[1]
Tidak dapat dibayangkan betapa sedihnya hati Abu Bakar As-Siddiq ketika turunnya firman Allah bagi ayat yang terakhir yang menyatakan bahawa kandungan syariah Islam ini telah disempurnakan oleh Allah s.w.t. Di kala itu, boleh dikatakan perasaan gembira di kalangan para sahabat terserlah, tetapi ia merupakan penyebabkan air mata Abu Bakar As-Siddiq membasahi pipinya yang mulia.
Apabila ditanya, Abu Bakar As-Siddiq terus menyatakan bahawa penurunan ayat yang terakhir memberi satu isyarat bahawa itulah saat terakhirnya mereka bersama dengan Nabi Muhammad s.a.w yang cukup mereka cintai. Keadaan itu menyebabkan para sahabat Nabi yang lain merasa sedar, lalu turut menangis. Abu Bakar As-Siddiq sudah merasakan perkara ini, tidak hairan beliau amat tenang apabila mendapat berita kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.
Namun begitu, tidak dinafikan bahawa di zaman itu wujud satu lagi tokoh yang cukup hebat bernama Umar bin Al-Khattab. Berita kewafatan Nabi Muhammad s.a.w agak sukar diterima oleh beliau, menyebabkan beliau bertindak seperti orang yang kehilangan arah. Beliau dilihat seperti mengamuk dan meracau, seperti seekor ibu ayam yang sedang melilau mencari anak-anaknya yang hilang.
Namun begitu, keadaan Umar bin Al-Khattab berjaya ditenangkan oleh manusia berjiwa lembut dan tenang bernama Abu Bakar As-Siddiq. Terutama apabila mendengar ucapan yang cukup bernas dari Abu Bakar as-Siddiq yang berkata, “Barangsiapa yang menyembah Muhammad, maka sesungguhnya Muhammad itu telah mati. Barangsiapa yang sembah Allah, sesungguhnya Allah itu hidup tidak akan mati”.
Aku kira, keberadaan dua karakter seperti ini wujud di setiap zaman kegemilangan seseorang tokoh. Ada pihak menilai seseorang tokoh itu, sepertimana Abu Bakar As-Siddiq menilai Rasulullah s.a.w. Ia mempamerkan Kesayangan beliau terhadap Nabi Muhammad s.a.w tidak menafikan rasional beliau yang mengakui bahawa Nabi Muhammad s.a.w itu bakal wafat, kerana ia adalah satu sunnah alam, malahan dinyatakan sendiri oleh Allah s.w.t dalam al-Quran.
Firman Allah yang bermaksud, “Setiap yang bernyawa itu pasti akan merasai mati”.
Di sisi yang lain pula, ada satu karakter lagi bernama Umar bin Al-Khattab. Beliau adalah seorang tokoh yang berjaya mengadakan banyak reformasi dalam pemerintahan di zaman beliau menjadi Khalifah. Itu sudah cukup menandakan beliau seorang yang cerdik, dan mempunyai pemikiran yang cukup rasional dalam bidang politik.
Namun begitu, kesayangan beliau kepada Nabi Muhammad s.a.w begitu tinggi, sehingga beliau agak emosional dalam menerima berita kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. Berita kesedihan diterima itu menyebabkan beliau yang dikenali sebagai manusia cukup rasional dalam berfikir, tetapi bertindak sebaliknya, sehinggakan beliau terpaksa diredakan oleh Abu Bakar As-Siddiq.
Padaku, rakyat Kelantan dan seluruh Rakyat Malaysia yang menyayangi Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga mempunyai cara seperti dua karakter ini. Ada karakter seperti Abu Bakar As-Siddiq. Tanpa dinafikan juga bahawa di sana ada di kalangan rakyat Kelantan khususnya, dan Malaysia umumnya meletakkan sayang mereka kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz seperti Umar bin Al-Khattab menyayangi Rasulullah s.a.w.
Walau kita dapat lihat bahawa cara kedua-dua tokoh ini berbeda dalam menerima berita kewafatan Nabi Muhammad SAW, tetapi adalah satu perkara yang kita tidak boleh nafikan bahawa kedua-dua tokoh ini amat menyayangi Nabi Muhammad s.a.w.
Ia bukan bermakna, Abu Bakar yang tenang itu tidak menyayangi Nabi Muhammad s.a.w. Juga tindakan Umar itu tidak bermakna beliau menpertuhankan Nabi Muhammad s.a.w. Tidak, sekali-kali tidak. Tetapi, kesayangan yang terlalu tinggi itu menyebabkan beliau bertindak sedemikian.
[2]
Idea yang aku lontarkan agar Tuan Guru Nik Abdul Aziz round Malaysia dan dalam masa yang sama tidak bertanding dalam Pilihanraya mendapat komentar yang banyak. Ada yang melihat dengan positif, tanpa dinafikan ada yang melihatnya dengan pandangan negative.
Di peringkat Negeri Kelantan sendiri, Tuan Guru Nik Abdul Aziz secara peribadi melihatnya sebagai positif, tetapi dilihat seperti negative oleh sebilangan pemimpin-pemimpin PAS di peringkat Negeri.
Dari pihak yang negative dengan idea itu, ada sebilangan mereka menolak dengan rasional, tanpa dinafikan disana ada yang menolaknya dengan emosional. Malahan Makian dan kutukan terhadap diriku berlaku.
Padaku, itu hak dan tanggungjawab mereka. Aku tidak akan menyalahkan mereka, malahan akur dengan tindakan mereka itu. Mungkin anugerah perasaan sayang mereka kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz kurniaan Allah itu setara dengan sayangnya Umar al-Khattab kepada Rasulullah s.a.w.
Jika Umar boleh hilang rasional dikala mendapat berita kewafatan Nabi Muhammad s.a.w, tidak hairan ada yang hilang rasional ketika mendengar idea yang tidak popular tersebut.
[3]
Pada penilaianku, rata-rata menerima idea Tuan Guru Nik Abdul Aziz round Malaysia, tetapi tidak dapat menerima idea Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak bertanding dalam Pilihanraya seterusnya tidak menjadi Menteri Besar dalam sessi akan datang.
Dalam perbincangan dan wacana secara tidak langsung, ada pandangan lain yang mencadangkan agar Tuan Guru tetap juga bertanding pilihanraya, tetapi beliau tidak lagi ditabal sebagai Menteri Besar. Penilaianku, itu juga idea yang bernas.
Ada bertanya, mengapa idea ini dilontarkan. Jawapanku adalah, cadangan tersebut berfaktorkan beberapa perkara berikut;
Pertama;
Apabila Tuan Guru tidak bertanding dalam PRU, maka Tuan Guru boleh fokus round Malaysia dalam usaha menjatuhkan UMNO/BN di Malaysia.
Kedua;
Tuan Guru sendiri telah membuka ruang kepada muka-muka baru yang merupakan anak didik-anak didik beliau sendiri untuk mengambil tampuk pemerintahan yang beliau bina sejak sekian lama.
Ketiga;
Sekiranya berlaku kekalutan di kala beliau hidup ketika pemerintahan Kelantan bertukar ‘driver’, beliau yang masih hidup boleh meredakan keadaan itu. Tanpa beliau, amat sukar hendak meramal keadaan yang berlaku di Kelantan kelak.
Keempat;
Padaku Tuan Guru bukan segala-galanya dalam politik PAS di Kelantan. Namun, segala-galanya memerlukan bantuan Tuan Guru. Dengan maksud, bermula dari sekarang Tuan Guru perlu mengkedepankan tokoh yang berkemampuan seperti Tuan Guru. Sekiranya wujud sebarang kelemahan dalam pemerintahan tokoh itu di kala beliau hidup, ia berjaya dibaiki sendiri oleh Tuan Guru.
[4]
Dari sudut hati kecilku, perkara yang paling aku bimbang adalah, dua perkara besar. Iaitu,
Pertama;
Kebimbangan terhadap kepercayaan dan iktiqad sebilangan individu ahli PAS yang meletakkan tanggapan bahawa Kelantan ini bertahan kerana factor Tuan Guru Nik Abdul Aziz sahaja. Dengan tanggapan, selepas Tuan Guru Nik Abdul Aziz, maka Kelantan akan jatuh ke tangan UMNO/BN.
Keadaan ini mengingatkanku terhadap keputusan tidak popular Umar yang memecat Khalid Al-Walid dari menjadi panglima Perang, walhal sebelum ini Khalid Al-Walid memimpin perang tidak pernah kalah. Walaupun dibantah oleh sebilangan besar sahabat yang hidup ketika itu, tetapi Factor kepercayaan “hanya Khalid sahaja berjaya memberi kemenangan dalam berperang” itu melahirkan kerosakan dari sudut kepercayaan, menyebabkan Umar mengambil keputusan tidak popular tersebut.
Padaku, kepercayaan bahawa Kelantan itu hanya diperintah PAS berfaktorkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjadi Menteri besar perlu dipecahkan. Perlu diwujudkan kepercayaan bahawa tanpa Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjadi menteri Besar pun, PAS boleh menang di Kelantan, kerana kemenangan itu adalah pemberian Allah, iaitu meletakkan kepercayaan sepertimana Umar bin Al-Khattab mewujudkan kepercayaan bahawa kemenangan dalam peperangan itu bukan kerana Khalid Al-Walid semata-mata, malahan tanpa Khalid menjadi Panglima Perang pun, Islam boleh mencapai kemenangan dalam sebarang peperangan.
Kedua;
Kebimbangan “calar” tuan Guru Nik Abdul Aziz di masa akan datang. Mahathir calar di kala beliau meletakkan jawatan. Begitujuga Pak Lah Badawi yang meletakkan jawatan ketika beliau “terlalu banyak calar”.
Keadaan di masa akan datang, sukar diramal; apakah baik, apakah buruk, itu di bawah kekuasaan Allah yang maha berkuasa. Sekiranya baik, maka itu adalah perkara yang sudah berlaku sekian lama pada individu Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Namun sekiranya buruk, itu yang kita tidak habis-habis meminta bantuan dari Allah agak mengelakkan dari berlaku.
Meranung jauh kebelakang, aku masih ingat dengan individu bernama Dato’ Dr Hasan Ali. Sebelum sejarah 8 mac 2008, Hasan Ali disukai oleh ramai rakyat Selangor sehingga beliau disebut-sebut sebagai calon Menteri Besar PAS di Negeri Selangor. Tetapi, setelah beliau dibisingkan dengan isu hubungan intim beliau dengan UMNO dan hubungan rapuh beliau dengan Pakatan Rakyat, beliau digugurkan dari jawatan pesuruhjaya PAS, dengan mendapat sokongan padu dari sebilangan besar ahli PAS sendiri.
Inilah kebimbanganku yang amat ketara bermain-main dalam fikiranku apabila berfikir tentang Tuan Guru Nik Abdul Aziz.
[5]
Idea round Malaysia tidak ada khilaf dalam penerimaannya. Tetapi, idea tidak bertanding, penerimaan dan penolakkannya berlaku sedikit khilaf.
Secara idealnya, Tuan Guru NIk Abdul Aziz sendiri memandangnya sebagai positif. Namun idea itu agak ditolak oleh PAS di peringkat Kelantan. Pada tanggapanku, kebimbangan PAS Kelantan itu juga berasas, malahan juga logic. Ia kerana, mungkin idea itu menghasilkan resiko yang agak besar dalam berhadapan dengan pilihanraya di peringkat Negeri.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz memang mempunyai keputusan dia sendiri, tetapi sebagai pemimpin yang baik, sudah pasti beliau tidak akan mengambil keputusan sendiri, sebaliknya beliau akan menerima suara majority dari “kabinet” PAS di peringkat Negeri, malahan diperingkat pusat. Ini kerana, jatuh bangun Kelantan, bukan tertumpu kepada diri beliau sendiri, tetapi melibatkan sokongan dan dokongan dari rakan-rakan kabinet beliau.
Jadi, keputusan yang telah dan bakal dibuat hendaklah dihormati. Kerana, pandangan ramai itu lebih hampir kepada kebenaran berbanding pandangan yang sedikit.
[6]
Aku meletakkan kepercayaan bahawa kemenangan Islam itu bukan sebagai memerintah. Kemenangan dalam Islam yang aku faham adalah apabila ramai manusia memeluk islam.
Hujjah aku ini merujuk kepada firman Allah dari surah An-Nasr, ayat pertama dan kedua. Firman Allah itu bermaksud, “Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan, kamu akan melihat manusia masuk kepada kepada Islam itu beramai-ramai”.
Adapun berjaya menguasai kerajaan adalah satu hadiah bonus dari Allah. Ini berasaskan kepada firman Allah yang bermaksud, “katakanlah Wahai Muhammad, kepunyaan Allah segala kerajaan. DIA akan memberikan kerajaan kepada siapa yang dia mahu” (Al-Imran : 26)
Jadi, Idea atau pandangan yang aku lontarkan dalam program pertemuan blogger dan facebooker itu sebagai sesuatu pandangan yang jika mahu diistilahkan sebagai soal ijtihad sahaja (walaupun tidak layak dengan istilah itu). Sekiranya ia benar, ia menghasilkan dua pahala, dan sekiranya tidak benar, maka ia menghasilkan satu pahala sahaja.
Kerana padaku, tindakan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Round Malaysia, ia akan menarik perhatian non Muslim untuk mendekati politik Islam. Ia sudah pasti lebih hampir kepada makna bagi kemenangan islam mengikut neraca ayat al-Quran di atas.
Walaubagaimana pun, aku tidak menyatakan idea itu adalah yang terbaik malahan ia mungkin tidak relevan langsung. Ia terpulang kepada mereka terlibat dengan penentuan masa depan parti PAS dan kemenangan Islam di Malaysia untuk membuat keputusan.
Sekian
Wallahu ‘Alam