[1]
Di Negara arab, Islam masuk dengan tekanan. Dinafikan hak
bersuara. seperti Nabi Muhammad SAW dihalang dari berdakwah. Ekoran itu,
berbagai-bagai rintangan yang dihadapi oleh Nabi SAW sehingga terlibat banyak
peperangan.
Keadaan ini berbeda di Negara tanah Melayu. Islam masuk bukan
dengan peperangan, tetapi melalui beberapa kaedah yang tidak tidak terlibat
dengan perang ataupun pertumpahan darah.
[2]
Menurut al-Attas, penyebaran Islam di wilayah barat ke timur
di seluruh nusantara pada umumnya pada jalur perdagangan[1].
Ekoran itu, ramai berpendapat bahawa Islam masuk ke tanah melayu pada kurun ke
13 atau ke 14. Ini kerana, terdapat satu batu nesan yang berada di Trowolan
(jawa) yang tertulis disitu angka 1368 Masihi yang memberi maksud bahawa waktu
itu, sudah ada orang dari kalangan jawa yang memeluk Islam.
Namun begitu, ada pihak berpendapat bahawa Islam masuk ke
Tanah Melayu lebih awal dari itu. Ini kerana, terdapat satu inkripsi di Leran,
Grisik (Jawa) yang menjelaskan bahawa ada seorang perempuan bernama Fatimah
binti Maumun meninggal pada tahun 1082[2].
Ada pihak mengatakan bahawa Islam sudah berada di Jawa pada
kurun ke 15. Ini kerana, terdapat batu nisan dari Makam Maulana Malik bin
Ibrahim (Wali Songo yang pertama) yang meninggal pada 1419 Masihi.
Namun begitu, dalam buku jejak risalah di nusantara 1[3],
tulisan Dr Hafidzi Noor ada mengulas tentang beberapa teori Islam masuk ke
Tanah Melayu (Malaysia). Ringkasannya seperti berikut;
Pertama; BERDAGANG
Islam masuk di Tanah melayu dengan perdagang. Sambil-sambil
mereka berdagang, umat melayu terpengaruh dengan Islam ekoran akhlak mereka.
Kedua : BERDAKWAH
islam masuk di tanah melayu dengan dakwah. Berdagang adalah
kerja sambilan sahaja bagi pendakwah.
Ketiga : POLITIK
Islam diterima di Tanah Melayu kerana faktor politik. Iaitu,
apabila raja-raja melayu memeluk Islam, maka rakyat juga turut memeluk Islam.
(sebilangan mendakwa, rakyat yang memeluk Islam kerana mahu jawatan dalam
istana).
Walaubagaimanapun, ternyata islamnya raja-raja melayu seperti
Meurah Silu (Raja Pasai), Parameswara[4]
atau megat Iskandar Shah dan Raja Kedah adalah ditangan muballigh.
Meurah Silu memeluk Islam di tangan dua orang pendakwah yang
bernama Faqir Muhammad dan Syarif dari Makkah.
Keempat; PERKAHWINAN
Dalam teori ini, didakwa bahawa pedagang datang sambil-sambil
berdakwah. Lalu, mereka berkahwin dengan rakyat tempatan. Dari perkahwinan
tersebut, lahirlah zuriat-zuriat yang beragama Islam.
[3]
Hubungan politik dan dagang antara orang-orang di kepulauan
nusantara dengan arab, farsi, india dan China berlaku sejak abad ke 13. Ia
hanya berlaku di perlabuhan-perlabuhan besar.
Jika di Indonesia, antara pelabuhan-pelabuhan penting di
sekitar sumatera yang terlibat adalah Lamuni, Acheh, Barus, bagan siapi-siapi
dan Palembang.
Adapun pelabuhan disekitar Jawa adalah Sunda Kelapa,
Pekalongan, semarang, Jepara, Tuban dan Gresik.
Menurut pengkaji sejarah bernama Groeneveldt (meninggal
1960), penjejakan pedagang-pedagang Islam ke Terengganu, Malaysia dan Jawa,
Indonesia pada abad 14 Masihi[5].
[5]
Dari sudut pendekatan dakwah orang melayu, didapati
pendakwah-pendakwah mempunyai pendekatan yang agak lunak.
Antara contohnya;
MAULANA MALIK BIN IBRAHIM
Antara wali songo yang menarik dalam usaha dakwah mereka
adalah Maulana Malik bin Ibrahim. Beliau mati pada tahun 1419 Masihi
berdasarkan batu nisan yang dijumpai.
Mengikut ceritanya, beliau seorang kaya berbangsa Farsi yang
bergerak di bidang perdagangan rempah rempah. Namun begitu, ada pihak
menyatakan bahawa dia berbangsa arab. Ini kerana, didakwa bahawa beliau
berpindah di perlak dan pasai, kemudian ke Gujerat dan akhirnya menetap di
Gresik sempai meninggal pada 1419 masihi.
Beliau adalah tokoh yang didakwa orang yang mula-mula sekali
menyebarkan dakwah islam di Jawa.
Menurut cerita, masyarakat jawa menganut hindu sebagai “agama
Rasmi” kerajaan Majapahit. Jadi, Maulana Malik ini telah melakukan beberapa
tindakan sehinggakan menyebabkan ramai yang memeluk islam. Antara
faktor-faktornya itu adalah;
Satu : Solat Istisqa’
Diceritakan ada dua orang anak gadis sambil menghunuskan
pedang, meminta hujan dari dewa. Maulana Malik telah mendekatkan diri dengan
mereka, kemudian berbual mesra dan lembut dengan mereka. Kemudian, dia menunaikan solat dua rakaat
(solat Istisqa’) untuk memohon hujan. Setelah selesai solat dan berdoa, tidak
lama kemudian hujan pun turun. Melihat keadaan itu, menyebabkan mereka memeluk
Islam.
Kedua; konfrontasi
Maulana Malik membuka warung dengan menjual makanan dengan
harga yang murah. Ekoran murah, menyebabkan warungnya dikunjugi ramai.
Setelah ramai, dia mempamerkan kepandaiannya dari sudut
perubatan Islam dengan membacakan ayat-ayat al-Quran secara Ruqiyyah (jampi)
dan ternyata sihat. Ekoran itu, beliau dilihat seperti “dewa penolong”.
Terutama, beliau menolak sebarang bayaran yang diberikan kepadanya.
Ketiga : pesantren
Sebelum kedatangan Maulana Malik, di tanah jawa sudah ada
banyak perkampungan Islam, terutama di daerah Leran. Namun, setelah kedatangan
beliau, Islam semakin berkembang hebat, terutama di Gresik. Ini kerana, beliau
menetap disitu (pada tahun 1404 Masihi).
Banyak orang berguru dengan beliau.
Di Gresik beliau membina bangunan ringkas tempat untuk
menimba ilmu. Ia dikenali sebagai Pesantren. Dalam mengajarkan ilmu, beliau ada
mempunyai satu kebiasaan khas, meletakkan al-Quran atau kitab hadis di atas
bantal. Ekoran itu, beliau mendapat gelaran “kakek Bantal”.
Keempat : usahakan Raja Majapahit masuk islam.
Maulana Malik mempunyai kawan yang merupakan raja di cermin
(ada dua riwayat tentang kerajaan Cermin. Ada kata ia adalah satu kerajaan di
Farsi. Ada lain mengatakan ia adalah kerajaan Gedah (kedah, di Malaysia). Ini
berdasarkan pendapat J.Wolbers dalam buku Geshiedenis Van Java).
Raja Cermin datang ke Majapahit bersama puterinya, Dewi Sari.
Mereka datang dengan puluhan pengawal. Dewi Sari dipersempah kepada Raja
Majapahit untuk diperisterikan (Raja majapahit itu, ada dua riwayat : ada kata,
beliau adalah Prabu Brawijaya V. Wolbers berpendapat, beliau adalah
Angkawijaya).
Raja Majapahit menerima untuk memperisterikan Dewi Sari,
tetapi menolak untuk masuk islam. Ekoran menolak, maka raja cermin pun bertolak
pulang.
Menurut cerita, sebelum pulang, beliau singgah di Leran.
Sambil menunggu perbaikan kapal, mereka menetap di rumah Maulana Malik (atau
dikenali Sunan Gresik).
Semasa di situ, rombongan mereka terkena penyakit misteri.
Ramai yang meninggal, termasuk Dewi Sari. Tetapi, Raja Cermin sendiri selamat
pulang ke kerajaan mereka.
SUNAN AMPEL
Nama sebenar Sunan Ampel adalah Raden Rahmat. Beliau adalah
putera raja Campa.
Beliau adalah seorang yang cukup cermat dalam mengadaptasikan
sesuatu kandungan Islam dalam masyarakat. Beliau cukup mementingkan dalam melihat
kondisi masyarakat sebelum mengadaptasikan sesuatu perkara.
Antara tindakan beliau yang dilakukan adalah, menggantikan
kalimah “solat” dengan “sembahyang” (asalnya : sembah dan Hyang). Tempat ibadat
tidak dinamakan sebagai Musalla, tetapi dinamakan sebagai “Langgar”, mirip kata
sanggar. Penuntut ilmu disebut santri berasal dari Shastri – orang yang ada
pengetahuan tentang kitab suci hindu.
Beliau bermazhab Hanafi, tetapi amat toleransi dengan mazhab
lain. Ekoran itu, anak-anak muridnya (santri) mempunyai kepelbagaian mazhab.
Beliau terkenal dengan “moh lima”, iaitu tidak melakukan lima
hal tercela. Iaitu;
1-
Moh Main – tidak main judi
2-
Moh ngombe – tidak mabuk
3-
Moh maling -
tidak mencuri
4-
Moh madat – tidak hisap candu/dadah
5-
Moh madon – tidak berzina.
CERITA MENARIK
Sunan Ampel terkenal dengan orang yang bertoleransi dalam
perbedaan pendapat (khilafiyyah). Dalam hal berkait dengan adat, kelihatan
toleransi itu, iaitu apabila beliau berbicara dengan Sunan Kalijaga (menantu
Sunan Ampel yang berkahwin dengan anaknya bernama Dewi Sarah).
Diceritakan bahawa Sunan Kalijaga mencadangkan usaha
mengislamkan adat masyarakat jawa (islamisasi) dengan mencadangkan beberapa
amalan, seperti Sesaji, selamatan (doa selamat), Wayang dan Gamelan. Namun
begitu, Sunan Ampel menolak cadangan itu.
“apakah tidak khawatir kelak adat itu akan dianggap berasal
dari Islam?” Soal Sunan Ampel. “Ia akan jadi bidaah, lalu slam jadi tidak murni
lagi” sambungnya.
Pandangan Sunan Ampel ini disokong oleh Sunan Giri dan Sunan
Drajat. Sementara Sunan Kudus dan Sunan Bonang setuju dengan Sunan Kalijaga.
Ekoran dari perbicangan itu, menyebabkan Sunan Kudus telah mengklasifikasikan
adat itu terbahagi kepada dua; adat yang harus diislamkan, dan satu lagi, sama
sekali tidak boleh.
[1]
Sejarah Wali Songo : hlmn 10
[2]
Ibid : hlmn 11.
[3]
Hlmn 10-13
[4]
Parameswara adalah perkataan tamil dan hindu. Perkataan melayu adalah
permaisura (ada juga diulas oleh Buya Hamka dalam buku Sejarah Umat Islam).
Dalam satu catatan winstedt (1948) menyebut,
parameswara sebagai sultan melaka pertama (mangkat pada tahun 1424) dan sultan
ketiga Melaka iaitu Raja Ibrahim memakai gelaran Sri Parameswara Dewa Shah
(Mangkat pada tahun 1446).
Di katakana bahawa parameswara adalah anak Raa
Sumatera yang lari ke Singapura dan mengalahkan pemimpin tempatan bernama
Temagi yang dibawah naungan sima dan menghambil alih pemerintah Singapura.
(utusan Malaysia)
[5]
Sejarah Wali Songo : hlmn 10.