kepada kita bahawa Islam bukan agama yang memaksa. Seseorang yang tidak beragama islam, kita tidak boleh paksa mereka agar menerima Islam, tetapi tugas yang Allah berikan kepada kita adalah, berbincang, berwacana, menyeru dan mengajak mereka kepada islam dengan kebijaksanaan yang ada atas nama dakwah islamiyyah.

Sekiranya mereka menerima Islam, maka itu merupakan kejayaan yang gemilang. Adapun jika mereka tidak mahu menerima, maka ia merupakan ujian dari Allah, agar kita meningkatkan lagi usaha dan kebijaksanaan dalam menerang dan menyampaikan islam.

Seseorang yang yang tidak menerima Islam, adalah dilarang diperangi mereka, iaitu selagi mereka tidak menzalimi, mengkhianati atau menafikan hak orang lain. Pun begitu, tugas sebagai pendakwah, wajib diberi penerangan dan menyeru mereka kepada Islam dengan segala kebijaksanaan atas nama dakwah.

Adapun jika mereka tidak menerima Islam sehingga melakukan kezaliman, menafikan hak manusia dan melakukan pengkhianatan terhadap orang lain, maka golongan sebegini baru boleh diperangi.

Aku menilai ini, berdasarkan kepada neraca Allah SWT dalam isu pembunuhan terhadap orang murtad. Ini kerana, menurut seorang pakar fiqh maqasid syariah dari negara maroco sehingga beliau mendapat jolokkan Imam As-Syatibi abad moden, Dr Ahmad Ar-raisuni, bahawa orang yang murtad yang wajib dibunuh adalah orang yang murtad yang disifatkan sebagai ‘riddah muharabah’, iaitu melakukan serangan dan pengkhianatan terhadap orang islam yang lain. Adapun semata-mata murtad, tetapi tidak mengkhianati atau melakukan serangan terhadap orang islam, malahan terhadap orang bukan islam [seperti setelah murtad, melakukan propaganda jahat dalam memburukkan islam], maka orang sebegini tidak boleh dihukum bunuh.

Ini kerana, Dr Ahmad Raisuni menyatakan bahawa nas-nas ilahi dalam menceritakan murtad ini, didapati diceritakan ‘uqubah akhirat sahaja, tanpa dinyatakan tentang ‘uqubah dunia.

Firman Allah;

وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Maksudnya;
“barangsiapa murtad dari kalangan kamu daripada agamanya, lalu dia mati, maka dia adalah kafir. Maka terbatal segala amalan mereka di dunia dan di akhirat. Mereka adalah ahli neraka, dan kekal dalamnya selama-lamanya”

[surah al-Baqarah : 217]

Dalam ayat ini, Allah SWT menyatakan akibat buruk yang bakal diterima diakhirat bagi mereka yang keluar dari agama [murtad]. Namun, dalam ayat ini tidak dinyatakan akibat dunia.

Begitujuga firman Allah dari surah Muhammad;

إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang-orang yang kembali ke belakang (kepada kekafiran) sesudah petunjuk itu jelas bagi mereka, syaitan telah menjadikan mereka mudah (berbuat dosa) dan memanjangkan angan-angan mereka”

[surah muhammad : 25]

Sepertimana yang kita tahu, dalam Al-Quran banyak mendatangkan nas-nas yang menceritakan tentang ‘uqubah pada jenayah-jenayah yang lain, seperti zina, mencuri, hirabah [memerangi kerajaan Islam] dan membunuh. Justeru, mengapa dalam bab murtad, Allah SWT tidak mendatangkan nas tentang hukumannya semasa di dunia?

Lantaran, kupasan tentang murtad ini, dibahagikan oleh Dr Ahmad Ar-Raisuni kepada dua jenis, iaitu ‘Riddah Mujarradah’ dan ‘Riddah Muharabah’. Riddah mujarradah, adalah semata-mata keluar dari Islam, tetapi tidak melakukan pengkhianatan, kezaliman, atau menyerang sesebuah kerajaan Islam. Adapun riddah muharabah adalah, keluar Islam disamping melakukan pengkhianatan dan menyerang Islam dan kerajaan Islam.

Bagi riddah mujarradah, ia tidak dikenakan hukuman bunuh dibawah hukuman hudud, tetapi hukuman bunuh ini dikenakan kepada orang yang murtad dibawah maksud riddah muharabah.

Ini disandarkan kepada hadis-hadis berikut;

Daripada Abdullah berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda;

لَا يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَّا بِإِحْدَى ثَلَاثٍ النَّفْسُ بِالنَّفْسِ وَالثَّيِّبُ الزَّانِي وَالْمَارِقُ مِنْ الدِّينِ التَّارِكُ لِلْجَمَاعَةِ

Maksudnya;
“tidak halal dalam seseorang islam yang mengucap syahadah ‘tiada tuhan melainkan Allah, dan sesungguhnya Aku adalah Rasulullah’ kecuali salah satu daripada tiga; nyawa dengan nyawa, zina bagi orang yang sudah merasai jimak yang sah dan keluar dari agama, meninggalkan jemaah”

[Al-Bukhari : 6370]

Dalam hadis ini, kalimah ‘al-Mariq min ad-din’ ini dihubungkan dengan kalimah ‘at-tarik li al-jamaah’. Ekoran itu, ia mempunya tafsiran yang tidak tertumpu kepada orang yang semata-mata keluar Islam sahaja.

Justeru, tafsiran bagi ‘at-tariq li al-jamaah’ ini, ditafsirkan sebagai ‘muharabah’, iaitu menyerang kerajaan islam [termasuk mengkhianati dan melakukan kezaliman terhadap islam dan orang Islam]. Penafsiran ini, dilihat pada hadis lain. Iaitu hadis Aisyah, bahawa Nabi SAW ada bersabda;

لَا يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ إِلَّا بِإِحْدَى ثَلَاثٍ رَجُلٌ زَنَى بَعْدَ إِحْصَانٍ فَإِنَّهُ يُرْجَمُ وَرَجُلٌ خَرَجَ مُحَارِبًا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِنَّهُ يُقْتَلُ أَوْ يُصْلَبُ أَوْ يُنْفَى مِنْ الْأَرْضِ أَوْ يَقْتُلُ نَفْسًا فَيُقْتَلُ بِهَا

Maksudnya;
“tidak halal darah seseorang muslim yang mengucap syahadah ‘bahawa tiada tuhan kecuali Allah, dan sesungguhnya Muhammad adalah pesuruh Allah’ kecuali salah satu daripada tiga perkara; [1] lelaki yang berzina setelah dia muhsin, maka dia hendaklah direjam. [2] Lelaki yang keluar [daripada agama] dalam keadaan menyerang Allah dan Rasul-Nya, maka hendaklah ia dibunuh atau disalib, atau dihalau keluar dari negara. Atau [3] orang yang membunuh, maka hendaklah dia dibunuh dengan sebab dia membunuh”

[Abu Daud : 3789]

Dalam riwayat An-Nasai, dinyatakan bahawa nabi SAW bersabda;

رَجُلٌ يَخْرُجُ مِنْ الْإِسْلَامِ يُحَارِبُ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَرَسُولَهُ فَيُقْتَلُ أَوْ يُصْلَبُ أَوْ يُنْفَى مِنْ الْأَرْضِ

Maksudnya;
“lelaki yang keluar dari Islam dalam keadaan dia menyerang Allah SWT dan Rasulnya, maka hendaklah dia dibunuh, atau disalib atau dibuang daripada negara”

[an-nasai : 3980]

Dari perbahasan ini, difahami bahawa orang yang keluar dari islam [murtad] yang dibunuh adalah orang murtad dibawah maksud ‘riddah muharabah’, bukan ‘riddah mujarradah’.

Inilah yang dimaksudkan dengan hadis Abdullah bin Abbas, bahawa Rasulullah SAW bersabda;

مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ

Maksudnya;
“Barangsiapa yang tukar agamanya, maka bunuh olehmu akannya”

[Al-Bukhari 2794]

Sekian

Baca sama : حرية الإعتقاد و قضية الردة في الإسلام

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani


- Sri Indah [b] sg buloh
26 september 2010 * 2:50 Petang

JAIS DAN MAIS UMNO?

orang sedang berbincang tentang keberadaan JAIS dan MAIS di Selangor. Apakah mereka ini satu Unit UMNO secara tidak rasmi atau tidak. Umum menyatakan JAIS dan MAIS ini seperti unit UMNO secara tidak langsung. antara bukti mereka adalah, bagaimana JAIS dan MAIS bising tentang Wakil Rakyat DAP yang masuk ke dalam surau, tetapi menikus ketika YB MIC masuk ke dalam surau.

Apabila DAP masuk ke surau, kedengaran suara 'tak boleh sebab tidak mandi wajib'. Apabila MIC masuk surau, tidak kedengaran pula mandi wajib atau tidak, sebaliknya berdiam diri, seakan-akan tindakan MIC itu halal, tetapi tindakan DAP itu haram, waima keadaannya adalah sama.

Secara peribadi, aku juga pernah berhadapan dengan dilema seakan-akan ini. Pernah di masjid di tempatku, menjemput ustaz Ridhwan Mat Nor untuk menyampaikan khutbah. Didapati, tindakan pihak masjid menjemput ustaz Ridhwan Mat Nor itu ditentang oleh pihak atasan JAIS, menyebabkan berlaku telefon menelefon dari pihak JAIS kepada pihak masjid.

Pihak masjid tetap juga mahu memanggil ustaz Ridhwan Mat Nor, tetapi mereka tidak tahu untuk mengadu hal ini. Makanya, aku dijadikan sasaran untuk mengadu hal.

ketika itu, neracaku adalah larangan Syariah atau tidak. Fikiranku berkata, dimanakah salahnya menjemput Ustaz Ridwan mat Nor menyampaikan Khutbah di masjid itu. padaku, menyekat dari bersuara bukan dari ajaran Islam, sebaliknya tindakan itu boleh disifatkan sebagai diktator; tidak kira siapa yang melakukannya, sama ada ia dilakukan oleh UMNO, ataupun dilakukan oleh PAS. Budaya menyekat bersuara ini, sudah sebati dengan UMNO, kerana ia sudah diamalkan sejak sekian lama. makanya, ia tidak relevan di amalkan oleh Kerajaan pakatan rakyat, khususnya PAS yang menjadikan islam sebagai dasar perjuangan.

Atas neraca inilah, aku memberi cadangan kepada pihak masjid, agar kekalkan keputusan.

Rupa-rupanya, tindakan pihak masjid itu sampai kepada pengetahuan JAIS, menyebabkan pihak JAIS telah menelefonku. dari situ, berlaku sedikit berselisihan antara wakil JAIS itu denganku dalam mempertahankan jemputan ustaz ridwan mat Nor sebagai Khatib jemputan yang dilakukan oleh pihak masjid.

walaubagaimana pun, akhirnya pihak wakil JAIS akur, tetapi menyatakan kepadaku agar aku memaklumkan kepada ustaz ridwan Mat nor supaya dia tidak meninggalkan membaca doa kepada sultan. Dan makluman JAIS itu, aku akur dan terus memaklumkan kepada ustaz ridwan mat Nor pada hari itu juga.

keesokkannya, aku ditelefon oleh wakil JAIS yang sama untuk memintaku hadir ke pejabat JAIS yang berada di sebelah masjid shah alam. ternyata, di sana aku agak direpek oleh seorang ustaz yang bekerja disitu atas tindakanku itu, dan pada hari itu aku tetap mempertahankan tindakan pihak masjid yang menjemput Ustaz Ridwan Mat Nor sebagai Khatib jemputan.

Aku tidak kisah semua itu, kerana padaku, tindakanku itu sealiran dengan islam, ajaran nabi Muhammad SAW. Jika pihak JAIS mahu menjadikan UMNO sebagai kiblat atau kesayangan hati mereka, maka mereka perlu yakini bahawa segala keputusan mereka itu akan dipersoal oleh Allah di akhirat kelak.


sekian

wallahu 'Alam


Al-Bakistani

Jumaat, 24 September 2010

SEMBELIHAN ORANG ISLAM, DIBACA BISMILLAH ATAU TIDAK?

Dalam mazhab Hanafi, sembelihan orang islam yang tidak dibacakan ‘bismillah’, hukumnya dikira sebagai bangkai. Pendapat hanafi ini, bersalahan dengan pendapat Syafie , yang mana syafie berpendapat bahawa sembelihan orang islam yang tidak dibacakan ‘bismillah’ tidak dikira sebagai bangkai, malahan boleh di makan.

Khilaf ini berlaku, berpunca dari berbeda ‘turuq istinbat’ yang diamalkan oleh kedua-dua mazhab.

Menurut mazhab Syafie [malahan jumhur : Hanbali dan maliki], nas ahad dan qias boleh mentakhsiskan nas yang mutawatir. Adapun Hanafi, mereka berpendapat sebaliknya.

Lantaran itu, firman Allah SWT;

وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ

Maksudnya;
“Jangan kamu makan dari [binatang yang disembelih] tanpa disebutkan nama Allah SWT”

[surah Al-An’am : 121]

Sepertimana yang diketahui, Al-Quran adalah nas yang disifatkan sebagai mutawatir. Lantaran itu, dari nas ini menjadi dalil oleh mazhab hanafi bahawa sembelihan orang Islam yang tidak dibacakan ‘bismillah’ dikira sebagai bangkai [tidak boleh dimakan].

Adapun jumhur ulama [Syafie, Hanbali dan maliki], mereka memandang sembelihan orang islam yang tidak dibaca ‘bismillah’ sebagai boleh dimakan. Mereka memandang kepada satu hadis, bahawa Rasulullah SAW ada bersabda;

ذبيحة المسلم حلال ذكر اسم الله أو لم يذكر

Maksudnya;
“Sembelihan orang islam adalah halal, sama ada dibacakan nama Allah, atau tidak dibacakan”

[As-Sunan Al-Kubra ]

Hadis ini adalah nas yang ahad. Jumhur ulama berpendapat, nas yang ahad boleh mentakhsiskan nas yang mutawatir. Ekoran itu, dalam mazhab mereka menyatakan bahawa sembelihan orang islam adalah halal, sama ada dibacakan nama Allah ataupun tidak dibacakan. [mazhab jumhur berpendapat, larangan dalam firman Allah sebagai larangan makruh. Dengan maksud, galakkan dalam firman Allah itu, bersifat sunat]

Ia bersalahan dengan Hanafi, kerana pada hanafi, nas yang ahad tidak boleh mentakhsiskan nas yang mutawatir. Lantaran mazhab itu berfatwakan dikira bangkai sembelihan yang tidak dibacakan Allah, waima penyembelih itu orang islam sekalipun.

Sekian

p/s : sedang meneliti kitab ‘risalah fi ri’ayah al-maslahah’ karangan Imam At-Tufi. Yang mana, ada menyatakan bahawa Imam At-Tufi pendapatnya ‘maslahah didahulukan berbanding nas’.

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
25 september 2010 * 4:08 pagi


Khamis, 23 September 2010

SIAPA YANG HILANGKAN HAK MELAYU KELANTAN DAN TERENGGANU?

Melayu hilang kuasa? soalan ini yang terpancul, apabila ayat ini ditimbulkan oleh Tun Dr Mahathir yang berketurunan dari negara India. Membaca ayat puaka Mahathir ini, mengingatkan sejarah serangan Mahathir terhadap Tengku Abdur Rahman. Tidak lupa juga serangan 'Harimau Tua' ini kepada Pak Lah Badawi semasa menjadi PM lalu. Semakin ingat dengan sejarah terhilangnya kuasa raja-raja melayu di Malaysia di zamannya menjadi PM dahulu. Itu perlu dilupakan malahan wajar diserang bagi mereka yang berfikrah primitif dari UMNO [termasuk PERKASA dan Zul Nordin] terhadap sesiapa yang membangkitkan isu Ini.

Dari sudut rakyat yang berbangsa melayu pula, didapati rakyat Kelantan boleh dikatakan majoriti berbangsa melayu, jika mahu dibandingkan negeri-negeri yang lain. Tetapi, hak royalti rakyat kelantan dinafikan.

Keadaan yang sama menimpa Terengganu semasa PAS memerintah dahulu. Malahan, boleh dikatakan Terengganu merupakan negeri yang mempunyai banyak sumber yang boleh dijadikan 'duit' untuk dimanfaatkan kepada rakyat Terengganu. Rakyat terengganu, sama seperti rakyat Kelantan, yang majoriti rakyatnya berbangsa melayu. Namun, royalti itu tetap dinafikan.

Justeru, mengikut mazhab primitif bernama UMNO [aka PERKASA] Melayu dinafikan hak adalah dibenarkan, kerana yang menafikan hak itu adalah penguasa-penguasa melayu. Melayu dikhianati dibenarkan, kerana pengkhianat itu adalah penguasa-penguasa melayu.

sekian

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
24 September 2010 * 4:50 pagi

FIKRAH PRIMITIF PUNCA UMNO/BN NAFIKAN ROYALTI RAKYAT KELANTAN - USTAZ HUSAM MUSA

PERTAMA:



KEDUA:



KETIGA:

Selasa, 21 September 2010

MUSLIHAT DISEBALIK DERMA RM 4b???

Siapa Pengerusi Eksekutif I'Da World, Abdul Rahim Abdul Wahab??

Dikhabarkan, ramai pelajar IPTA dan IPTS yang mengenalinya. benarkah khabar berita memaklumkan bahawa, sudah ramai orang sudah kena 'goreng' dengannya dalam perkara yang berkaitan dengan wang?

I'Da World mempunyai lamanweb mereka. Didapati, sejak isu derma RM 4b mula dibincangkan dalam media, lamanweb itu sudah tidak boleh dibuka lagi. lamanweb itu adalah http://idaworldgroup.com.my/

Apa cerita sebenar disebalik 'cek RM 4b' yang kononnya didermakan kepada PAS kelantan, tanpa pengetahuan seorang pun pimpinan PAS, kecuali adik Tuan guru, yang beliau pun tidak mempunyai sebarang kaitan dengan PAS dan Kerajaan negeri kelantan?

Sebentar tadi, seorang teman yang pernah berurus dengan Tuan Haji Abdul Rahim, telah menelefonku, dan memaklumkan serba ringkas tentang kerja buat yang pernah dilakukan oleh Tuan haji Abdul Rahim ini. Secara peribadi, aku sudah mencadangkan kepada sebilangan blogger, berjumpa dengan kenalan Tuan haji Abdul Rahim tersebut untuk mendedahkan kisah sebenar disebalik kejadian 'derma RM 4b' itu, menerusi syarikat yang kononnya mempunyai eset sebanyak AS$ 2 Trilion yang ditubuhkan pada bulan april tahun 2008.[lojikkah, sebuah syarikat baru berumur 2 tahun sudah mempunyai eset sebanyak AS $ 2 Trilion?]

tunggu pendedahannya dari beberapa blog tidak lama lagi. Insya Allah.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
22 September 2010 * 8:19 pagi

ADIK TOK GURU KENA TIPU?


Jom kita lihat laporan berita seperti berikut;

Berita hairan;

KOTA BHARU: Sebuah syarikat tempatan mengumumkan sumbangan RM4 bilion kepada PAS Kelantan atas alasan untuk membantu kerajaan negeri membangunkan prasarana beberapa jajahan yang mundur di negeri ini.

Pengerusi Eksekutif I'DA World Group Sdn Bhd (I'DA World), Abdul Rahim Abdul Wahab, mendakwa sumbangan itu bukan membalas ganjaran diberikan Kerajaan Kelantan kepada syarikat itu membangunkan projek di Tumpat, Kelantan, yang bernilai lebih RM300 bilion. Sumbangan I'DA World ini tidak ada kena mengena dengan projek diperoleh syarikat daripada kerajaan negeri yang bernilai lebih RM300 bilion, malah ia lebih kepada membantu membangunkan beberapa jajahan di negeri ini seperti pekan Rantau Panjang, yang kelihatan mundur dan memerlukan bantuan untuk pembangunan, katanya. Beliau memberitahu pemberita selepas majlis pelancaran projek dan makan malam I'DA World yang dihadiri lebih 200 tetamu di Hotel Renaissance di sini, malam kelmarin. Bagaimanapun, tiada kenamaan selaku wakil kerajaan negeri hadir pada majlis itu.[sila klik]

KOMEN:

apa persepsi yang UMNO/BN mahu timbulkan?

kerajaan kelantan adalah kerajaan yang mundur.

LAGI;

Sejurus penyampaian surat pelantikan kontraktor itu selesai, Abdul Rahim membuat kejutan apabila mempamerkan replika cek memaparkan nilai RM4 bilion atas nama Parti Islam Se-Malaysia (PAS) selepas pengacara majlis membuat pengumuman mengenai sumbangan firma itu kepada Kerajaan Pas Kelantan.

komen:

Apa persepsi yang BN/UMNO mahu timbulkan?

Kononnya PAS kelantan terlibat dengan Rasuah.

PERSOALANNYA?

apakah benar wujud projek yang di maksudkan?

jawapannya;

Menteri Besar [tok guru nik abdul aziz] itu berkata, kerajaan negeri juga tidak pernah meluluskan projek untuk membangunkan Pantai Sri Tujoh, Tumpat seperti yang didakwa oleh Pengerusi Eksekutif I'Da World, Abdul Rahim Abdul Wahab. [sila klik]

lagi;

Pihak yang tampil menerima replika cek berjumlah RM4 bilion daripada syarikat I’DA World Group Sdn Bhd di sini malam kelmarin menjelaskan kehadiran di majlis itu tidak mewakili Menteri Besar seperti dilaporkan.

Nik Din Nik Mat adik kepada Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberitahu kehadiran di majlis berkenaan di atas kapasiti peribadinya sendiri setelah menerima jemputan.

“Saya tidak mewakili Menteri Besar di majlis berkenaan. Malah saya juga terkejut tiba-tiba dipanggil untuk menerima replika cek terbabit.

“Memang Ayah Din tak tahu menahu tentang perkara itu, Ayah Din pergi hanya memenuhi jemputan, siapa Ayah Din untuk mewakili kerajaan negeri dan Menteri Besar,” katanya ketika dihubungi di sini. [sila klik]

JUSTERU;

Ini propaganda UMNO/BN yang baru. ia ingin melahirkan persepsi, kononnya PAS terlibat dengan rasuah. dan lagi, mereka mahu gambarkan kononnya Kelantan adalah negeri yang mudur.

Peliknya, nak bagi derma kepada PAS kelantan sehingga mencapai RM 4b, tapi seorang pun pimpinan PAS kelantan tidak tahu menahu tentang derma itu? yang peliknya lagi, macam mana adik tok guru yang tidak ada kena mengena dengan PAS dan Kerajaan negeri, boleh dijemput hadir sebagai penerima cek besar tu?

Cuba siasat sama, apakah wujud mana-mana syarikat di malaysia ini yang mempunyai eset sampai AS$2trilion????

Bukankah, malaysia punya GDP pun baru sekadar USD200 billion sahaja?

sekian

pesanan kepada UMNO/BN - Kalau nak menipu, atau nak buat propaganda pun, biar logik sikit. Jangan sampai, budak belajar PASTI pun boleh perasan.

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
22 september 2010 * 4:50 pagi

Isnin, 20 September 2010

TIDUR SELEPAS SOLAT SUBUH

Fuqaha’ memandang makruh tidur selepas dari solat subuh.

Dalil-dalil mereka adalah seperti berikut;

Pertama;

Anak kesayangan nabi SAW, Fatimah bercerita bahawa satu hari Rasulullah SAW lalu di rumahnya dalam waktu subuh, dan didapati bahawa Fatimah sedang berbaring. Lalu Rasulullah SAW menggerakkan Fatimah dengan kakinya sambil berkata;

يا بنية قومي اشهدي رزق ربك ، ولا تكوني من الغافلين ، فإن الله يقسم أرزاق الناس ما بين طلوع الفجر إلى طلوع الشمس

Maksudnya;
“Wahai anak perempuanku, carilah rezeki tuhanmu, dan jangan kamu jadi dari kalangan orang yang lalai. Kerana sesungguhnya Allah SWT membahagikan rezeki-rezeki manusia itu, diantara terbit fajar hingga terbit matahari” [Sya’b Al-Iman : 4550 : sanad hadis ini lemah]

Kedua:

Daripada Aisyah, bahawa Rasulullah SAW bersabda;

باكروا طلب الرزق والحوائج ، فإن الغدو بركة ونجاح

Maksudnya;
“berpagi-pagilah kamu dalam mencari rezeki, kerana bekerja pada awal siang itu terdapat keberkatan dan kejayaan” [Al-Mu’jam Al-Awsat : 7458]

Ketiga;

Daripada Sokhr Al-Ghamidzi bahawa Rasulullah SAW ada berdoa;

اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا

Maksudnya;
“Ya Allah, berilah keberkatan kepada umatku pada waktu paginya” [Abu daud : 2239]

Keempat:

Kebiasaan Nabi SAW, apabila berlaku peperangan, nabi SAW akan menghantar tentera dalam peperangan, atau ekspedisi pada awal pagi. [Abu Daud : 2239]

Kelima:

Saidina Ali berkata;

مِنْ الْجَهْلِ النَّوْمُ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ

Maksudnya;
“sebahagian dari kejahilan, tidur pada awal siang”


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
21 september 2010 * 6:35 pagi

Ahad, 19 September 2010

NABI SAW PERTAHAN NON MUSLIM - HADIS ABU DAUD

sabda Nabi SAW;


أَلَا مَنْ ظَلَمَ مُعَاهِدًا أَوْ انْتَقَصَهُ أَوْ كَلَّفَهُ فَوْقَ طَاقَتِهِ أَوْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئًا بِغَيْرِ طِيبِ نَفْسٍ فَأَنَا حَجِيجُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

maksudnya;
"Ketahuilah, barangsiapa yang menzalimi orang bukan islam [zimmi atau ada ikatan keamanan] atau mengurangkan hak mereka, atau menanggungkannya luar dari kemampuan, atau mengambil daripadanya sesuatu dengan tidak secara baik, maka Aku [Nabi SAW] akan menjadi penghujjahnya pada hari kiamat" [Abu Daud : 2654]

hadis ini, Nyata Nabi SAW mempertahankan orang bukan Islam berbanding orang Islam. Iaitu, sekiranya orang bukan Islam itu adalah orang yang mempunyai ikatan keamanan dengan orang Islam, tanpa mengkhianati umat islam dan sebagainya. Adapun orang Islam yang menjadi pengkhianat atau orang yang melakukan kezaliman terhadap orang bukan Islam, orang islam itu akan berlawan dan berhujjah dengan Nabi SAW di akhirat kelak.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
20 September 2010 * 1:58 petang

BODOH TAPI CANTIK, CENDIK TAPI HODOH

seorang lelaki cerdik tetapi mempunyai rupa paras yang buruk didatangi seorang perempuan yang cantik, tetapi bodoh.

"Kahwinilah aku. Jika kita mempunyai anak, pasti anak kita itu cerdik seperti kamu, dan cantik sepertiku" bicara perempuan.

Sambil tersenyum, lelaki cerdik itu menjawab, "aku bimbang kita dapat anak yang rupa parasnya buruk sepertiku, dan bodoh sepertimu"

pasal politik terkini, kaitannya itu fikirlah sendiri !!!


Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
20 september 2010 * 2:31 pagi

KELANTAN ‘GILA HARTA’ SEBAB SAMAN PETRONAS?

Pertama;

Tindakan kerajaaan kelantan menyaman petronas tidak boleh diistilahkan sebagai ‘gila harta’, seperti yang didakwa oleh puak-puak UMNO. Ini kerana, mempertahankan harta sehingga dibunuh juga dikira sebagai syahid. Inikan pula, menjaga itu adalah harta rakyat secara menyeluruh.

Sabda Nabi SAW;

مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِيدٌ

Maksudnya;
“Barangsiapa dibunuh kerana mempertahankan hartanya, maka dia adalah syahid” [Al-Bukhari : 2300]

Dalam islam, syahid ini mempunyai nilai yang besar. Sehingga dalam hadis ada menyatakan bahawa dosa orang mati syahid itu terampun pada titisan darah yang pertama. Mengikut kebiasaan rata-rata manusia, orang yang syahid itu difahami sebagai orang yang mati ekoran berjihad [qital], walhal Nabi SAW tidak membataskan perkara itu kepada mati disebabkan berjihad [qital] sahaja.

Kedua;

Dato’ Awang Adek menyatakan, bahawa kerajaan pusat tetap akan membayar wang ehsan, walau kerajaan Kelantan telah memfailkan saman kepada petronas.

Dalam menjawab perkara ini, Ustaz Husam Musa menyatakan bahawa, kerajaan negeri tidak boleh menahan kerajaan pusat untuk memberi wang ehsan, tetapi kerajaan negeri boleh menahan petronas dari memberi wang kepada kerajaan pusat yang mahu salurkan wang ehsan kepada kelantan. Ini Kerana, petronas ini adalah seperti syarikat yang lain. Ia berdaftar dibawah pendaftaran syarikat 1965. Jadi, kerajaan Kelantan boleh menahan petronas dari bayar wang ehsan, kerana telaga minyak yang Kerajaan Kelantan pohon royalti [yang Kerajaan negeri saman petronas] itu adalah telaga yang sama untuk diambil untuk diberi wang ehsan oleh kerajaan pusat kepada kerajaan negeri. Mahkamah pula, belum ada keputusan lagi dalam menentukan status saman yang kerajaan negeri lakukan terhadap petronas.

Nyata dari kenyataan ustaz Husam Musa itu, kenyataan Awang Adek itu tidak mempunyai asas, sebaliknya lebih kepada provoke politik terhadap tindakan kerajaan negeri yang mahu saman petronas sahaja.

Sekian

Wallahu ‘alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
20 september 2010 * 1:31 pagi