Sabtu, 9 April 2011

FORMAT DEBAT WAN JI vs ABU HAMZAH [FIKRAH HT]

Berlaku beberapa kritikan dalam FB antara saya dan beberapa budak2 pro Hizbut Tahrir. Kritikan balas membalas itu, melahirkan satu pertemuan [atau majlis debat] antara saya dengan salah seorang dari kalangan mereka yang menggelarkan diri sebagai Abu Hamzah. Tajuk Debat kami adalah, "Absahkah demokrasi?" yang melibatkan kesediaan gerakan islam selain HT yang menggunakan demokrasi sebagai cara untuk melaksanakan islam di Malaysia.

Setakat ini, tarikh yang telah dipersetujui pada 17 April [ahad] pada pukul 9:30 pagi. Adapun tempat, belum ditetapkan lagi, dan akan dimaklumkan semula.

Di sini, dipaparkan format majlis seperti yang ditetapkan oleh pihak Pro HT. Ia telah diemailkan, dan ia adalah seperti berikut;

1. Setiap pendebat diberikan masa untuk taaruf
2. Setiap pendebat diberi masa 20-30 min membentangkan kertas kerja pertama -
Taarif Demokrasi
3. Pendebat diberi masa 5-10 minit untuk mengemukakan hujah balas
4. Setiap pendebat diberi masa 20-30 membentangkan kertas kerja pertama - Hukum
Mengamalkan Demokrasi
5. Pendebat diberi masa 5-10 minit untuk mengemukakan hujah balas
6. Setiap pendebat diberi masa 20-30 membentangkan kertas kerja pertama -
Demokrasi Sebagai Thariqah/Wasilah Penegakkan Daulah Islamiyah
7. Pendebat diberi masa 5-10 minit untuk mengemukakan hujah balas
8. Sesi soal-jawab antara penonton
9. Penutup

Rabu, 6 April 2011

KELAYAKKAN BERSAING UNTUK PRESIDEN

PAS di era sebelum lahirnya Pakatan Rakyat, tidak boleh disamakan selepas kewujudan Pakatan Rakyat. Di era lalu, wujud politik berlawan; antara PAS - UMNO. Tapi di era kini, politik adalah dua; berlawan dan bersaing.

Keadaan sekarang, PAS berlawan dengan UMNO. Perlu diingat, dalam keadaan sekarang juga PAS bukan sekadar berlawan dengan UMNO, tetapi perlu bersaing dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat; DAP dan PKR.

Kelayakkan PAS untuk menjadi ketua dalam Pakatan Rakyat perlu kepada keyakinan dari rakyat Malaysia. Keyakinan itu, bukan mempunyai imej yang baik sahaja, tetapi keyakinan dari segi penyusunan organisasi yang hebat; mempunyai kebijakan ajaib dan banyak perkara lagi.

Memandangkan kelayakkan mengepalai Pakatan Rakyat bukan terletak pada sesuatu parti, tetapi kelayakkan itu terletak pada seorang tokoh yang mengapalai parti. Makanya, kepala parti itu mesti orang yang mempunyai keyakinan di mata rakyat.

Tidak ada faedah seseorang ketua parti itu hanya disokong oleh ahli parti, tetapi tidak mendapat keyakinan rakyat. Ini kerana, seseorang ketua parti yang boleh mengepalai Pakatan Rakyat, bukan sekadar hasil dari sokongan ahli-ahli parti, tetapi hasil keyakinan dari rakyat paling ramai. Golongan paling ramai itu adalah orang yang berada di luar parti.

2 H : HUSAM ATAU HADI

Dalam usaha menjatuhkan penjajah di indonesia, rata-rata rakyat berkepingin dengan sukarno. Dengan ucapan yang gah, mampu membangkitkan rakyat indonesia untuk melawan penjajah.

Namun, selepas penjajah tersembam di bumi indonesia, sukarno masih lagi berbicara soal penjajah. ekoran itu, sukarno sudah tidak relevan lagi seperti beliau relevan sebelum kejatuhan penjajah. Jadinya, Rakyat indonesia mula muak dengan sukarno yang suatu ketika dulu amat disanjungi. Rakyat mahu bangun atas runtuhan penjajah, bukan mahu mendengar retorika sukarno yang tidak pernah jemu berbicara soal penjajah. Makanya, rakyat mula jemu terhadap sukarno, menyebabkan mereka menolak sukarno selepas kejatuhan penjajah.

Pakatan Rakyat dalam era ini, mungkin agak hampir sama dengan sejarah sukarno. Rakyat sudah muak dengan UMNO/BN yang menindas. Kenaikan harga barang, minyak, video lucah dan banyak lagi kebobrokan melahirkan kebencian rakyat.

Secara dasarnya, rakyat sudah muak dengan UMNO/BN. Cuma, rakyat masih tidak yakin dengan Pakatan Rakyat. Makanya, rakyat berbelah bahagi untuk memilih; antara BN atau PR.

Keyakinan rakyat ini perlu dibina. Tanpanya, agak sukar rakyat memberi undi kepada Pakatan Rakyat. bagi membina keyakinan ini, keberadaan pemimpin yang tidak diyakini tidak boleh dikekalkan. Sebaliknya perlu menampilkan pemimpin-pemimpin politik yang memberi wajah baru; sesuai dengan penampilan Malaysia di era terbaru.

PEMILIHAN MUKTAMAR

Pemilihan dalam muktamar kali ini, ada dua tokoh yang perlu ditampilkan sebagai calon Presiden PAS dalam usaha membina keyakinan rakyat. Dato Seri Abdul Hadi Awang dan Dato Paduka Husam Musa adalah calon yang terbaik perlu dipamerkan.

Kedua-dua tokoh ini telah tercipta nama dipersada politik negara. Abdul Hadi dengan watak ulamanya, dan Husam dengan watak seorang politikus yang bicaranya dalam soal agama dan politik, tidak lepas dari berfakta dan bermaklumat.

Secara peribadi, aku lebih bersetuju dengan Husam untuk menjadi Presiden PAS untuk pemilihan parti dalam muktamar pada kali ini. Tetapi mengenangkan maklumat dari hasil kajian Dr Abu Hasan yang memaklumkan bahawa PAS kemungkinan akan kalah teruk dalam PRU bakal berlaku ini, menyebabkan aku terpaksa menyokong Dato Seri Abdul Hadi untuk Presiden parti.

Ini kerana, dengan kekalahan teruk dalam PRU akan datang, memungkinkan berlaku sejarah pertukaran kepimpinan parti dalam muktamar selanjutnya. Keadaan ini pernah berlaku; iaitu dalam sejarah kejatuhan Dato Asri dahulu; kejatuhan beliau dari jawatan Yang DiPertua PAS [kini Presiden PAS].

MARAH

mungkin sebilangan pembaca akan marah dengan tulisan artikle ini. Tidak hairan juga, akan tersembur puluhan makian dari mereka yang bersentimen ulama.

Padaku, apa yang aku suarakan ini adalah soal hak sebagai ahli PAS dalam memberikan pandangan terhadap kemajuan partinya. Jika ada orang mahu menghalang, ia sama seperti menafikan hak.

Padaku, bukan soal ulama yang perlu dibangkitkan. Tetapi perkara yang perlu dibangkitkan adalah, apakah dalam era ini, orang yang berkelayakkan tidak perlu ditabalkan?

Tidak dinafikan bahawa Nabi SAW menyebut tentang ulama yang merupakan pewaris Nabi. Tetapi, ulama itu sendiri tidak semestinya berpakaian ala arab,malahan hendaklah mempunyai kefahaman agama yang mendalam. Pun begitu, tidak cukup sebagai ulama dalam memastikan kelayakkan seseorang pemimpin. bahkan kelayakkan itu adalah mereka yang mampu memberi saingan terhadap rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud, "apabila disandarkan sesuatu urusan itu bukan kepada ahlinya [tidak layak], maka tunggulah saat kebinasaan".

Dalam hadis ini, Nabi SAW tidak menyatakan ulama yang mampu menahan kehancuran, tetapi yang mampu menahan kehancuran adalah mereka yang berkelayakkan terhadap sesuatu jawatan yang disandangnya.

Sekian

Wallahu 'Alam

Sg Buloh.
7 april 2011 * 2:40 pagi.

Ahad, 3 April 2011

BERCAKAP ISLAM DALAM GEREJA

Satu hari jumaat. Aku dijadualkan berkhutbah di salah sebuah masjid di Petaling Jaya. Dalam perjalanan, telifon bimbitku berbunyi. Di screen termaktub nama "khalid Al-Haj".

"apa hal pak aji khalid samad ni tel pula.. mesti ada hadis-hadis yang dia nak confirmkan" bisik hati kecilku.

Aku angkat telefon. Tidak sempat memberi salam, Khalid samad sudah memberi salam. Aku menjawabnya.

"anta apa khabar?" soalan awal kedengaran dalam sesawang telifon bimbitku.

"alhamdulillah, khair" balasku dalam bahasa arab.

"eh.. Hadis yang sebut, barangsiapa menyakiti non Muslim, maka dia telah menyakiti hatiku juga.. Bunyi arabnya macam mana?"

Aku pun membaca matan hadis tu dalam bahasa arab. aku pasti, khalid menulis hadis itu, kerana dia bertanya beberapa huruf untuk dapat kepastian.

Aku menghurai lebih kurang tentang hadis itu. kerana, dari sudut pengajian hadis, hadis tersebut banyak berlaku pertikaian. Ada ulama menyatakan bahawa ia bukan perkataan Nabi Muhammad SAW, tetapi ia perkataan Umar bin Abdul Aziz.

Namun begitu, aku mencadangkan satu hadis lain yang saheh. Iaitu hadis yang bermaksud, "barangsiapa menzalimi non muslim, atau mengambil hak mereka tanpa jalan yang betul, mengurangkan hak mereka, maka hari akhirat nanti, aku akan menjadi penghujah terhadap mereka [non Muslim]"

Aku menyebutnya dalam matan arab. Dan aku yakin, ketika itu Khalid Samad menulis hadis tersebut.

Aku bertanya, mengapa dia bertanyakan tentang hadis itu. Diberitahu bahawa dia telah dijemput untuk hadir dalam satu forum bersama paderi dan penganut kristian di salah sebuah gereja di PJ.

Aku bertanya, bila forum itu berlaku? Dia menjawab, "selepas selesai solat jumaat".

mengenangkan pada hari tersebut aku berkhutbah di PJ, aku meminta izin beliau untuk hadir. Ternyata Khalid samad tidak menghampakan aku.

***

Setelah selesai solat jumaat, aku terus ke gereja yang dimaksudkan bersama dengan seorang pelajar Medic UM. memang menarik melihat dan mendengar ahli-ahli penal yang dijemput menyatakan pandangan masing-masing.

Boleh dikatakan, disebelah kristian, semuanya dari kalangan ilmuan-ilmuan kristian, tetapi di pihak Islam, yang hadir adalah seorang yang tidak bergelar ulama, tapi sekadar seorang profesional muslim yang merupakan seorang ahli politik dari parti Islam.

Dalam forum terbabit, berbagai-bagai lagi ulasan yang kedengaran. Dari pihak Khalid Samad pula, beliau berjaya mengemukakan hujjah yang menarik dalam menggambarkan keadilan Islam yang wujud dalam Al-Quran dan as-Sunnah. Yang lebih aku berbangga, apabila khalid telah membaca hadis yang aku maklumkan kepadanya, didapati bahawa boleh dikatakan paderi dan orang kristian yang hadir menepuk tangan, tanda sokong terhadap kandungan hadis yang dibaca oleh Khalid Samad.

***

Sebagai orang Islam, sudah pasti keadaan ini amat membanggakan aku. Perkara yang aku fikirkan adalah, bagaimana Islam yang sering dilihat dengan prejudis oleh non Muslim sudah mula diterima mereka. Walaupun mereka tidak memeluk Islam, tetapi dengan sikap mereka menyatakan Islam adalah agama adil adalah satu kebanggaan yang cukup besar bagi diriku.

Lebih aku bangga, apabila ada seorang teman berbangsa cina dan beragama kristian tadi berkata kepadaku, "Saya kenal Islam, melalui politik... kalau tidak kerana politik, mungkin saya tidak nampak Islam sebagai agama yang baik".

Sekian

Sg Buloh
4 april 2011 * 2:25 pagi.