Sabtu, 23 Oktober 2010

KOMENTAR TERHADAP FATHUL BARI

Ucapan Fathul Bari dalam persidangan UMNO, sudah pasti memperlihatkan kegembiraan bagi orang-orang UMNO. Dari pihak PAS pula, ramai yang murung dan marah, tetapi tidak dapat membalas balik hujjah, disebabkan hujjah-hujjah yang dikemukakan oleh Fathul Bari itu diambil terus dari Al-Quran dan As-Sunnah.

Dari gaya ucapan dan cadangan yang dilontarkan oleh fathul bari itu, tidak mustahil Fathul Bari bakal [bahkan mungkin juga] ditabalkan seseorang yang berjawatan besar dalam UMNO, disamping tidak mustahil juga, cadangan penubuhan majlis Ulama UMNO juga akan dilaksanakan. Sukar untuk menilai keadaan PAS ketika itu. Apakah ramai yang gelabah, atau masih ‘maintain’ seperti sedia kala?

Pernah Dr Asri mengambil sikap yang agak menyerang PAS sebelum ini [sebelum sejarah 8 mac 2008], kelihatan ramai pimpinan PAS yang agak gelabah. Terutama, mereka dari golongan ‘agamawan’. Ustaz Idris Ahmad yang kini Ketua Penerangan PAS, pernah menyatakan keluhan kebimbangan bernada ‘gelabah’ terhadap berita, kononnya ketika itu Dr Asri sedang menyenaraikan nas-nas hadis untuk membuktikan PAS ini sebagai Khawarij.

Aku tidak pasti reaksi bagi ustaz-ustaz dan agamawan-agamawan bawahan tentang berita ini, tetapi jika agamawan yang berada diperingkat atasan pun sudah gelabah, sukar untuk menilai keadaan yang dibawah pula.

Ekoran itu, sepertimana yang aku pernah tulis dalam tiga tahun lepas, bahawa sudah sampai masanya PAS tidak lagi menggunakan slogan ‘kepimpinan ulama’, tetapi yang lebih tepat bagi berhadapan dengan UMNO, PAS perlu menggunakan slogan ‘kepimpinan bertaqwa’. Ini kerana, Jika disebut kalimah ulama, Imam Al-Ghazali pernah membahagikan ulama itu terbahagi kepada dua; ulama as-su’ dan ulama al-akhirat, iaitu ulama jahat dan ulama yang mementingkan akhirat. Justeru, penggunakaan kepimpinan bertaqwa, sudah pasti melahirkan satu persepsi yang berbeda terhadap pengistilah penggunaan Ulama yang digunakan oleh UMNO dan PAS.

Walaubagaimana pun, dari artikle ini ingin diberi komentar ringkas beberapa perkara tentang apa yang diungkapkan oleh fathul Bari dalam ucapan beliau dalam persidangan UMNO semalam. Ia adalah seperti berikut;

Pertama:

Tentang isu teguran terhadap pemerintah, telah aku kupas dalam artikle yang lalu, iaitu dalam artikle yang bertajuk, “MENJAWAB TULISAN ULAMA MUDA UMNO DALAM ISU ‘MISI MUNAJAT ROYALTI"[sila klik]

Di sana, telah diberi kupasan panjang lebar, dan disertakan hujjah balas terhadap apa yang telah diungkapkan oleh Fathul Bari.

Namun, secara umumnya ingin dinyatakan disini, Fathul bari mengulas hadis tanpa melihat kepada maqasid dan kaedah usul fiqh yang tepat, disamping mengungkap perkataan-perkataan ulama-ulama tanpa merujuk kepada ‘tarikh tasyrik’. Justeru, dalam mengadaptasikan sesuatu fatwa tanpa mengetahui tarikh tasyrik adalah satu perkara yang salah.

Adapun kesalahan Fathul Bari dari sudut mengulas nas hadis tanpa merujuk kepada maqasid dan usul fiqh, dipesan agar membaca kitab Usul Fiqh Islami karangan Dr Wahbah Az-Zuhaili yang pernah berkata;

تفسر النصوص القرءان و السنة بحسب العرف القائم حين ورودها و لا يلتفت لتبدل الأعراف

Maksudnya;
“Nas-nas Al-Quran dan As-Sunnah ditafsirkan berdasarkan kepada uruf ketika waridnya, tanpa perpaling [bertukar] dengan sebab bertukar-tukarnya uruf”

[Usul Al-Fiqh Al-Islami : 2/851]

Dari itulah, lahirnya perbincangan yang disebut sebagai maqasid. Maqasid adalah perkara yang tidak berubah, tetapi perubahan itu berlaku berdasarkan wasilah. Wasilah bersifat berubah.

Para ulama usul menyebut;

يغتفر في الوسائل ما لا يغتفر في المقاصد

Maksudnya;
“Dimaafkan pada perkara yang bersifat wasail, tetapi tidak dimaafkan pada perkara yang bersifat maqasid”

[Al-Aqmar Al-Mudi’ah : 235]

Dalam hadis, dinyatakan bahawa menegur pimpinan tidak boleh dilakukan secara terbuka. Ia mengandungi maqasid bimbang melahirkan kemudharatan yang lebih besar, iaitu kemungkinan pemerintah bertindak lebih ganas kerana tidak dapat menerima teguran. Namun, bagaimana pula jika tidak menegur secara terbuka boleh lahir kemudharatan yang lebih besar? Ekoran itu, hadis tersebut hendaklah dilihat dari sudut maqasidnya, bukan dari zahir nas semata-mata.

Kedua:

Pembangkang dilihat sebagai menghukum, bukan memberi nasihat. Itu dakwaan Fathul bari yang kelihatan menasihati PAS, waima sebelum ini dia mendakwa masuk ke dalam UMNO kerana hendak menasihat UMNO, tetapi hakikat sebaliknya kini.

Secara asasnya, Nasihat ini bertujuan untuk memberhentikan seseorang itu dari melakukan kesalahan atau maksiat. Terkandung didalamnya makna dakwah dan sebagainya. Berdakwah ini, disuruh oleh Allah SWT secara berhikmah.

Firman Allah;

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ

Maksudnya;
“serulah ke jalan tuhan kamu dengan hikmah [kebijaksanaan]”

[An-Nahl : 125]

Di mana salahkan berhukum ketika menyeru manusia kepada Islam. Ia adalah satu satu strategi dakwah yang berhikmah juga. Malahan, jika direnung dalam Al-Quran, Allah SWT mengupas tentang kedegilan bani Israel, boleh dikatakan banyak Allah SWT berhukum kepada mereka dengan pelbagai lebel yang diberikan, seperti lebel tidak beriman, kafir, munafiq dan fasiq.

Contohnya adalah seperti firman Allah;

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آَمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ

Maksudnya;
“Sebilangan dari manusia itu, mereka berkata, Kami beriman dengan Allah dan hari akhirat, [tetapi sebenarnya] MEREKA TIDAK BERIMAN”

[al-baqarah : 8]

Dalam ayat ini, Allah SWT berhukum terhadap orang-orang munafiq dengan menyatakan bahawa mereka tidak beriman. Mengapa Allah menyatakan sedemikian? Kerana, Allah SWT mahu mencampak perasaan gerun dalam hati orang munafiq, agar meninggalkan kemunafikan mereka.

Begitujuga, Firman Allah;

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ * أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ * وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آَمِنُوا كَمَا آَمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آَمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ

Maksudnya;
“Dan bila dikatakan kepada mereka:"Janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi". Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami orang-orang yang mengadakan perbaikan." * Ingatlah, sesungguhnya mereka itulah ORANG-ORANG YANG MEMBUAT KEROSAKAN [MUFSIDUN], tetapi mereka tidak sadar * Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman." Mereka menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?" Ingatlah, sesungguhnya merekalah ORANG-ORANG BODOH [AS-SUFAHA’]; tetapi mereka tidak tahu”

[al-baqarah : 11-13]

Dalam pengajian Ilmu tafsir, Allah SWT boleh menggunakan perkataan ‘orang-orang yang melahirkan kerosakan’ dan ‘orang-orang yang bodoh’ itu dalam menggunakan ‘feil’ atau kata perbuatan. Tetapi sengaja Allah SWT menggunakan Isim atau kata nama. Ia sudah pasti mempunyai balaghahnya tersendiri.

Dalam ayat ini, Allah SWT menceritakan teguran dan nasihat yang hendaklah diberikan kepada orang-orang munafiq. Tetapi, setelah diberi teguran, mereka tetap memberikan jawapan, Allah SWT telah berhukum terhadap orang-orang munafiq itu dengan diberikan mereka beberapa lebel, seperti lebel ‘Mufsidun’ [orang-orang yang melakukan kerosakan] dan ‘Sufaha’” [melayu : orang-orang bodoh].

Ketiga:

Tentang mengumpat telah dikupas dalam artikle yang lepas. Adapun tentang menggunakan ungkapan yang ditafsirkan sebagai mencela, ia tidak dinafikan adalah terlarang.

Sabda Nabi SAW;

سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ كُفْرٌ

Maksudnya;
“mencela orang muslim itu adalah fasiq, dan membunuh mereka adalah kufur”

[Al-Bukhari : 5584]

Dalam hadis ini, ia mengandungi maksud larangan dari melakukan celaan. Tetapi, dari sudut bahasa, kalimah ‘Sibab’, ia memberi makna ‘Mubalagah’, iaitu berkali-kali mencela, sehingga ia menjadi satu kebiasaan bagi dirinya. Perkara ini dibahas oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam lamanweb beliau. [Sila Klik]. Justeru, larangan dalam hadis ini adalah, larangan mencela berbentuk sentiasa, sehingga ia menjadi satu kebiasaan bagi seseorang.

Adapun dari sudut yang lain, hadis ini bersifat umum. Dalam keadaan tertentu, ia boleh ditakhsiskan dengan beberapa nas yang lain, seperti satu hadis bahawa Nabi SAW pernah didatangi oleh seseorang lelaki [dalam Al-Muntaqa, dinyatakan lelaki itu bernama ‘Uyaynah bin Hisn Al-Fazzari] ke rumah baginda. Melihat lelaki tersebut, nabi SAW berkata sehingga Aisyah merasa terkejut, iaitu berkata Nabi SAW;

بِئْسَ أَخُو الْعَشِيرَةِ وَبِئْسَ ابْنُ الْعَشِيرَةِ

Maksudnya;
“[dia adalah] sejahat-jahat keturunan” [terjemahan dalam dialek kelantan, baso bako jahat]

[Al-Bukhari : 5572]

Dari perkataan ini, kita akan dapati bahawa ia adalah perkataan celaan. Ini menandangkan, dalam beberapa keadaan celaan itu dibenarkan. [dalam semua mazhab, sama ada Syafie, Hanafie, Maliki dan hambali, Nas ahad boleh ditakhsiskan dengan nas yang ahad juga. Adapun khilaf adalah, apakah nas ahad boleh mentakhsiskan nas mutawatir. Imam hanafi mengatakan tidak boleh, tetapi boleh dalam mazhab selain hanafi : lihat Mabahis Usuliyyah Fi Taqsimat Al-Alfaz : 141-145]

Memahami keadaan ini, tidak hairan kita akan mendengar celaan sebilangan ulama hadis kepada sebilangan perawi-perawi hadis dengan pelbagai gelaran negatif, seperti dajjal, kazzab dan sebagainya. [Dajjal dan Kazzal boleh diterjemahkan sebagai ‘kaki penipu’]

Contohnya, Imam Ahmad [bin Hanbal] dan Ad-Daruqutni ada melebelkan ‘Kazzab’ kepada seorang perawi yang bernama Muhammad bin Ziyad, kerana telah memalsukan hadis yang kononnya Nabi SAW ada bersabda;

صنفان من أمتي إذا صلحا صلح الناس : الأمراء و الفقهاء

Maksudnya;
“Dua jenis manusia dari kalangan umatku, apabila mereka baik, maka baiklah manusia; Pemerintah dan orang-orang alim”

[Silsilah Daifah : 1/93]

Kalau dalam memalsukan satu dan dua hadis pun, sudah mendapat gelaran yang mengandungi celaan. Bagaimana pula UMNO yang sudah sekian lama memalsukan islam?

Keempat:

Fathul bari menyebut tentang umat pertengahan [Al-Wasatiyyah]. Lalu dibacakan satu firman Allah SWT;

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ

Maksudnya;
“Begitulah kami jadikan kamu umat yang pertengahan, supaya kamu menjadi saksi terhadap manusia”

[Al-Baqarah : 143]

Peliknya, tidak dibaca sambungan ayat yang berbunyi;

وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا

Maksudnya;
“dan Rasul itu menjadi saksi terhadap kamu”

Konsep ummah pertengahan ini, bukan dengan perkauman melayu seperti yang diperjuangkan oleh UMNO. Tetapi, umat pertengahan adalah melaksanakan keadilan yang berasaskan kepada Islam [bukan berasaskan melayu]. Maksud keadilan yang berasaskan islam adalah seperti yang didefinisikan oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi menerusi hadis bahawa nabi SAW bersabda;

فَأَعْطِ كُلَّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ

Maksudnya;
“berikanlah hak itu kepada orang yang mempunyai hak”

[Al-Bukhari : 1832]

Jika mahu mendapat penyaksian dari manusia [mungkin dimaksudkan fathul bari itu adalah orang melayu], tidak hairan Fathul bari mengupas bahawa menjadi umat pertengahan ini dengan membaca sekerat ayat sahaja. Tetapi, jika dibaca lanjutan ayat, pasti jelas bahawa konsep umat pertengahan adalah, apa yang telah diperjuangkan oleh nabi SAW.

Kelima:

Fathul bari kelihatan mempertahankan Rosmah dengan mendakwa bahawa isteri Perdana Menteri itu tidak menjadi penganjur, tetapi sekadar penaung dalam program Islamic Fashion Festival.

Mungkin kita selayaknya berfikir tentang hukum seorang suami yang merupakan penaung terhadap isterinya; yang merelakan isterinya membuka aurat di khalayak ramai. Apakah hukum yang hendak diberikan kepada suami tersebut?

Yang yang paling penting wajib difikirkan tentang konsep ‘Amar Ma’ruf dan nahi mungkar’. Seseorang isteri yang membuka aurat di khalayak ramai adalah perbuatan yang haram tanpa khilaf. Sebagai suami yang mempunyai kuasa, sudah pasti wajib suami itu menyuruh isterinya menutup aurat. Tindakan seseorang suami membiarkan isterinya membuka aurat di khalayak adalah tindakan yang salah, malahan berdosa. Inikan pula jika suami itu merelakan isterinya membuka aurat di khalayak.

Maka begitulah tentang rosmah yang menjadi penaung kepada program Islamic Fashion Festival yang didakwa bahawa dia bukan penganjurnya. [masalahnya sekarang, Rosmah pun tidak menutup aurat]

PENUTUP

Fathul Bari kena ingat, saidina Ali melaksanakan islam. Dasar pemeritahannya adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Keadaan ini berbeda dengan UMNO yang menjadikan islam sebagai alat sahaja, bukan dasar.

Jika benar pemerintahan Malaysia mahu dibandingkan dengan pemerintahan saidina Ali, mengapa sehingga kini undang-undang islam tidak terlaksana di Malaysia? Jika tidak sempurna lagi perlaksanaan undang-undang islam dalam negara, makanya apa pula usaha ke arah kesempurnaan yang telah dilakukan oleh UMNO?

Sebab itu, ramai yang berbicara tentang Khawarij yang tidak menjadi pemerintah yang menyerang kerajaan saidina Ali, tetapi ramai tidak pernah terfikir tentang Khawarij, apabila menjadi pemerintah. Ini kerana, definisi Khawarij bukan sebagai gerakan yang tidak menjadi kerajaan atau tidak, tetapi khawarij adalah gerakan yang tidak rela dengan hukum Islam yang terlaksana, tetapi mengungkap ungkapan syariah untuk membenarkan tindakan mereka.

Ekoran itu, tidak hairan Saidina Ali pernah berkata kepada Khawarij;

كلمته الحق و أريد بها باطل

Maksudnya;
“Perkataannya adalah benar, tetapi yang dikehendakinya adalah kebatilan”

Khawarij di zaman Ali, mereka tidak memerintah. Khawarij di zaman sekarang, mereka memerintah. Bagaimana pula UMNO ada ulama?

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
24 Oktober 2010 * 9:58 pagi

Khamis, 21 Oktober 2010

ISU ISLAMIC FASHION FESTIVAL : JANGAN BURUKKAN IMEJ ISLAM


[1]

Dalam maqasid syariah, ada lima perkara yang perlu dijaga. Iaitu, menjaga agama, menjaga nyawa, menjaga keturunan, menjaga akal dan menjaga harta. Kelima-lima asas yang perlu dijaga ini, berada dalam naungan menjaga imej Islam.

Dalil asas maqasid ini adalah, tindakan Nabi SAW dalam perjanjian Al-Hudaibiyyah. Ini kerana, terdapat dua kejadian, iaitu seperti berikut;

Pertama;

Sejurus selesai perjanjian Hudaibiyyah dimetraikan, anak kepada Suhail bin Amr yang merupakan wakil Quraish yang bernama Abu Jandal telah datang berjumpa dengan Rasulullah SAW. Dia nyatakan bahawa dia telah memeluk Islam, dan berharap agar dia dibenarkan berada di bawah naungan kerajaan islam Madinah.

Melihat keadaan itu, menyebabkan Nabi SAW telah meminta dari Suhail, agar anaknya itu berada di bawah jagaan kerajaan Madinah, tetapi ia tidak dibenarkan oleh Suhail. Bukan sekadar itu sahaja, malahan Abu Jandal telah dipukul dengan begitu sadis sekali dihadapan nabi dan beberapa orang sahabat, termasuk Omar bin Al-Khattab.

Keadaan itu, melahirkan perasaan sedih dan kesian dalam hati Rasulullah SAW dan para sahabat yang lain, sehingga ada sebilangan sahabat meminta agar Nabi SAW mendesak juga supaya Abu jandal berada dibawah kerajaan madinah. Pujukan demi pujukan dilakukan terhadap Nabi SAW, sehingga ada yang mendakwa kemungkinan besar Abu Jandal akan dimurtadkan.

Nabi SAW tetap akur dengan perjanjian, iaitu membiarkan Abu jandal berada dibawah penjagaan bapanya, walau ada yang mendakwa bahawa Abu jandal bakal dimurtadkan. Tindakan Nabi SAW itu, tidak lain dan tidak bukan, kerana mahu menjaga imej islam [iaitu berpegang dengan perjanjian], walaupun Abu jandal dibimbangi murtad.

Difikirkan balik, sekiranya atas nama menjaga agama, sudah pasti Nabi SAW akan merampas Abu jandal, atau mengarahkan sebilangan sahabat yang berani agar membebaskan Abu Jandal dari gengaman bapanya yang bakal memurtadkannya. Tetapi, Nabi SAW tidak melakukan demikian, kerana menjaga agama dalam maqasid, hendaklah berada dibawah naungan menjaga imej Islam, iaitu islam perlu dilihat sebagai agama yang baik [berpegang dengan perjanjian].

Kedua;

Dalam perjanjian, terdapat kesepakatan bahawa jika ada orang Makkah yang memeluk islam telah berlindung dibawah kerajaan madinah setelah perjanjian dimetrai, maka hendaklah orang Makkah itu dihantar balik. Didapati bahawa ada seorang sahabat bernama Abu Basir yang merupakan orang makkah yang memeluk islam setelah perjanjian dimetraikan telah berlindung dibawah kerajaan islam madinah tanpa pengetahuan Nabi SAW.

Kemudian, datang dua orang wakil dari Quraish, iaitu Al-Azhar dan Al-Akhnas As-Syuraiq As-Saqafi kepada Nabi SAW memaklumkan perkara itu. Makluman itu, menyebabkan nabi SAW bertindak segera dengan memanggil Abu Basir, agar berjumpa dengan baginda SAW.

Apabila hadir di hadapan Nabi SAW, baginda mengarahkan agar Abu basir kembali ke Makkah. Tindkan nabi SAW itu, mendapat tentangan dari sebilangan besar dari sahabat, sehingga Abu basir sendiri menyatakan kepada nabi bahawa kemungkinan dia akan dimurtadkan.

Memandangkan Nabi SAW mahu menjaga imej Islam, iaitu supaya Islam tidak dilihat sebagai agama yang pecah amanah dan mengkhianati perjanjian, walaupun dibimbangi Abu basir dimurtadkan, nabi SAW tetap membiarkan Abu Basir dibawa oleh dua orang wakil Quraish untuk membawa balik Abu basir ke Makkah.

[2]

Atas konsep maqasid inilah, menyebabkan PAS mengambil sikap bersama dengan dengan Kerajaan Pakatan rakyat berbanding terlibat dengan mainan politik UMNO yang mengajak PAS bergabung dengan mereka.

Jika PAS bergabung dengan UMNO, ia akan melahirkan persepsi buruk pada imej Islam itu sendiri. Ini kerana, rata-rata non Muslim di Malaysia melihat keputusan PAS itu seperti keputusan islam. lantaran, jika PAS mengikut rentak UMNO, sudah pasti islam akan dilihat sebagai agama yang mengiktiraf kezaliman, penyelewengan, perkauman dan banyak lagi perkara negatif.

Namun, keberadaan PAS dalam pakatan rakyat, memperlihatkan kepada non Muslim bahawa Islam adalah agama yang memperjuangkan hak keadilan sejagat; tidak menafikan hak antara muslim dan non Muslim; Islam bukan agama perkauman dan sebagainya. Keadaan ini, memberikan imej islam yang baik di mata-mata non Muslim.

Lantaran, tindakan PAS bersama dengan Pakatan Rakyat amat sejajar dengan kehendak maqasid syariah, yang amat bersesuaian dengan kehendak Al-Quran dan As-Sunnah.

[3]

Atas alasan itu juga, tidak hairan PAS bertindak membantah tindakan Rosmah yang terlibat dalam memberikan imej yang buruk kepada Islam, iaitu dengan mengadakan majlis ‘Islamic Fashion Festival’, yang mempamerkan pakaian-pakaian yang menjolok mata, walhal pakaian islam tidak sebegitu.

Islam bukanlah agama yang melarang meragakan fashion, tetapi fashion itu hendaklah berada dalam batasan dan panduan ilahi, iaitu menutup aurat dan memakai pakaian yang tidak menampakkan susuk tubuh yang mengghairahkan, serta hendaklah ia dilibatkan sesama perempuan dan sebagainya.

Fashion yang dikehendaki oleh Islam, bukannya dengan mempamerkan pakaian yang mempunyai corak-corak baju yang tertera bentuk-bentuk tulisan ke’arab’an atau termaktub tulisan kalimah ‘Allah”, atau kalimah “Muhammad SAW”, tetapi pakaian yang dikehendaki oleh islam adalah, pakaian yang menutup aurat, sesuai dengan panduan ilahi.

Dari ini, kelihatan UMNO tidak sensitif dalam perkara yang boleh melahirkan imej buruk kepada Islam, tetapi ia amat sensitif oleh PAS, menyebabkan PAS melahirkan bantahan terhadap tindakan tersebut.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
22 oktober 2010 * 5:34 pagi

UMNO DAN SEKUTUNYA TAK SUKA DAP FAHAM ISLAM

[1]

Dalam kitab tafsir Al-Alusi, dinukilkan perkataan Abdullah bin Abbas adalah seperti berikut;

أن الشيطان كل متمرد من الجن والإنس والدواب

Maksudnya;
“Sesungguhnya Syaitan adalah, setiap yang berperangai jahat dari kalangan Jin, manusia, binatang dan semua perkara”

[Tafsir Al-Alusi : 1/166]

Dari definisi Abdullah bin Abbas ini, difahami bahawa syaitan bukan sejenis makhluk, tetapi ia adalah perangai yang melekat pada makhluk. Ia berasaskan kepada perangai ‘jahat’.

Memandangkan setiap yang berperangai jahat itu disebut sebagai syaitan, tidak hairan antara lebel yang diberikan oleh Allah kepada makhluk Iblis ini dengan nama Syaitan. Malahan, ada juga ayat-ayat Al-Quran yang menyebut gelaran syaitan, diberikan kepada manusia yang berperangai jahat.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan”

[Al-Maidah : 90]

Perangai jahat ini cukup banyak. Malahan, sebilangan besar perangai-perangai jahat ini termaktub dalam Al-Quran. Mencuri harta rakyat, mengkhianati, membuka aurat, halalkan akta zalim ISA dan banyak lagi adalah amalan-amalan jahat. Justeru, ia adalah amalan-amalan yang melayakkan pengamalnya mendapat gelaran Syaitan.

[2]

Tindakan berkawan dengan orang bukan Islam, bukan sekadar dilakukan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz, malahan ia dilakukan juga oleh Rasulullah SAW. Abu Talib adalah bapa saudara Nabi SAW yang tidak beriman dengan Allah. Bukan sekadar berkawan, malahan Nabi SAW berteduh di rumahnya. Ini menandakan berkawan dengan orang bukan islam, bukanlah satu perkara yang salah disisi agama.

Terutama lagi, apabila berkawan itu bertujuan mahu mempamerkan keadilan Islam, mahu mendekatkan mereka dengan islam, mahu memahamkan mereka tentang islam, ataupun mahu mempamerkan imej kebaikan Islam dihadapan non Muslim. Sudah pasti, tindakan ini amat terpuji.

Namun begitu, PAS berkawan dengan Non Muslim [khususnya DAP], amat dimurkai UMNO. Ia tidak ada lain, kerana UMNO mahu menjadi parti yang kekal berkuasa. Ini kerana UMNO berada dalam bahaya sekiranya parti PAS berjaya bersama dengan parti yang tidak beragama Islam, seperti DAP.

Disamping itu juga, UMNO bukanlah parti yang mahu non Muslim di Malaysia ini memahami islam. ekoran itulah, semenjak merdeka lagi UMNO menjadi pemerintahan di peringkat Pusat, MCA dan MIC tetap juga dalam keadaan asal mereka, iaitu tidak memahami islam. malahan, apabila ada sebilangan non Muslim yang mula menggali beberapa keindahan Al-Quran, sehingga mereka membaca Al-Quran dan sebagainya, pasti UMNO akan bersuara dengan menjadikannya sebagai isu politik yang tidak menguntungkan islam.

Keadaan ini tidak sepertimana semenjak PAS berkawan dengan DAP. Kemahuan golongan muda dalam DAP untuk kenal Islam, semakin hari semakin terserlah. Perkara amat dibenci oleh UMNO.

Sekian

baca sama:
Umno Kelantan tuduh Nik Aziz ‘jual Islam, sanggup berkawan syaitan’


Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
22 oktober 2010 * 4:29 pagi




Selasa, 19 Oktober 2010

JANGAN DIKHIANATI RUANG DAKWAH DALAM PR [2]


[1]

Dalam artikle lepas, dinyatakan bahawa Nabi SAW memilih hijrah ke madinah berbanding Habsyah berfaktorkan ruang dakwah. Walau kerajaan Habsyah mempunyai raja yang baik dan adil bernama An-Najasyi, tetapi rakyatnya tidak mempunyai keterbukaan [aka open minded] sepertimana rakyat madinah. Faktor pengaruh pemikiran rakyat yang terdiri dari kepelbagaan agama dan bangsa, merupakan faktor terpenting rakyat madinah mempunyai keterbukaan tersebut.

Fahamnya, ruang dakwah adalah perkara yang sangat penting. Sebarang tindakan yang mampu membuka ruang dakwah, maka ia adalah perlu dilakukan. Dan sebarang tindakan yang boleh menutup ruang dakwah, seperti tindakan yang melahirkan persepsi non Muslim untuk menjauhi dari islam dan sebagainya, maka ia wajib dihindari.

Jika disebabkan terus memerintah, maka terus undang-undang dilaksanakan, sudah pasti nabi SAW memilih Habsyah. Namun, nabi SAW tidak memilih negara yang mempunyai raja yang adil, tetapi Nabi SAW memilih negara yang mempunyai rakyat yang mempunyai keterbukaan, kerana ia merupakan ruang yang paling kukuh untuk perlaksanaan islam di masa akan datang, disamping perlaksanaan Islam itu bersifat kekal.

Jika berjaya memerintah dan mempunyai kuasa, lalu terus melaksanakan undang-undang islam, kemudian mendapat pemberontakan sehingga undang-undang islam itu diruntuhkan, maka sudah pasti tindakan itu adalah tindakan yang tidak bijak. Lantaran, perkara utama yang perlu dilakukan adalah, memberi kefahaman kepada rakyat tentang islam, sehingga rakyat secara majoriti mahu undang-undang islam terlaksana.

[2]

Atas asas ruang dakwah, PAS bersedia bergabung dengan PKR dan DAP [PR]. Kesediaan bergabung ini, kejayaan awalnya adalah PAS sudah berjaya dihapuskan persepsi sebagai parti orang melayu, sebaliknya berganti kepada ‘PAS for All’.

Dengan kejayaan terhapuskan persepsi PAS adalah parti melayu, ia menjadi penyebab bahawa non Muslim yang sebelum ini takut dan bimbang dengan Islam, semakin hari semakin hampir mereka dengan orang Islam, semakin hari semakin mereka mempelajari Islam, semakin hari semakin mereka mencari-cari hujjah politik menerusi Islam dan sebagainya. Keadaan ini merupakan kejayaan yang cukup gemilang bagi peringkat awalnya, dan tidak mustahil jika keadaan ini terus berlaku, Islam menjadi agama memerintah akan berjaya terlaksana di Malaysia.

[3]

PAS tidak bersama-sama dengan DAP dan PKR akan memberi ruang kepada UMNO/BN yang zalim kekal memerintah. Apabila kekal memerintah, maka banyak kezaliman kekal bertapak dalam negara.

Apabila keadaan ini berlaku, tugas sebagai sesebuah gerakan Islam adalah menghapuskan kezaliman tersebut. Di Malaysia, cara yang terbaik adalah jatuhkan UMNO. Namun, menjatuhkan UMNO/BN dari tapak pemerintahan negara amat sukar tanpa gabungan antara parti-parti pembangkang [PKR, DAP dan PAS]. Dengan makna, gabungan antara parti-parti merupakan faktor terpenting bagi menjatuhkan pemerintahan zalim bernama UMNO/BN.

Tidak dinafikan, PR tidak menjaminkan tertubuhnya negara yang melaksanakan seratus peratus undang-undang islam yang dicita-citakan oleh PAS. tetapi, perlu diingatkan bahawa ketika PAS tidak bersama PR pun, undang-undang islam tidak dapat dilaksanakan [seperti yang dicita-citakan oleh PAS].

Apabila keadaan ini berlaku, PAS perlu melihat kepada dua kemudharatan, iaitu kemudharatan tidak dapat laksanakan islam ketika tidak bersama PR, tetapi dalam masa yang sama, kezaliman-kezaliman yang diamalkan oleh UMNO/BN turun temurun terus diamalkan, ataupun kemudharatan tidak dapat laksanakan islam ketika bersama dengan PR, tetapi kezaliman-kezaliman UMNO/BN yang disepakati oleh PR untuk menghapuskannya terus berluas-luasa. Apabila keadaan ini berlaku, sudah pasti tindakan yang paling tepat adalah, bersama PR, kerana ia mengandungi maksud, melakukan mudharat yang kecil demi mengelak dari berlaku mudharat yang lebih besar.

Itu yang pertama. Adapun yang kedua, dari sudut yang lain, PR menjanjikan kebebasan media dan wacana. Apabila keadaan ini wujud, ia merupakan ruang dakwah yang cukup luas dalam memberi kefahaman kepada rakyat terhadap islam. Jika ini berjaya dilaksanakan, tidak mustahil bahawa rakyat malaysia akan mengenal islam dan undang-undangnya, dan tidak mustahil mereka akan mendesak kerajaan melaksanakan undang-undang islam, sekiranya PAS berjaya memanfaatkan segala ruang yang ada dalam memberi penerangan islam kepada rakyat.

[4]

Dari asas berfikir ini, menyebabkan lahir beberapa istilah pergabungan politik. Antaranya adalah, “Tahaluf siyasi”, dan “musyarakah ma’a Ghair Al-Muslimin”. Secara asas, kedua-dua istilah ini berpunca dari kaedah ‘melakukan mudharat kecil demi mengelak dari melakukan mudharat yang lebih besar’.

Tentang gabungan politik, ia didasari atas kaedah ini. Lantaran, jika PAS mahu mengambil sikap mahu menyendiri, iaitu mahu keluar dari PR, sekiranya dengan tindakan PAS keluar dari PR, melahirkan kekuatan UMNO dan seterusnya kezaliman UMNO terus berleluasa, sudah pasti tindakan keluar dari PR adalah tindakan yang tidak boleh diterima akal, malahan tidak boleh diterima syarak.

Namun, ada orang berkata, “DAP itu kafir, takkan kita nak minta tolong dari orang kafir kot hendak hapuskan kezaliman?”

Aku beranalogi, “kalau anta naik kereta satu keluarga untuk balik ke kampung, lalu dalam perjalanan didapati jalan jem disebabkan sebatang pokok yang tumbang melintangi jalan. Agak-agaklah, apakah satu tindakan cerdik, jika anta berdiri di atas pokok itu, anta berkata, wahai orang-orang islam sahaja, mari kita angkat pokok yang tumbang ini, agar kita semua dapat sambung perjalanan kita.

“lalu, apabila ada orang bukan Islam datang mahu membantu, anta pun melarang orang bukan islam itu membantu. Apakah tindakan itu cerdik?”

Mungkin jawapan dari soalan aku itu, merupakan jawapan terhadap soalan yang dikemukakan di atas dalam usaha hendak menghapuskan kezaliman yang diamalkan oleh UMNO/BN sejak sekian lama.


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
20 Oktober 2010 * 5:37 pagi



Isnin, 18 Oktober 2010

JANGAN GELABAH MASA KAHWIN

Akibat Gabra....

JANGAN DIKHIANATI RUANG DAKWAH DALAM PR [1]

[1]

Nabi SAW tidak kekal berada di Makkah, walhal nabi SAW anak kelahiran Makkah. Apabila didapati, sokongan terhadap Islam terbukti berlaku di madinah [ketika itu bernama Yasrib], nabi SAW mengambil keputusan berhijrah bersama para sahabat ke sana. keputusan Nabi SAW itu, bukan kerana tidak tahan melihat penyeksaan yang dilakukan oleh kaum Quraish terhadap para sahabat semata-mata, sebaliknya yang paling penting adalah ruangan dakwah terbuka luas.

Jika dikatakan kerana tidak tahan dengan penyeksaan yang dilakukan oleh Quraish terhadap para sahabat penyebab hijrah berlaku, adalah lebih utama Nabi SAW tidak berpindah ke Yasrib, tetapi menuju ke Habsyah yang terbukti bahawa di sana ada seorang raja yang beragama kristian yang tidak melakukan pengkhianatan kepada rakyatnya dan rakyat dari negara luar. Menariknya, raja tersebut akhirnya memeluk Islam, waima tidak diketahui rakyatnya sendiri. Ini dibuktikan, dengan tindakan Nabi SAW manunaikan solat ghaib terhadap jenazah Raja Habsyah apabila dikhabarkan kematian beliau. [Al-Bukhari : 1168]

[2]

Apabila dihayati pada keputusan nabi SAW untuk berhijrah ke Madinah, ia tidak mungkin sengaja dilakukan oleh Baginda SAW tanpa mempunyai tujuan dan motif. Justeru, semua tindakan Nabi SAW itu mempunyai tujuannya tersendiri. Lebih-lebih lagi, didapati Madinah ketika itu mempunyai faktor-faktor berikut;

Pertama;

Rakyat madinah sedang berhadapan dengan dilema perang saudara; iaitu melibatkan antara Aus dan Khazraj. Peperangan yang berlanjutan ratusan tahun [ada riwayat kata 400 tahun, dan ada riwayat lain pula kata 140 tahun], menyebabkan rakyat Madinah sudah muak dengan keadaan yang berlaku. Keadaan ini menyebabkan rakyat mahukan alternatif.

Apabila As’ad bin Zurarah sebagai ketua kabilah Khazraj ketika itu telah ke Makkah untuk meminta bantuan kewangan dan ketenteraan dari kerajaan makkah dalam misi menyerang Kabilah Aus, ternyata hatinya terbuka untuk menerima Islam sebagai agama pegangan hidup, apabila terlihat sebatang tubuh yang bernama Muhammad SAW, dan mendengar ulasan nabi SAW dari firman Allah dari surah Al-An’am ayat 151 dan 152 sejurus melakukan tawaf Wida’ di Kaabah, iaitu setelah ‘frust’ tidak dapat bantuan dari Makkah menerusi lidah wakilnya yang bernama ‘Utbah bin Rabi’ah.

Firman Allah dari Surah Al-‘An’am itu adalah;

قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ * وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Maksudnya;
“Katakanlah: "Marilah kubacakan apa yang diharamkan atas kamu oleh Tuhanmu yaitu: janganlah kamu mempersekutukan sesuatu dengan Dia, berbuat baiklah terhadap kedua orang ibu bapa, dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu karena takut kemiskinan, Kami akan memberi rezki kepadamu dan kepada mereka, dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampak di antaranya maupun yang tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar." Demikian itu yang diperintahkan kepadamu supaya kamu memahami(nya) * Dan janganlah kamu dekati harta anak yatim, kecuali dengan cara yang lebih bermanfaat, hingga sampai ia dewasa. Dan sempurnakanlah takaran dan timbangan dengan adil. Kami tidak memikulkan beban kepada sesorang melainkan sekedar kesanggupannya. Dan apabila kamu berkata, maka hendaklah kamu berlaku adil, kendatipun ia adalah kerabat(mu), dan penuhilah janji Allah. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu ingat”

[Al-An’am : 151-152]

Ucapan syahadah terus terpancul dari lidah As’ad bin Zurarah sejurus mendengar firman Allah ini, menandakan keislaman beliau. Ungkapan sastera yang maha indah disamping ajaran kehidupan menerusi Firman Allah SWT itu, ternyata melunakkan hatinya, malahan memujuk-mujuk dirinya agar mencadangkan kepada Nabi SAW supaya ke yasrib untuk menyelesaikan perbalahan antara Aus dan Khazraj dengan ajaran yang maha indah ini.

Nabi SAW menolak untuk hadir ke Yasrib pada tahun itu, tetapi bersedia ke sana di masa akan datang. Ternyata Nabi SAW dan para sahabat dari warganegara Makkah telah bertolak ke yasrib dalam peristiwa sejarah hijrah yang cukup bermakna, sehinggakan nama Yasrib yang dikenali, sudah berubah kepada Madinah Al-Munawwarah yang dicintai.

Dengan pulangnya As’ad ke Yasrib pada tahun itu, menyebabkan 12 orang telah memeluk islam. 12 orang ini telah mengadakan pertemuan bersama dengan Nabi SAW di musim haji dalam sejarah Perjanjian Aqabah, seterusnya berlaku pula perjanjian aqabah yang kedua yang sudah mencecah ratusan orang, lantaran terbukti penerimaan terhadap ajaran Nabi SAW itu amat memberansangkan. Ia tidak lain dan tidak bukan, kerana rakyat Yasrib sudah benci dengan kekacauan dalam negara, sehinggakan kehadiran ajaran islam yang membawa kehidupan ini mudah diterima.

Kedua;

Antara faktor yang terkuat juga menyebabkan rakyat madinah mudah menerima nabi SAW adalah kerana Madinah terdedah dengan kepelbagaian agama, termasuk agama samawi yang diselewengkan, iaitu yahudi dan nasrani.

Di Madinah, terdapat tiga kaum yahudi terbesar, iaitu bani Nadhir, Bani Qainuqa’ dan Bani Quraizah, disamping terdapat juga sebilangan kecil yang beragama nasrani.

Orang yahudi dan nasrani sering bercerita tentang kedatangan Nabi SAW menerusi kitab mereka. Semua ini didengari oleh rakyat Madinah yang berbangsa arab. Ekoran itu, apabila mereka terbukti melihat Nabi SAW, menyebabkan mereka beriman dan menerima Nabi SAW.

Adapun orang yahudi, mereka tidak beriman dengan Nabi SAW, bukan kerana mereka tidak mengakui kebenaran Nabi SAW. Tetapi, penolakan mereka terhadap Nabi SAW adalah berfaktorkan dengki yang wujud dalam hati mereka.

Firman Allah;

وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maksudnya;
“Sebahagian besar Ahli Kitab menginginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu kepada kekafiran setelah kamu beriman, karena dengki yang (timbul) dari diri mereka sendiri, setelah nyata bagi mereka kebenaran. Maka ma'afkanlah dan biarkanlah mereka, sampai Allah mendatangkan perintah-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu”

[Al-Baqarah : 109]

Ketiga;

Madinah adalah negara yang mempunyai rakyat yang berbilang kaum. Keadaan ini, penyebabkan Madinah mempunyai pemikiran yang agak ‘open minded’ berbanding rakyat Makkah yang rakyatnya terdiri dari kalangan orang arab sahaja. Di Makkah, jika wujud bangsa lain pun, mereka adalah golongan kelas ke-2 dan ke-3, sepertimana wujudnya orang-orang afrika yang berkulit hitam yang menjadi hamba.

Semangat perkauman di kalangan arab Madinah agak nipis jika mahu dibandingkan dengan rakyat makkah. Semuanya berpunca dari pergaulan mereka dalam negara. Perkara seperti ini tidak wujud di Makkah.

Memandangkan pemikiran yang agak ‘open minded’, tidak hairan Nabi SAW mudah di terima di madinah, walhal Nabi SAW ketika itu belum menjejakkan kakinya lagi di madinah, dan Nabi SAW juga bukan anak bangsa Madinah.

Keempat;

Apabila keadaan rakyat yang berbilang kaum dan berbilang agama, ditambahi pula dengan pertelingkahan dan perang saudara yang menyebabkan rakyat Madinah sering berharap alternatif, makanya ruang dakwah di madinah agak terbuka jika mahu dibandingkan di Makkah. Disedari keadaan ini, tidak hairan nabi SAW memilih Madinah sebagai destinasi untuk menubuhkan kerajaan islam, tidak di negara lain, termasuk Habsyah.

[3]

Juga jika diselidiki, mengapa Nabi SAW tidak memilih Habsyah sebagai destinasi tertubuhkan kerajaan Islam. Dari ini, dinyatakan sebabnya adalah seperti berikut;

Pertama;

Raja kerajaan Habsyah adalah raja yang disifatkan oleh Nabi SAW sebagai raja yang tidak melakukan kezaliman kepada rakyatnya, malahan nabi SAW memuji rajanya itu sebagai orang yang cerdik, berilmu dan adil, walhal An-najasyi tidak beragama islam.

Nabi SAW pernah berkata;

إن بأرض الحبشة ملكا لا يظلم أحد عنده ، فالحقوا ببلاده حتى يجعل الله لكم فرجا ومخرجا مما أنتم فيه

Maksudnya;
“Sesungguhnya di bumi Habsyah ada seorang raja yang tidak menzalimi seorang pun. Hubungkanlah dirimu di negaranya hingga Allah menjadikan bagi kamu kebebasan dan ruang keluar daripada keadaan [kesusahan] yang kamu sedang hadapi ini”

[Dalail An-Nubuwwah : 596]

Namun begitu, dari sudut sejarah didapati rakyat Habsyah mempunyai semangat dan pegangan agama kristian yang cukup kuat, yang sukar untuk menghapuskan doktrin keagamaan tersebut. Rakyat Habsyah tidak sepertimana rakyat madinah dari sudut keterbukaan atau ‘open minded’. Keadaan ini menyukarkan usaha penubuhan kerajaan Islam, disamping kesukaran hubungan bahasa percakapan antara Nabi SAW dengan rakyat Habsyah.

Kedua;

Dari sudut nas ilahi, sesebuah negara yang tidak berlaku kezaliman dan penindasan, negara itu tidak akan diturunkan azab oleh Allah SWT, waima rakyat-rakyatnya tidak beriman dengan Allah SWT.

Ini disandarkan kepada firman Allah;

وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

Maksudnya;
“Dan Tuhanmu sekali-kali tidak akan membinasakan negeri-negeri secara zalim, sedang penduduknya orang-orang yang berbuat kebaikan”

[Hud : 117]

Dalam menafsirkan ayat ini, Dr Yusuf Al-Qaradhawi menyatakan;

“Allah SWT tidak akan membinasakan ahli sesebuah negeri dengan semata-mata rakyatnya adalah musyrikin, iaitu sekiranya mereka melakukan islah [berbuat baik] dalam hubungan sesama mereka”

[Daur Al-Qiyam Wa Al-Akhlak fi Al-Iqtisad Al-Islami : 355]

Malahan, menurut Ibnu Asyur dalam kitab Maqasid Syariah Islamiah, beliau ada berkata;

“Sesungguhnya Allah SWT menghantar Musa AS kepada kaum Bani Israel, kerana untuk menyelamatkan Bani Israel dari kefasadan Firaun. Lantaran kami ketahui, bahawa maksud daripada kefasadan [firuan] itu bukan kerana kekufurannya, tetapi kerana kefasadan amal yang dilakukan firaun atas muka bumi. [jika mahu dilihat dari sudut agama] bani Israel tidak mengikut firuan pada sudut kekufurannya”

[Maqasid As-Syariah Al-Islamiyyah : 63]

Hujjah dari Ibnu Asyur adalah banyak, antaranya adalah dia berdalilkan kepada firman Allah;

وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ

Maksudnya;
“Dan berkata Musa kepada saudaranya yaitu Harun: "Gantikanlah aku dalam (memimpin) kaumku, dan perbaikilah, dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang membuat kerusakan”

[Al-A’raf : 142]

Dan lagi firman Allah;

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya Fir'aun telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan”

[Al-Qasas : 4]

Jadi, dari segi ini difahami mengapa Nabi SAW memilih madinah berbanding Habsyah untuk memulakan gerakan pembinaan kerajaan islam, seterusnya islam memerintah separuh dunia selepas kewafatan nabi SAW.

Bersambung…………

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg buloh
19 Oktober 2010 * 2:53 Pagi

Ahad, 17 Oktober 2010

CATITAN : SEHARIAN DI KEDAI KOPI

Semasa belajar di Al-Azhar dahulu, mata pelajaran yang paling aku minat adalah Usul Fiqh. Faktor pemikiran aliran mazhab-mazhab islam, mungkin penyebab utama mata pelajaran itu aku minati.

Di Pakistan, aku pernah belajar di Jamiah Abu bakar As-Siddiq, Gulshan-e-Iqbal, Karachi. Jamiah itu adalah sebuah universiti Islam [Cawangan Madinah Munawwarah] beraliran salafiyyah, yang ramai melebelkannya sebagai ‘sekolah wahabi’. Jiwaku tidak sealiran dengan cara berfikir aliran ini, kerana padaku, cara mereka mengistinbatkan hukum, agar tidak cermat sepertimana aliran mazhab-mazhab islam yang lain. Lantaran, aku merubah haluan, dengan mendaftarkan diri ke Univerisiti islam yang bermazhab hanafi aliran deobandi di pakistan, iaitu Jamiah Farooqiyyah. Padaku, Imam Hanafi adalah unik, lantaran aku sanggup meninggalkan jamiah Abu Bakar As-Siddiq, dan menghubungkan dengan Jamiah Farooqiyyah yang beraliran Mazhab Hanafi.

Namun, sikapku menukar jamiah itu mendapat sedikit tidak puas hati dari sebilangan kawan-kawan yang berbangsa pakistan dan Afghanistan. Sehinggakan, ketika aku hadir dalam majlis Khatam Bukhari di Jamiah Salafiyyah itu, atau dalam budaya Pakistan disebut sebagai ‘dastarbandi’, aku didatangi kawan-kawan lama di jamiah Abu bakar berbangsa Afghanistan.

“apakah kamu tidak menyanyangi Salaf?” soal seorang kawan berbangsa Afghanistan dalam bahasa arab yang fasih.

Soalan itu, menyebabkan aku tersenyum. Aku tahu, soalan itu merupakan sindirannya terhadapku yang meninggalkan jamiah salafiyyah, dan menggabungkan diri dengan jamiah Ahnaf, yang mereka melihat seperti kurang pengamalan sunnah.

Sambil tersenyum, aku menjawab dalam bahasa arab, “Demi Allah, aku mengetahui Imam Hanafi adalah ulama salaf. Justeru, aku belajar di Jamiah aliran Mazhab Hanafi”

Kawanku berbangsa afghan itu tersenyum mendengar jawapanku, dan beliau tidak mampu menjawab lagi. Jawapanku itu, menyebabkan seorang lagi teman berbangsa afghan ketawa kuat.

USUL FIQH

Semasa di Mesir, kitab usul fiqh adalah kitab wajib bagi diriku. Ia menjadi kitab bacaan harian. Walau aku dikenali sebagai kaki tidur semasa di mesir, tetapi kitab usul fiqh, pasti aku sentuh pada setiap hari, walau kitab lain tidak disentuh. Minatku kepada mata pelajaran itu, sehingga selesai pengajianku di mesir. Malahan sehingga kini, kitab usul fiqh masih menjadi bacaan harianku.

Hari ini, aku dengan jadual harianku ke sebuah kopitiam di Sungai Buloh untuk menelaah kitab usul Fiqh, dan membaca dua buah buku lagi, iaitu buku yang berbicara tentang konsep Hisbah dalam islam, dan buku karya Abuya Hamka, Falsafah hidup.

Semasa sedang menulis nota usul fiqh, aku ditelefon oleh Saudara Eekmal, seorang yang aku sifatkan sebagai ‘perpustakaan bergerak’, dan ‘klon ilmu pak Khalid Jaafar’ . Diajak ke Jalan telawi, untuk berwacana bersama-sama sahabat-sahabat di sana. Aku menerima ajakan itu. Setelah menunaikan solat asar, aku terus ke sana.

Sesampai di sana, banyak perkara yang diwacanakan kami sambil menyantap makanan. Watak Tan malaka dibicarakan, cerita PAS dan PKR juga disentuh, tidak ketinggalan juga cerita-cerita lawak bagi memeriahkan ‘lepak ilmiyyah’ kami.

Berhenti sekejap menunaikan solat, dan disambung balik. Lepak kami itu berlanjutan sehingga jam di tangan menunjukkan jarum hampir 9 malam, dan kemudian kami bersurai. Lepak malam ini di Telawi, agak kurang meriah berbanding biasa. Mungkin kerana tidak dihadiri Pak Khalid, tokoh yang aku sifatkan sebagai ‘filosofi yang mempunyai pengetahuan tentang aliran islam, juga aliran tidak islam. diberitakan bahawa beliau demam, setelah pulang dari Indonesia baru-baru ini.

Kemudian, aku terus memandu kereta menuju pulang. Dalam perjalanan, aku menerima SMS oleh seseorang yang tidak dikenali untuk ajak lepak di salah sebuah kedai di kawasan Sungai Buloh. Aku menyatakan, tidak bersedia, kerana agak keletihan. Namun, aku membalas SMSnya, dengan bertanya tentang topik apa mahu berbual denganku, sehingga kelihatan agak bersungguh-sungguh untuk bertemu.

Dinyatakan, mahu minta nasihat untuk membina surau. Aku nyatakan, aku tidak ada pengalaman, lalu diberikan nombor telefon Saudara Khairuddin, orang yang mempunyai hubungan rapat dengan Dato’ Hasan Ali [Setiausaha Perhubungan PAS Selangor] , yang sudah pasti mempunyai pandangan yang bernas tentang pembinaan Surau kerana Dato’ Hasan Ali adalah exco agama di Negeri Selangor. Di balas lagi SMS, untuk tetap mahu berjumpa denganku di salah sebuah kedai mamak di sekitar Sungai Buloh, kerana mahu berbincang tentang usaha hendak mengadakan majlis Solat Hajat dan ceramah agama.

Aku keletihan, dan aku nyatakan bahawa esok sahaja bertemu. Dan ternyata dia bersetuju. Sudah seharianku berada di kedai kopi, dan esok episod hidupku di kedai kopi akan berulang kembali.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
18 Oktober 2010 * 12:32 pagi