[1]
Kezaliman
perlu ditolak. Semua agama tolak kezaliman. Ekoran itu, mustahil Islam sokong
kezaliman. Jika didakwa Islam sokong kezaliman, secara tidak sengaja telah
menghina Islam itu sendiri.
Antara bentuk
kezaliman adalah, memandomkan akal manusia; projek membodohkan manusia; projek
melembabkan manusia berfikir. Kezaliman bentuk, dinukilkan oleh Allah SWT dalam
al-Quran.
Firman Allah
dalam surah Zukhruf ayat 54, “Maka Fir'aun merendah-rendahkan (akal) kaumnya lalu mereka patuh kepadanya. Karena
sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasiq”.
[2]
Apabila zalim, maka wajib dihapuskan.
Hendaklah digunakan segala tenaga yang ada untuk dihapuskan kezaliman tersebut
sehingga ia tidak ada lagi.
Imam Muslim meriwayatkan bahawa dari
Abu Sa’id al-Khudri berkata bahawa Nabi Muhammad SAW ada bersabda, “barangsiapa
yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia tukar dengan tangannya; jika tidak
mampu, maka dengan lidahnya; jika tidak mampu, maka benci dalam hati, maka itu
adalah selemah-lemah Iman”.
Kemungkaran itu, ada yang melibatkan
individu, dan ada melibatkan orang ramai. Jika kemungkaran individu yang tidak
melibatkan orang ramai pun wajib ditukar, maka terlebih wajib ditukar terhadap
kezaliman, kerana ia melibatkan orang ramai. Lebih-lebih lagi, melibatkan
pemandoman akal seperti AUKU.
[3]
Apabila AUKU zalim, maka ia wajar
dihapuskan. Menghapuskan AUKU ini adalah kuasa kerajaan Pusat. Ekoran itu, ia
bukan kuasa kerajaan Pakatan Rakyat, tetapi kuasa kerajaan BN.
Pakatan Rakyat mempunyai dasar yang
bijak; mahu hapuskan AUKU. Ia telah dibuktikan di Negeri Selangor, pimpinan Tan
Sri Khalid, juga rakan-rakan dari parti PKR, PAS dan DAP. Di negeri selain itu,
agak samar-samar. Kelihatan seperti di mulut kata benci AUKU, tindakan pula
seperti sebaliknya.
[4]
Sebagai kerajaan pakatan rakyat, jika
tidak mampu menghapuskan AUKU dengan “tangan”, tetapi wajib dihapuskan dengan “lidah”.
Jika tidak mampu, sepatutnya dihapuskan dengan “benci dalam hati”.
Tindakan berdiam diri, dengan tidak
menggunakan segala kuasa yang ada untuk menafikan pengamalan AUKU adalah seperti
menyokong AUKU, iaitu seperti tidak membenci dalam hati.
Jika dalam hadis, mungkar yang
dibenci dalam hati pun sudah dikira sebagai selemah-lemah iman, bagaimana pula
tidak membenci dalam hati?
[5]
Ada pula sebilangan manusia yang
dilihat serius melawan AUKU diperingkat nasional. Apabila AUKU digunakan oleh
UMNO, maka kelihatan dia kehadapan. Tetapi, jika dibuat oleh golongan dari
kalangannya, maka didiamkan.
Jika sudah diiktiraf AUKU sebagai
zalim, maka ia wajar dihapuskan, walau dari siapa sahaja yang melakukannya. Jika
terhadap UMNO sahaja dilawan, sedangkan “geng sendiri” buat didiamkan, itu
sudah digelar sebagai Assobiyyah.
Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, daripada Abu Fusailah berkata bahawa Nabi SAW ditanya tentang Asobiyyah, lalu dijawab Nabi Muhammad SAW, “tetapi (Assobiyyah) adalah membantu seseorang lelaki terhadap kaumnya terhadap kezaliman”
[6]
Tindakan zalim, dan berdiam diri
dengan kezaliman adalah bahaya. Ini kerana, sesuatu kerajaan boleh jatuh
berfaktorkan kezaliman.
Ibn Taimiyah ada menyatakan dalam
kitab al-Hisbah, “Sesungguhnya Allah SWT tolong Negara yang adil, walaupun negara
itu kafir sekalipun. Allah SWT tidak akan tolong Negara yang zalim, walaupun Negara
itu mukmin sekalipun”.
Dalam al-Quran, Allah SWT ada
berfirman dalam surah Hud ayat 117, “Tuhan kamu tidak akan membinasakan
penempatan secara zalim, sedangkan rakyatnya saling melakukan islah (pembaik
pulih)”.
Dengan maksud, penempatan yang tidak
ada islah, malahan penuh dengan kezaliman, akan dijatuhkan oleh Allah SWT.
Jadi, berhati-hatilah dengan
kezaliman. Jangan jadi orang yang buat zalim, dan jangan jadi orang yang
berdiam diri dengan kezaliman. Mungkin berdiam diri kerana mahu menjaga hati
rakan taulan, tetapi berdiam diri itu dibimbangi mengundang kemurkaan ilahi.
Sekiranya kamu tidak takut pada kemurkaan
Allah SWT yang bakal menimpa, cubalah takut kerajaan kamu akan jatuh. Ini kerana,
kejatuhan kerajaan kamu itu mengundang banyak keburukan berbanding kebaikan.
Wallahu ‘Alam.