Sabtu, 5 Jun 2010

SIAPA RAKAN APCO?

Ucapan Abang Mat Sabu dalam demonstrasi jumaat baru-baru ini;

"Himpunan kita pada hari ini bukan sangat nak mengutuk Israel, kerana Israel itu memang jahat dan telah disebut dalam Al-Quran. Tapi yang kita nak kutuk ialah negara-negara Islam yang tak buat apa-apa. Mesir jadi alat Amerika, Jordan jadi alat Amerika. Negara2 Arab jadi alat Yahudi. Mereka biarkan saudara-saudara mereka disembelih setiap hari.

Yahudi memang jahat dulu, kini dan selamanya. Perangai Yahudi memang jahat sangat dulu, kini dan selamanya. Yahudi , orang yang bersekongkol dengan Yahudi jahat mereka sama dulu , kini dan selamanya.Orang yang berbaik dengan Yahudi perangai mereka serupa, orang yang berbaik dengan Apco jahat mereka sama dulu, kini selamanya. Hidup rakyat Palestine! , mampoih Zionis!, mampoih Apco, mampoih rakan-rakan Apco!"

***

Abang Mat sebut rakan Apco. Siapa rakan APCO itu?

WACANA FB BERSAMA ARTIS : MUSTAFA KAMAL

beberapa maklumat menarik dari yang diwacanakan;

Mustafa Kamal :
Orang orang Yahudi Zionis yang sedang melakukan kerosakan di bumi Baitulmaqdis sekarang , sebahagiannya juga berkerabat dengan keturunan Yakjuj wa Makjuj yang disebutkan di dalam Quran sebagai makhluk perosak dimuka bumi ini !!!!!!!

Mustafa Kamal :
Presiden Truman pada bulan October thn 1948 berkata - "kami berikrar kepada negara Israel , bantuan yang maksimum , sedaya upaya dan secukupnya utk menjamin keupayaan penduduknya menyara dan mempertahankan diri sendiri ".

Afiq Zulkifli :
Saya boleh bunuh semua Yahudi ketika saya berkuasa. Tetapi saya tinggalkan sedikit kepada kamu. Kenapa? supaya kamu kenal siapa yahudi, dan mencari jawapan kenapa saya bunuh yahudi. -Hitler

sila klik

Jumaat, 4 Jun 2010

YEHI HAMARA JAMIAH : JAMIAH FAROOQIA

Klip video memaparkan jamiah aku belajar semasa di Karachi, Pakistan dahulu.

PILIHANRAYA BERCANGGAH DENGAN ISLAM?

Atas permintaan sebilangan teman-teman, dipaparkan artikle lama berkenaan dengan Pilihanraya. Ia lebih kepada menjawab pendapat sebilangan pihak yang mendakwa bahawa Pilihanraya adalah dilarang dalam Islam.

BAHAGIAN PERTAMA : HUJJAH-HUJJAH KEHARUSAN MENGGUNAKAN PILIHANRAYA

1. PILIHANRAYA ADALAH SALAH SATU CARA MEMBERI NASIHAT

Pilihanraya adalah satu jenis daripada penyaksian(الشهادة ), wajib bagi setiap muslim melaksanakannya dengan sebaik-baik perlaksanaan.

Dalam hal ini, Dr Yusuf Al-Qardawi pernah berkata;

Sesungguhnya islam menetapkan bahawa sistem Syura adalah salah satu kaedah dari kaedah-kaedah kehidupan yang di kehendaki oleh Islam. Wajib kepada pemerintah melaksanakannya, di samping mewajibkan kepada rakyatnya bersikap suka nasihat menasihati sesama mereka, sehinggakan nasihat itu menjadi cara hidup keseluruhannya.

Sabda Rasulullah s.a.w ;

الدين النصيحة
Maksudnya;
"Agama (cara hidup) ialah nasihat”

Di antara perkara yang mesti di serapkan oleh pemimpin kepada rakyatnya ialah berani memberi teguran kepada pemimpin.

Sepertimana melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar itu merupakan fardu yang wajib di laksanakan, begitu juga menyatakan kebenaran di hadapan pemerintah yang zalim merupakan jihad yang wajib di laksanakan.

Apabila kita melihat kepada sistem pilihanraya dan “majoriti suara” yang dilakukan, ia merupakan satu penyaksian(الشهادة ) yang di pandang elok di sisi Islam. Ini kerana dengan perlaksanaannya, usaha untuk membaiki sesebuah negara ke arah perlaksanaan Islam dapat dilakukan. Maka dengan demikian perlaksanaanya adalah wajib dilakukan oleh setiap individu muslim yang berada di negara tersebut.

Firman Allah;

وأشهدوا ذوى عدل منكم

Maksudnya;
Hendaklah bersaksi dari kalangan orang yang adil.

(surah at-Talak : 2)

Dari ayat ini, penyaksian itu mesti di lakukan oleh orang yang adil, dengan makna, seseorang yang tidak adil tidak boleh melaksanakannya.

Sebelum perbahasan lebih lanjut, elok kita lihat dahulu definisi adil (العدالة), ianya adalah seperti berikut;

ملكة فى النفس أو هيئة راسخة فيها تمنع صاحبها من ارتكاب كبيرة أو اصرار على صغيرة تدل على الخسة أو مباح يخل بالمروءة.

"Satu sifat semula jadi atau keadaan diri, yang boleh menegah dirinya dari melakukan dosa-dosa besar dan terhindar dari melakukan dosa kecil yang boleh mencacatkan akhlaknya atau melakukan perkara yang harus tetapi boleh mencacatkan maruah diri".[1]

Dari definisi ini, menunjukkan orang yang layak untuk masuk mengundi dalam pilihanraya adalah dari kalangan orang yang tidak melakukan dosa besar dan kecil atau sebagainya, justeru itu, jika di perhatikan kepada rakyat Malaysia, syarat ini tidak di tunaikan oleh mereka.

Oleh itu boleh di katakan ramai dari rakyat Malaysia tidak layak mengundi di sebabkan mereka tidak memenuhi syarat-syarat adil tadi.

Bagi menjawab persoalan ini, seharusnya kita memakai kaedah usul fiqh yang berbunyi;

درء المفاسد مقدم على جلب المصالح

Maksudnya;
Menolak kefasadan lebih di dahulukan berbanding mengambil maslahat.[2]

Dalam hal keadaan ini, membiarkan kerajaan membawa panji kebangsaan merupakan kefasadan yang wajib di buang, ini kerana ianya membawa kepada syirik kepada Allah, adapun mencukupkan syarat merupakan maslahat yang mesti di lakukan oleh setiap pengundi.

Jadinya, berdasarkan kepada kaedah ini, seeloknya kita meringankan syarat ini dan kita berhujjah menyatakan bahawa mengundi dalam pilihanraya adalah satu perkara yang wajib.

Bagi menguat hujjah ini, sabda Rasulullah s.a.w;

من رأى منكم منكرا فليغيره بيده فمن لم يستطع فبلسانه فمن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الايمان

Maksudnya;
"Barangsiapa dari kalangan kamu melihat kemungkaran maka hendaklah dia tegah dengan tangan, jika tidak mampu, dengan lidah, jika tidak mampu maka dengan benci dalam hati, maka itu adalah selemah-lemah iman".[3]

Hasil dari perbahasan ini, kita akan dapat membuat kesimpulan bahawa mengundi dalam pilihanraya adalah wajib, tetapi dengan syarat, iaitu masuknya pilihanraya dengan tujuan untuk melaksanakan hukum Allah di muka bumi.

Firman Allah;

اقيموا الشهادة لله
Maksudnya;
"laksanakan "syahadah" untuk Allah"(surah At-Talak : 2)

Pada ayat ini menunjukkan perlaksanaan itu bersandarkan kepada kehendak Allah, dengan ungkapan yang lain, perlaksanaan itu berdasarkan untuk melaksanakan hukum Allah di muka bumi.

2. KAEDAH FIQH

Kita menggunakan kaedah usulfiqh yang berbunyi;

ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب

Maksudnya;
"Tidak akan sempurna sesuatu yang wajib melainkan melaksanakan sesuatu perkara, maka melaksanakan perkara tersebut adalah wajib".

Misal bagi kaedah ini ialah seperti berikut;

Hukum solat adalah wajib, bagi menyempurnakan solat tersebut adalah mesti berwudu’. Maka hukum berwudu’ adalah wajib.

Jika wudu’ tidak dapat di lakukan melainkan dengan menggali telaga, maka hukum menggali telaga adalah wajib.[4]

Perumpamaan dengan persoalan pilihanraya;

Melaksanakan Islam di muka bumi adalah wajib, lalu tidak ada cara lain untuk melaksanakannya melainkan dengan masuk pilihanraya, maka hukum masuk pilihanraya adalah wajib.

3. PILIHANRAYA ADALAH MEDAN JIHAD

Hujjah ini di kemukakan oleh Al-Fadhil Ustaz Dr Harun Din Al-Hafiz dalam satu tulisan beliau di akhbar harakah keluaran khas[5]

Beliau berhujjah menyatakan bahawa pilihanraya adalah medan tempur yang di panggil jihad juga, ini kerana jihad bermakna menghabiskan segala usaha dan tenaga untuk meletakkan kalimah Allah yang paling tinggi.

Justeru itu, zaman Rasulullah s.a.w mengistiharkan jihad perang kerana pada zaman tersebut pihak musuh menyerang Islam dengan peperangan. Kalaulah pihak musuh tidak melawan dengan senjata, seperti berhujjah, logik atau sebagainya, nescaya Rasulullah s.a.w tidak akan menyuruh umat Islam pada zaman tersebut mengangkat senjata.

Rasulullah s.a.w berperang angkat senjata pada zaman itu kerana pada zaman itu perang angkat senjata adalah satu-satunya cara yang paling relevan untuk melawan musuh.

Melihat kepada keadaan di Malaysia, jihad perang tidak relevan tetapi jihad pilihanraya yang relevan, maka hendaklah kita berjihad di Malaysia menggunakan pilihanraya.

Ini bersesuaian dengan firman Allah;

فمن اعتدى عليكم فاعتدوا عليه بمثله ما اعتدى عليكم

Maksudnya;
"Barangsiapa menyerang kamu maka hendaklah kamu menyerang mereka sepertimana mereka menyerang kamu." (surah al-Baqarah : 194)

Dari ayat ini, musuh politik Islam di Malaysia menggunakan pilihanraya, maka begitu halnya kita melawan mereka menggunakan sistem ini juga.

Justeru itu, pilihanraya adalah sistem pemilihan pemimpin yang relevan khususnya di Malaysia. Ianya juga merupakan jihad mengikut kesesuaian tempat dan masa.

BAHAGIAN KEDUA : KESAMARAN DAN JAWAPANNYA

Ada sebahagian golongan yang mengemukakan hujjah bagi mendatangkan kesamaran terhadap pendokong gerakkan yang menggunakan platform pilihanraya ini, di sini kami kemukakan kesamaran tersebut dan kami menjawab segala kesamaran tersebut. Moga-moga mendapat petunjuk dari Ilahi yang maha Esa.

1. MENGAPA TIDAK MENGGUNAKAN SYURA

Kita mesti kembali kepada asal sunnah iaitu kita melihat cara perlantikan yang di namakan sebagai SYURA.

JAWAPAN

Jika di kaji secara ilmiah, kita akan dapati bahawa perlantikkan khalifah dari kalangan sahabat tidak menunjukkan satu cara yang tetap. Tidak ada satu nas yang jelas (الصارح ) menyatakan bahawa perlantikkan seseorang pemimpin itu berdasarkan kepada sistem syura sahaja, tetapi ada sistem yang lain dari itu, seperti sistem istikhlaf (استخلاف ) iaitu sistem yang di gunakan Saidina Abu Bakar bagi perlantikkan Saidina Omar Ibni Khattab menjadi khalifah[6]

2. IKTIBAR DARI SEJARAH ALGERIA

Sistem pilihanraya tidak akan membawa kejayaan, ini kerana jika di perhatikan suasana yang telah berlaku di Algeria (الجزائر ), yang mana setelah kemenangan telah berbelah pihak kepada parti Islam, lalu kerajaan telah menggulingkan kerajaan Islam dan menggunakan kekuatan tentera bagi merosakkan keputusan pilihanraya tersebut.

JAWAPAN

Sesungguhnya kaedah usulfiqh ada menyatakan seperti berikut;
انما النص من الكتاب و السنة و الاجماع

Maksudnya;
" Sesungguhnya nas itu dari al-Quran, Sunnah dan ijmak."

Jika di perhatikan kepada kaedah ini, jelas kepada kita, bahawa berhujjah dengan mengqiaskan dengan peristiwa di Algeria adalah hujjah yang tertolak, ini kerana qias yang di iktibarkan syarak adalah di sandarkan kepada tiga sandaran sahaja, iaitu al-Quran, Sunnah dan Ijmak.

Kemenangan dan kekalahan adalah lumrah dalam perjuangan, apakah kita berani mengatakan Rasulullah s.a.w tidak mengikut kehendak syarak apabila kalah dalam peperangan Uhud.

Hasil dari ini, hujjah kedua ini tertolak.

3. PILIHANRAYA ADALAH BIDAAH YANG TERCELA

Menggunakan sistem pilihanraya adalah sebahagian dari amalan bidaah yang di larang, berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w;

كل بدعة ضلالة و كل ضلالة فى النار

Maksudnya;
"Tiap-tiap bidaah itu sesat dan tiap-tiap sesat itu akan ke neraka"

Dalam hadis ini, Rasulullah s.a.w menggunakan kalimah (كل ) yang memberi makna “tiap-tiap”. Oleh itu setiap perkara yang tidak di lakukan oleh Rasulullah s.a.w, sahabat, tabiin dan tabi' tabiin di kira sebagai bidaah, termasuklah dalam maksud hadis ini ialah pilihanraya.

JAWAPAN

Kami mahu menjelaskan bahawa bidaah yang diharamkan ialah bidaah dalam persoalan ibadat, ini berdasarkan kaedah usulfiqh yang berbunyi;

الأصل فى العبادة تحريم او بدعة

Maksudnya;
" Asal dalam persoalan ibadat adalah haram"

Dengan makna, setiap amalan yang berbentuk ibadat, jika tidak di ajar oleh syari’ (الشارع) maka amalan itu di kira bidaah.

Kaedah ini merupakan istinbat dari hadis nabi yang berbunyi;

من أحدث فى أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد

Maksudnya;
"Barangsiapa yang melakukan sesuatu amalan yang bukan dari ajaran kami, maka amalan itu tertolak"[7].

Adapun dalam persoalan muamalat atau teknik, maka kaedah usulfiqh menyatakan;

الأصل فى الأشياء اباحة

Maksudnya;
"Asal sesuatu itu adalah harus"[8]

Dari kaedah ini, persoalan muamalat atau teknik yang tidak tersebut dalam nas, maka hukumnya adalah harus (boleh di lakukan), seperti kita menggunakan sistem muamalat moden yang tidak ada pada zaman Rasulullah s.a.w, sahabat, tabiin dan tabi' at-tabiin, maka hukumnya harus, seperti sistem muamalat bank yang menggunakan kad kredit atau sebagainya.

Kaedah ini teristinbat dari firman Allah;

الله الذي سخر لكم البحر لتجري الفلك فيه بأمره و لتبتغوا من فضله و لعلكم تشكرون , و سخر لكم ما فى السماوات و الأرض جميعا منه ان فى ذلك لايات لقوم يتفكرون .

Maksudnya;
"Allah lah yang menggerakkan untuk kamu akan lautan supaya kapal boleh berjalan padanya dengan arahanNYA, dan supaya kamu boleh mengambil segala kelebihanNYA dan moga-moga kamu bersyukur, dan Allah lah juga yang menggerakkan untuk kamu segala yang di langit dan segala di bumi, sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda untuk kaum berfikir".(surah al-Jathiah :12-13)

Maka dari itu, pilihanraya tidaklah bidaah, ini kerana pilihanraya adalah persoalan teknik dan cara, bukan persoalan ibadat.
4. PILIHANRAYA ADALAH PERSOALAN AQIDAH

Pilihanraya bukan persoalan muamalat atau teknik, tetapi ianya adalah persoalan aqidah, ini berdasarkan firman Allah;
ان الحكم الا لله

Maksudnya;
Tiada hukum melainkan untuk Allah.(al-Ana'm : 57)

Dalam ayat ini bahawa persoalan perlaksaan hukum adalah mesti dari Allah bukan majoriti seperti yang di laksanakan dalam pilihanraya. Oleh itu, pilihanraya adalah persoalan aqidah, bukan persoalan teknik, muamalat atau furu’

JAWAPAN

Jika itu di hujjahkan, maka kami tetap berada di landasan hujjah, yang mana kami berpegang dengan kaedah usulfiqh iaitu maslahat umum (مصالح المرسلة ), atas keharusan menggunakan sistem pilihanraya dalam pemilihan pemimpin.

Dalil bagi kaedah ini firman Allah;

وما جعل عليكم فى الدين من حرج

Maksudnya;
Dan ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah (surah al-haj : 78)

Dan juga, amalan Saidina Omar semasa beliau menjadi khalifah, yang mana beliau pernah mencurahkan susu yang bercampur dengan air untuk mengajar peniaga susu yang menipu, sedangkan hukum mencurah susu adalah haram kerana ianya membawa kepada membazir, firman Allah.

ان المبذرين كانوا ا خوان الشياطين

Maksudnya;
Sesungguhnya orang yang membazir adalah saudara syaitan. (surah al-Isra' : 27)

Walaupun begitu, Khalifah Saidina Omar mencurahkan susu tersebut dengan tujuan untuk mengajar kepada penjual-penjual susu yang lain, agar tidak melakukan penipuan.[9]

Begitu halnya dalam pilihanraya, jika pilihanraya adalah haram disebabkan ianya menggunakan majoriti dalam menentukan hukum sedangkan penentuan hukum itu hanyalah dari Allah sahaja, bukan majoriti. Tetapi dengan kaedah ini, pilihanraya di bolehkan, ini kerana jika pilihanraya tidak di gunakan, maka tidak ada cara lain untuk kita merampas kekuatan kerajaan dari golongan taghut. Lantaran itu taghut berkuasa di atas muka bumi.

5. KEBENARAN BUKAN DARI SUARA MAJORITI

Pilihanraya adalah صوت الأكثرية أو أغلبية “suara kebanyakkan manusia”. Sedangkan Islam mengajar kepada kita supaya mengikut akan kebenaran tanpa melihat kepada ramai yang menyokongnya. Ini kerana, ada perkara yang benar dari segi syara’ tetapi mempunyai penyokong yang sedikit.

Juga firman Allah dalam al-Quran ;

وان تطع أكثر من فى الأرض يضلونك عن سبيل الله

Maksudnya ;
“Jika kamu taat kepada orang ramai di atas bumi, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah”.(al-An'am :116)

Di ayat lain ;

ولكن أكثر الناس لا يعلمون
Maksudnya ;
“Tetapi ramai dari kalangan manusia yang tidak mengetahui”. (al-A'raf : 187)

Ayat lain ;

ولكن أكثر الناس لا يؤمنون

Maksudnya ;
“Tetapi ramai dari kalangan manusia tidak beriman”.(Hud : 17)

Ayat lain ;

بل أكثرهم لا يعقلون

Maksudnya ;
“Bahkan kebanyakkan mereka tidak berakal”(al-Ankabut : 63)

ولكن أكثر الناس لا يشكرون

Maksudnya ;
“Dan tetapi ramai dari kalangan manusia tidak bersyukur”(Al-Baqarah : 243)

JAWAPAN

Perkataan ini ditolak dan berada di landasan yang salah. Dalam perbincangan kita adalah tentang pilihanraya yang didokong oleh mereka yang memperjuangkan Islam, yang mana mereka adalah orang yang bersyukur, beriman dan mengetahui, bukan pilihanraya yang didokong oleh mereka yang melawan Islam.

Sesungguhnya tidak ada تصويت dalam perkara yang berbentuk hukum syarak yang telah qati’I ( قطعيات الشرع ), perkara asasi dalam Islam ( أساسيات الدين ) dan perkara yang telah di kenali dalam Islam secara mesti ( ما علم من الدين بالضرورة ). Bahkan تصويت berlaku kepada perkara yang berbentuk “ijtihadiyyah” yang memungkinkan kepada beberapa pandangan dan pendapat.

Oleh yang demikian, apabila persoalan ini adalah perkara “ijtihadiyyah”, maka mesti ada yang “rajih dan marjuh”. Maka dalam hal, ini pandangan yang rajih adalah pandangan yang ramai. Ini kerana Nabi s.a.w ada menyebut ;

ان الشيطان مع الواحد وهو من الاثنين أبعد

Maksudnya ;
“Sesungguhnya syaitan bersama orang yang bersendirian dan dia akan berjauhan diri dari orang yang berdua”[10]

Juga dari sirah Rasulullah s.a.w, Baginda sendiri menerima pandangan ramai dalam peperangan uhud dan memutuskan untuk keluar menghadapi musuh di luar Bandar Madinah.

Saidina Omar ibnu Al-Khattab juga pernah meminta supaya perinsip menerima pandangan ramai dipakai untuk memilih calon-calon khalifah yang akan menggantikannya[11].


Juga kaedah fiqh ada menyatakan ;

الشاذ كالعدم

Maksudnya ;
“Perkara yang ganjil (sedikit) seperti tiada”

6. AS-SYAIKH OMAR BIN ABDUL RAHMAN

Mereka berkata, “ulama’ yang mula-mula mengeluarkan fatwa atas keharusan menggunakan sistem pilihanraya adalah seorang ulama’ buta dari jemaah Ikhwan Muslimin yang bernama Syaikh Omar bin Abdul Rahman. Beliau mengeluarkan fatwa semasa beliau di dalam penjara pada ketika itu.

Dalam Islam, seseorang mufti tidak boleh mengeluarkan sesuatu fatwa dalam keadaan susah hati, mengantuk, tertekan, atau sebagainya, tetapi Syaikh Omar mengeluarkan fatwa tersebut semasa beliau dalam penjara, ini bermakna beliau dalam tertekan, maka dari itu, fatwa itu adalah tertolak”.

JAWAPAN

Kami ingin menolak kesamaran ini dengan dua jawapan;

1- Seperti yang telah maklum, hujjah itu tidak terletak kepada diri individu seseorang, tetapi hujjah yang di terima adalah hujjah yang di sandarkan dari turuqul istidlal (طرق الاستدلال / cara-cara mengambil dalil) yang betul.
2- Walaupun Syaikh Omar mengeluarkan fatwa tersebut dalam penjara, tetapi ramai dari kalangan ulama’-ulama’ yang lain berhujjah menyatakan hukum pilihanraya ini.

Maka setelah di perhatikan kepada hujjah di atas, menunjukkan segala kesamaran yang di kemukakan adalah lemah dan tidak boleh di tarjihkan.

7. PILIHANRAYA ADALAH SISTEM BARAT

Sistem pilihanraya adalah salah satu fikrah yang di ambil dari barat. Oleh yang demikian, mana mungkin mengambil fikrah barat diisikan kedalam sistem Islam. Ini kerana Islam merupakan agama yang telah disyarakkan oleh Allah. Jika fikrah barat di ambil, bermakna, syarak barat pun diterima dalam Islam, sedangkan perkara ini adalah mustahil.

JAWAPAN

Bagi menjawab persoalan ini, kami akan kemukakan dua hujjah.

(1) Sesungguhnya perlaksanaan sistem pilihanraya bukanlah menunjukkan bahawa iktikad kepada fikrah barat, sebaliknya ia hanyalah merupakan wasilah, bukanlah merupakan maksud ataupun matlamat.
(2) Tidak semua perkara yang datang dari barat ditegah, ini kerana berdasarkan kepada sirah menunjukkan Rasulullah s.a.w sendiri pernah mengambil fikrah barat, yang mana ianya adalah seperti berikut ;

(a) Rasulullah menerima fikrah “menggali parit” dalam peperangan Ahzab, sedangkan fikrah menggali parit dalam peperangan adalah fikrah yang datang dari kalangan orang Farsi yang menganut agama majusi.
(b) Rasulullah s.a.w telah menggunakan kepandaian orang musyrik yang ditawan dalam peperangan badar dengan mengajar membaca dan menulis kepada orang Islam yang buta huruf[12]

Oleh yang demikian, tidak semua sistem barat ditegah, bahkan dibenarkan kepada kita mengambil fikrah barat selagi tidak bercanggah dengan nas yang muhkam dan kaedah-kaedah syarak yang thabit.

8. PILIHANRAYA MENOLAK HAKIMIYYAH ALLAH

Pilihanraya adalah fikrah menolak hakimiah Allah حاكمية الله .

Jawapan

Tidak semua pejuang pilihanraya menolak hakimiah Allah, bahkan orang yang menolak dan menafikan hakimiah Allah adalah mereka yang di gelar dengan “Diktator”.

Melihat kepada situasi ini, pejuang Islam yang mengambil sistem pilihanraya, bukanlah menafikan hakimiyyah Allah, bahkan mereka adalah orang yang menggunakan pilihanraya dengan tujuan untuk melaksanakan hakimiyyah Allah, iaitu melaksanakan perinsip-perinsip Islam yang berbentuk siasah dalam memilih pemimpin, melaksanakan amar makruf nahi mungkar dan sebagainya.[13]

9. PILIHANRAYA ADALAH PERSOALAN IJTIHADIYYAH

Adakah “pilihanraya” dari perkara “ijtihadiyyah”?.

JAWAPAN

Sememangnya pilihanraya adalah dari persoalan “ijtihadiyyah”. Ini kerana perkara “ijtihadiyyah” berlaku dengan beberapa sebab, ianya adalah seperti berikut ;
1. Pada perkara yang tiada nas.
2. Perkara yang ada nas, tetapi mempunyai beberapa tafsiran.
3. Mempunyai “muaridh” atau pertentangan yang sama denganya atau lebih kuat darinya.[14]

Pilihanraya adalah dari perkara “ijtihadiyyah”, ini kerana perlantikkan khalifah Abu Bakar, Omar al-Khattab, Othman dan Ali, tidaklah menggunakan satu sistem yang sama. Oleh yang demikian, pelantikan pemimpin adalah persoalan ‘ijtihadiyyah” ini kerana, perkara “ijtihadiyyah” adalah perkara yang tidak mempunyai nas yang tetap dan qati’i.

Begitulah halnya kepada sistem pilihanraya.

10. NAMA YANG DI GUNAKAN OLEH ORANG KAFIR.

Apabila menyebut pilihanraya, maka pendokongnya adalah golongan demokrasi. Sedangkan kalimah “demokrasi” adalah dari kalimah yang digunakan oleh orang kafir, bukan dari Islam.

JAWAPAN.

Nama tidak menjadi punca perselisihan. Ini kerana hukum tidak berlegar kepada nama, tetapi berlegar kepada benda yang dinamakannya المسميات
KESIMPULAN

Setelah kita perhatikan kepada perbahasan di atas, dapatlah kita simpulkan bahawa pilihanraya adalah salah satu cara untuk kita menyampaikan massage dakwah.

Memang kita tidak nafikan bahawa pilihanraya adalah salah satu ideologi barat yang di hantar kepada kebanyakkan negara Islam, tetapi hakikatnya, jika kita tidak menggunakannya, secara logiknya, kita memang tidak mampu untuk menyampaikan dakwah ini. Ini kerana, jika kita menggunakan sistem jihad perang, kita adalah umat yang tidak mampu untuk itu, hal ini beralasan bahawa umat Islam di Malaysia masih tidak memahami jihad perang dengan sebaiknya. Justeru itu, tidak dapat tidak, kita gunakan sistem ini sebagai tanda usaha dakwah kita.

Seperkara yang paling penting bagi kita yang berada dalam gerakan Islam yang menggunakan pilihanraya dalam perjuangan kita, bahawa kita tidak menjadikannya sebagai ghayah, atau matlamat, bahkan kita menjadikan pilihanraya sebagai wasilah (cara) dalam meneruskan agenda menyampaikan dakwah islamiyyah ini.

Jika segala hujjah dan perbahasan ini tidak bertepatan dengan kehendak syara’ maka penulis dengan hati dan jiwa terbuka menerima teguran yang membina. Moga-moga segala usaha ini di terima Allah, menjadi bekalan kita di kala mengadap Allah di alam akhirat.

Wallahu a’alam


Bibliografi

Terjemahan Al-Quran

Muhammad Abdul Maksud Daud ; As-Siraj al-Wahhaj :
Darul al-azhar littabaah : 2003.

Harakah keluaran khas (pilihanraya ke 11)

As-Syaikh Abdullah bin Omar bin Sulaiman: Al-Imamah Al-
Uzma : Darul at-taiba linnasyri wa at-tawzik.

Dr Basri bin Ibrahim : Khilafiah, bidaah dan maslahat umum
: darul nu’man 1997

Imam Sayuti : Asybah wan Nazair : al-maktabah at-
taufiqiyyah : tidak bertarikh.

Abd Wahab Khalaf : Ilmu Usul fiqh : maktabah ad-dakwah
al-islamiyyah syabab al-azhar : tidak bertarikh.

Dr Ali Ali Ghazi Tuffahah : Tahwil An-Nuqud : Darul al-
azhar littabaah : 2003

Dr Yusuf al-Qardawi : Fatawa Maasirah : Darul wafa’ : 1994

Dr Atiyyah Saqqar : Al-Fatawa : maktabah at-tawfiqiyyah ;
tanpa tarikh

Dr Abdul Halim Mahmood : fatawa al-Imam Abdul Halim
Mahmood : darul maarif; 2002

Islamonline.net (28/7/03)– Dr Yusuf Al-Qardawi.

Muhammad Nur Manuty : Islam dan Demokrasi dari
perspektif ideolog-odeolog gerakan islam semasa :
CERMASCS : tanpa tarikh.


[1] Lihat kitab "Mughni al-Muhtaj : jld 2 : m/s 427 : Adab al-Qada': m/s 70 : As-Siraj al-Wahhaj : m/s 19"
[2] Lihat buku "Khilafiyyah, Bidaah dan Maslahat umum" M/s 234 : karangan Dr Basri Ibrahim
[3] Hadis Riwayat Muslim dalam "kitab al-Iman": dalam saheh Muslim, daripada Abu Said Al-Khudri.
[4]Sila dengar kuliah Tuan guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, dlam tahun 1997.
[5] Akhbar HARAKAH keluaran khas (Pilihanraya ke 11)
[6] Lihat kitab "Al-Imamah Al-Uzma I'nda Ahli Sunnah Wal Jamaah" m/s 144-157
[7] lihat dalam saheh al-Bukhari.
[8] Lihat kitab "tahwil an-Nuqud": m/s 78-79: karangan Dr Ali Ali Ghazi Tuffahah.
[9] Lihat buku "Khilafiah, bidaah dan Maslahat Umum" m/s 246: karangan Dr Basri Ibrahim.
[10] Hadis Riwayat At-Tarmizi dalam Bab "al-Fitan", daripada omar, hadis ke 2166. Meriwayatkan hadis ini juga oleh al-Hakim (1/114) dan al-Hakim mensahehkan hadis ini mengikut syarat Syaikhian.
[11] Lihat “Islam dan Demokrasi dari perspektif ideolog-ideolog gerakan Islam semasa” m/s 26. karangan Muhammad Nur Manuty.
[12] Lihat Kitab "Fatawa Maasiroh" (2/643) : karangan Dr Yusuf Al-Qardawi
[13] Kebiasaannya, bila dikaitkan dengan pilihanraya, maka ia akan menggambarkan golongan Demokrasi. Demokrasi adalah satu nama yang dikemukakan oleh barat. Tetapi مسمى nya boleh berubah mengikut peredaran zaman dan pertukaran pendokongnya. Oleh yang demikian, tidaklah menjadi satu perkara mustahil, di satu masa nanti, demokrasi yang dipegang oleh pejuang Islam akan bertukar kepada sistem yang bukan demokrasi lagi.

[14] Lihat kitab "Fatawa Maasiroh" (2/649) : karangan Dr Yusuf al-Qardawi.

UMNO KATA


Umno yang berkawan dengan yahudi [APCO] kata, "kalau kena kat kulit ni, sekadar gatal-gatal jer"

UNIT AMAL THE BEST

Dalam banyak-banyak aksi yang wujud dalam Demonstrasi Petang tadi; dari Masjid Kampung Baru ke Kedutaan Amerika, yang paling aku respek adalah Unit Amal. Kerja yang mereka buat, amat membanggakan, waima tidak dilihat penting oleh sebilangan pihak.

Lihat gambar-gambar ini;


(ehsan dari budakkampung)

Khamis, 3 Jun 2010

YADIM, JANGAN SAMAKAN ARAK DAN JUDI

Muhd Shauki Abd Majid, iaitu pengurus penyelidikan YADIM ada menulis satu article yang bertajuk “kerajaan tidak menghalalkan judi dan arak”. (sila klik)

Dalam article tersebut, banyak perkara yang perlu diperjelaskan. Antaranya adalah seperti berikut;

[1]

Imam Syafie r.a. dalam kitabnya Asybah Wa al-Nazair ada membincangkan satu kaedah yang bermaksud: Pemimpin seharusnya bertindak ke atas rakyatnya berdasarkan kesesuaian maslahah (kebajikan dan kepentingan umum).

KOMEN:

Kitab Al-Asybah Wa An-Nazair bukan karangan Imam As-Syafie, tetapi ia adalah karangan seorang ulama yang mengikut manhaj Imam As-Syafie, iaitu Imam Jalaluddin As-Sayuti.

[2]

DALAM Islam, larangan meminum arak adalah untuk memartabatkan kehidupan ummah. Larangan itu dilaksanakan secara bertahap. Peringkat pertama, meminum arak dilarang secara perbandingan dan berunsur sindiran, sebagaimana yang termaktub dalam ayat-ayat yang diturunkan di Madinah. Ketika itu, sebuah masyarakat baru Islam sedang dalam proses pembinaan. Surah itu adalah surah al-Baqarah, ayat 219.

Pada peringkat kedua, Allah SWT menurunkan ayat selanjutnya, iaitu ayat 43, surah al-Nisa. Antara kandungannya ialah Allah melarang orang Islam menunaikan solat ketika mereka mabuk, sehinggalah mereka benar-benar mengetahui apa yang mereka bacakan. Pada tahap itu, arak dan judi masih belum diharamkan secara tegas .

Akhirnya, Allah menurunkan firman-Nya dalam surah al-Maidah, ayat 90 yang dengan tegas mengatakanbahawa arak, judi, menyembelih korban untuk berhala dan nujum adalah lebih keji dan lahir daripada perbuatan syaitan

Berdasarkan urutan turunnya ayat-ayat itu, jelaslah bahawa Allah tidak membuat larangan secara sekali gus, tetapi berperingkat sesuai dengan tahap dan pembangunan ummah pada ketika itu. Lagi pun, di peringkat akhir, meminum arak pada ketika itu sudah bertukar menjadi satu kebiasaan, bahkan menjadi amalan dan lumrah.

KOMEN;

Pertama;

Pengharaman arak pada zaman nabi SAW secara tadarruj adalah kerana arab merupakan golongan yang terbiasa dengan arak. ekoran itu, Allah haramkannya secara beransur-ansur.

Adapun judi, ia bukan budaya umat Islam di Malaysia. bahkan, kewujudan judi merupakan sumber kewangan golongan kapitalis yang tidak pernah mengira halal dan haram.

Kedua;

Dalam beberapa agama, mereka melihat arak sebagai sesuatu yang diizinkan dalam agama mereka, disamping tidak menafikan ada agama yang memandang arak sebagai sesuatu yang diharamkan.

Apabila agama mereka membenarkan mereka meminum arak, maka sebagai sebuah kerajaan Islam, hak itu perlu diberikan kepada mereka.

Hal ini diakui oleh seorang ulama bermazhab Hanafi bernama Al-Kasani dengan katanya;

فِي الْقُرَى أَوْ فِي مَوْضِعٍ لَيْسَ مِنْ أَمْصَارِ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُمْنَعُونَ مِنْ إحْدَاثِ الْكَنَائِسِ وَالْبِيَعِ ، كَمَا لَا يُمْنَعُونَ مِنْ إظْهَارِ بَيْعِ الْخُمُورِ وَالْخَنَازِيرِ

Maksudnya;
“Dalam negeri atau tempat yang bukan penempatan orang islam, tidak ditegah mewujudkan gereja dan Biya’ (gereja yahudi), sepertimana tidak ditegah menjual arak dan babi[1]

Haram atas kerajaan islam membenarkan penjualan arak berlaku di kawasan-kawasan penempatan orang islam. Jika ini berlaku juga, maka kerajaan islam telah melakukan kesilapan dalam mengurus negara. Hal ini telah ditegaskan oleh Al-Qurafi.

Adapun berkenaan dengan judi, maka hendaklah dipastikan, adakah ia adalah perkara yang berkaitan dengan kebudayaan agama mereka atau tidak. Jika terbukti bahawa ia adalah kebudayaan agama mereka, maka itu dibenarkan. Adapun jika ia bukan kebudayaan agama mereka, maka hendaklah ia diharamkan dalam kerajaan Islam, hatta kepada non muslim sekalipun.

Semua keizinan ini sebenarnya diasaskan kepada kebebasan beragama yang kerajan islam berikan kepada non muslim, yang mana ianya adalah berasaskan kepada dalil-dalil berikut;

Firman Allah;

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
”Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

(Surah Al-Baqarah : 256)

Sehubungan itu juga, Umar bin Al-Khattab pernah menulis surat kepada Ahl Al-Quds yang mana isi suratnya adalah seperti berikut;

هذا ما أعطى عبدالله عمر أمير المؤمنين أهل أيلياء من الأمان : أعطاهم أمانا لأنفسهم و أموالهم و كنائسهم

Maksudnya;
“Ini adalah pemberian Abdullah Omar Amir Al-Mu’minin kepada Ahl Iilya’ daripada keamanan, Dia memberi keamaman terhadap nyawa mereka, harta mereka dan gereja-gereja mereka[2]

Memahami dari ulasan-ulasan ini, kerajaan islam tidak seharusnya melarang berlaku penjualan arak diantara non muslim. Namun, pihak kerajaan islam tidak dibenarkan memakan hasil dari penjualan arak yang berlaku sesame non muslim tersebut.

Ini disandarkan kepada hadis Nabi SAW;

لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ حُرِّمَتْ عَلَيْهِمْ الشُّحُومُ فَبَاعُوهَا وَأَكَلُوا أَثْمَانَهَا وَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ إِذَا حَرَّمَ عَلَى قَوْمٍ أَكْلَ شَيْءٍ حَرَّمَ عَلَيْهِمْ ثَمَنَهُ

Maksudnya;
“Allah telah melaknat yahudi, kerana mereka mengharamkan lemak, lalu mereka menjualnya dan mereka makan hasilnya. Sesungguhnya Allah, apabila mengharamkan sesuatu kaum dari memakan seseorang, maka Allah akan mengharamkan atas mereka hasil jualannya[3]

Ekoran dari itu, hasil jualan arak (samada berbentuk lesen permis atau sebagainya), maka hendaklah digunakan untuk kepentingan non muslim juga. Ini disandarkan kepada kaedah “Al-Qiyas Al-Jali” yang mana, jika kerajaan islam boleh membenarkan orang non muslim minum arak, maka bersangat dibenarkan kepada non muslim makan hasil kerajaan yang bersumber dari bayaran permis arak.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah [b] Sg Buloh
4 Jun 2010 * 3:12 Pagi


[1] Badai As-Sanai : 15/240
[2] Tarikh Al-Rusul wa Al-Muluk : 2/308
[3] musnad Ahmad : 2111

AIR MANI DALAM DUBUR : ITU BUKAN LIWAT


Dalam kitab Mu’jam Al-Mustalahat wa Al-Alfaz Al-Fiqhiyyah, karangan Dr Mahmud Abdul Rahman Abdu Mun’im, guru usul fiqh bagi kuliah Syariah dan undang-undang dari Universiti Al-Azhar kaherah, mendefinisikan liwat adalah;

إدخال الحشفة في دبر ذكر

Maksudnya;
“Memasukkan kepala zakar ke dalam dubur lelaki ”

Bermakna, sekiranya kepala zakar seseorang lelaki tidak tenggelam dalam dubur [sekadar berlegar-legar di luar dubur dan punggung sahaja], maka itu tidak dinamakan sebaga liwat.

Adapun didapati air mani berada dalam dubur, maka itu tidak boleh dinyatakan sebagai liwat. Ini kerana, banyak cara lain boleh menyebabkan air mani boleh berada dalam dubur; sama ada dengan dibubuh melalui saluran paip dan sebagainya.

Justeru, dalam kes Saiful mendakwa bahawa dia diliwat, perlu kepada pembuktian bahawa sememangnya benar zakar Anwar Ibrahim masuk ke dalam duburnya. Adapun sekadar mendakwa bahawa air mani Anwar Ibrahim sahaja ada dalam dubur, tetapi tidak terbukti bahawa zakar Anwar Ibrahim masuk ke dalam dubur, maka itu adalah syubhat [keraguan].

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah [b] Sg Buloh
4 Jun 2010 * 2:25 pagi

ARKIB : YAP AH LOY

Lahir pada 14 mac 1837 di Huizhou, Guangdong, China.

Keluarga miskin, menyebabkan sekolah hanya 2-3 tahun sahaja.

Pada tahun 1854, ketika umur 17 tahun, dia datang semenanjung Tanah melayu untuk mencari rezeki.

Dia membangunkan industri bijih timah di Semenanjung, yang ketika itu amat bernilai. Dan tempat itu kini dikenali Kuala Lumpur.

Dia adalah orang yang membangunkan pendidikan orang-orang china di Tanah melayu, dengan cara mengambil guru-guru dari negara China bawa datang ke Semenanjung.

Dia membina jalan raya di Kuala Lumpur, antaranya Jalan Petaling Street.

Meninggal pada tahun 1985, kerana dihinggap penyakit bronkitis. Meninggal ketika berumur 48 tahun.

Yap Ah Loy adalah kapitan Kuala Lumpur yang ketiga.

cacatan dari klip video ini:

MENCEGAH DIDAHULUKAN DARI MERAWAT

[1]

Jika Allah haramkan sesuatu perkara, Allah SWT turut mengharamkan perkara yang boleh membawa kepada pengharaman tersebut. Zina adalah haram, maka Allah turut mengharamkan semua tindakan yang boleh membawa kepada zina.

Justeru itu, kedengaran hukum Islam yang mengatakan haram membuka aurat bagi lelaki dan perempuan. Cuma, ada yang mempersoalkan, kenapa aurat lelaki dan perempuan tidak sama ?

Menurut kajian Psikologi, keinginan seks lelaki dan perempuan tidak sama. Keghairahan seks perempuan, bukan disebabkan pandangan mata, tetapi bersebabkan ’ayat-ayat romantik’ dari lelaki. Adapun keghairahan seks lelaki, bersebabkan penglihatan mata.

Memandangkan kajian psikologi menyatakan demikian, tidak hairanlah kita dapati bahawa Islam menetapkan aurat perempuan itu lebih banyak berbanding aurat lelaki.

[2]

Isu pembuangan anak yang berleluasa berlaku kini adalah bersebabkan berlakunya persetubuhan di luar nikah atau dalam bahasa agamanya disebut sebagai Zina. Dalam Al-Quran, Allah SWT menyatakan pengharaman zina itu bermula dari semua perkara yang boleh membawa kepada zina.

Firman Allah;

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا

Maksudnya;
”Jangan kamu hampiri zina. Kerana ia adalah perkara buruk dan sejahat-jahat jalan”

(Al-Isra’ : 32)

Antara perkara yang boleh menyebabkan berlakunya zina adalah, tindakan yang boleh mendatangkan syahwat seks; yang antaranya adalah dengan membuka aurat.

Justeru, bagi mengatasi masalah pembuangan anak ini, tidak dapat tidak perlu ada kempen jauhi zina. Dan kempen itu perlu disertai juga kempen menutup aurat.

[3]

Ada pihak mendakwa bahawa penzinaan ini bukan sekadar berlaku di kalangan orang yang membuka aurat, tetapi berlaku juga kepada mereka yang menutup aurat.

Jawapan yang hendak diberikan adalah, tidak dinafikan memang terdapat orang yang menutup aurat juga melakukan penzinaan. Tetapi, perlu diingat, nafsu seks ini berlaku kepada orang sesiapa sahaja, waima mereka menutup aurat.

Apabila mereka melihat orang lain membuka aurat, ia boleh menyebabkan nafsu seks seseorang itu melonjak, walau orang yang menutup aurat. Lalu, apabila dia hendak melepaskan kehendak nafsu seksnya itu, pasti dia akan berzina.

Dengan erti-kata lain, kesalahan ini bermula dari orang yang membuka aurat juga.

[4]

Pada 31 Mei baru-baru ini, berita Harian melaporkan bahawa Mufti perak, Harussani menyatakan persetujuannya terhadap penubuhan Baby Hatch atau pusat Jagaan bayi tidak diingini. (sila klik)

Persetujuan itu dibuat selepas dari pelancaran Pusat perlindungan Bayi tidak diingini yang disempurnakan oleh Sultanah Pahang, Sultanah Kalsom yang merupakan penaung OrphanCARE.

Perlu dinyatakan, tindakan membenarkan tertubuhnya badan mengutip anak-anak yang terbuang bukanlah kaedah yang tepat dalam mengatasi masalah pembuangan anak. Keputusan yang diambil ini, tidak ada beda seperti seorang yang hampir mati disebabkan tercekik, lalu mahu menyelamatkan diri dengan cara meminum racun.

Tok Guru Nik Abdul Aziz pernah berkata, “kalau takut kain basah, jangan terjun dalam sungai.. serupa la juga kalau nak selamatkan dari zina, kena suruh orang tutup aurat.. ini tidak, bila kita [kerajaan Negeri kelantan] buat kempen tutup aurat, dia [UMNO] marah. Bila banyak orang buang anak, dia [UMNO] marah kat kita, kononnya pendakwah tidak bekerja”.

Sekian

p/s : pada 26 Mei baru-baru ini, Mufti Harussani [mufti pengkagum UMNO] ada jumpa seorang ahli politik di salah sebuah hotel di Jalan Ampang. Pertemuan yang mengambil masa lebih kurang 20 minit itu, atas urusan apa? Hanya mufti Harussani dan Ahli politik itu sahaja yang dapat bagitahu kepada kita. [gambar pertemuan empat mata itu pun ada]

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah [b] sg buloh
3 Jun 2010 * 9:31 Malam

"Al-ISLAM Al-WASATI" DALAM PRU AKAN DATANG?

Mungkin kita belum lupa lagi dengan Islam Hadhari yang dicanang oleh Pak Lah Badawi. Seorang kawan yang bekerja di Putrajaya memaklumkan bahawa kini Jamil Khair Baharum sedang merangka satu perancangan bagi menarik pengaruh undi-undi melayu yang beragama Islam dalam PRU akan datang.

Jika pada tahun 2004 yang lalu, terdapat idea Islam Hadhari, tetapi kali ini dikhabarkan bahawa akan dilontarkan satu idea yang seiras dengan Islam hadhari, iaitu “Al-Islam al-wasati”.

Dimaklumkan juga bahawa konsep 1 Malaysia digunakan untuk menarik undi non Muslim, termasuk bangsa selain melayu. Adapun Islam Wasati untuk menarik pengaruh undi-undi melayu.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Jun 2010 * 7:46 Malam

Rabu, 2 Jun 2010

PELUANG DAN PERSEPSI – UNTUK ISLAM ATAU UNTUK DIRI SENDIRI?

[1]

Malaysia mengamalkan demokrasi berpilihanraya. Apabila terlibat dalam pilihanraya, sudah pasti suara majority merupakan asas kemenangan. Untuk terlibat dalam pilihanraya, perlu kepada penubuhan parti. Justeru, penubuhan parti adalah satu keperluan.

Dalam budaya politik kepartian, perkara yang paling penting difikirkan adalah dua, [1] peluang, dan [2] persepsi. Kedua-dua ini merupakan senjata utama dalam memastikan kemenangan terhadap sesuatu parti.

[2]

Parti islam perlu memikirkan kedua-dua perkara ini, agar mereka diterima oleh rakyat. Juga perlu menjadi ingatan, bahawa pihak musuh juga memikirkan perkara yang sama.

Justeru, dalam apa-apa isu pun, pasti unsur peluang ini akan diguna-pakai oleh setiap parti politik. Peluang itu dalam dua keadaan, [1] peluang dalam memperkuatkan pengaruh sesuatu parti, ataupun [2] peluang untuk melemahkan musuh sesuatu parti.

Justeru, dalam isu ghaza sebagai contoh, sudah pasti semua parti-parti berusaha untuk mencapai peluang ini. Sama ada mereka berjaya mencipta kekuatan parti mereka, ataupun sekurang-kurangnya mereka berjaya melemahkan kekuatan musuh.

[3]

Senjata yang paling ampuh dalam mencapai peluang ini [sama ada mengkuatkan parti sendiri, ataupun melemahkan parti musuh] adalah persepsi. Apabila sesuatu parti berjaya menampalkan persepsi buruk kepada parti musuh, pasti parti musuh itu berjaya dilemahkan, disamping parti itu dapat berusaha hendak membaiki imej sehingga parti mereka menjadi kuat.

Persepsi yang dilakukan untuk menjadi tatapan rakyat, bukan terhadap ahli-ahli parti yang sememangnya ’karat’. Ini kerana, rakyat adalah penentu kepada kemenangan sesuatu parti, bukan bilangan ahli yang ’karat’.

Persepsi digunakan dalam mencapai peluang ini tidak dapat tercapai, tanpa kebijaksanaan dalam berpolitik. Disamping itu, ’cepat bertindak’ juga adalah tersangat perlu.

Ekoran itu, dalam politik kepartian kita akan dapat melihat bahawa parti yang diketuakan oleh pemimpin yang tidak bijak politik, dan lambat bertindak adalah parti yang terkebelakang.

Itulah hakikat politik kepartian. Jika kita tidak bersetuju, lebih baik kita masuk jemaah tabligh sahaja.

[4]

Dikhabarkan [dari sumber yang sahih sanad pertama] bahawa demonstrasi bantah rejim israel pada 4 Jun ini, ramai yang berebut nak jadi ketua. Al-maklumlah, demonstrasi ini tidak dilarang oleh kerajaan [mesti tidak ada yang kena tangkap], disamping mendapat perhatian antarabangsa.

Persoalannya, kenapa berebut? Jawabnya adalah untuk mendapatkan persepsi rakyat Malaysia dan rakyat luar Malaysia.

Persoalan kedua pula adalah, Persepsi yang hendak dicipta itu untuk parti atau diri sendiri? Kalau ikhlas kerana Islam, tidak perlu berebut untuk nak mengetuai demonstrasi, bahkan serahkan kepada mereka yang layak dan sememangnya istiqamah dalam demonstrasi untuk mengepalai demonstrasi.

Peliknya, demonstrasi yang tidak mendapat perhatian akhbar dalam dan luar negara, tidak pernah berlaku perebutan untuk menjadi ketua. Tetapi, sebaliknya berlaku, apabila demonstrasi ini melibatkan perhatian akhbar dalam dan luar negara.

Sebab itu, kadangkala terfikir, apakah mahu mengepalai demonstrasi ini demi Islam, atau kerana diri sendiri? Apabila diberitahu perkara ini, hati merasa sedih. Sebab, Kalau macam ni berlaku, susahlah untuk melihat islam itu menang dan memerintah di Malaysia dalam jangka ini?

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Jun 2010 * 1:50 petang.

BERTENANG SAHAJA !!!

[1]

Tidak disangka, article semalam benar-benar menyebabkan handphoneku sibuk ditalian. Ada melalui SMS, dan ada berhubung terus. Menyambut segala talian itu, boleh dikatakan aku hanya mampu menjawab, “biarlah orang tu buat macam tu. Kita anggap je dia berniat baik. Cuma mungkin dia tersalah bertindak untuk nak tunjuk niat baik dia tu”

Ramai yang tidak berpuas hati dengan jawapanku itu, sehingga seorang kawan yang agak “kepala masam”, berkali-kali meminta supaya aku bagitahu orang itu, sebab dia nak bertindak.

Aku lebih banyak menyabarkannya, dan berkali-kali berkata kepadanya, “Api jangan dibalas dengan api. Tapi api dibalas dengan air, barulah api akan padam”

Dia tetap tidak berpuas hati, menyebabkan aku mengeluarkan satu kisah di zaman Rasulullah, bahawa satu hari Abu Bakar As-Siddiq didatangi seorang lelaki, lalu terus memaki-hamun Abu Bakar As-Siddiq dihadapan Nabi SAW.

Abu Bakar tidak membalas, sebaliknya dia mendiamkan diri sahaja. Ketika itu, Nabi SAW tidak berganjak. Apabila terlalu teruk sangat makian itu, menyebabkan Abu Bakar membalas.

Apabila Abu Bakar membalas, ketika itu juga Baginda SAW bangun dan berlalu pergi. Tindakan Nabi SAW itu, menyebabkan Abu Bakar bertanya. Lalu, dijawab oleh Rasulullah SAW dengan menyatakan bahawa ketika Abu Bakar tidak membalas, kelihatan Malaikat berada bersama. Tetapi, apabila Abu Bakar menjawab, ketika itu juga malaikat yang berada di samping Abu Bakar bertebaran meninggalkan Abu Bakar. [kisah ini ada dalam kitab At-Tafsir Al-Kabir]

Apabila cerita ini aku kemukakan, menyebabkan dia agak ‘slow’, dan kemudian kami boleh berbual dalam tajuk lain dan terus melupakan tentang cermin keretaku yang dipecahkan.

[2]

Boleh dikatakan semua yang menghubungiku itu, menawarkan bantuan kewangan, tetapi aku menolak. Namun, ada sebilangan yang mendesak, lalu aku memberikan nombor akaun bank, tetapi berpesan agar bagi sikit sahaja, tidak perlu bagi banyak. Cukup sekadar meringankan beban, bukan sampai terlebih pula.

Ada sebilangan memberitahuku bahawa mereka membantu itu, dengan niat mahu mendapat saham akhirat. Apabila mereka mengatakan demikian, aku hanya membalas dengan jawapan, “ana pun nak cari pahala juga. Kalau semua sponsor, anta je la dapat pahala, ana tak dapat”.

[3]

Kepada si pemecah cermin itu, aku berharap dia tidak takut dan bimbang. Aku tidak menaruh sedikit dendam pun terhadapnya, dan berharap suatu masa nanti, kita dapat bertemu dan berbual-bual mesra seperti sebelum ini.

Mungkin dia bertindak ketika sedang beremosi, menyebabkan dia hilang kawalan perasaan. Tetapi, mungkin selepas dia sudah rasional, mungkin dia akan memikirkan kesan baik buruk terhadap tindakannya itu.

Lagi pun, jika itu dianggap sebagai kesalahan, kita tidak perlu marah kepadanya. Ini kerana, Nabi SAW ada bersabda dalam hadis yang bermaksud, “setiap anak adam itu melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah orang yang kembali ke pangkal jalan”

Mungkin dia mengambil masa untuk berfikir secara rasional dalam menentukan tindakannya itu betul atau salah. Jika dia menganggap itu sebagai tindakan yang betul, aku menghormati anggapannya itu. Tetapi aku berharap, ia tidak lakukan perkara ini pada orang lain.

Kepada kawan-kawan blogger yang menulis tentang isu kecil ini, diharapkan bertenang. Anggapkan sahaja ini sebagai satu ujian dari Allah, untuk menambah lagi usaha kita dalam melawan pengkhianatan di mana sahaja.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 mei 2010 * 2:04 Pagi

Selasa, 1 Jun 2010

TAHNIAH KERANA PECAHKAN KERETA SAYA

Dalam tahun lepas, keretaku pernah disembur dengan Cat merah. Tidak diketahui siapa yang melakukannya. Pada hari ini, ketika sedang aku menyampaikan kuliah Tafsir di Surau Al-Azhar; salah sebuah surau di Sri Damansara, kedengaran alarm keretaku "menyanyi". Aku cuba menutup, tetapi tetap berbunyi, maka aku biarkan sahaja.

Setelah menunaikan solat Isyak, kemudian menunaikan solat hajat, memohon agar diberikan keselamatan kepada sahabat-sahabat di Palestine yang ditangkap oleh tentera Israel, aku terus mahu pulang.

Agak terkejut, apabila melihat cermin keretaku telah pecah. Tiada barang berharga yang hilang, waima dalam keretaku itu, ada tersimpan satu plastik wang syiling dan sebuah kamera. Di maklumkan oleh seseorang, bahawa dilihat seorang yang nampak memecahkan keretaku itu. Dari yang diceritakan, aku dapat mengagak siapa yang melakukan demikian, kerana kami pernah bersua. Orang itu, adalah antara pembaca blogku ini.

Mungkin kerana tulisan-tulisanku dalam blog, menyebabkan dia bersikap sedemikian. Mungkin dia berniat baik, justeru dia tidak boleh disalahkan. cuma dia mungkin salah dalam bertindak terhadap baiknya itu. Mungkin dia terlalu sayang kepada individu tertentu, menyebabkan dia sanggup memecahkan cermin keretaku. Kalau dia berjumpa denganku pun, Aku tidak berniat sedikit pun nak minta sebarang pampasan. Malahan, semasa membuat report polis tadi pun, aku tidak menyebut pun namanya langsung sebagai orang yang disyaki, kerana menganggap dia berniat baik, dan bimbang merosakan lagi reputasinya sebagai orang yang komitment dengan Islam.

Bahkan, jika berjumpa dengan dia, aku bersedia belanja dia minum dan bersedia berbual mesra seperti biasa; seperti tidak ada apa-apa masalah pun.

Apa yang ingin aku nyatakan kepadanya, kejadian yang tertimpa ini, tidak melunturkan semangatku untuk terus menulis seperti biasa. Dan aku berharap, dia berpuas hati setelah dia memecahkan cermin keretaku itu tadi.

Di sini, dipaparkan gambar keretaku yang telah dipecahkan itu;




"Duit nak cover isteri bersalin bulan depan dah kena bayar cermin kereta.. nampaknya kena pinjam kat sapa-sapa la dulu nak cover duit isteri nak bersalin"

TIDAK ADA AGAMA KATA JUDI HALAL


Apa nak hairan, jika Malaysia tidak ada perasaan terhadap tindakan ganas yang dilakukan oleh Israel terhadap umat Islam, khususnya umat Islam Malaysia. Masakan tidak, mereka halalkan yang haram, sama perangai dengan agama Yahudi.

Alasan mereka, kononnya orang agama selain islam, walhal semua agama mengatakan judi adalah haram. Hakikatnya, mereka mementingkan perut, berbanding ketentuan tuhan terhadap apa yang akan masuk ke dalam perut mereka. Di sini, dipaparkan satu artikle tentang satu ulasan terhadap gambaran agama selain islam tentang judi.

***

Negara telah dihangatkan dengan kelulusan pihak kerajaan meluluskan lesen kepada Berjaya Corporation untuk menguruskan pertaruhan sempena Piala Dunia 2010 yang menjelang tiba. Tentangan bukan sahaja datang dari pihak parti pembangkang dan orang Islam, bahkan dari pertubuhan bukan kerajaan dan masyarakat bukan Islam.

Saranan dari bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi, juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar keputusan kerajaan tersebut dikaji semula amatlah dialu-alukan dan harus diteliti oleh pihak kerajaan.

Ia bukan sahaja dapat mereda suasana dan desakan majoriti masyarakat, bahkan bersesuaian dengan identiti Malaysia sebagai sebuah negara Islam contoh di kalangan Negara-negara Islam terutama dalam negara menonjolkan diri sebagai Pusat Kewangan Islam Antarabangsa dan juga Pusat Halal Dunia.

Walaupun lesen judi hanya dibenarkan untuk pelanggan di kalangan bukan Islam termasuk pekerja dan premis, namun judi bukan sahaja mendapat tentangan daripada masyarakat Islam tetapi bukan Islam sendiri. Jika ditelusuri judi di kalangan agama dunia, majoriti merujuk tentang keburukan judi kepada diri, keluarga, masyarakat dan negara. Islam sebagai agama rasmi negara, secara jelas menyatakan haramnya judi.

Allah ta’ala telah berfirman yang mafhumnya: "Wahai orang-orang mukmin. Sesungguhnya arak, judi, berhala, anak panah (judi) adalah najis (kotor) dari kelakuan syaitan. Jauhilah ia supaya kamu beroleh kemenangan. Sesungguhnya syaitan bertujuan menjadikan permusuhan dan kebencian di antara kamu melalui arak dan judi, serta menghalang kamu dari mengingati Allah dan mendirikan solat". Al-Maidah, 90-91. Ayat ini jelas menunjukkan pengharaman 'khamr' (arak) dan segala bentuk 'maysir' (judi).

Ajaran lama Budha Hinayana, menggariskan lima larangan kepada penganut Budha iaitu; " membunuh, mencuri, menipu, berzina, meminum alkohol dan berjudi".

Namun ajaran baru Budha Mahayana telah melonggarkan larangan ini dan ia hanya terpakai kepada yang mahu menjadi sami atau betul-betul menghayati ajaran Budha. Juga tercatit dalam kitab lama Budha kisah masyhur 'Ratapan si Penjudi' (Gambler's Lament) yang menjadi pengajaran berguna apabila seorang penjudi yang kalah wang taruhan menyebabkan dia kehilangan anak dan isteri.

Dalam kitab Budha, 'Tipitaka' juga ada menceritakan enam perkara bahaya akibat judi: Pertama bagi yang menang akan mengundang kebencian, kedua bagi yang kalah akan tertekan kerana kehilangan wang, ketiga tidak ada perkataan yang boleh digunakan untuk pembelaannya di mahkamah, keempat dia akan dijauhi oleh rakan dan keluarga, kelima dia akan susah untuk menemui jodoh kerana tiada yang mahu bersuamikan si penjudi dan keenam mencari kekayaan atas pertaruhan menyebabkan kesengsaraan kepada orang lain (yang kalah)' .

Walaupun ajaran Budha tidak mengharamkan secara jelas aktiviti judi dan membenarkannya sekadar permainan rekreasi dan hiburan seperti permainan 'mahjung' atas dasar untung nasib atau ‘ong’. Namun Budha memberi amaran keras bagi yang mempertaruhkan wang dan mengabaikan tanggungjawab keluarga sehingga hilang wang pertaruhan dan sumber mata pencarian.
Apa yang berlaku, aktiviti judi yang sedia ada di negara kita terutama di kalangan yang berpendapatan rendah telah menyebabkan kebobrokan rumah tangga dan ramai terperangkap dengan hutang dengan meminjam melalui 'Ah Long' dan ceti haram.

Bagi ajaran Kristian pula tidak ada kejelasan dalam pengharaman judi tetapi ajaran Kristian memberi amaran bagi yang mencari kekayaan secara cepat dan cintakan wang seperti yang disebut di dalam Timothy 6:10 " Bagi mereka yang mencintakan wang ia adalah punca bagi segala kejahatan. Bagi mereka yang terlalu taksub berlumba mendapatkan wang dan mengabaikan tanggungjawab agama, seolah dia mencucuk dirinya dengan kesedihan di kemudian hari".

Dalam Hebrew 13:5 pula mengatakan " Bebaskan dirimu dari kecintaan dunia (wang) dan berpadalah dengan apa yang kamu ada, kerana Tuhan telah mengatakan, ' Aku tidak akan tinggalkan kamu dan tidak akan membiarkan kamu (sentiasa menolongmu)'. Majoriti gereja bersepakat menyatakan keburukan judi dan sebahagian membenarkan loteri kebajikan yang dianjurkan oleh pihak kerajaan dan juga aktiviti judi ‘Bingo’ sebagai akiviti rekreasi yang popular di kalangan warga pesara di negara barat.

Namun begitu majoriti gereja menolak penubuhan pusat judi secara besaran seperti kasino atas dasar 'melampau'. Manakala gereja Prebysterian menolak terus segala bentuk judi termasuk loteri kerana atas hujah ia mengambil wang dari golongan miskin dan berpendapatan rendah, yang mengharapkan hadiah lumayan, tetapi hanya 'seorang dalam sejuta sahaja' yang memenangi hadiah wang yang dijanjikan.

Manakala bagi penganut agama Yahudi, para Rabbi (pemimpin agama Yahudi) menetapkan aktiviti judi dibenarkan semasa perayaan Hannukah sahaja sebagai satu bentuk hiburan di musim perayaan.

Usaha kerajaan UK suatu ketika dahulu untuk menubuhkan kasino secara besaran atas alasan untuk menarik pelancong dan menambah pendapat negara mendapat kecaman dari rakyat.

Di Amerika Syarikat pula, walaupun di peringat Federal (Pusat) membenarkan aktiviti judi, namun setiap negeri mempunyai kuasa untuk mengharamkannya. Nevada membenarkan lesen judi pada tahun 1931 dan menjadi sumber ekonomi utama negeri, diikuti Atlantic City dan New Jersey pada tahun 1976 dan Mississipi pada tahun 1990. Kebanyakan negeri lain di Amerika Syarikat masih tidak membenarkan lesen judi atas sebab kesan moral dan sosial kecuali loteri kebajikan dan permainan Bingo oleh pertubuhan bukan kerajaan untuk tujuan kebajikan.

Judi secara logiknya adalah permainan orang yang mempunyai lebihan wang dan tidak terasa apabila mereka kalah judi. Oleh kerana itulah pusat perjudian yang terkenal di Eropah, Monaco, rata-rata penghuninya adalah hartawan dan selebriti.

Dalam sesetengah negara berlumba membina pusat-pusat perjudian dengan anggapan ia dapat meningkatkan hasil pendapatan negara, lain pula halnya sebuah negeri kepulauan kecil di Pasifik, Vanuatu, yang berpenduduk hampir 300,000 orang dan majoriti beragama Kristian. Kerajaan Vanuatu telah meluluskan akta pengharaman judi di negara mereka sejak tahun 2006 dan ia tidak mendapat sebarang bantahan dari rakyat malah dialu-alukan.

Sekiranya pungutan suara dilakukan di kalangan awam, juga ketua-ketua semua agama di Malaysia selain Islam, nescaya mereka akan bersetuju tentang kemudaratan judi dan arak kepada masyarakat, melebihi kebaikan.

Semoga acara sukan dan sebagainya tidak dicemari dengan aktiviti yang tidak sihat seperti judi. Ia bukan sahaja menggalakkan mereka yang meminati sukan tersebut berminat untuk berjudi sama, malah menambah masalah judi yang sedia ada di negara kita.

sumber : Malaysiakini/bm

UMNO/BN ADA SAHAM BUNUH AKTIVIS KEMANUSIAAN

RM 77 juta wang rakyat Malaysia yang dibayar kepada Apco tidak syak lagi menunjukkan perkongsian kita atas pembunuhan petugas misi kemanusiaan Freedom Flotila.

Amat menyayat hati bagaimana akhirnya Malaysia sedikit sebanyak terlibat dengan penajaan keganasan Israel - menerusi Apco.

Rakyat marhaen seperti biasa menunjukkan kemarahan mereka atas kekejaman Israel dengan berarak ke kedutaan Bapa Angkat Israel - Amerika. Ia langkah yang baik - sekurang-kurang kita mempamirkan respon dan kemarahan kita.

Namun, selepas Kedutaan Amerika, tidak selesai demo bantahan ini jika kita tidak lanjutkan ke depan pejabat Perdana Menteri.

Pembatalan serta merta kontrak Apco tidak boleh dilakukan oleh kita rakyat biasa. Ia hanya boleh dilakukan oleh Perdana Menteri dan kebencian kepada kekejaman Israel harus dibuktikan dengan menidakkan peranan Israel dalam urusan negara kita. Apa lagi, memberikan agen risikan Israel yang berlindung di belakang syarikat penasihat semua dokumen rahsia negara, seperti tercatit dalam perjanjian kontrak berkenaan.

Menaja syarikat dari Israel sama dengan menaja Israel. Bermakna, tangan kita telah terpercik darah saudara kita yang tertindas. Terpercik sama darah rakan kemanusiaan dari seluruh dunia yang telah dibunuh Israel ketika sedang berusaha membuka tirai besi penindasan ke atas rakyat yang tidak punya apa-apa di Gaza - selain simpati dunia.

Alangkah azabnya perasaan kita berpemimpinkan pemimpin yang sedang mengisi poket Israel dengan wang kita sendiri pada waktu Israel sedang menunjukkan keangkuhannya.

Saya bersetuju dengan pendirian pemimpin Pakatan memberikan PM masa 48 jam untuk bertindak.

Tindakan seterusnya ialah himpunan rakyat mendesak ditarik balik cubaan mengenakan tindakan menggantung Dewan ke atas DSAI - atas pendedahannya mengenai hubungan Malaysia- Apco - Israel.

Jika tidak, Israel mentertawakan kita. Baru beberapa bulan Apco diterima menjadi penasihat negara kita, kita sudah bersedia mengorbankan anak watan kita sendiri demi Israel.

Kita marahkan Amerika. Tapi jangan lupa, kalau kita sendiri gagal membetulkan tindakan Putra Jaya, apa sangat yang hendak kita harapkan dari Amerika? Apa lagi Israel. Kita mulakan dari Putra Jaya.

Jika di depan kedutaan Amerika kita berapi-api tapi Apco masih tegak berdiri di Putra Jaya, itu namanya hipokrit.

Kalau kita marahkan Amerika kerana tidak berbuat apa-apa tetapi kita sendiri secara salah menghukum rakyat kita kerana mendedahkan skandal Apco, itu maknanya kita telah bersatu hati dengan Israel.

sumber : Husam Musa

Isnin, 31 Mei 2010

"BUKTI ISRAEL SUDAH HAMPIR LENYAP" - AHMADINEJAD

Presiden Iran Mahmud Ahmadinejad mengatakan bahawa serangan biadab Israel terhadap armada bantuan kemanusiaan untuk penduduk Jalur Gaza adalah indikator besar akhir kesudahan entiti Zionis.

Nejad mengatakan, Isnin (31/5), apa yang terjadi hari ini terhadap armada kebebasan adalah ujian sesungguhnya sejauh maja komitmen Negara-negara yang menyerukan HAM.

Nejad menegaskan akhir kesudahan Zionis Israel sudah dekat. Dia mengatakan, “Hari ini kita menyaksikan bagaimana entiti Zionis yang Zalim membunuh para aktivis antarabangsa yang membawa bantuan internasional untuk penduduk Jalur Gaza dan menculik sejumlah dari mereka. Sebahagian pihak memandang ini adalah bukti kekuatan entiti Zionis, namun sesungguhnya itu adalah indikator besar bahawa lenyapnya Israel sudah dekat dan awal kesudahannya.”

Nejad menyerukan kepada Negara-negara yang mendukung entiti Zionis Israel dengan mengatakan, “Jika anda ingin memiliki kedudukan dan kredibiliti di dunia, maka hentikannya dukungan kalian kepada para penjahat Zionis yang mahir melakukan pembunuhan dan kehancuran.” ~~infopalestina

***

Dalam banyak kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin di dunia, kenyataan ini nampak yang paling "Kaww" dan canggih sekali.

Ahad, 30 Mei 2010

UNIT AMAL BUKAN ’ANAK-TIRI’ BEB!!

[1]

Mungkin kita tidak lupa dengan istilah tentera merah dalam himpunan BERSIH dahulu. Boleh dikatakan, sejarah 8 mac 2008 terjadi, bermula dari gegaran rakyat pada himpunan BERSIH tersebut.

Dalam himpunan itu, unit amat mendapat gelaran baru. ’Tentera merah’. Semuanya ekoran keberanian bawahan-bawahan PAS ini bekerja demi melihat UMNO tergugat, seterus keadilan islam berjaya terlaksana di Malaysia.

Sedihnya, ’tentera merah’ ini kurang dihargai, malahan sering dilihat seperti golongan yang tidak penting. Lantaran, tidak kasar jika dikatakan mereka adalah seperti ’anak-tiri’ yang dibenci oleh ibu tiri, dan diabai oleh bapa sendiri.

[2]

Tidak dapat dibayangkan, bagaimana perasaan seorang anak kecil yang mahu bergembira dengan sambutan ulangtahun kelahirannya. Jiran-jiran bersungguh-sungguh menyediakan berbagai-bagai persiapan; menyediakan makanan, minuman, kek, lilin dan sebagainya. lalu, apabila tiba waktu sambutan, didapati bapa dan ibu sendiri tidak dapat bersama. Alasan yang dikemukakan juga tidak munasabah; iaitu mengantuk.

Nasib anak ini tidak ada beda dengan apa yang berlaku pada unit amal Malaysia semalam. Ini kerana, 29 Mei merupakan tarikh Unit amal mengadakan sambutan ulang-tahu Unit Amal Malaysia. Makanya, pada tahun 2010, disepakati sambutan ulangtahun ke-20 Unit amal disambut di Dewan Komuniti Serendah.

Namun, sambutan program yang sepatutnya meriah itu agak memberi kesedihan kepada sebilangan besar ahli dan kepimpinan Unit Amal. Ini kerana, semua YB-YB PAS [total], sama ada di peringkat parlimen, mahupun diperingkat DUN sebuk berceramah di seluruh Malaysia [mungkin?], sehingga tidak ada seorang pun yang dapat melapangkan masa untuk hadir kecuali, Dato’ Seri Nizar Jamaluddin, Abang Mat Sabu dan YDP PAS Hulu Selangor.

Waima sambutan ulangtahun ini dilakukan di negeri selangor yang merupakan salah sebuah negeri dibawah pimpinan Pakatan Rakyat [Pas antara parti yang berada dalam kerajaan], pihak perhubungan PAS Negeri Selangor tidak menghantar seorang wakil pun untuk hadir.

Paling menyedihkan, Unit Amal Malaysia yang dibawah ’penjagaan’ Pemuda PAS Pusat, didapati ketua Pemuda PAS Pusat pun tidak dapat menghadirkan diri, kerana mungkin sebuk berceramah di tempat lain [mungkin?]. Mungkin dia kesebukan, apakah tidak terfikir langsung untuk menghantar timbalan atau naib ketua sebagai wakil?

”Ah.... Unit Amal bukan penting.. mereka itu balaci je” mungkin itu yang difikirkan kot. Mungkin je, bukan betul pun.

[3]

Pada program tersebut, dijemput beberapa orang penceramah. Mereka adalah, Dato’ Seri Nizar, Abang mat Sabu dan seorang pimpinan DAP, Ronnie Liu.

Semasa ceramah, ada kutipan derma. Hasil kutipan pada malam itu, pihak unit amal berjaya mengutip derma sebanyak RM 1 ribu lebih.

Paling memalukan, apabila dipohon derma secara peribadi, ada seorang YB yang merupakan Ahli parlimen PAS di Negeri Kedah [bekas YDP di salah sebuah PAS Kawasan di Selangor] telah menderma sebanyak RM 30, walhal Ronnie Liu [seorang pimpian DAP] memberi derma dari duit poketnya sendiri sebanyak RM 2 ribu, dan Madelin, juga pimpinan DAP mewakili parti DAP menyampaikan derma sebanyak RM 1 ribu .

[4]

Jika ini keadaan pimpinan PAS yang bergelar YB atau tidak, tidak hairanlah PAS tidak diberi peluang oleh Allah untuk memerintah Malaysia sehingga kini.

Walau bagaimanapun, ‘tentera merah’ ini tetap berkhidmat. Ini kerana, perjuangan mereka bukan melihat para YB ini memakai tali leher, duduk dalam dewan berhawa dingin, naik kereta besar, melihat pemimpin mereka main golf bersama sultan, melihat pemimpin mereka naik kereta bernombor angka dua atau satu, melihat pemimpin mereka berlagak sana dan sini dengan gelaran dato’, tan sri dan sebagainya, tetapi perjuangan mereka adalah melihat Islam memerintah Malaysia.

Tentera merah terus berjuang demi Islam, waima mereka dilupakan oleh ‘ibu dan bapa’ mereka sendiri.

Sekian

baca sama:
keluhan Aktivis Amal (Pak Bakaq)

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
31 mei 2010 * 2:13 Pagi