Sabtu, 30 Mei 2009

UMAT ISLAM KURANG BERLUMBA??

As-Syaikh Anwar Al-Jundi, tokoh ulama, malah pemikir Islam yang hebat. banyak andaian-andaian beliau di awal 60 an, telah berlaku kini.

UMAT ISLAM KURANG BERLUMBA??

As-Syaikh Anwar Jundi, seorang tokoh ulama dari mesir yang nama beliau pernah menggegarkan politik Malaysia. kenyataan beliau dalam lingkungan 1950 hingga 1960, beliau ada menyebut tentang kehadiran satu gagasan yang akan menyerang islam, iaitu serangan dari sudut pengistilahan yang diberi nama Islam Hadhari dan Islam Saqafi dalam sebuah buku karangan beliau yang bertajuk “Itor Al-Fikr Al-Islami” atau diterjemahkan dalam bahasa melayu “skop pemikiran islam”.

Jika kita membaca buku-buku karangan beliau, kita akan dapati, banyak tulisan-tulisan beliau tentang serangan musuh Islam terhadap Islam ternyata berlaku. Memberi maksud, andaian-andaian yang beliau kemukakan itu, bukanlah suatu andaian kosong, malah ternyata mempunyai sokongan fakta yang kukuh; yang bisa di terima pakai.

Antara buku yang ditulis oleh beliau adalah buku yang bertajuk “Suqut Al-Idilojiyat wa Kaifa yamla’ Al-Islam Al-Firagh” atau maksudnya dalam bahasa melayu “kejatuhan ideology-ideologi dan bagaimana Islam melakukan pengisian”.

Dalam buku tersebut, kita akan dapati As-Syaikh Anwar Jundi telah menceritakan tentang satu kejadian, yang mana sampai satu masa, segala pemikiran dan ideology selain Islam akan jatuh. Kejatuhan yang menyebabkan umat manusia terkontang kanting kelemasan untuk mencari bantuan pernafasan dalam menjalani kehidupan.

Menyedihkan, dalam keadaan sebegitu pun, umat Islam masih lagi lalai dalam memberikan “pelampung” yang merupakan alternative Islam kepada umat manusia yang sedang berada dalam kelemasan tersebut.

Akhirnya, manusia yang sedang berada dalam kelemasan itu terpaksa mencapai “pelampung” yang bukan berasaskan islam bagi menyelamatkan diri mereka dari kelemasan tersebut.

KEJATUHAN KAPITALIS

Jika difikirkan balik segala andaian-andaian yang dikemukakan oleh As-Syaikh Anwar Jundi itu, pasti kita akan terfikir tentang reality yang sedang berlaku kini.

Pernahkah kita terfikir, bahawa sekarang ini dunia sedang menghadapi satu krisis ekonomi yang bukan sekadar berlaku di Negara kita, malah menimpa di seluruh dunia.

Pemikiran kapitalis yang bersifat mahu mencari untung semata-mata, mula terbukti kebobrokkannya, tetapi menyedihkan umat Islam masih lagi leka dalam memberikan alternative, menyebabkan fahaman sosialis menjadi bahan rujukan umat manusia.

Di Malaysia, keadaan yang sama juga berlaku. Tidak dinafikan, malaysia mempunyai banyak gerakan islam, jemaah islam, harakah Islamiyyah dan berbagai-bagai gelaran yang diberikan. Tetapi, menyedihkan apabila berlakunya kebobrokan sistem ekonomi kapitalis ini, ia tidak dijadikan sebagai ruang gerakan-gerakan Islam ini ”berkempen” menceritakan bentuk ekonomi islam sebagai ganti terhadap sistem ekonomi kapitalis.

Para gerakan Islam masih lagi lalai dengan isu-isu politik yang bersifat sentimen kepartian. Walaupun dilihat secara kasarnya, perjuangan mereka untuk memenangkan Islam, tetapi hakikat sebenar, mereka bukan mahu menangkan islam yang mereka perjuangkan, tetapi mahu memenangkan ”parti” mereka.

Menyedihkan lagi, ada sebilangan gerakan islam yang masih lagi mempertahankan ”kejamaahan” mereka dalam keadaan mereka lalai dari memberikan penerangan terhadap bentuk sistem ekonomi Islam.

KURANG BERLUMBA

Jika dirujuk kepada Al-Quran, Islam menyeru umat Islam agar berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan.

Firman Allah;

وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ

Maksudnya;
“berlumba-lumbalah untuk mendapat keampunan dosa dari tuhan kamu”

(Surah Al-‘Imran : 133)

Apabila disebut mendapat keampunan dosa, sudah pasti dalam melakukan kebaikan. Ini kerana, dengan melakukan amalan baik, menyebabkan manusia akan mendapat keampunan dosa dari Allah SWT.

Bahkan, Nabi SAW sendiri ada menyeru umat Islam agar berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan ini dengan sabda baginda;

بَادِرُوا بِالْأَعْمَالِ

Maksudnya;
“Berlumba-lumbalah dalam beramal soleh
[1]

Nyatanya, dari ayat Al-Quran dan Hadis yang dinukilkan ini, kita akan fahami bahawa umat Islam disuruh berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan sesama muslimin. Sebarang tindakan yang mengandungi unsur berlumba-lumba, maka ia amat disuruh oleh Allah SWT.

Menyedihkan, perkara ini tidak berlaku kepada umat Islam. Malah, sebarang “berlumba-lumba” yang berlaku, menyebabkan satu pihak akan melebelkan pihak yang lain dengan berbagai-bagai gelaran.

Jika sesama muslimin pun Allah sudah menyuruh mereka berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan, maka terlebihlah Allah menyuruh umat Islam berlumba dengan golongan selain islam.

Apa yang dapat dilihat, unsure berlumba-lumba dalam menyampaikan ideology islam dengan fahaman lain tidak berlaku. Yang wujudnya adalah, golongan selain Islam bekerja dalam menyampaikan ideology mereka, disamping umat Islam masih lalai dalam menyampaikan ajaran wahyu yang diturunkan oleh Allah SWT.

Di sebalik keterbuktian kebobrokan fahaman ekonomi kapitalis ini, didapati golongan sosialis bangkit dan bangun dalam menyatakan bentuk sistem ekonomi cara mereka. Dengan kejatuhan itu, umat manusia yang tidak pernah mengenali tokoh yang bernama Karl Marx, mula mereka mengenalinya.

Namun begitu, bentuk ekonomi Islam masih lagi kabur dan kurang diperjelaskan kepada umat manusia. Ini membuktikan, umat Islam masih lagi tidak mempunyai daya pemikiran yang kuat dalam usaha hendak menyampaikan bentuk ekonomi Islam terhadap manusia sejagat.

Yang lebih menyedihkan, sebarang dialog antara agama, malah antara pendokong ideologi-ideologi kurang dihadiri oleh golongan Islam. Bahkan yang wujud, bantahan demi bantahan yang dilakukan, demi mahu menutup ruang suara yang mahu diluahkan oleh golongan selain Islam ini.

Jika inilah pemikiran umat Islam – khususnya para gerakan islam – sudah pasti Islam kurang berjaya tersebar. Ini kerana, Islam itu adalah agama berani, malah menyeru umatnya berani dalam menyatakan kebenaran.

Firman Allah;

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya;
“Katakanlah !! datangkan hujjah kamu jika kamu orang yang benar”

(Surah Al-Baqarah : 111)

Justeru, fikrah perubahan ini perlu berlaku. Pemikiran jumud perlu dihindarkan. Berfikiran terbuka dan berjiwa besar perlu wujud terhadap umat. Ia tidak ada tujuan lain, melainkan mahu melihat Islam terlaksana di muka bumi Allah SWT, khususnya Malaysia.


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 mei 2009 * 7:31 pagi








[1] Sahih Muslim : 169.

PILIH PEMIMPIN??

Aku sayang Tok Guru Nik Abdul Aziz kerana beliau seorang tokoh yang mengajarku erti ketaqwaan, keberanian dan keluar dari dunia kejumudan

PILIH PEMIMPIN??

Kebiasaan tuan Guru Nik Abdul Aziz, apabila selesai menjawab soalan-soalan para wartawan, pasti beliau akan menyebut bahawa, ini adalah jawapan yang kita bagi depan manusia. Kalau depan Allah nanti, agak susah kalau kita nak menjawab soalan. Makanya ketika itu kita berhajat sangat-sangat kepada bantuan Nabi Muhammad SAW sebagai “peguam bela”.

Lebih kurang begitulah yang sering diungkapkan oleh tuan guru Nik Abdul Aziz selepas mengeluarkan kenyataan media, ekoran menjawab soalan-soalan dari para wartawan.

Apa yang pasti, “sungutan” tok guru itu apabila didengari, menyebabkan kita merasa insaf. Betapa berhati-hatinya “insan taqwa” ini menjadi pemimpin parti islam yang terbesar di Malaysia, juga merupakan seorang ketua kerajaan di salah sebuah negeri di Malaysia.

Apabila melihat budi tok guru sedemikian, tidak hairanlah beliau berjaya mengekalkan kemenangan PAS di kelantan semenjak 1990 dahulu hingga kini, malah PAS menjadi gagah di kelantan dan semakin tersebar hebat di luar kelantan.

Tidak terfikir, wujud lagikah pemimpin sebegini dalam Negara kita, malah dalam Parti islam. Yang wujudnya, golongan yang mengejar dan berlumba-lumba untuk dilantik menjadi pemimpin yang kadang-kadang agenda-agenda yang dibawa itu tidak menguntungkan islam pun.

Jika berebut atau mengejar sesuatu jawatan dengan tujuan untuk memajukan islam, maka itu dibalaskan pahala yang besar di sisi Allah.

Nabi SAW ada bersabda;

سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمْ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ الْإِمَامُ الْعَادِلُ ...

Maksudnya;
“Tujuh golongan yang Allah membayang-bayangkan mereka dihari tiada bayang-bayang melainkan bayang-bayang Allah, iaitu pemerintah yang adil….
[1]

Pun begitu, dalam hadis yang lain pula, ada menyebut bagaimana wujudnya pemimpin yang mahukan jawatan dengan melihat ia sebagai sesuatu tasyrif, bukan taklif.

Dalam Islam, jawatan menjadi pemimpin bukanlah sesuatu tasyrif (terjemahan : kemuliaan), malah ia adalah Taklif (terjemahan : tanggungjawab) dalam melaksanakan perintah Allah SWT di atas muka bumi Allah SWT.

Yang menyedihkan, di sana wujudnya sebilangan pemimpin yang merupakan seorang “kaki penipu”. Mereka berasa seperti mendapat pahala apabila mereka menipu orang bawah dan rakyat mereka sendiri.

Bertambah menghairankan lagi, ekoran mereka menipu itu, mereka masih lagi mahu mempertahankan jawatan mereka dalam keadaan mereka sedar penipuan yang mereka lakukan tersebut.

Bertambah-tambah menghairankan lagi, walaupun sudah diketahui penipuan yang dilakukan itu, masih wujud sebilangan manusia yang mempertahankan pemimpin penipu tersebut dengan berbagai-bagai alasan dan “ta’wilan-ta’wilan” yang tidak logic.

Apakah mereka tidak mendengar sabda Nabi SAW yang menyebut;

مَا مِنْ وَالٍ يَلِي رَعِيَّةً مِنْ الْمُسْلِمِينَ فَيَمُوتُ وَهُوَ غَاشٌّ لَهُمْ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ

Maksudnya;
“tidaklah daripada mana-mana pemimpin yang dilantik untuk memimpin rakyatnya dari kalangan orang islam, lalu dia mati dalam keadaan dia menipu mereka, melainkan Allah akan haramkan baginya syurga
[2]

Padaku, tindakan mereka yang mempertahankan pemimpin penipu merupakan tindakan yang jijik dan tidak wajar disokong. Ini kerana tindakan sedemikian adalah seakan-akan meredhai pemimpin tersebut dibenci oleh Allah SWT ekoran penipuan yang dilakukan.

Justeru, sebagai muslim yang mempercayai kewujudan akhirat dan balasan syurga dan neraka, pemimpin penipu tidak wajar di pertahankan, malah wajar “direhatkan”. Ini kerana, tindakan sedemikian walaupun dilihat dengan “mata kasar” seperti membenci, tetapi sebenarnya meletakkan kasih sayang terhadap pemimpin tersebut. Ini kerana, ia memberi gambaran bahawa kita tidak redha dia dicampakkan ke dalam neraka Allah SWT.

Apa yang pasti, UMNO jijik dan kotor !!!

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
31 mei 2009 * 5:25 pagi





[1] Al-Bukhari : 620.
[2] Al-Bukhari : 6618

Jumaat, 29 Mei 2009

REMEH TEMEH??

kita yakin PAS menang di Kelantan selagi tokoh pemimpin yang taqwa ini bersama dengan kita


KUALA KRAI 30 Mei — Barisan Nasional (BN) akur akan berhadapan saingan sengit daripada parti pembangkang pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manik Urai Julai ini namun kekuatan BN tidak boleh dipandang rendah. - utusan meroyan.

KOMEN;

Mustafa Mamat larang PAS tengok remeh pada BN di Manik urai. PAS pun patut larang BN tengok remeh pada PAS di Manik Urai.

memang PAS tak leh tengok BN dengan pandangan remeh, pandangan rendah, sebab BN pegang kerajaan pusat. pengadil dia punya, padang bola dia punya, dia ada kuasa alih tiang gol, dan.. dan.. dan...

BN pulak tak leh tengok remeh kat PAS sebab, rakyat bersama PAS. Tok Guru Nik Abdul Aziz dengan PAS. 20 tahun kerajaan kelantan dengan PAS. keadilan ada dengan PAS. islam ada dengan PAS. kezaliman ada dengan UMNO/BN.


sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
30 mei 2009 * 1:00 tengahari

PERGI TAK KEMBALI : SIRI 3 : ZUHUD DI DUNIA, INGATKAN AKHIRAT


PERGI TAK KEMBALI : SIRI 3

ZUHUD DI DUNIA, INGATKAN AKHIRAT

Sebilangan ahli ilmu menyebut, hati manusia yang keras bisa dilembutkan dengan melakukan tiga (3) perkara, iaitu; (1) sentiasa menghadiri majlis ilmu yang dipenuhi dengan nasihat, peringatan dan kisah para solihin, (2) Melihat orang yang sedang nazak; sedang menghadapi sakaratul maut, (3) Banyak ingatkan perkara yang boleh menghapuskan keenakkan dunia.

Sesungguhnya hati manusia bisa mati apabila dia dimulai dengan hati yang keras. Hati menjadi keras, apabila kehidupan mereka dipenuhi dengan perkara yang menyanggahi syariah; hidup yang tidak lepas dari melakukan dosa, sama ada dosa itu besar, mahupun kecil.

Justeru itulah, kita akan dapati Islam menyeru umatnya agar sentiasa bertaubat. Adalah satu perkara yang mustahil, jika wujud manusia yang tidak pernah melakukan dosa. Pun begitu, dalam keadaan sedemikian pun, Allah menyuruh mereka bertaubat.

Taubat dilakukan dikala manusia itu melakukan maksiat. Antara perkara maksiat adalah, tidak melakukan Taat. Jika dihayati kepada Nabi SAW, tauladan dalam melakukan amalan taat adalah amalan taat yang dilakukan oleh Nabi SAW.

Walaupun Nabi SAW adalah manusia yang ma’sum; terhindar dari sebarang amalan dosa, tetapi Nabi SAW tidak pernah mengabaikan dirinya dari melakukan ibadat-ibadat tambahan; ibadat-ibadat sunat dalam mencari redha Allah SWT.

Daripada Mughirah R.A berkata;

إِنْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيَقُومُ لِيُصَلِّيَ حَتَّى تَرِمُ قَدَمَاهُ أَوْ سَاقَاهُ فَيُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَفَلَا أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا

Maksudnya;
“Nabi SAW sentiasa mendirikan solat hingga bengkak dua kaki dan dua betisnya. Apabila ditanya kepada baginda, pasti baginda SAW akan menjawab, apakah tidak aku menjadi hamba yang bersyukur
[1]

LEMBUTKAN HATI YANG KERAS

Tidak dinafikan, manusia adalah makhluk Allah yang sering lalai. Lalainya manusia merupakan perkara fitrah, yang bukan disengajakan oleh manusia itu sendiri.

Apabila manusia lalai, memungkinkan mereka lupa dari melakukan taat, bahkan kadang-kala menyebabkan mereka melakukan maksiat. Apabila keadaan ini berlaku, menyebabkan hati mereka akan menjadi keras.

Justeru, bagi melembutkan hati yang keras, dinyatakan sebilangan ahli ilmu dengan sentiasa melazimkan diri dalam majlis-majlis ilmu yang dipenuhi dengan pengisian peringatan dan nasihat beragama.

Begitujuga, sentiasa mewujudkan perasaan kurang berminat dengan kelekaan dunia dengan hadir kepada orang yang sedang berada dalam nazak sakaratul maut dan ke tanah-tanah perkuburan.

Diceritakan bahawa Imam al-Hasan al-Basri telah menziarahi seorang yang sedang berada dalam nazak sakaratul maut. Apabila melihat keadaan susahnya orang yang nazak sakaratul maut itu, menyebabkan timbul kesan besar pada hati Al-Imam al-Hasan al-Basri.

Ketika berada bersama keluarganya, didapati wajahnya sentiasa suram dan muram. Apabila beliau dijemput makan dan minum, ditolaknya dengan menyatakan bahawa dia mempunyai selera makan seraya berkata;

”aku pasti tidak akan meninggalkan dari melakukan ibadat terhadap Allah sehingga aku berjumpa dengan Allah (maksudnya : meninggal dunia)”
[2].

SENTIASA ZIARAH KUBUR

Kubur dikalangan orang melayu adalah tempat yang menggerunkan. Ditimbulkan perkara khurafat, seperti hantu kubur, polong, langsuir dan banyak lagi.

Padahal dalam Islam, kubur merupakan tempat yang perlu diziarahi, kerana ia adalah tempat yang bisa menghindarkan perasaan seronok dengan kelekaan dunia yang merosakan.

Daripada Ibnu Mas’ud R.A berkata, bahawa Rasulullah SAW ada bersabda;

كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا فَإِنَّهَا تُزَهِّدُ فِي الدُّنْيَا وَتُذَكِّرُ الْآخِرَةَ

Maksudnya;
”Aku dahulu pernah melarang kamu daripada menziarahi kubur, maka sekarang ziarahilah ia, kerana ia bisa menjadikan kamu zuhud di dunia dan bisa menjadikan kamu ingat kepada akhirat
[3]

Apabila kita hadir di tanah perkuburan, kadang-kadang kita akan terlihat kubur sahabat handai kita yang telah kembali ke rahmatullah. Dalam keadaan sedemikianlah, menyebabkan timbul perasaan bimbang dan gerun dalam hati untuk menghadapi kehidupan selepas dari mati; iaitu sentiasa bimbang, kerana takut-takut tidak mampu menjawab segala persoalan-persoalan yang dilontarkan oleh Allah di alam kubur dan alam barsakh nanti.

Apabila keadaan ini berlaku, sudah pasti dalam menjalani kehidupan di dunia, kita akan berhati-hati sehingga melahirkan perasaan zuhud.

HUKUM ZIARAH KUBUR

Jumhur ulama menyatakan, hukum menziarahi kubur adalah sunat. Adapun mengikut pendapat Imam Ibnu Hazm, menziarahi kubur adalah wajib seumur hidup sekali. Menziarahi kubur bagi orang lelaki adalah disepakati keizinannya. Adapun bagi orang perempuan, ulama berselisih pendapat.

Walaubagaimanapun, perselisihan antara ulama dalam menentukan keizinan perempuan masuk ke tanah perkuburan kerana dibimbangi mereka meratap kematian yang diharamkan oleh Islam.

Begitujuga, ulama sepakat mengharamkan lelaki dan perempuan menziarahi kubur dalam keadaan boleh melahirkan fitnah, seperti bercampuran lelaki dan perempuan yang melampaui batas, kehadiran di tanah perkuburan dengan tidak menjaga adab-adab di tanah perkuburan dan sebagainya.

Sekian

Wallahu ’Alam
Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
30 mei 2009 * 11:47 pagi




[1] Sahih Al-Bukhari : 1026.
[2] At-Tazkirah : 14.
[3] Sunan Ibni Majah : 1560.

PERGI TAK KEMBALI : SIRI 2 : PERSIAPAN MENGHADAPI MATI




PERSIAPAN MENGHADAPI MATI

Seseorang pemain bola yang baik, tidak akan mampu bermain bola sehingga mencapai kemenangan, jika dia tidak mempunyai latihan yang bagus. Begitujuga dalam menghadapi segala mehnah selepas dari mati.

Apa yang pasti, selepas kematian, bukan mulut lagi berkata; bukan akal lagi berfikir untuk menjawab segala soalan-soalan yang ditanya, malah yang menjawab ketika itu adalah anggota badan manusia.

Firman Allah;

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Maksudnya;
“Hari ini, kami kunci mulut-mulut mereka, lalu bercakaplah tangan-tangan mereka, dan bersaksilah kaki-kaki mereka dengan apa yang mereka usahakan”

(Surah Yasin : 65)


Begitujuga dalam hadis ada menyebut, bahawa bagi mereka yang sering beramal soleh, segala amalan-amalan tersebut akan berbicara di depan Allah dengan tujuan memberikan syafaat kepada mereka yang beramal soleh.

Sabda Nabi SAW;

تَجِيءُ الْأَعْمَالُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَتَجِيءُ الصَّلَاةُ فَتَقُولُ يَا رَبِّ أَنَا الصَّلَاةُ فَيَقُولُ إِنَّكِ عَلَى خَيْرٍ فَتَجِيءُ الصَّدَقَةُ فَتَقُولُ يَا رَبِّ أَنَا الصَّدَقَةُ فَيَقُولُ إِنَّكِ عَلَى خَيْرٍ ثُمَّ يَجِيءُ الصِّيَامُ فَيَقُولُ أَيْ يَا رَبِّ أَنَا الصِّيَامُ فَيَقُولُ إِنَّكَ عَلَى خَيْرٍ ثُمَّ تَجِيءُ الْأَعْمَالُ عَلَى ذَلِكَ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِنَّكَ عَلَى خَيْرٍ ثُمَّ يَجِيءُ الْإِسْلَامُ فَيَقُولُ يَا رَبِّ أَنْتَ السَّلَامُ وَأَنَا الْإِسْلَامُ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِنَّكَ عَلَى خَيْرٍ بِكَ الْيَوْمَ آخُذُ وَبِكَ أُعْطِي فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فِي كِتَابِهِ { وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنْ الْخَاسِرِينَ }

Maksudnya;
“Amalan-amalan akan datang pada hari kiamat; solat datang mengadap Allah seraya berkata; Wahai tuhan, aku solat (aku datang untuk memberi syafaat kepada orang yang solat). Lalu menjawab Allah : kamu datang dengan tujuan baik (tapi tidak memadai). Kemudian datang pula Sedekah seraya berkata; Wahai tuhan, aku sedekah. Lalu menjawab Allah; kamu datang dengan tujuan yang baik. Kemudian datang pula puasa seraya berkata; Wahai tuhan, Aku puasa. Lalu menjawab Allah; kamu datang dengan tujuan yang baik. Kemudian datang segala amalan-amalan yang lain seraya berkata seperti berkatanya amalan-amalan yang lepas. Mendengar itu, Allah SWT menjawab; kamu semua datang dengan tujuan baik. Kemudiannya datang Islam seraya berkata; Wahai tuhan, kamu tuhan yang bernama As-Salam sedangkan aku adalah Islam. lalu menjawab Allah; kamu datang dengan tujuan baik. Dengan sebab kamu datang pada hari ini, aku menerima segala amalan yang lain dan dengan sebab kamu datang, aku akan membalas pahala terhadap segala amalan-amalan yang dilakukan. Lalu Allah SWT membaca firman-Nya dalam Al-Quran yang bermaksud ”barangsiapa yang mencari selain islam sebagai agama, maka dia tidak akan diterima. Dan dia di hari akhirat daripada kalangan orang-orang yang rugi
[1]

Apabila diketahui bahawa di akhirat nanti bukan mulut lagi bercakap, malah yang bercakap ketika itu adalah amalan dan anggota badan manusia, menyebabkan manusia tidak dapat tidak terpaksa menyiapkan diri dengan amalan-amalan soleh yang baik, disamping aqidah yang mantap dalam mengadapi kematian.

INGAT MATI

Latihan yang paling baik sebagai persiapan untuk menghadapi kematian adalah mengingati mati; dengan meninggalkan ingatan kita kepada perkara yang boleh menyeronokkan kita kepada kesedapan hidup di dunia.

Daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda;

أَكْثِرُوا ذِكْرَ هَاذِمِ اللَّذَّاتِ يَعْنِي الْمَوْتَ

Maksudnya;
“perbanyakkan mengingati perkara yang boleh menghindarkan keenakkan (iaitu kematian)
[2]

Menurut Imam Al-Qurtubi, beliau menyebut bahawa ulama-ulama tasawwuf ada menyatakan bahawa hadis ini adalah perkataan Nabi SAW yang ringkas, tetapi mempunyai maksud yang cukup padat. Ia mengandungi peringatan dan pesanan yang cukup mendalam. Ini kerana, mengingati mati merupakan hakikat yang paling kukuh untuk merendahkan kehendak dalam mencapai keseronokkan hidup di dunia yang dengannya melahirkan zuhud dihadapan Allah SWT
[3].

Apabila manusia meletakkan ingatannya kepada mati, ia akan melahirkan perasaan zuhud daripada melekakan diri dari melayan kehendak nafsu. Dengan itu, terhindarlah diri seseorang itu daripada melakukan maksiat kepada Allah, bahkan akan bersungguh-sungguh dalam melakukan taat kepada Allah SWT.

Tindakan manusia yang tidak mahu mengingati mati, malah sering melayan kehendak nafsu; leka dengan keseronokkan dunia, maka tindakan itu sebenarnya melambangkan kebodohannya dalam menjalani kehidupannya di atas muka bumi Allah.

Masakan tidak, ini kerana walaupun mereka leka dengan kehidupan di dunia, tetapi sebenarnya mereka seakan-akan menafikan sesuatu hakikat yang mereka sendiri terpaksa hadapi, iaitu mereka pasti akan dimatikan oleh Allah SWT dan kemudiannya akan dihidupkan balik dan kekal dengan kehidupan itu sampai bila-bila.

Ekoran dari itulah, tidak hairan kita akan dapati Nabi SAW menggambarkan bentuk dan ciri-ciri mukmin yang paling cerdik adalah mereka yang sering mengingati mati. Hal ini dinyatakan menerusi satu hadis daripada Ibni Omar yang berkata, bahawa beliau suatu hari bersama rasulullah SAW. Lalu datang seorang lelaki ansar kepada baginda SAW. Dia memberi salam kemudian bertanya;

يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ قَالَ أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا قَالَ فَأَيُّ الْمُؤْمِنِينَ أَكْيَسُ قَالَ أَكْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِكْرًا وَأَحْسَنُهُمْ لِمَا بَعْدَهُ اسْتِعْدَادًا أُولَئِكَ الْأَكْيَاسُ

Maksudnya;
”Ya Rasulullah SAW, Siapakah orang mukmin yang paling afdhal? Nabi SAW menjawab : orang yang paling baik akhlaknya. Bertanya lagi; siapakah dikalangan mukmin yang paling cerdik? Nabi SAW menjawab : mereka yang paling banyak mengingati mati, dan melakukan sebaik-baik persiapan untuk menghadapi kehidupan selepas daripada mati. Merekalah orang yang paling cerdik
[4]

Nyatanya, kecerdikan mengikut konsep Nabawi adalah dengan mengingati mati. Dengan mengingati mati, mewarisi perasaan berhati-hati ketika berada di mahligai sementara, disamping mempunyai kesungguhan di setiap detik dalam usaha untuk mencapai mahligai yang kekal abadi.

Ingatan kepada mati ini adalah perkara yang penting, ini kerana, manusia tidak pernah diberitahu secara tetap; masa dan tempat mereka akan dimatikan. Justeru, melupakan perkara keseronokkan dunia, bisa melahirkan perasaan ingatkan mati. Makanya, manusia akan sentiasa beribadat dengan bersungguh-sungguh, kerana mereka sebenarnya berada dalam persiapan menuju alam akhirat yang penuh dengan pancaroba yang maha hebat.

Memahami inilah, pasti kita tidak akan hairan seorang ulama bernama Ibnu Ad-Daqaiq ada menyebut bahawa apabila seseorang itu telah mengingati mati, dia telah dimuliakan Allah dengan dia melakukan tiga perkara, iaitu (1) sentiasa bersegera dalam bertaubat, (2) hatinya sentiasa berpuas hati dengan Allah, (3) badannya akan cergas dalam melakukan ibadat. Pun begitu, Ibnu Ad-Daqaiq menyatakan juga, jika seseorang itu lalai dari mengingati mati, dia akan akan dihina oleh Allah dengan dia melakukan tiga perkara, iaitu, (1) melengah-lengahkan bertaubat, (2) sentiasa tidak berpuas hati dengan Allah, (3) malas dalam melakukan ibadat kepada Allah SWT
[5].

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri indah (B), Sg Buloh
29 mei 2009 * 7:41 malam.



[1] Musnad Ahmad : 8387.
[2] Sunan At-Tarmizi : 2229.
[3] At-Tazkirah : 9.
[4] Sunan Ibnu Majah : 4249.
[5] At-Tazkirah : 10.

Khamis, 28 Mei 2009

KEPIMPINAN ULAMA TERCABAR??

tok guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, tokoh kepimpinan ulama yang sukar dicari ganti
KEPIMPINAN ULAMA TERCABAR??

"apa pandangan anta tentang kepimpinan ulama yang semakin hari semakin dicabar?" seorang kawan melontarkan soalan untuk bertanya pandangan.

Mendengar soalan itu, aku terus menjawab, "kepimpinan ulama wajar di pertahankan. Ana rasa, apakah kepimpinan ulama tercabar itu, ia tidak berlaku sama sekali".

Mendengar jawapanku, kawan tersebut mengkerutkan dahinya. Sambil itu dia berkata, "anta tak nampak ke, sekarang golongan professional sedang usaha hendak melawan ulama?"

"ulama adalah orang bertaqwa. Orang bertaqwa itu adalah ulama. Apabila dia bekerja untuk menangkan islam, bermakna dia adalah ulama, kerana orang yang bekerja menangkan islam adalah orang bertaqwa" jawabku memberi penerangan yang tergantung.

Kawanku itu berkerut dahi, seraya bertanya, "macam mana tu syaikh??"

"anta tahu tak kadar banyak mana ilmu seseorang yang boleh dita'rifkan sebagai ulama?" tanyaku

"orang yang belajar agama secara formallah" jawabnya ringkas agak kurang memahami.

"anta tahu tak, ada orang belajar pondok 20 hingga 30 tahun, tapi dia tak pandai baca Al-Quran?" soalku lagi

"ada ke macam tu? Tapi, ia tidak mustahil" jawabnya.

"ana belajar pakistan 4 tahun. Sebelum tu, ana belajar Pondok lubuk tapah pasir Mas selama 3 tahun. Lepas pakistan, ana pergi mesir. Masa ana masuk pondok dulu, ada seorang kawan tu, dia dah belajar pondok 4 tahun. Masa ana balik dari mesir, dia masih lagi duduk di pondok. Sedihnya, dia masih lagi tak leh baca kitab. Kadang-kadang dia baca Al-Quran, banyak tajwid salah" keterangan permulaan yang aku lontarkan.

"maksud anta?" soalnya.

"Maksud ana, ulama itu tidak semestinya dia dilihat belajar agama secara formal, bahkan jika dia sudah boleh faham ilmu agama dan beramal, dia sudah cukup disebut sebagai ulama" jawabku sebagai sambungan dari keterangan awal tadi.

"ana kurang jelas" kawanku itu masih kesamaran lagi.

"anta tahu tak, orang kaya tu, berapa banyak kadar hartanya yang boleh diisytiharkan dia sebagai orang kaya?" soalku balik.

Dia mengkerutkan dahinya seakan-akan 'blur'..

"ada orang kaya dengan 2 ribu" sambungku. "ada orang kaya 2 juta. Ada orang kaya 20 juta. Betul tak?" lontaran soalan yang aku lakukan.

"yap. Betul" jawabnya ringkas.

"begitujugalah orang berilmu. Ada orang ilmunya banyak setahap 2 ribu. Ada orang mempunyai ilmu setahap 2 juta. Ada orang berilmu tahap 20 juta" jawabku.

Dia berfikir seketika, lalu berkata, "tapikan, lebih baik la kita lantik pemimpin, orang yang mempunyai ilmu setahap 20 juta"

"ya benar" jawabku, "tapi, apakah dengan sebab dia belajar agama secara formal, maka dia mempunyai ilmu setahap 20 juta itu?" tanyaku balik.

Dia melihat ke dinding. Dahinya berkerut berfikir. lalu berkata, "tidak semua la. Sebab, ada kawan anta duduk di pondok berpuluh-puluh tahun pun, masih tak betul lagi bacaan tajwidnya"

"itu yang ana maksudkan, ulama itu tidak boleh dinilai dengan semata-mata dia belajar agama secara formal; maksud ana, masuk universiti atau masuk pondok. Bahkan, sudah memadai dia dikira sebagai ulama, jika dia memahami ilmu agama dan dia beramal dengan ilmunya" aku memberi penerangan.

"pun begitu, ulama yang sebenar adalah ulama yang mencontohi Nabi SAW dalam semua sudut dan aspek" sambungku, "ulama atau orang bertaqwa itu, dia berfikir untuk majukan islam. dia tidak menipu orang bawahnya. Berstrategi dalam menyampaikan dakwah islamiyyah dan banyak lagi, maka dia adalah ulama yang sebenar. Walaupun ilmunya setahap kaya 2 ratus sekalipun"

"bermakna, jika dia dilihat mempunyai pendidikan professional secara formal, tetapi dia mempunyai kefahaman agama yang baik, disamping mempunyai kesungguhan dan berstrategi dalam menyampaikan dakwah islamiyyah. Maka dia adalah ulama juga, bahkan dia lebih baik berbanding orang dari kalangan orang yang belajar agama secara formal, tetapi tidak mempunyai kepakaran dalam dakwah secara berstrategi" sambungku secara panjang lebar.

Dia tersenyum mendengar kupasanku itu, sambil berkata, "maknanya, dakwaan ulama tercabar itu tidak benarlah?"

"yap.. mereka yang takut itu, hanya mereka yang tertipu dengan emosi mereka sendiri sahaja, malah tidak mengkaji maksud istilah ulama mengikut konsep Al-Quran itu sendiri" sambil senyum aku menjawab.

Sambungku lagi, "mana lebih baik, dakwah islamiyyah tergadai dengan orang belajar agama tidak jadi pemimpin?" soalku

"kalau berdasarkan apa yang anta kupas tadi, ulama yang sebenar adalah mereka mempunyai strategi dakwah. Makanya, kalau dia belajar agama pun, dakwah islamiyyah tak berstrategi, malah dakwah islamiyyah tergadai, maka dia bukan ulama la.. bukankah begitu?" soalannya memprovoke.

Sambil senyum aku menjawab, "bukan bermakna dia tidak ulama, tapi dia ulama yang tidak layak menjadi pemimpin"

Kami ketawa dengan diskusi yang berlaku secara tidak sengaja itu.

Sebelum kami berpisah, sambil ketawa aku menyebut dengan nada menyindir, "buat apa orang tu belajar agama banyak-banyak, tiba-tiba tipu orang bawah. Sekejap kata ada pertemuan. Sekejap kata tidak ada pertemuan"

Dia ketawa mendengar kata-kataku itu, seakan-akan faham maksud disebalik sindiraku itu.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Pulau Pinang
28 mei 2009 * 10:36 malam

Ahad, 24 Mei 2009

SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH : ASPIRASI PERJUANGAN ISLAM

SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH : ASPIRASI PERJUANGAN ISLAM

Sultan Muhammad Al-Fateh, seorang tokoh pejuang Islam yang telah mencipta nama di dunia islam sejak dahulu lagi. Kejayaannya menguasai kota konstentinopel mengkagumkan dunia islam, malah menggerunkan dunia barat.

Menguasai kota konstentinopel, adalah kebenaran menerusi hadis Nabi SAW yang merupakan mukjizat Nabi SAW;

لَتُفْتَحَنَّ الْقُسْطَنْطِينِيَّةُ فَلَنِعْمَ الْأَمِيرُ أَمِيرُهَا وَلَنِعْمَ الْجَيْشُ ذَلِكَ الْجَيْشُ

Maksudnya;
“Kota konstentinopel akan dibuka (dikuasai oleh orang islam). Rajanya adalah raja yang baik. Tenteranya adalah tentera itu
[1]

Jika dibaca balik sejarah perjuangan membuka kota konstentinopel, kita akan dapati rentetan dari hadis Nabi SAW ini, banyak dari kalangan para sahabat yang berjuang untuk menguasai kota konstentinopel yang dikuasai oleh Kristian ortodok dari Rom.

Antara sahabat nabi yang berjuang ke arah membuka kota konstentinopel adalah Ali bin Abi Talib, Muawiyyah bin Abi Sufyan dan Abu Ayub Al-Ansari. Dari kalangan khalifah selepas sahabat pula, seperti sultan Sulaiman, Khalifah Harun As-Rashid, Sultan Beyazid, dan banyak lagi, tetapi semuanya menemui kegagalan dalam usaha tersebut.

Pun begitu, di zaman pemerintahan Sultan Murad yang merupakan bapa kepada Sultan Muhammad Al-Fateh, beliau juga ada berusaha untuk menguasai kota konstentinopel, tetapi menyedihkan usaha beliau tidak mencapai kejayaan disebabkan termakan propaganda musuh yang mendakwa ada bala tentera dari eropah yang akan menyerang kerajaan Sultan murad.

Di saat itu, Sultan Murad menjadi sedih, menyebabkan seorang ulama yang berdamping dengan Sultan murad bernama As-Syaikh Syamsuddin Al-Wali meminta agar Sultan murad tidak bersedih, kerana pada firasat As-Syaikh Syamsuddin, yang bisa menguasai kota konstentinopel bukan beliau, tetapi anak beliau, iaitu Sultan Muhammad Al-Fateh.

Sultan Muhammad Al-Fateh dilahirkan pada 29 mac 1432. ketika umur beliau mencecah 19 tahun, bapa beliau, Sultan Murad mangkat. Menyebabkan, beliau terus mengambil tampuk pemerintahan.

Walaupun beliau tidak mempunyai pendidikan agama Islam secara formal, tetapi disebabkan sentiasa berdamping dengan As-Syaikh Syamsuddin Al-Wali dan As-Syaik Bayram, menyebabkan beliau seorang yang mempunyai karisma kepimpinan bertaqwa yang tidak boleh dinafikan lagi.

Kehebatan beliau semakin terserlah, walaupun baru sahaja berumur 19 tahun, tetapi kepakaran beliau dalam bidang ketenteraaan yang beliau pelajari secara formal menyebabkan beliau digeruni oleh musuh.

Kegerunan musuh terhadap beliau, disebabkan dua faktor penting, iaitu keprofesionalan beliau dalam bidang ketenteraaan, juga ketaqwaan beliau terhadap Allah disebabkan mendapat dampingan dari ulama tersohor ketika itu.

Karisma kepimpinan yang bertaqwa ini, melahirkan kegerunan musuh. Ini kerana, sultan muhammad Al-Fateh pernah mahu dilekakan oleh kristian ortodok dengan perempuan dan harta yang banyak. Melihat pemberian dunia itu, menyebabkan Sultan Muhammad berjaya menepisnya dengan senang sahaja.

Melihat ketaqwaan dari Sultan Muhammad Al-Fateh, menyebabkan musuh sudah mengagak dengan kejatuhan kota konstentinopel ke tangan tentera Islam.

Keadaan ini terbukti dengan kejayaan yang gilang gemilang dalam menguasai kota kontentinopel pada 30 mei 1453. kemenangan yang disambut dengan laungan takbir, tahmid dan sujud kesyukuran, selepas peperangan meletus selama 53 hari.

Kejayaan gilang gemilang itu melahirkan sifat tawaddu’ lagi Sultan Muhamad Al-Fateh. Orang-orang kristian yang duduk dalam kerajaan beliau, tidak sekali-kali disiksa, mahupun dihina. Bahkan, beliau sering menyeru mereka kepada Islam, agar mereka menjadi saudara seagama. Ada sebilangan mereka yang beriman, dan ada sebilangan mereka yang tidak beriman.

Mereka yang tidak beriman, diberikan tempat tinggal yang aman dalam kerajaan Sultan Muhammad Al-Fateh dengan diminta membayar jizyah seperti orang Islam diwajibkan membayar zakat.

Kejayaan ini membanggakan umat Islam di seluruh dunia sehingga kini, malah beliau menjadi orang yang disayangi penduduk kota konstentinopel, tidak kira mereka itu muslim mahupun non muslim.

Gambaran sayang mereka terhadap Sultan Muhammad Al-Fateh terbukti dengan titisan air mata mereka disaat kemangkatan Sultan Muhammad pada 3 Mei 1481, iaitu ketika umur beliau 49 tahun.

Inilah perjuangan yang perlu dicontohi oleh semua umat Islam di dunia dalam usaha hendak melahirkan pemerintahan islam di masa sekarang, juga di masa akan datang.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- sri indah (B), Sg Buloh
25 mei 2009 * 2:35 petang


[1] Mushad Ahmad : 18189.

USRAH SMS : SIRI 1 : 1 LELAKI, 2 PEREMPUAN


USRAH SMS : SIRI 1

PERBINCANGAN:

Dalam surah Al-Baqarah ayat 282 menyebut, saksi kes hutang mesti 2 orang lelaki. Jika tidak dapat 2 orang lelaki, maka 1 orang lelaki dan 2 orang perempuan.

Persoalannya;

Mengapa Allah letak status 2 orang perempuan menyamai 1 orang lelaki?

RESPON:

PERTAMA:

Dr Hazwan :

Lelaki bertindak ikul akal. Perempuan mendahuluikan emosi.

Naqib;

Bukankah wujud juga lelaki yang ikut emosi. Malah, wujud juga perempuan yang bertindak ikut akal?

Dr Hazwan;

Ye la. Tapi kita bercakap secara umum.. sama la dengan budak sekolah agama buat jahat.. umumnya baik, tapi ada la yang buat jahat.

KEDUA:

Dr Saiful :

saya punya pendapat.. perempuan membuat keputusan lebih kepada emosi.. kerana perempuan ada 9 emosi 1 akal... dia ada emosi sabar dalam mengandung berbanding bapa. Sayang kepada anak lebih daripada bapa.. tapi lelaki ada 9 akal 1 emosi.

Sambungnya lagi;

jadi saya rasa, bila ada 2 perempuan dalam menjadi saksi.. 1 orang saksi boleh counter yang satu lagi saksi kalu saksi tu ada emosi belas kasihan pada si penghutang..

KETIGA:

Dr Hakimah:

Sbb perempuan bermain emosi. Mudah terpengaruh, mudah kasihankan orang, keputusan ragu-ragu. Kalau lelaki pula, lebih tegas, tetap dalam buat keputusan.

KEEMPAT:

Dr Hakem;

Bagi ana, napa dalam konsep SAKSI, kenapa 1 lelaki sama dengan 2 perempuan, atas dasar adil. Secara fitrahnya, perempuan mudah diancam. Elizabert Wong contong yang paling baik... jadi, andai kata seorang perempuan di ancam, masih ada backup sorang lagi.. jadi, kebenaran itu tetap terjaga.

Sekian

p/s : perbincangan ini berlaku melalui sms.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 mei 2009 * 11:51 pagi.