Sabtu, 9 Januari 2010

SELAMAT HARI JADI TOK GURU !!


buku ini - Insya Allah - akan dilancarkan di Medan Ilmu, Dewan Zulkifli, Kota Bharu pada 15 Haribulan ini.

hari ini, 10 Januari 2010, bermakna genap umur 79, umur Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Mudah-mudahan, dengan umur yang diberikan tuhan ini, dipenuhi dengan amalan-amalan ketaqwaan kepada Allah. Juga, menjadi contoh dan tauladan bagi umat Islam di Malaysia dan di dunia Amnya.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

HARI JUMAAT YANG SPOIL



HARI JUMAAT YANG SPOIL

Peluh berjurai-jurai. Ahmad masih lagi berada di sawah untuk menyelesaikan tugas hariannya. Dia terlupa, hari tersebut adalah hari jumaat.

"mad.. Hang tak pegi sembahyang ka?" tiba-tiba terdengar teriakan haji samad yang lalu disitu. Dia pakai baju melayu, berkopiah dan berkain palaikat.

"aku nak sembahyang pukul 3 nanti la.. Kerja banyak lagi ni" jawab ahmad.

"kepala hotak hang. Mana ada solat jumaat pukul 3" balas haji somad.

"laaa... Aku lupa la.. Macam mana boleh terlupa hari ni, hari jumaat" bisik hati ahmad.

"woit... Aku terlupa la, hari ni, hari jumaat" kata ahmad kepada haji somad.

Ahmad segera bergegas balik ke rumah. Bersiap-siap untuk menunaikan solat jumaat di masjid kampung.

Dilihat pada jam dinding sudah mencecah pukul 1:05 tengahari. Pada hari itu, waktu solat zohor masuk pada pukul 1:20. Nampaknya, ahmad memerlukan 15 minit untuk mandi, pakai pakaian dan bergegas ke masjid.

Setelah siap, ahmad terus memakai topi keledar, dan naik motor, memandu laju ke masjid.

Sesampai sahaja di masjid, kelihatan para jemaah sedang menunaikan solat. Dia ketinggalan khutbah.

Belum sempat imam rukuk lagi, dengan segera ahmad naik atas masjid, dan bertakbiratul ihram.

"lega aku dapat rakaat ngan imam hari ni" bisik hati ahmad.

Dia pun membaca fatihah. Tidak sempat habis, imam pun rukuk, lalu dia pun turut rukuk.

Semasa dia rukuk, terlihat dikakinya, menyebabkan hatinya berkata, "alamak... Macam mana aku boleh terlupa buka selipar ni"

Perlahan-lahan dia buka selipar.

Ketika imam sujud pula, tiba-tiba "bummm"

Rupa-rupanya, ahmad terlupa nak pecat topi keledar.

Sekian

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Setapak
9 januari 2010 * 6:45 petang

Jumaat, 8 Januari 2010

ISU KALIMAH "ALLAH" : PAS MEMPERLIHATKAN KESEDERHANAAN


Dipaparkan satu artikle tulisan seorang non Muslim yang melihat PAS dalam isu kalimah "Allah". Beliau adalah Lim Hong Siang. Aku berbangga, jika non Muslim puji Islam, juga PAS. ia menandakan, Islam sudah dilihat adil oleh semua pihak, termasuk non Muslim.

***

PAS berjaya menampilkan imej yang "sederhana" ketika berdepan dengan kontroversi penggunaan kalimah Allah, berbanding dengan UMNO yang dianggap semakin "ekstrem" posisinya. Malah, pendirian yang diumumkan pada malam 4 Januari, selepas mesyuarat lajnah biro politik PAS itu menerima pujian daripada masyarakat bukan Islam.

PAS mengambil pendirian bahawa "penggunaan nama Allah pada asasnya adalah dibenar untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi", tetapi mengingatkan bahawa "penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan", malah "dengan tegasnya ingin menolak sebarang bentuk tindakan agresif dan provokatif jahat yang boleh menggugat keharmonian dan mencetuskan ketegangan masyarakat". 【Kenyataan media PAS】

Pendirian sedemikian bukan sahaja meletakkan satu garis untuk membezakan antara PAS dengan UMNO, malah meletakkan parti komponen Barisan Nasional selain UMNO di satu kedudukan yang agak sukar. Misalnya, MCA dan Gerakan yang selama ini berkempen dengan "melabelkan PAS sebagai parti politik yang ekstrem", kini terpaksa berdepan dengan "sekutu" yang kelihatan lebih ektrem daripada "musuh".

Pujian daripada DAP

Jelas, bahang kontroversi penggunaan kalimah Allah kini cuba "dipadamkan" di media cetak bahasa Cina. Selain hujah Menteri dan pemimpin BN, komen atau pandangan daripada pemimpin Pakatan Rakyat semakin tidak mendapat ruang di dada akhbar Cina.

Misalnya, penilaian positif oleh pemimpin DAP, Lim Kit Siang (gambar kiri) terhadap PAS semalam, berbunyi "PAS memberi sumbangan yang wajar dipuji dalam penyelesaian kontroversi ini" (merujuk kepada pendirian PAS), tidak disiarkan pada hari ini. Malah, kenyataan Nga Kor Ming, ahli parlimen Taiping (DAP) yang membidas UMNO kerana cuba mengalih pandangan daripada kenaikan harga gula dan kehilangan enjin jet dengan isu kalimah Allah, juga tidak disiarkan.

Lebih-lebih lagi, media cetak bahasa Cina mula mengelak daripada menyiarkan sebarang analisa atau pandangan yang dikemukakan kolumnis, pemerhati politik dan sebagainya. Pendek kata, dalam isu kalimah Allah, media cetak bahasa Cina lebih "berwaspada", dengan memaparkan kenyataan daripada menteri dan pemimpin BN.

Parti komponan BN terasa bahang

Walau bagaimanapun, seandainya diperhatikan di laman internet, pendirian PAS ini disambut secara positif oleh bukan muslim. Misalnya, pemerhati politik, Jason Leng Kek Mun mempersoalkan "Siapa yang lebih ekstrem sebenarnya?"

Dalam blognya, Jason menulis "PAS digambarkan sebagai ekstrem, konservatif, kolot dan fanatik oleh MCA dan Gerakan," sebelum mempertikaikan, "kalau dilihat kontroversi kalimah Allah yang berlaku kebelakangan ini, siapa sebenarnya yang memainkan isu ini? Siapa yang membuat kecoh? Siapa yang menghasut?"

Malah, Jason memanjangkan kepada bebrapa isu yang berlaku beberapa tahun kebelakangan, "Siapa yang mengugut untuk membakar Dewan Perhimpunan?(Isu Suqiu) Siapa yang kata bukan Melayu mengancam Melayu? Siapa yang menjulang keris tanpa mempedulikan perasaan kaum lain?"

Beliau memberi jawapannya di akhir tulisan tersebut, iaitu UMNO. Malah, beliau sempat untuk mengusik MCA dan Gerakan, dengan dakwaan bahawa realiti ini hanya tidak difahami oleh kedua-dua parti komponan BN ini.

Khalid Samad dipuji

Sementara itu, pendirian Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat dan pemimpin kontroversial, Khalid Samad (ahli parlimen Shah Alam-PAS) turut mendapat penilaian baik daripada masyarakat bukan Islam. Menurut temuramah Malaysiakini edisi bahasa Cina dengan beberapa tokoh agama dan pemerhati politik, Nik Aziz dan Khalid Samad dipuji kerana menampilkan imej yang memperlihatkan "keterbukaan".

Ahli parlimen Bukit Bendera-DAP, Liew Chin Tong juga memberi pujiannya kepada PAS, bahawa ramai antara pemimpin PAS yang menafsir soal agama dari perseptif yang lebih luas, dan bukannya melihat isu dari perspektif perkauman yang sempit.

Selain itu, Pengarah Eksekutif Institut Kajian Dasar (IKD), Khalid Jaafar (gambar kiri) juga mengganggap bahawa pendirian PAS ini adalah berdasarkan al-Quran. Ketika ditemuramah therocknews, laman internet bahasa Cina, Khalid Jaafar memuji pendirian PAS yang membenarkan bukan muslim untuk menggunakan kalimah Allah, menunjukkan bahawa PAS mendefinisi maksud Quran dengan tepat.

Khalid Jaafar juga membidas kejahilan UMNO dalam isu ini, dan menganggap UMNO akan mencungkil ketidakpuasan rakyat seandainya meneruskan tindak tanduk sedemikian.

sumber : merdekareview.

BERTAUHID BUKAN LESEN BUAT ZALIM


BERTAUHID BUKAN LESEN BUAT ZALIM

Merenung dan bertadabbur dengan firman Allah dari surah Al-Imran, ayat 18;

شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ

Maksudnya;
”Telah bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Dia. (bersaksi juga) adalah para malaikat dan orang-orang yang diberikan ilmu dalam keadaan melaksanakan keadilan”

Dari ayat ini, Allah menyebut bahawa melaksanakan keadilan merupakan perkara yang tersangat penting. Orang yang bersaksi dengan ketauhidan Allah adalah, manusia yang diberikan ilmu, dalam masa yang sama dia adalah manusia yang melaksanakan keadilan. Tidak ada faedah menjadi orang yang berilmu, tetapi ia tidak melaksanakan keadilan.

Ia membawa maksud, keadilan dan ketauhidan adalah dua perkara yang tidak boleh dipisahkan. Memisahkan kedua-duanya, merupakan satu perkara yang tidak bersandarkan kepada wahyu ilahi.

Isu yang melibatkan bakar gereja, menampakkan kepada kita tentang konsep keadilan yang berasaskan kepada tauhid itu tidak berlaku. Jika dakwaan mengatakan bahawa dengan tauhid, membenarkan kita membakar gereja dengan alasan ”takut kufur”, sudah pasti ia tersasar dari ajaran Islam yang sebenar.

Tidak membakar gereja, bukan bermakna kita tidak bertauhid. Bahkan, tidak membakar gereja itu melambangkan keadilan bagi mereka yang mentauhidkan Allah SWT.

Dalam peperangan pun, Nabi SAW melarang dari membakar rumah ibadat-ibadat, inikan pula di masa aman. Sudah pasti, tindakan bakar gereja itu amat tersasar dari maksud Islam itu sendiri.

Perlu difahami, menghormati hak kristian dengan tidak mengganggu gugat agama mereka, termasuk gereja, bukanlah menunjukkan kelemahan iman, atau boleh membawa kepada kekufuran. Ia sama seperti, kita mengizinkan non Muslim minum arak, bukan bermakna kita menghalalkan arak; kita mengizinkan pembinaan rumah ibadat non Muslim, bukan bermakna kita redha dengan ajaran agama mereka.

Pemberian hak dan merelakan agama non Muslim adalah dua perkara yang berbeda. Ia tidak boleh disamakan. Ia sama juga seperti, kita mengizinkan pemberian penggunaan nama ”Allah” kepada non Muslim, bukan bermakna kita mengiktiraf agama mereka.

Jika kita mendakwa bahawa menyokong keizinan non Muslim menggunakan kalimah Allah merupakan satu tindakan yang boleh membawa kekufuran, lalu membakar gereja dengan alasan ”takut kufur”, sudah pasti kefahaman itu bercanggah seratus-peratus dengan ajaran Islam yang maha adil.

Justeru, atas konsep keadilan berasaskan islam perlu diketengah dan ditekankan. Juga perlu diingat, Islam tidak pernah redha dengan kezaliman, bahkan ia boleh melahirkan kecacatan kepada iman itu sendiri.

Sekian

p/s : Terima kasih kepada abang-abang dan teman-teman yang memberi nasihat atas kesilapanku yang lalu, tidak kira secara lembut atau keras. Aku terima dengan hati terbuka. aku mengaku kesilapanku. Mungkin ketika itu, Syaitan telah menguasai diri. Mudah-mudahan aku termasuk dalam maksud hadis Nabi SAW;

كُلُّ ابْنِ آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ

Maksudnya;
”Setiap anak adam pasti melakukan kesilapan. Sebaik-baik orang yang bersalah adalah, orang yang bertaubat (kembali ke pangkal jalan)
[1]

Wallahu ’Alam

”Allah For All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 Januari 2010 * 8:31 pagi

[1] At-Tirmizi : 2423.

ALLAH PUN MAHU DI-ISLAM-KAN? - AMIN AHMAD


Artikle menarik dari seorang teman yang kami sering berwacana, iaitu Amin Ahmad. Sila baca, dan nilai dengan hati yang terbuka.

***

Terlepas apa juga azam tahun baru Masehi, 2010 di Malaysia ditandai dengan keputusan mahkamah untuk membenarkan Herald Tribune, sebuah penerbitan agama Kristian menggunakan nama Allah dengan maksud Tuhan dalam penerbitan mereka.

Biarpun keputusan ini boleh disemak semula melalui proses rayuan, secara agama-politik ia memadai untuk dijadikan modal politik – terutama untuk sebuah negara yang namanya lain meski mirip amalan negara Zimbabwe.

Maka tidak hairanlah, ketika saya meninjau pelbagai komentar sama ada bersifat berita, tulisan blog, status Facebook dan sebagainya, ia cenderung bersifat politik; dan politik bukan saja tentang siapa mahu jadi Perdana Menteri, malah ia boleh jadi agama mana yang mendapat manfaat lebih bila adanya keistimewaan, perlindungan dan apa juga kata untuk menunjukkan ‘sumbangan negara’ kepada pengasingan masyarakat berasaskan apa yang dapat dilihat.

Saya cuba membaca, membuat perbandingan, berfikir dan meneliti hujah mereka yang menganggap keputusan mahkamah ini sebagai satu ‘kekalahan’ di pihak Islam. Sebagai seorang muslim, ketika membiarkan emosi saya terdorong, hujah mereka ini mudah diambil dan dijadikan sebab untuk mendorong sebuah ‘perang’ terhadap apa yang boleh disifatkan sebagai ‘tidak Islami’.

Dan begitulah selalunya muslim ketika menghadapi isu-isu yang dikategorikan ‘sensitif’.

Saya memancing perbincangan dengan memuatkan kenyataan di status Facebook saya dengan ayat: “ketika Allah s.w.t. melalui Al-Quran dan Rasul s.a.w. membenarkan bukan muslim menggunakan nama Allah s.w.t., sementara kita tidak, kita patut tanya Islam mana yg kita usulkan?”.

Ia ternyata memanggil sejumlah komentar daripada rakan-rakan yang ikut perihatin, sama ada mereka yang menentang atau membenarkan nama Allah s.w.t. diguna-pakai oleh Herald Tribune.

Isu ini pernah saya bincangkan dengan seorang Profesor Dr. Ibrahim M. Zein, Dekan Institut Antarabangsa Pemikiran dan Ketamadunan Islam (ISTAC) dalam satu kunjungan saya ke sana untuk membincangkan perkara berbangkit dalam Kajian Islam dan Demokrasi di Malaysia yang saya terlibat mengendalikannya. Beliau kelihatan terkejut dengan situasi yang ada dan menerangkan kepada kami bahawa di Timur Tengah, nama Allah s.w.t. memang diguna-pakai oleh penganut agama samawi seperti Kristian dan itu tidak menjadi isu besar di sana.

Di Malaysia, keharmonian hidup masyarakat majmuk dibina atas pemahaman bahawa isu agama dan kaum adalah sensitif justeru tidak wajar dibincangkan secara terbuka kerana kelak ia boleh menimbulkan ketegangan dalam masyarakat. Namun, kebelakangan ini muncul pelbagai kelompok yang beranggapan bahawa pandangan jenis itu adalah konservatif dan tidak membina.

Dari sana muncul pelbagai perdebatan dalam masyarakat. Bahkan, ia bukan terhad kepada kelompok agamawan bertembung dengan kelompok yang dilabel liberal sebaliknya ia juga mengundang pertembungan sesama kelompok agamawan. Dalam kata lain, pertembungan pelbagai kelompok dengan pelbagai latar belakang dan kepentingan masuk ke tengah arus masyarakat.

Umat Islam bukan tidak tahu bahawa nama Allah s.w.t. ini telah lama digunakan oleh bukan muslim. Umat Islam juga tahu pengertian dari kata nama Allah s.w.t. ini berbeza bagi tiap agama; atau mungkin sebahagiannya sama.

Namun, kenapa polemik ini masih berterusan dan muncul?

Saya cuba mengerti kegelisahan teman-teman. Malah jujur saya katakan bahawa jika polemik ini berlaku di awal millennium lalu, mungkin saya juga memiliki sentimen serupa.

Memang saja akan datang jika muslim tidak bersungguh-sungguh memberikan komitmen kepada agama Islam, pemahaman generasi akan datang mungkin berantakan. Maka, itulah tugas Rasulullah s.a.w. yang kita diminta teruskan – berdakwah dan memberi pencerahan makna, bukan mencari jalan menunjuk keangkuhan kuasa.

Pokoknya, ia ada di dalam pemahaman manusia, bukan dilekat di badan. Pemahaman ini internal, bukan eksternal. Itulah sifat aqidah dari kata akarnya aqdun. Ia bukan seperti kunci yang dapat dilihat dan ditanggal. Ia lebih rumit.

Dewasa ini muncul umat Islam yang melihat perhubungan umat Islam dengan bukan Islam sebagai satu ancaman kepada akidah umat Islam. Dengan teknologi perhubungan yang kian bebas, wujud paradigma bahawa umat Islam inilah yang paling mudah terpesong, iman rapuh dan sebagainya sementara mereka paling memahami Islam dan tidak selain mereka. Juga hadir psikologi terancam membayangkan yang bukan Islam itu semuanya sedang berusaha menjadikan orang Islam murtad. Umat telah sekian lama dipaksa bertahan.

Saya pernah menulis tentang globalisasi memperkaya budaya. Kes asasnya sama dan saya menunjukkan pengalamanan Baghdad dilanda Mongol di mana akhirnya penjajah Mongol yang memeluk Islam!

Untuk saya, berebut guna nama Allah s.w.t. bukan ‘perlawanan’ yang patut umat Islam habiskan terlalu banyak masa untuknya. Seorang muslim yang rasuah dan salah guna kuasa misalnya, anda fikir mereka faham Allah s.w.t. itu Tuhan yang bagaimana?

Ia mengingatkan saya kepada tamsilan Martin Luther King: “kegelapan tidak boleh dihalau, nyalakan lampu!”

sumber : ummahonline

LIHATLAH KEBENARAN AL-QURAN BERBANDING BIBLE




Debat Islam - Kristen yang telah dialeh kepada bahasa Indonesia. Ia amat mudah difahami bagi mereka yang tidak memahami bahasa Inggeris.

Debat antara dua tokoh agama yang terkenal, Dr Zakir Naik dan Dr William Cambel berkaitan antara al-Quran dan Bible.

Di saat ini, kita perlu seorang tokoh di Malaysia seperti Dr Zakir Naik. kejayaan beliau mengemukakan mukjizat al-Quran, amat penting diwujudkan demi melihat kehebatan al-Quran, bukannya mewujudkan gambaran ketakutan Non Muslim terhadap islam.

sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 Januari 2010 * 2:16 pagi


ISLAM TIDAK AJAR BAKAR GEREJA


ISLAM TIDAK AJAR BAKAR GEREJA

Dari sudut bahasa, kalimah Islam diterjemah sebagai memberi keselamatan. Apabila seseorang itu islam, bermakna seseorang itu hendaklah memberi keselamatan kepada orang lain, disamping dia telah memilih dirinya untuk selamat di akhirat nanti.

Islam adalah agama yang adil. Adalah mustahil, sebarang kekacauan berpunca dari islam. tindakan melakukan kekacauan, waima dari mereka yang berpakaian islam, hakikatnya bukan dari islam. mereka ini boleh disifatkan sebagai muslim plastic, bukan muslim original.

Konsep keadilan dalam islam, ia tidak sekadar terhadap manusia, bahkan terhadap binatang juga islam mementingkan keadilan. Lantaran, kita dapat melihat bagaimana islam melarang sembelihan dilakukan dengan pisau tumpul.

Dalam satu hadis, diceritakan bahawa seorang lelaki telah bermusafir, lalu haus dan minum air di satu telaga yang berada di situ. Setelah selesai, sebelum memulakan perjalanan, dia lihat seekor anjing sedang menjilat-jilat pasir yang basah, kerana mahu menghilangkan haus, lalu lelaki tersebut telah mengambil air dari telaga itu dan memberi minum anjing itu dengan air yang ditakungkan dalam kasutnya.

Lelaki sebegini, dijanjikan syurga oleh Allah dengan ucapan terima kasih Allah terhadapnya, ekoran keadilan yang dia lakukan terhadap seekor anjing.

Cuba bayangkan, jika terhadap anjing pun islam menyuruh kita berlaku adil, inikan pula terhadap manusia yang tidak beragama islam. Dalam islam, unsure kemanusiaan ini amat dituntut untuk dijaga. Justeru, tidak hairan jika dibaca dalam kitab-kitab fiqh hubungan dengan non muslim, didapati betapa islam amat menghormati hak kemanusiaan.

Atas konsep keadilan ini, adalah mustahil islam membenarkan membakar gereja. Pun begitu, jika ia berlaku di kalangan umat islam, ataupun melibatkan dengan ulama-ulama islam, sudah pasti, ia bukan dari mereka yang mengikut islam, tetapi sudah pasti ia datang dari mereka yang tidak beramal dengan islam, ataupun islam yang dilihat mereka bersifat sentiment, juga perkauman. Pemikiran ini sewajarnya ditolak.

Cuba kita renung firman Allah ini;

Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, karena sesungguhnya mereka telah dianiaya. Dan sesungguhnya Allah, benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu * (yaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar, kecuali karena MEREKA BERKATA; "TUHAN KAMI ADALAH ALLAH". Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid- masjid, YANG DISEBUTKAN NAMA-NAMA ALLAH. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa"

(Surah Al-haj : 39-40)

Sekian

"Allah For All * Islam For All"

"Islam Adil Untuk Semua"

Wallahu 'Alam

p/s : orang PAS jangan ulas pasal gereja, bimbang ditangkap. Tetapi, kalau orang UMNO, mungkin ia tidak mengapa kot...


Al-bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Danau kota
8 Januari 2010 * 11:56 malam





SATU HARI DI GEREJA PJ


SATU HARI DI GEREJA PJ

Kita selalu diberitahu, kononnya ada sebuah gereja melayu di PJ. Tidak diketahui kebenaran dakwaan itu. Menyebabkan, aku sendiri telah bertindak mencari sendiri gereja yang dimaksudkan.

Kami tidak berjumpa gereja melayu dimaksudkan itu. Jadinya, kami bertanya tentang gereja melayu di gereja yang kami jumpa di sekitar PJ. Akhirnya, dimaklumkan bahawa ada sebuah kelas pengajian bible dalam bahasa melayu bertempat di salah sebuah bangunan kilang yang berada disekitar PJ juga, dan aku pergi ke situ.

Pada pertama kali pergi, aku tidak bercakap. Bahkan sekadar mendengar sahaja ulasan dan kupasan Bible yang disampaikan oleh seorang guru bible yang berbangsa cina.

Tetapi, pada kali keduanya aku pergi, aku mengambil sikap untuk berdialog dengan guru bible tersebut.

"kenapa kamu tidak berdiri semasa orang menyanyikan lagu gereja?" Soal Philip, guru bible itu.

"maaf, saya muslim" jawabku terus terang.

"oh yer ke… saya ingat kamu kristian.." balas Philip itu, "kenapa awak datang ke gereja" soalnya.

"saya ingin tahu tentang kristian. Boleh tak?" balasku ringkas sambil bertanya balik

Philip tersenyum dengan permintaanku itu.

"apa yang awak mahu tahu?" soalnya.

"saya mahu tahu tentang trinity. Boleh tak, you terangkan sikit" pintaku.

Dia pun terangkan tentang konsep tuhan anak, tuhan bapa dan ruh qudus. Aku pening, agak kurang faham dengan ulasannya.

"you percaya ke, bahawa langit bumi ini ada tuhan yang buat?" soalku

"yaa. Itu mesti kita yakin.. " jawabnya ringkas.

"antara ketiga-tiga tuhan yang tuan sebut, mana satukah tuhan yang cipta langit bumi?" soalku provoke.

Dia terdiam. Dia tidak dapat menjawab. Ketika itu, ada tiga orang kristian bersama mendengar perbualan kami. Mereka bertiga pun tidak dapat berkata apa-apa pun, melainkan merenung tajam ke mukaku.

Aku senyum kepada mereka. Mereka pun membalas senyumanku.

"kalau ikut ajaran islam yang saya anuti, kami yakin bahawa yang cipta langit bumi adalah Allah. Tuhan yang esa. Bila Dia esa, dia ada kuasa penuh nak buat langit bumi" aku memberi penerangan, agar dia kebingungan.

"kalau tuhan tiga, you tak fikir ke bahawa bumi dan langit tak boleh tercipta?" soalku lagi.

"apa maksud awak?" soal Philip.

"ye la.. kalau tuhan itu tiga, mestilah tuhan akan berbeda-beda pendapat. Ada tuhan nak buat bumi itu tiga segi. Tuhan kedua pula kata nak buat bumi itu bulat. Tuhan ketiga pula, nak buat bumi empat segi.. last-last tuhan akan bergaduh sama-sama dia.. bukankah begitu?" aku memberi kesangsian lagi.

Philip dan tiga lagi kawannya terdiam. Kelihatan seperti mereka sedang berfikir.

Disebabkan agak lama juga untuk mereka berfikir, aku pun berkata kepada mereka, "minta maaf la, I ada urusan lain.."

Aku terus bersalam dengan mereka. Dan aku tinggalkan mereka dengan seribu satu pertanyaan dalam pemikiran masing-masing.

Sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Danau kota
8 Januari 2010 * 11:11 malam





MENYEBAR ATAU MEMPERTAHANKAN ISLAM?


MENYEBAR ATAU MEMPERTAHANKAN ISLAM?

Pasukan bola yang mengambil sikap sentiasa defend, selalunya tidak akan menang. pasukan bola yang menang, adalah pasukan bola yang selalu menyerang.

Dalam berdakwah pun, keadaannya agak sama. Dalam isu kalimah "Allah", ramai umat islam mengambil sikap defend, bukan menyerang. Maksudnya, mereka tidak menjadikan isu kalimah Allah ini sebagai ruang terbaik untuk menyebarkan islam, tetapi mengambil sikap defend atau bertahan dengan dakwaan untuk menjaga aqidah umat Islam.

Ramai umat Islam yang mengambil sikap mempertahankan islam, tetapi berapa ramai umat islam yang mengambil sikap untuk menyebar-luaskan islam?

Disebabkan agak tiada minda untuk menyebarkan islam di kalangan umat islam melainkan sedikit sahaja, menyebabkan islam agak susah berkembang, seterusnya Umat Islam semakin hari semakin mengecil. Umat Islam itu hanya dilihat ramai dari sudut kuantiti, tidak tidak mempunyai sebarang kualiti.

Jika kita hayati pada sirah, kita akan dapati bahawa nabi SAW mengambil sikap menyebar dan mempertahankan islam. tindakan nabi SAW tidak seperti sebilangan besar umat islam kini yang lebih suka mempertahankan Islam, tanpa berfikir untuk menyebarkan islam.

Keadaan yang sama juga berlaku pada Abu Bakar as-Siddiq dan Omar. Lantaran, islam di zaman mereka, bukan sekadar di sekitar tanah arab, tetapi sudah merebak sampai ke benua selain arab.

Di zaman Osman dan Ali, umat islam lebih mengambil sikap pertahankan islam sahaja, ditambahi lagi dengan wujudnya perbalahan dalaman umat islam. Justeru, pemerintahan islam di zaman itu, semakin hari semakin mengecil dan seterusnya umat Islam ditimpa kemurungan yang amat sangat, iaitu dengan kejatuhan kerajaan osmaniyyah turki pada tahun 1924 yang lampau.

Sampai bila umat islam berada dalam keadaan begini? Selagi pemikiran jumud menguasai dunia Islam, selagi itu islam tidak akan berjaya menguasai dunia.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Danau Kota
8 Januari 2010 * 10:13 malam

LIDAH ULAMA MACAM PISAU !


LIDAH ULAMA MACAM PISAU !

Hari ini, aku dijadualkan menyampaikan tazkirah jumaat di masjid Khairiyyah, Gombak. Dalam perjalanan, sambil memandu, tiba-tiba Hpku berbunyi. Menandakan, ada satu sms telah menerjah masuk. Aku buka inbox sms, terdapat satu sms yang tercatit nombor yang tidak ku kenal. Kandungan sms itu berbunyi;

(Enta memang berani..ana kagum dengan anta..Tahniah.)

Aku pelik. Tidak faham dengan maksud sms itu. tambah-tambah lagi, aku tidak tahu siapa yang menghantar sms sebegitu kepadaku. Aku membalas smsnya dengan tulisku;

(kagum? sapa ni?

Tidak lama kemudian, telefon ku berbunyi. Menandakan ada satu call masuk. Aku melihat screen hp, datang dari nombor tadi; orang yang aku tidak kenali.

”Assalamualaikum..” aku memulakan salam sejurus menyambut panggilan telefon.

”waalaikumsalam.. apa khabar syaikh !!” jawabnya

Mendengar suara, aku terus kenal. Ia salah seorang yang berjawatan YB. Dan merupakan salah seorang Jawatankuasa PAS pusat. Sudah agak lama kami tidak berhubung. Iaitu sejak PR menang besar dalam PRU baru-baru ini.

”la.. YB.. ingat sapa tadi” kataku.

”ala.. macam sindir pula.. tak payah ber”YB-YB” la..” katanya.

“mana boleh.. YB ni dapat, masa anta menang.. PRU akan datang, PAS mesti kalah teruk, termasuk la anta.. lepas ni, dah tak ada YB.. masa ni la, ana nak panggil anta YB pun” aku menyindir gurau.

“haa.. lama anta tak tel ana, tiba-tiba telefon ni, mesti ada apa-apa kan?” sambungku. Membuka soalan.

”syaikh.. ana ikuti tulisan anta tentang isu kalimah Allah.. ana setuju sangat anta henjut Dr Harun Din tu” katanya.

”isy.. YB ni.. semua orang marah kat ana sebab ana pergi tulis benda macam tu. YB boleh kata setuju..” aku memerangkap.

”Syaikh.. anta bukan tak tau.. kenyataan Dr Harun Din tu, PAS jadi masalah tau.. non Muslim tengok PAS ni macam taliban.. alahh macam yang anta tulis pasal Taliban tu, lebih kurang macam tu la” YB itu memberi penjelasan.

”tapi YB.. ramai yang marah kat ana... Sebab kepala lutut tu.. lagi pun, ana emosi masa tu.. ana dah tak boleh nak tahan, bila Dr harun Din cakap macam tu..ana tak dapat bayangkan, macam mana non Muslim yang semakin hari semakin dekat dengan PAS, tiba-tiba rasa pelik dengan Islam bila keluar kenyataan macam tu.... tapi, ana rasa bersalah sangat-sangat. Sebab masa tu, ana tulis tu dengan emosi..”

“kepala lutut dengan kata orang kafir, mana lagi berat?” soal YB itu provoke.

“memang la... masalah sekarang, ana bukan ulama besar. Dr Harun Din tu ulama besar.. pemikiran ramai, bukan tengok benda orang cakap, tapi sapa yang bercakap” aku menyambut provoke YB tersebut.

”tapi, ana rasa bersalah bila sebut macam tu.. tu yang ana tulis artikle tarik kepala lutut tu” sambungku lagi.

”anta tak tau syaikh.. Dr Harun Din banyak buat masalah. Masa Muktamar hari itu, dia pegi fitnah husam bagi rasuah....” YB itu seakan-akan mahu bercerita.

”dah..dah.. cukup YB.. ana malas dengar dah.. ana bukan apa, bimbang ana hilang rasional nanti, ana tulis bukan-bukan dalam blog pasal Dr Harun Din.. cukupla.. ana tak mahu dengar lagi dah pasal Dr Harun Din ni” aku menyampuk.

”lagipun, betul ke tidak pun, kita bukan tau pun... sesuatu tuduhan, mesti ada bukti tau.” sambungku lagi.

”ok.. ana hormat anta.. ana tak paksa anta percaya, tapi ana ada bukti.. ana ada rakaman.” kata YB itu.

Apabila YB itu sebut ada rakaman, hatiku seperti ingin tahu. tapi, aku bimbang, jika aku dengar juga cerita dia, bimbang aku tidak tertahan, terus menulis dalam blog.

”ah.. tak payah la.. nanti jadi masalah pula” bisik hatiku.

”Pada pandangan ana la syaikh.. orang yang sudah ada gelaran ulama ni, tak boleh buat kenyataan macam-macam, ikut suka hati dia. Sebab, kenyataan ulama ni macam pisau” YB itu mulakan bercerita.

”em.. tertarik pula dengan kalimah Ulama macam pisau tu.. macam mana tu..” aku menyampuk.

”ye la.. orang pegang pisau ni, dia boleh bunuh orang dan dia boleh bunuh dirinya sendiri.. Ulama pun macam tu juga. Kenyataannya, boleh bunuh kefahaman orang terhadap kekufuran. Kadang-kadang, kenyataannya boleh bunuh kepercayaan orang kepada Islam juga tau” ulas YB itu dengan agak panjang lebar.

Aku mendengar sahaja ulasan YB itu.

”sebab itu.. memang kontroversi itu bagus, sebab orang akan kenal kita.. tapi, kalau kontoroversi itu boleh orang benci kat Islam.. kan rosak.. ” sambung ulasan YB itu lagi.

Aku hanya berkata, ”ya.. ya..ya” sahaja. Aku tidak tahu, apa hendak menyampuk dari apa yang disebut oleh YB itu.

”macam contoh.. bila Dr Harun Din kata, orang yang sokong penggunaan kalimah Allah boleh bawa kufur. Sedikit sebanyak, dia banyak memberi impak buruk kepada Islam itu sendiri” jelas YB itu lagi.

”emm.. YB boleh bagi contoh tak?” tanyaku.

”anta tau tak.. isu kalimah Allah ni, kita boleh wacana lagi dalam.. anta boleh tulis dalam blog.. orang lain boleh ulas dalam majlis-majlis agama.. tiba-tiba, Dr Harun Din kata boleh jadi kufur.. itukan dah tutup pintu wacana.. tak pasal-pasal, orang takut nak bincang tajuk tu” jawab YB memberi penjelasan.

”ala.. itu padangan YB je kot.. orang lain tak macam tu” aku memprovoke

”anta punya pasal la.. tapi, ana tengok, anta pun emosi bila Dr Harun din kata macam tu kan” sindir YB.

“cit.. sekali kena sindir la pula” hatiku berkata-kata.

”ala.. YB.. dah la cerita pasal Dr Harun Din.. tak best la.. ana dah tak mahu dah cerita pasal dia.. ana dah menyesal dah ni.. ana dah minta maaf secara terbuka dalam blog” kataku.

YB itu ketawa dengan kata-kataku..

”terpulang la kat anta.. tapi, ana tetap percaya, Ulama tidak boleh nak buat kontoroversi bukan-bukan.. sebab, kenyataannya macam pisau.. boleh orang percaya kat Islam. ataupun, orang benci kat Islam...”

”ye la.. itu pun kalau kena cara.. kalau caranya elok, untung kat Islam juga. Tapi, kalau tak kena cara, buruk kepada Islam itu juga” aku menyampuk

”kenyataan Harun Din tu..” YB nak bercerita lagi.

”dah la YB.. ana tak mahu buka dah cerita pasal Dr Harun Din ni.... dia berijtihad.. kalau betul ijtihad dia, dia dapat dua pahala. Kalau salah, dia dapat pahala juga, tapi satu la.. yang tak dapat pahalanya, YB yang dok kutuk Harun Din” aku menyindir..

”hahahaha.. pandai la anta” ketawa YB.

”memang la pandai, sebab ana kan ngaji Pakistan.. bukan macam YB, ngaji agama, tapi penakut.. pandai sokong jer orang, kalau harap YB nak buat, sampai kiamat la.. maklumlah Playseft.. last-last, orang macam ana ni la yang kena teruk” aku menyampuk sambil menyindir pedih.

”eh anta ni syaikh.. dari dulu lagi perangai macam ni.. dulu ana kenal anta pun, suka sound orang.. ana dah jadi YB pun, ana nak sound juga....”

”peduli hapa YB ke idak.. sound tetap sound.. inikan anak murid Tok Guru haji Lah.. Sultan kelantan pun dia sound” balasku dengan nada gurauan.

”Eh YB.. ana ada tazkirah ni kat masjid.. dah nak sampai masjid dah ni” kataku.

”ok syaikh.. anta tazkirah kat mana ni?” soalnya.

”Masjid Khairiyyah, gombak” jawabku.

”ooo. Kat Dun Hasan Ali tu.. anta ada apa-apa ke ngan Dr Hasan Ali? hahaa”.. gurau YB tu.

”ada.. dia masih PJ Selangor, tapi ana ahli PAS di negeri selangor yang tak ada PJ” jawabku menyindir

“hahahaha.. pandai la anta ni” ..balas YB

“ok la YB., dah sampai dah ni... ini nombor telefon YB ker ?” soalku

“yee..”

“ok. Ana simpan nombor ni.. Assalamualaikum”

“Waalaikumsalam...”

Aku pun mematikan hpku. Dalam pemikiranku, aku tertarik dengan ayat, ”Ulama macam pisau” yang disebut oleh YB yang merupakan ahlijawatankuasa PAS Pusat itu.

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B),Sg Buloh
8 Januari 2010 * 3:50 petang







Khamis, 7 Januari 2010

JANGAN IZINKAN ”TALIBAN” MEMERINTAH MALAYSIA


JANGAN IZINKAN ”TALIBAN” MEMERINTAH MALAYSIA

Aku mendapat pendidikan di Pakistan; iaitu di sebuah negara yang bersebelahan dengan bumi jihad, Afghanistan. Semasa belajar di Pakistan, Afghanistan masih lagi diperintah oleh Taliban. Ramai guru-guru dan teman-teman sekelas berasal dari negara Afghanistan. Mereka sangat mempertahankan taliban.

Sekenal dan berkawan dengan ”pembawa bendera taliban” di Pakistan, penilaianku, mereka adalah golongan extreme. Pemikiran mereka jumud. Pemerintahan yang tidak mempunyai siyasah syariiyyah, menyebabkan mereka ditolak oleh rakyat mereka sendiri.

Islam yang indah, dilihat jelek. Islam yang adil, dibenci sedemikian rupa. Semuanya berpunca, islam yang mereka perintah bukan untuk memenuhkan keperluan ilahi, tetapi memenuhkan kehendak hati mereka sendiri.

Islam ala taliban adalah islam yang tidak mengerti erti kemanusiaan. Justeru itu, mereka keras dalam bertindak. Tindakan keras itu, menyebabkan majoriti rakyatnya sentiasa hidup dalam ketakutan.

Tidak dinafikan, banyak kebaikan yang mereka lakukan; iaitu kejayaan mereka melaksanakan hukum hudud, qisas dan sebagainya. tetapi, maqasid disebalik perlaksanaan hudud mereka tidak berjaya laksanakan.

Mereka melihat negara Islam adalah negara hukum. Lantaran, islam ala mereka, hanya memenuhkan keperluan jinayah syariyyah. Walhal, negara Islam bukan sebuah negara yang hanya memfokuskan kepada jinayah syariiyyah sahaja, bahkan negara Islam yang sebenar adalah negara yang mempunyai unsur kasih sayang, keadilan terhadap rakyat, tidak kira terhadap mereka yang beragama islam, mahupun non Muslim.

Jika ditanya, antara Afghanistan pemerintahan taliban dengan Kelantan pemerintahan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, sudah pasti aku akan menjawab, pemerintahan Islam dibawah kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz jauh lebih adil jika mahu dibandingkan dengan Taliban.

Tidak hairan, semasa aku belajar di mesir, Tuan Guru Haji Hadi yang ketika itu merupakan Menteri besar Terengganu ada berkata bahawa ”kita tidak perlu meniru Taliban”. Ucapan tuan guru itu diungkap semasa beliau melakukan satu lawatan rasmi ke Mesir.

Memang Taliban sudah tidak memerintah. Pun begitu, pemikiran ala taliban ini masih subur dalam pemikiran sebilangan pejuang-pejuang islam di dunia. Justeru, jangan dibiarkan pemikiran ala taliban ini subur di Malaysia, kerana ia tidak mendatangkan keuntungan kepada Islam, bahkan banyak mendatangkan fitnah terhadap islam itu sendiri.

Sekian

”Allah For All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 Januari 2010 * 6:12 pagi

TERBUKTI KEESAAN ALLAH DALAM BIBLE


TERBUKTI KEESAAN ALLAH DALAM BIBLE

Secara peribadi, apabila ada mendakwa bahawa Bible tidak menggunakan kalimah Allah, aku secara peribadi menafikan dakwaan tersebut. Malahan, jika kita membaca bible dalam bahasa melayu, terbitan ‘The Bible Society of Malaysia”, didalamya kita akan jumpa banyak ayat-ayat dalam bible yang menggunakan kalimah “Allah”.

Apa yang pasti, bible merupakan kitab taurat dan injil yang telah diselewengkan oleh tok guru-tok guru yahudi dan nasrani terdahulu. Firman Allah;

فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ

Maksudnya;
“Kecelakaan terhadap mereka yang menulis kitab dengan tangan mereka sendiri, kemudian mereka mendakwa, “ini datang dari sisi Allah”

(Surah Al-Baqarah : 79)

Di sini, ingin dinyatakan beberapa ayat-ayat dalam bible yang menyatakan tentang keesaan Allah. Bukti ini menafikan akidah kristian yang mendakwa bahawa Allah itu adalah ketiga daripada tiga (trinity/tritunggal).

Pertama;



Perjanjian baru, Markus, Fasal 12, ayat 29 (muka surat : 70) menyatakan;

”Yesus menjawab, ”inilah perintah yang paling utama, ’dengarlah hai bangsa Israel! Tuhan Allah kita, Dialah tuhan yang esa”

Kedua;



Perjanjian lama, Ulangan, Fasal 4, ayat 35 (muka surat : 195) menyatakan;

”Tuhan telah melakukan semua perkara itu supaya kamu tahu bahawa Dia satu-satunya Allah, tidak ada yang lain”

Ketiga;





Perjanjian lama, Ulangan, Fasal 6, ayat 4 (muka surat : 197) menyatakan;

”Ingatlah Hai Israel! Tuhan – dan Tuhan satu-satunya – ialah Allah kita”

KESIMPULAN

Pertama;

Ketiga-tiga ayat yang dikemukakan ini, membuktikan kepada kita bahawa bible dalam bahasa melayu sendiri menulis kalimah ”Allah”.

Kedua;

Jika orang kristian memahami ayat-ayat dari bible ini, aku yakin orang-orang kristian akan bertambah percaya bahawa Allah itu esa. Malahan, ia akan menolak jesus sebagai anak tuhan (insya Allah, akan didedahkan dalam artikle mendatang)

Ketiga;

Kita orang islam, boleh mensangsikan kefahaman kristian terhadap tiriniti itu menerusi kitab bible mereka sendiri. Justeru, kita tidak perlu bimbang jika mereka mahu menggunakan kalimah Allah. Kerana, ia merupakan ruang terbuka dan amat luar, untuk kita mensangsikan mereka dengan kefahaman triniti mereka sendiri.

Keempat;

Padaku, yakinlah bahawa bible mereka sebenarnya menyeleweng. Kerana, ia sudah dinyatakan sendiri oleh Allah SWT didalam al-Quran. Percayalah pada Firman Allah dalam Al-Quran tentang penyelewengan bible. Justeru, perlukah kita takut dengan kebenaran?

tepuk dada, tanya iman....

Sekian

”Allah for All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), sg Buloh
8 Januari 2010 * 5:18 pagi




DIA TAK SERUPA AKU, MAKA DIA KAFIR?

DIA TAK SERUPA AKU, MAKA DIA KAFIR?

Dalam setahun yang lepas, bising di Malaysia tentang kehadiran satu puak yang disebut sebagai Ahbasy. Puak Ahbasyh ini adalah satu puak yang merujuk kepada pengikut kepada seorang tuan guru dari negeri Habsyah; daripada satu kota yang bernama harar.

Tuan Guru itu bernama Abdullah bin Muhammad As-Syaibi Al-‘Anbari. Beliau mula mengembangkan fahaman beliau di Lubnan. Dan ramai pengikut ajaran ini, sehingga terdapat juga anak-anak muridnya di Malaysia.

Mereka mendakwa bahawa mereka berakidah dengan mengikut turuq Abu Hasan Al-‘Asyari, fiqh mereka merujuk kepada mazhab Syafie, dan amalan tarikat mereka merujuk kepada tarikat Ar-Rifaiyyah.

Berkenaan dengan pegangan akidah, fiqh dan tasawwuf mereka, tidaklah menjadi perdebatan. Tetapi, yang timbul masalahnya adalah, apabila mereka adalah golongan yang mudah mengkafirkan beberapa tokoh ulama, seperti mengkafirkan Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Sayeed Qutub dan juga Muhammad bin Abdul wahab. (sila Klik)

Tidak ketinggalan yang dikafirkan beliau adalah Dr Yusuf Al-Qaradhawi, sehingga Dr Yusuf Al-Qaradhawi terpaksa menjawab tuduhan melampau beliau itu menerusi kitab “fatawa Muasarah
[1]

MELAMPUAI BATAS

Secara asasnya, pemikiran Ahbasyh ini adalah pemikiran yang meletakkan bahawa “mereka sahaja yang betul”, tanpa meraikan perbedaan pendapat yang dibenarkan dalam syarak. Pada mereka, golongan yang tidak sealiran dengan mereka sudah dikira sebagai kafir.

Pemikiran ala-Ahbasy ini, merupakan pemikiran yang diasaskan kepada sikap ”melampaui batas”. Walhal, dalam islam, sikap ”melampau batas” ini tidak diterima, malahan ditolak. Firman Allah;

وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

Maksudnya;
“Jangan kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas”

(Surah Al-Baqarah : 190)

Begitujuga hadis, bahawa Nabi SAW bersabda;

هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ , هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ , هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ

Maksudnya;
“binasalah golongan yang melampaui batas, binasalah golongan yang melampaui batas, binasalah golongan yang melampaui batas
[2]

Pemikiran sebegini tidak sepatutnya wujud dalam budaya rakyat Malaysia. tidak kira mereka itu adalah golongan bawahan, mahupun mereka bergelar ulama sekalipun. Ini kerana, pemikiran yang berasaskan kepada melampaui batas ini sebenarnya merujuk kepada kehendak hawa Nafsu, dendam dan emosi, bukan pemikiran yang berasaskan kepada hujjah dari Al-Quran dan As-Sunnah.

Dalam Islam, kebenaran hanya merujuk kepada al-Quran dan As-Sunnah. Tanpa merujuk kepada dua sumber ini – sama ada berbentuk zahir nas, mahupun khafiy nas – semuanya merupakan hujjah yang wajar ditolak, bahkan tidak diterima langsung dalam Islam, lebih-lebih lagi berhukum itu berasaskan kepada hawa nafsu, dendam dan emosi.

KALIMAH ALLAH

Dalam isu kalimah Allah, tindakan mengkafirkan golongan yang mengizinkan penggunaannya adalah sangat tersasar dari manhaj ilmu, bahkan ia boleh dikira sebagai tindakan yang melampaui batas. Sesuatu hukuman kafir atau tidak yang hendak diberikan, hendaklah merujuk kepada nas al-Quran dan as-Sunnah.

Tidak dinafikan, istilah kufur ini kadang-kadang digunakan sebagai alat propaganda oleh sebilangan pihak – selalunya golongan agamawan - bagi mendesak manusia agar menerima pendapat satu golongan, disamping dapat menolak dari menerima pendapat yang tidak seliran dengan mereka. Kaedah inilah yang digunakan oleh Ahbasyh dalam menolak pendapat yang tidak sealiran dengan mereka, seperti mereka menolak pendapat Qaradhawi, ibnu taimiyyah, Ibnu Qayyim dan sebagainya.

Jika kita merujuk kepada fatwa-fatwa ulama semasa, kita dapati tidak ada sebarang larangan dari mereka dalam membenarkan non Muslim menggunakan kalimah “Allah”. Bahkan, Dr Yusuf Al-Qaradhawi dan Dr Wahbah Az-Zuhaili sendiri membenarkan penggunaan kalimah “Allah” bagi kalangan yahudi dan nasrani dengan alasan “persaudaraan agama samawiyyat” (sila klik)

Apa yang perlu diingatkan, memberi izin kepada non Muslim menyebut kalimah "Allah", bukan bermaksud kita mengiktiraf maksud kalimah "Allah" dari sudut agama mereka. Ia sama seperti sebuah kerajaan islam memberikan hak kepada non Muslim mendirikan rumah ibadat mereka, ia bukan bermaksud mengiktiraf kebenaran agama mereka. Juga seperti kerajaan islam memberikan hak kepada non Muslim minum arak, bukan bermakna kerajaan islam tersebut mengiktiraf kehalalan arak.

Justeru, jika kita mengkafirkan golongan yang membenarkan penggunaan kalimah Allah kepada non Muslim, apakah kita sedar, seakan-akan kita seperti telah mengkafirkan Qaradhawi, Wahbah Zuhaili, keputusan Lajnah Politik PAS Pusat dan sebagainya.

Cumanya yang timbul adalah, isu berkenaan relevan atau tidak diberikan keizinan tersebut di Malaysia. Itu sudah masuk dalam perbincangan “Siyasah Syariiyyah”. Apabila bicara tentang Siyasah Syariiyyah, sudah pasti ia akan melibatkan perbincangan tentang konsep keadilan. Sesuatu keizinan yang hendak diberikan itu, apakah boleh mendatangkan maslahah atau mudharat kepada lima perkara utama; Agama, nyawa, keturunan, akal dan harta-benda.

Justeru, hakikat perbedaan pendapat dalam menentukan keizinan kepada non Muslim dalam menggunakan kalimah “Allah”, bukanlah perkara yang boleh sebilangan pihak mengkafirkan satu golongan yang lain.

Perlu diingat, kalimah kufur ini tidak boleh diberikan kepada sesiapa sahaja, melainkan perlu merujuk kepada neraca wahyu. sekiranya terbukti, seseorang itu telah melakukan sesuatu perkara yang terbukti boleh membawa kepada kekufuran, barulah ia boleh diberikan.

Semata-mata gelaran ulama, ia bukan satu lesen besar untuk mengkafirkan mereka yang tidak sealiran, sepertimana yang dilakukan oleh puak-puak Ahbasyh. yang pastinya, gelaran kufur kepada mereka yang tidak sealiran, terlalu amat berat berbanding memberi gelaran selain kufur. Ini kerana, tindakan mengkufurkan bimbang terjadi seperti yang disabdakan oleh Nabi SAW.

وَمَنْ قَذَفَ مُؤْمِنًا بِكُفْرٍ فَهُوَ كَقَتْلِهِ


Maksudnya;
“Barangsiapa yang menuduh kepada orang mukmin dengan kufur, maka dia seperti membunuhnya
[3]

Juga hadis, bahawa Nabi SAW bersabda;

إِذَا كَفَّرَ الرَّجُلُ أَخَاهُ فَقَدْ بَاءَ بِهَا أَحَدُهُمَا

Maksudnya;
“Apabila seorang lelaki telah mengkafirkan saudaranya, maka akan kembali (kekufuran) itu kepada salah seorang daripada kedua-duanya
[4]

sila klik sama ini, ini dan ini.

Sekian

“Allah For All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
7 Januari 2010 * 7:51 malam





[1] Sila rujuk jilid 3, muka surat 685-710.
[2] Muslim : 4823.
[3] Al-Bukhari : 5587.
[4] Muslim : 91.

Rabu, 6 Januari 2010

ANJURAN QURAN KEPADA KITA TERHADAP AHLI KITAB


ANJURAN QURAN KEPADA KITA TERHADAP AHLI KITAB

Nasrani Najran datang beramai-ramai berjumpa dengan Nabi SAW. Mereka berhujjah dengan Nabi SAW tentang Allah mengikut kefahaman mereka, iaitu – pada mereka – Allah itu ketiga dari tiga (triniti) seperti yang difirmankan oleh Allah;

لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا إِلَهٌ وَاحِدٌ

Maksudnya;
“Sesungguhnya telah kafir mereka yang mengatakan bahawa Allah itu ketiga daripada tiga. (sebenarnya) tiada daripada tuhan itu, melainkan tuhan yang esa”

(Surah Al-Maidah : 73)

Nabi Muhammad SAW mengemukakan segala hujjah, tetapi mereka tetap tidak mahu mengalah, waima mereka sudah tidak mempunyai hujjah untuk menjawab segala hujjah-hujjah yang telah dikemukakan oleh Nabi SAW.

Ketika itu, Nabi SAW menyeru mereka agar bermubahalah, dengan turunnya firman Allah;

قُلْ ياأهل الكتاب تَعَالَوْاْ إلى كَلِمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ

Maksudnya;
“Katakankah wahai Ahli Kitab, marilah kepada kalimah yang sama antara kami dan antara kamu”

(Surah Al-Imran : 64)

Apa yang dapat dilihat, seruan nabi SAW itu tidak berani disambut oleh Nasrani Najran. Ini kerana, dalam mubahalah itu, Nabi SAW menyebut sepertimana yang Allah nyatakan dalam al-Quran.

Firman Allah;

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

Maksudnya;
”Wahai Ahli Kitab, mengapa kamu bantah membantah tentang hal Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan sesudah Ibrahim. Apakah kamu tidak berpikir?”

(Surah Al-Imran : 65)

Apa yang pasti, Yahudi dan nasrani mempunyai satu pendapat melibatkan Nabi Ibrahim A.S. Dalam kitab mereka – sama ada taurat atau injil- ada menceritakan tentang nabi Ibrahim.

Kitab Taurat dan Injil diturunkan selepas kewafatan Nabi Ibrahim A.S. justeru, apabila Yahudi dan Nasrani mendakwa bahawa Ibrahim A.S mengikut taurat dan Injil. Ini membuktikan bahawa Yahudi dan nasrani telah melakukan penyelewengan terhadap dakwaan mereka. Ini kerana, bagaimana Ibrahim A.S boleh tercatit sebagai mengikut kitab Taurat dan Injil, walhal ketika turunnya kitab Taurat dan Injil, Ibrahim telah wafat.

Ini merupakan bukti terhadap penyelewengan Nasrani Najran dan yahudi ketika berhadapan dengan Nabi Muhammad SAW. mereka ”terkantoi” ketika berdebat dengan Nabi Muhammad SAW, apabila Allah menurunkan ayat ke-65 dari surah Al-Imran
[1].

PENGAJARAN

Dari kisah yang dikemukakan menerusi surah Al-Imran, ayat 64 dan 65 ini, menampakkan kepada kita cara dan kaedah yang terbaik dalam berhadapan dengan golongan agama lain dalam isu kalimah ”Allah”. Nasrani dengan fahaman mereka, tetapi dengan kehadiran nabi Muhammad SAW, kita dapat lihat betapa ”gentleman” Nabi ketika berhadapan dengan mereka dengan berhujjah dan berdebat.

Justeru, dari sudut sunnah para Nabi, termasuk Nabi Muhammad SAW, bahawa ketika berhadapan dengan non Muslim dalam isu kalimah Allah, bahawa baginda memilih cara berhujjah. Jika masih berkeras, ketika itu kaedah mubahalah adalah digalakkan.

Cumanya, dalam ayat ini, Allah SWT memberikan beberapa cara untuk bercakap dihadapan mereka, iaitu dinyatakan perkara yang mereka sepakati, iaitu tentang nabi Ibrahim A.S.

Yang pastinya, Yahudi dan Nasrani mengatakan bahawa Ibrahim adalah nabi mereka, malahan sehingga mereka sanggup menyatakan bahawa Nabi Ibrahim itu mengikut kitab Taurat dan Injil, walhal dakwaan mereka itu tidak tepat kerana taurat dan injil itu turun selepas kewafatan Nabi Ibrahim A.S.

Baca juga;
Seni debat dari al-Quran

Sekian

“Allah For All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
7 Januari 2010 * 2;08 petang



[1] Sila rujuk kitab At-Tafsir Al-Kabir : 4/246-248.

UMNO NAK PSYWAR PAS DALAM ISU KALIMAH ”ALLAH”


UMNO NAK PSYWAR PAS DALAM ISU KALIMAH ”ALLAH”

Isu kalimah Allah dimainkan oleh UMNO. Jika UMNO berjaya bermain dengan Isu ini, sudah pasti ia dapat memberi satu imej buruk terhadap PAS. Jika PAS menerima keizinan kalimah Allah untuk non Muslim pun jadi buruk, jika tidak menerima juga jadi buruk.

Ekoran itu, tidak hairan ada khabar-khabar angin bertiup kencang menyatakan bahawa, isu kalimah ”Allah” merupakan agenda task Post 2010 dalam usaha gabungan antara PAS-UMNO. Alasan mereka, apabila isu ini timbul, mengapa Nasharuddin mat isa terus bersuara yang dilihat sealiran dengan UMNO. Aku tidak percaya dengan khabar berita angin ini. Padaku, ia merupakan satu fitnah, yang terpulang siapa sahaja untuk menolak atau menerimanya.

Jika dibaca buku secara peperangan terdahulu, dalam kaedah berperang ada menyebut bahawa, apabila musuh bergedang, jangan sekali-kali kita menari dengan gendang mainan mereka, waima lagu mainan gendang mereka sama sedap, sama tone dengan alunan gendang mainan kita. Sebaliknya, jika mahu melawan musuh, kita turut sama bergendang, agar musuh akan menari dengan mainan gendang kita. Apabila musuh sudah menari dengan gendang kita, baru kita akan berjaya membentuk kedudukan musuh, dan seterusnya mudah untuk kita mengalahkan musuh.

Justeru dalam isu kalimah ”Allah”, kalau aku jadi Presiden, Timbalan presiden, atau salah seorang naib Presiden PAS, aku tidak akan keluarkan statement “minta melayu bersatu” dalam isu kalimah Allah, agar sama-sama mendesak mahkamah tarik balik keputusan yang dibuat, atau sebagainya.

Juga aku tidak akan sama-sama demonstrasi dengan UMNO untuk mendesak agar dibatalkan keputusan mahkamah tersebut. tetapi, yang aku akan lakukan adalah, menyeru semua rakyat Malaysia terlibat dalam demonstrasi mendesak agar jabatan agama Islam di seluruh Negara, termasuk JAKIM, IKIM, JAIS, JAWI dan banyak lagi, memperkukuhkan gerakan dakwah di Malaysia; bergerak serius dalam menerangkan maksud kalimah “Allah” dari sudut ajaran islam, seperti yang termaktub dalam surah Al-Ikhlas.6

Aku akan mendesak, agar kerajaan memperhebatkan gerakan dakwah kepada anak-anak muda Islam di seluruh negara. Bahkan, bersedia bekerja sama untuk memberi bantuan kepada jabatan agama diseluruh negara dengan menyediakan pendakwah-pendakwah untuk melaksanakan dakwah Islamiyyah ini ke seluruh Negara.

Sekian

"Allah For All * Islam For All"

"Islam Adil Untuk Semua"

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 Januari 2010 * 11:16 malam

KENYATAAN ISNA DALAM ISU KALIMAH "ALLAH"


(Plainfield, IN – January 4, 2010) The Islamic Society of North America (ISNA) commends the landmark ruling by a Malaysian Court on December 31, 2009, that affirms the religious freedom of Malaysian Christians. The ruling asserts that Christians have the right to use the word “Allah” to translate “God” into Bahasa Melayu, the Malaysian language.

It strikes down a government ban that was placed in 2007 on the use of the term in Christian literature.The opponents of the use of the word Allah in reference to God have argued that the term “God” is usually translated by Malaysians who follow faiths other than Islam as “Tuhan” in Bahasa Melayu, not “Allah.” They insist that “Allah” should only be used to refer to God in Islam.

This argument is contrary to both Islamic understanding and practice.The Qur’an is quite explicit that Muslims worship the same God recognized by Christians. The Qur’an commands Muslims to declare that the God they worship and the one worshiped by the followers of revealed books, including Christians, is one: “… and say: We believe in that which has been revealed to us and revealed to you, and our God and your God is One, and to Him do we submit.” (Qur’an 29:46)

With regards to actual and historical practices, Christian Arabs have been using the word “Allah” to refer to God in their religious sources since the inception of Islam, and have never been challenged by private Muslims or Muslim governments on this ground. Islamic law is clear that followers of the Christian faith have the right to practice their religion according to their own religious teachings.

We call on the Malaysian government to uphold the religious freedom of Christians and to let the court ruling stand. We also urge Muslim NGOs to respect Islamic teachings and long-held Islamic traditions, and to withdraw their opposition to the use of the word “Allah” by their Christian compatriots


Islamic Society of North America
(ISNA)

mesin terjemahan (sila klik)

PAK BAKAQ, ANA TAK PERNAH BELAJAR SILAT! .. :)


PAK BAKAQ, ANA TAK PERNAH BELAJAQ SILAT! .. :)

Sedang berehat, melihat berita-berita internet menerusi HTC. Buka blog sendiri, ternampak satu artikle tulisan Pak Bakaq Haq (guru blogger kami) yang bertajuk, ”Aku nak berkelahi dengan wan ji pulak”.

Aku tersenyum membaca tajuk itu, dan terus membacanya. Penilaianku, pak Bakaq seorang yang suka merendah diri, ekoran itu beliau sering mengunakan istilah “aku orang jahil”. Dari beberapa sudut, aku amat respek dengan beliau berbanding orang-orang lain. Yang kadang-kadang, melebih dari respekku terhadap mereka yang bergelar “tuan Guru”.

Beliau sering menyebut, kita perlu pertahan kebenaran. Kalau yang buat zalim itu adalah pimpinan kita, kita kena lawan juga orang itu. walau ungkapan itu dari pak bakaq yang sering mendakwa, ”aku orang jahil”, tetapi ungkapan itu mempunyai kebenaran yang tidak boleh ditolak lagi.

Pun begitu, hari ini, Pak Bakaq ajak aku berkelahi. Aku faham bahasa Pak Bakaq, sepertimana aku memahami bahasa kawan-kawanku yang suka menggunakan bahasa kasar-kasar. Bahasa ajak berkelahi bermakna, pak bakaq memberikan pendapat terhadap artikleku tentang isu kalimah ”Allah”. Dan responku terhadap artikle itu adalah seperti berikut;

IKAN TERUBUK MASIN

Pak bakaq kata;

Macam sebilah pisau di tangan tauke kedai Cina dekat rumah kita. Ikut suka dialah kalau dia nak potong daging babi sekalipun dengan pisau tu. Yang kita bimbang ialah dia potong pula ikan terubuk masin yang dia nak jual kat kita selepas dia potong babi tu. Boleh jadi orang akan kata, itu sangkaan sahaja. Kita tak boleh hukum berdasarkan sangkaan. Memanglah, kita tak hukum. Kita berwaspada

Jawapan

Baru-baru ini, ada seorang kawan hantar sms kepadaku. Katanya, “Ustaz, apa hukum minum susu isteri kita?”

Membaca soalan itu, aku tergelak besar. Lalu, aku balas balik sms itu dengan kataku, “dalam dunia ni, banyak susu yang boleh minum. Kenapa anta nak minum susu isteri anta juga?” soalku.

Sengaja aku bertanya soalan itu, kerana mahu mengetahui jawapannya. Dan mungkin mantiq yang sama yang ingin aku gunakan apabila Pak bakaq sebut, pasal pisau pemotong babi yang digunakan untuk potong ikan terubuk masin.

Apakah dah tak ada kedai lain kita nak beli ikan terubuk masin? Mestikah beli ikan terubuk masin kat kedai yang kita tahu tokey dia jual babi?

Susah juga, sebab yang suka makan ikan terubuk masin ini, bukan kita sahaja. Orang islam yang lain pun, suka makan juga. Kalau kita yang jenis menjaga, mungkin kita tak beli kat kedai cina yang guna pisau potong babi. Tapi, tentang orang Islam lain pun, kita kena berhati-hati juga.

Mungkin itu yang akan kita fikirkan.

Padaku, semua ini boleh terjaga, kalau kita tetapkan undang-undang atau syarat-syarat yang ketat kepada penjual babi, agar tidak menggunakan pisau memotong babi ketika nak potong ikan terubuk masin. Sampai satu tahap, melayakkan mereka di saman.

Jika ini berjaya dilakukan, mungkin hak cina yang potong babi itu hendak menjual ikan terubuk masin tidak dinafikan, disamping kita orang Islam pun boleh beli ikan terubuk masin dari kedai cita tersebut.

Sama juga dalam isu menggunakan kalimah “Allah” bagi non Muslim. Adalah satu sikap yang silap, jika kita tidak bimbang dan waspada terhadap penggunaan kalimah “Allah” oleh non Muslim.

Sebab itu, dalam article yang lalu, aku menekankan agar keizinan ini diberikan dalam keadaan dikenakan syarat-syarat yang terlalu ketat. Seperti, membenarkan penggunaan kalimah Allah ini, pada tulisan didalam kitab-kitab mereka sahaja, tanpa membenarkan pada dinding rumah ibadat mereka, atau sebagainya.

Memang hak itu perlu diberi. Tapi, hak yang dimaksudkan adalah hak yang smemeangnya wujud dalam agama mereka. Bukannya hak yang direka cipta.

Aku masih ingat, semasa PAS mula-mula mengambil kelantan. Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak terus menghalang penjualan arak dan menutup kedai-kedai judi, hasil peninggalan parti jahiliyyah, UMNO. tetapi, tindakan awal Tuan Guru adalah, mengadakan dialog dengan agamawan-agamawan dari agama lain, berbincang tentang isu arak dan judi.

Dalam dialog tersebut, didapati arak dibenarkan dalam agama mereka. tetapi, judi sememangnya terlarang sama sekali. Ekoran itu, di Kelantan kedai-kedai non Muslim dibenarkan menjual arak, tetapi dengan syarat bahawa penjualan itu dilakukan secara tertutup. Tetapi, diharamkan secara mutlak kedai judi di kelantan.

Inilah yang aku maksudkan dengan hak non Muslim yang perlu dibenarkan. Terutama dalam isu yang sedang diperkatakan sekarang, iaitu melibatkan kalimah ”Allah”.

HAK MENGIZINKAN

Kedua;

Pak Bakaq berkata;

Memang kita tak ada hak untuk larang dan halang mereka menggunakan kalimah Allah. Allah pun tak larang, macam mana pulak kita gatai-gatai nak larang (saya juga tertanya-tanya, jika kita tak ada hak melarang, adakah kita mempunyai hak untuk mengizinkan?)

Tetapi, sama seperti kita tidak ada hak untuk melarang mereka menggunakan kalimah Allah, puak-puak Herald-The Catholic Weekly dan para penyokongnya juga tidak ada hak untuk melarang dan menghentam hak demokratik saya dan orang lain untuk merasa bimbang dan waspada.

Jawapan

Hak diulas dan dikupas dari kacamata Islam, yang ia tidak ada beda dengan hak dari kacamata demokrasi. Semua orang yang ada hak, wajib diberikan ruang dia bersuara. Itulah pesanan Nabi SAW. Begitujuga, pesanan pemikiran aliran demokrasi.

Izin pula berlaku, apabila ada permintaan. Macam mana kita nak izin orang masuk dalam rumah kita, tanpa ada orang minta izin nak masuk dalam rumah kita.

Bagaimana seorang perempuan itu mengizinkan hatinya menerima cinta seorang lelaki, jika seorang lelaki pun tidak mengorat dia. Jika seorang perempuan berkata kepada seorang lelaki, “saya mengizinkan perasaan ini menerima cinta awak”, sudah pasti perempuan itu digelar “gadis pelik” tahap gaban. Lelaki itu pula, pasti akan merasa pelik dengan kehadiran perempuan tersebut.

Serupa juga dalam isu kalimah “Allah”. Jika non Muslim meminta hendak menggunakan kalimah “Allah” yang merupakan hak mereka didalam beragama, maka kita wajib memberikan hak mereka. Jika mereka tidak minta, buat apa kita gatai-gatai nak bagi. Lebih baik duduk diam.

Hak izin ini tertakluk dengan wahyu. Kita boleh izin, jika wahyu kata ia boleh. Tetapi, jika wahyu kata tidak boleh izin, maka haram kita bagi izin. Jika wahyu kata izin, tiba-tiba kita tak mahu bagi izin. Bukankah itu sudah menyanggahi wahyu? Kalau menyanggahi wahyu, apa beda kita yang beragama Islam dengan puak-puak ahli kitab yang dikira syirik oleh Allah SWT?

KEBIMBANGANKU

Padaku, hak non Muslim ini perlu diberikan. Pun begitu, pemberian itu hendaklah berasaskan kepada syarat-syarat yang ketat, agar kemudharatan kepada umat Islam dan kepada non Muslim itu tidak terjadi.

Mengambil sikap tidak memberi secara mutlak, membimbangkan PAS dilebel sebagai sebuah parti yang beraliran Taliban, mahupun iran. Persepsi ini perlu berhati-hati, kerana keadaan Malaysia jika mahu dibandingkan dengan Taliban dan Iran amat jauh sekali.

Jika kita merenung jauh ke negara Afghanistan yang pernah diperintah oleh Taliban. Waima rakyatnya terdiri dari 90% ke atas beragama Islam, tetapi dengan beberapa tindakan Taliban, mereka jatuh tersembam ke bumi, menerima kekalahan. Sedihnya, sehingga kini tidak bangkit-bangkit dari kekalahan itu.

Begitujuga, kita tidak boleh bandingkan Malaysia dengan negara Iran, kerana majoriti rakyatnya beragama Islam (walau beraliran Syiah). Justeru, tindakan dengan meniru cara negara Iran dan Taliban adalah silap.

Aku tidak mengatakan kita meniru taliban dan iran, tetapi beberapa tindakan kita, seperti menghalang dari menggunakan kalimah ”Allah” secara mutlak, memungkinkan lebel ini akan tertempel kepada PAS, seterusnya memburukan lagi penerimaan rakyat terhadap PAS, malahan terhadap Islam itu sendiri.

Justeru, PAS perlu mempunyai ijtihad yang bersifat ”open minded”, bukan bersifat Konservatif, terutama dikala membawa Malaysia dalam era politik baru.

Sebelum penutup, aku ingin menyeru semua pembaca bertadabbur dengan ayat ini;

وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya;
“Sebutlah nama Allah sebanyak-banyaknya, mudah-mudahan kamu mendapat kejayaan”

(Surah Al-Anfal : 45)


Sekian

”Allah For All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Wallahu ’alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 Januari 2010 * 10:30 malam





Selasa, 5 Januari 2010

MENGAPA TUTUP AURAT?

MENGAPA TUTUP AURAT?

Aku terlalu yakin bahawa Islam agama yang mampu memberikan keadilan. Quran dan sunnah, merupakan panduan untuk mencapai keadilan yang cukup mengkagumkan. Keyakinanku itu tidak pernah bergoyang sejak sekian lama.

Ada pihak yang mendakwa bahawa Islam adalah agama yang zalim. “perempuan tutup aurat, sebenarnya telah melakukan kezaliman” dakwa seseorang. “apabila dia tutup aurat, bermakna dia telah merelakan dirinya kepanasan. Ini merupakan kezaliman pada dirinya sendiri” sambungnya lagi.

Jika didengar sekali pendapat ini, mungkin kita akan terpedaya. Hakikatnya, keadilan umum itu perlu didahulukan. Ini kerana, apabila perempuan tutup aurat, ia telah menyelamatkan kebuasan hawa nafsu syahwat lelaki. Apabila syahwat lelaki sudah terjaga, ketika itu gejala rogol, zina dan sebagainya berjaya dibendung.

Apabila gejala ini sudah terjaga, ia sebenarnya telah memberi keuntungan kepada perempuan yang menutup aurat itu sendiri. Apabila tersebar rogol dan zina, sudah pasti mangsanya adalah perempuan juga. Jika zina itu berlaku sehingga melahirkan anak, sudah pasti kesengsaraan hidup akan dilalui oleh perempuan.

Dari sini, kita akan nampak betapa Islam benar-benar ”berfikiran jauh” dalam usaha menjaga manusia, agar tidak ditimpa sebarang mudharat dalam kehidupan mereka.

Inilah keadilan Islam. Menjaga hak masyarakat umum itu lebih penting berbanding hak golongan khusus. Jika pendekatan ini berjaya diterangkan, tidak mustahil, keadilan islam ini pasti akan diterima oleh semua masyarakat, tidak kira mereka yang beragama Islam, mahupun yang tidak beragama Islam.

Yakinlah dengan Islam. kerana ia mampu memberi keadilan di dunia kepada semua alam, sama ada ia adalah binatang, tumbuh-tumbuhan, manusia yang beriman, juga manusia yang tidak beriman dengan Allah SWT.

Sekian

”Allah For All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 Januari 2010 * 2:32 petang

HARAM SYIRIKKAN ALLAH, HARAM NAFIKAN HAK


HARAM SYIRIKKAN ALLAH, HARAM NAFIKAN HAK

Allah cukup benci kepada mereka yang syirik kepada-Nya. Kebencian syirik itu, sehingga menyebabkan langit pecah, bumi terbelah dan gunung-ganang runtuh.

Firmah Allah;

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا* لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا * تَكَادُ السَّمَوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا * أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا

Maksudnya;
"Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak." * Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar * hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, dan bumi belah, dan gunung-gunung runtuh * karena mereka menda'wakan Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak."

(Surah Maryam : 88-91)

Syirik perlu ditentang. Tetapi, apakah cara menentang itu dengan menyerang terus terhadap mereka yang syirik. Dengan isytihar perang, menafikan hak agama mereka?

Perlu dijelas, orang menjadi syirik ini mempunyai sebab yang banyak. Antara factor yang paling penting adalah, mereka tidak memahami Allah SWT dalam bentuk yang sebenar kerana kejahilan. Orang jadi jahil ini, mempunyai sebab. Antaranya adalah, kerana pendakwah tidak agresif dalam dakwah. Pendakwah sekadar berdakwah di masjid dan surau. Berdakwah dalam usrah, tanpa luar dari kerangka itu.

Apabiala pendakwah berada di surau dan masjid sahaja, walhal orang-orang yang syirik tidak berada di surau dan masjid. Justeru, sampai bila-bila pun, pemahaman terhadap aqidah yang sebenar tidak sampai kepada mereka. Makanya, apakah ketika itu kita perlu menyalahkan kepada orang kafir sahaja, tanpa kita menyalahkan diri kita.

Justeru, tugas pendakwah adalah menerangkan maksud Allah dalam maksud yang sebenar. Iaitu, sepertimana yang Allah sebut dalam surah Al-Ikhlas.

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَد * لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ

Maksudnya;
"Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa * Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu * Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan * dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia"

(Surah Al-Ikhlas : 1-4)

Jika kita merujuk kepada kitab Asbab An-nuzul karangan imam As-Sayuti, dinyatakan bahawa penurunan ayat ini berkenaan dengan kaum Yahudi datang berjumpa dengan Nabi saw. Antara yang hadir adalah Ka'ab bin Asyraf dan Huyay bin Al-Akhtab. Mereka berkata: "Hai Muhammad, berikan gambaran sifat-sifat Tuhan yang mengutusmu.
[1]"

Dalam riwayat yang lain pula menyatakan, ayat ini diturunkan berkenaan dengan beberapa pihak Nasrani daripada najran yang datang berjumpa dengan nabi SAW. Kata mereka;

: صف لنا ربك أمن زبرجد أو ياقوت ، أو ذهب ، أو فضة؟

Maksudnya;
"Sifatkan kepada kami tentang tuhan kamu. Apakah ia daripada Aquamarine, Yaqut, emas atau perak?"

Dengan soalan itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan surah Al-ikhlas ini
[2].

Jika difahami dari ini, Allah yang dimaksudkan oleh orang yahudi dan nasrani, bukan Allah yang difahami oleh orang islam. Pada mereka, kalimah Allah itu merujuk kepada tuhan yang mempunyai anak, yang sama sekali tidak sama dengan Allah yang diesakan oleh umat islam. Ia kalimah yang sama, tetapi ia merupakan dua zat yang berbeda.

Semua kefahaman sebegini berpunca daripada penyelewengan ahli-ahli kitab terdahulu. Iaitu, seperti yang difirmankan oleh Allah;

فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ

Maksudnya;
"Celakalah mereka yang menulis kitab dengan tangan-tangan mereka, kemudian mereka dakwa, "ini datang dari sisi Allah"

(Surah Al-baqarah : 79)

HAK NON MUSLIM

Jika itu kefahaman agama yahudi dan nasrani, apakah mereka yang menggunakan kalimah Allah itu merupakan satu perkara yang salah?

Jika sesuatu itu menjadi hak kepada agama mereka, adalah salah jika kita menafikan hak. Penafian hak merupakan kezaliman yang ditentang oleh nabi SAW. Perkara ini jelas dari hadis bahawa Nabi SAW bersabda;

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَعْطَى كُلَّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ

Maksudnya;
"Sesungguhnya Allah memberi hak kepada semua orang yang berhak
[3]"

Sebuah negara yang Islam terlaksana, dilarang sama sekali menafikan hak non Muslim. Perkara ini jelas menerusi firman Allah;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
"Allah tidak pernah halang kamu melakukan kebaikan dan keadilan terhadap mereka (non Muslim) yang tidak pernah menyerang kamu pada agama, dan mengeluarkan kamu daripada negara kamu. Sesungguhnya Allah sayang kepada orang yang melaksanakan keadilan"

(surah Al-Mumtahanah : 8)

Ayat ini amat jelas betapa hak non Muslim itu perlu diberikan. Ia merupakan salah satu konsep keadilan yang diajar dalam islam. Ekoran itu, tidak hairan Doktor Yusuf Al-Qaradhawi menfatwakan keizinan bagi orang islam mengucapkan tahniah dengan kehadiran perayaan non muslim, tetapi dengan syarat tanpa mengiktiraf agama mereka.

Keadaannya amat sama dengan keizinan kepada non Muslim menggunakan kalimah "Allah". Keizinan itu diberikan atas asas memberikan hak kepada mereka, disamping tidak pernah mengiktiraf maksud "Allah" dari sudut agama mereka.

Jika difahami bentuk ini, barulah kita memahami maksud firman Allah SWT;

لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آَلِهَةً أُخْرَى قُلْ لَا أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ

Maksudnya;
"Apakah sesungguhnya kamu mengakui bahwa ada tuhan-tuhan lain di samping Allah?" Katakanlah: "Aku tidak mengakui." Katakanlah: "Sesungguhnya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan (dengan Allah)."

(Surah Al-An'am : 19)

Memberi izin kepada non Muslim menyebut kalimah "Allah", bukan bermaksud kita mengiktiraf maksud kalimah "Allah" dari sudut agama mereka. Ia sama seperti sebuah kerajaan islam memberikan hak kepada non Muslim mendirikan rumah ibadat mereka, ia bukan bermaksud mengiktiraf kebenaran agama mereka. Juga seperti kerajaan islam memberikan hak kepada non Muslim minum arak, bukan bermakna kerajaan islam tersebut mengiktiraf kehalalan arak.

Justeru, adalah terlalu dangkal, apabila kalimah "برئ" diterjemah sebagai "tidak menyokong" keizinan kepada non muslim menyebut kalimah "Allah". Kerana, tindakan tidak memberi keizinan itu telah menafikan hak non Muslim dalam sesebuah negara. Sedangkan, keadilan islam merata kepada seluruh alam, termasuk mereka yang tidak beragama Islam.

NON MUSLIM FAHAM "ALLAH"?

Apakah semua manusia yang menyebut "Allah" itu memahami maksud sebenar Allah yang maha esa? Apakah kefahaman Non Muslim tentang "Allah", sama seperti orang islam faham "Allah".

Yang nyatanya, Allah SWT sendiri mengakui bahawa kefahaman Non Muslim terhadap "Allah" tidak sama seperti kefahaman Muslim terhadap "Allah".

Firman Allah;

وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ

Maksudnya;
"berkata yahudi, uzair adalah anak Allah. Dan berkata nasrani, Isa adalah anak Allah"

(Surah At-taubah : 30)

Dalam aqidah yahudi dan nasrani, "Allah" menurut kefahaman mereka adalah tuhan yang mempunyai anak, walhal aqidah umat islam, Allah adalah tuhan yang esa, tidak beranak dan tidak diperanakkan.

Itulah perbedaan i'tiqad yahudi, nasrani dengan pemahaman islam dalam memahami maksud kalimah "Allah". Justeru, datangnya Nabi Saw, membetulkan kefahaman ini, tanpa melarang dari mereka menyebut kalimah "Allah". Cara Nabi SAW berhadapan dengan mereka, tidak sekadar memberi keterangan, bahkan sehingga sampai satu tahap berdebat, seperti yang dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran;

وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

Maksudnya;
“Dan janganlah kamu berdebat denganAhli Kitab, melainkan dengan cara yang paling baik”

(Surah Al-‘Ankabut : 46)

Juga mengambil sikap bermubahalah dengan mereka, iaitu seperti firman Allah;

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ * يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ


Maksudnya;
“Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah." Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah) * Hai Ahli Kitab, mengapa kamu bantah membantah tentang hal Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan sesudah Ibrahim. Apakah kamu tidak berpikir? "

(Surah Al-Imran : 64-65)

Dari dua ayat ini, kita akan dapat tahu kaedah mubahalah juga diguna pakai oleh Nabi SAW dalam berhadapan dengan ahli kitab dalam mengatakan keesaan Allah SWT. Sehingga sampai satu tahap, apabila ahli kitab tetap berkeras dengan pendirian mereka, Allah tidak pernah menyuruh kita melarang mereka daripada menyebut kalimah “Allah”, tetapi yang disuruh oleh Allah, bahawa kita perlu berkata;

فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ

Maksudnya;
“Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)”

Justeru, tidak terdapat satu pun larangan dari Allah daripada orang bukan Islam daripada menyebut kalimah “Allah” mengikut kefahaman dan kepercayaan mereka. Jika wujud juga larangan, apakah nas hadis yang didesak oleh nabi SAW terhadap non Muslim di zaman baginda, agar mereka tidak dibenarkan daripada menyebut kalimah "Allah"?

Sekian

“Allah For All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Wallah ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 Januari 2010 * 4:29 pagi


[1] Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim yang bersumber dari Ibnu Abbas
[2] At-tafsir Al-Kabir : 17/293.
[3] Al-Mukjam Al-Kabir : 11367.