Jumaat, 12 Jun 2009

PERGI TAK KEMBALI : SANGKA BAIK DENGAN ALLAH (5)

air mata ini merupakan antara penyebab utama kemenangan besar dalam PRU ke 12. Justeru, jangan sekali-kali khianati titisan air mata yang bernilai ini

SANGKA BAIK DENGAN ALLAH

Setiap manusia akan dibangkitkan oleh Allah SWT sepertimana dia dimatikan. Jika seseorang manusia itu mati dalam keadaan dia melakukan maksiat terhadap Allah, maka keadaan begitulah dia akan dibangkitkan. Begitu juga jika dia mati dalam keadaan melakukan taat.

Daripada Jabir r,a berkata, bersabda Nabi SAW;

يُبْعَث كُلّ عَبْد عَلَى مَا مَاتَ عَلَيْهِ

Maksudnya;
“setiap hamba akan dibangkitkan dalam keadaan dia dimatikan
[1]

Justeru, apabila manusia itu mati dalam keadaan dia bersangka baik dengan Allah, maka dia akan dibangkitkan oleh Allah dalam keadaan begitu. Pun begitu, dibimbangi manusia itu dibangkitkan oleh Allah SWT dalam keadaan dia bersangka buruk dengan Allah SWT.

SANGKA BAIK

Menyangka baik terhadap Allah adalah perkara yang dituntut dalam kehidupan manusia yang beriman. Apa gunanya menjadi manusia beragama islam, jika tidak bersangka baik dengan Allah yang merupakan tuhan yang disembahnya.

Jika dalam sedang menjalani kehidupan pun, manusia amat dituntut untuk bersangka baik terhadap Allah, inikan pula ketika hampir kepada saat kematian.

Bahkan, jika dilihat pada hadis, didapati Nabi Saw amat menuntut agar manusia itu sentiasa bersangka baik terhadap Allah SWT.

Daripada hadis Jabir R.a berkata;

سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَبْلَ وَفَاتِهِ بِثَلَاثٍ يَقُولُ لَا يَمُوتَنَّ أَحَدُكُمْ إِلَّا وَهُوَ يُحْسِنُ بِاللَّهِ الظَّنَّ

Maksudnya;
“Aku dengar Rasulullah SAW tiga hari sebelum kewafatan berkata : jangan seseorang kamu itu mati melainkan dia menyangka baik terhadap Allah
[2]

Dalam hadis ini, Nabi SAW menyebut bahawa manusia itu perlu sentiasa berada dalam sangka baik terhadap Allah hingga saat sampai kepada kematian. Persoalannya, apakah bentuk dalam meletakkan sangka baik terhadap Allah SWT itu??

Bagi menjawab soalan tersebut, Imam An-Nawawi ada melakukan komentar dengan katanya;

أَنْ يَظُنّ أَنَّهُ يَرْحَمهُ وَيَعْفُو عَنْهُ

Maksudnya;
“Iaitu dia menyangka bahawa dia dirahmati dan mendapat keampunan daripada Allah
[3]

Dalam erti kata yang lain, sangka baik yang dimaksudkan oleh nabi SAW itu ialah, walaupun disaat hampir dengan kematian pun, pengharapan untuk mendapat kasih sayang dan pengampunan dosa itu tetap berada dalam hati manusia tersebut.

Begitujuga, dengan nada yang agak sama dalam mengulas hadis ini, Imam Al-Qurtubi menyebut;

“sangka baik dengan Allah itu berlaku dikala manusia itu berada dalam keadaan sihat, juga sangka baik itu adalah dengan dia menganggap bahawa Allah akan memberi rahmat dan kasih sayang kepadanya, disamping memberikan pengampunan dosa
[4]

Apabila kita memahami ini, nyatalah kepada kita bahawa Allah SWT itu meletakkan asas perasaan hati manusia merupakan faktor penting dalam usaha seseorang manusia untuk masuk kesyurga Allah SWT.

Ekoran itulah, tidak hairan Nabi SAW adalah menyebut dalam satu hadis Qudsi daripada Abu Hurairah R.a berkata, daripada Nabi SAW meriwayatkan ini, daripada Allah SWT yang berkata;

وعزتي لا أجمع على عبدي خوفين وأمنين إذا خافني في الدنيا أمنته يوم القيامة ، وإذا أمنني في الدنيا أخفته يوم القيامة

Maksudnya;
”demi kemegahan dan kemulian-Ku, Aku tidak akan himpunkan dalam hamba-Ku dua ketakukan dan dua keamanan. Apabila dia takut kepadaku di dunia, pasti aku akan amankannya pada hari kiamat nanti. Dan apabila dia merasakan aman terhadap-Ku di dunia, pasti aku akan takutkannya pada hari kiamat nanti
[5]

Justeru, setiap manusia – lebih-lebih lagi mereka yang beriman – hendaklah meletakkan dalam hatinya perasaan sangkaan yang baik terhadap Allah, kerana ia merupakan antara ubat paling mujarab dalam mengubat penyakit yang bisa dicampakkan ke dalam neraka Allah SWT.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 jun 2009 : 11:58 malam



[1] Sahih Muslim : 5126, Musnad Ahmad : 14016.
[2] Sahih Muslim : 5124.
[3] Syarh An-nawawi : 9/256.
[4] At-Tazkirah : m.s 32.
[5] Sya’b Al-Iman : m.s 794, Sahih Ibni Hibban : 642.

Khamis, 11 Jun 2009

NASYID VERSI BARU : RENUNGAN BAGI MEREKA YANG LUPA

"Bersatu kita bersatu dengan setia berganding bahu;

Tipu terus menipu, kita tipu melayu.

Bersama kita bersama, menjunjung hasrat semua;

Berjasa pada kroni; anak, isteri dan bini.

Lambang kita yang rebah, dipandang keji dan haprak;

bersatu bersetia, khianat cogankatanya.

UMNO terus lara, rompak rakyat Malaysia"

Rabu, 10 Jun 2009

JANGAN DESAK, TETAPI BAGI FAHAM

Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat, "Omar Bin Abdul Aziz Malaysia", yang semua ahli politik Islam wajib belajar politik dari beliau


JANGAN DESAK, TETAPI BAGI FAHAM

Dalam pemerintahan Omar Abdul Aziz, kita dapati beliau merupakan seorang khalifah islam yang baik dan berjaya. Beliau berjaya menegakkan keadilan, menyebarkan kebaikan dan sebagainya. Tetapi dalam masa yang sama, beliau sendiri tidak berjaya melaksanakan semua yang dikehendaki oleh islam, seperti menghidupkan peranan syura yang menjadi asas pemerintahan islam dan tidak berjaya mengeluarkan pemerintahan khalifah dari ruang kuasa keluarga Bani Umayyah
[1].

Pernah anak beliau – abdul malik - bertanya tentang lambatnya beliau melaksanakan urusan pemerintahan islam ini. Mendengar soalan anaknya itu, beliau menjawab;

لا تعجل يا بني، فإن الله ذم الخمر في القرآن مرتين، وحرمها في الثالثة، وإني أخاف أن أحمل الحق على الناس جملة، فيدفعوه جملة، ويكون من ذا فتنة

Maksudnya;
“Jangan kamu terburu-buru wahai anakku, sesungguhnya Allah mencela arak dalam Al-Quran sebanyak dua kali. Dan mengharamkannya pada kali yang ketiga. Sesungguhnya aku bimbang menanggung kebenaran secara keseluruhannya, lalu mereka menolak seluruhnya dan menimpa fitnah
[2]

MORAL DARI KISAH INI:

a) Omar bin Abdul Aziz tidak mendesak rakyatnya agar menerima sesuatu perkara yang datang dari Islam, melainkan beliau akan memberi faham terlebih dahulu kepada rakyatnya. Ini kerana, jika bertindak memaksa rakyat menerima juga, dalam keadaan rakyat belum memahaminya lagi, maka dibimbangi akan lahirlah penolakan rakyat terhadap Islam itu sendiri. lebih buruk lagi, apabila pemimpin mengkondem pemikiran rakyat itu sendiri.


b) jika perlaksanaan Islam pun Omar bin Abdul Aziz tidak gopoh untuk lontarkan kepada rakyat, inikan pula perkara yang bukan perlaksanaan islam, cumanya sekadar idea yang baik.


c) Sebagai pemimpin, perlu memikirkan kesan disebalik sesuatu tindakan. Ini kerana, jika tersalah bertindak, akan melahirkan mudharat yang lebih besar. Kalau rakyat biasa buat, itu tidak mendatangkan mudharat yang besar. ini kerana tindak tanduk rakyat biasa tidak memberi kesan yang besar berbanding pemimpin besar.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
11 jun 2009 * 12:34 tenghahari





[1] Fatawa Muasarah : 3/432
[2] Al-Muwafaqat : 2/148

WALA’ KEPADA PENGUASA


WALA’ KEPADA PENGUASA

IGAUAN PERTAMA

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya”

(Surah An-Nisa’ : 59)

Ayat ini dengan nyata dan jelas mewajibkan kepada rakyat memberi ketaatan (baca: wala’) kepada ulil Amri (baca : penguasa) waimma dalam apa jua keadaan sekalipun.

JAWAPAN:

Ketaatan (baca: wala’) kepada Allah adalah mutlaq. Begitujuga ketaatan (baca: wala’) kepada Rasul yang merupakan utusan Allah. Adapun ketaatan (baca: wala’) kepada penguasa, tertakluk kepada ketaatan (baca: wala’) penguasa itu dengan Allah dan rasul. Tanpa ketaatan (baca: wala’) penguasa kepada Allah dan Rasul, maka ketaatan (baca: wala’) kepada penguasa itu adalah tidak wajib, bahkan wajib diderhakai.

Ini disandarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, daripada Ali bin Abi talib bercerita;

”Rasulullah telah melantik seorang lelaki dari ansar untuk mengetuai satu kumpulan tentera. Dalam perjalanan, lelaki itu telah mengarahkan para tentera agar menghimpun kayu api, lalu dibakar dan disuruh tentera-tentera itu terjun ke dalam api itu. ada sebilangan tentera mahu terjun ke dalam api, tetapi dihalang oleh seorang pemuda, lalu menyuruh tentera agar hal ini di rujuk kepada Rasulullah SAW terlebih dahulu.

Ketika mereka berjumpa dengan Rasulullah SAW, dan bertanyakan hal itu, menyebabkan baginda SAW terus berkata;

لو دخلتموها ما خرجتم منها أبدا؛ إنما الطاعة في المعروف

Maksudnya;
”Kalau kamu masuk dalam api itu, pasti kamu tidak akan keluar sampai bila-bila (baca : masuk neraka). Hanya sesungguhnya ketaatan itu dalam perkara ma’ruf sahaja
[1]

IGAUAN KEDUA:

Daripada Abi Hurairah r.a berkata, sesungguhnya Nabi SAW bersabda;

عَلَيْكَ السَّمْعَ وَالطَّاعَةَ فِي عُسْرِكَ وَيُسْرِكَ وَمَنْشَطِكَ وَمَكْرَهِكَ وَأَثَرَةٍ عَلَيْكَ

Maksudnya;
“hendaklah kamu dengar dan taat dalam perkara yang kamu susah atau kamu senang; kamu suka atau benci; dan perkara yang dipentingkan dirinya atas kamu
[2]

Dari sini menjadi dalil bahawa ketaatan (baca: wala’) kepada penguasa itu adalah perkara penting, bahkan wajib diberikan kepadanya dalam apa jua keadaan, walaupun dalam perkara yang merupakan kepentingan diri penguasa (arab : أثرة) sendiri.

Justeru itu, menderhaka (baca: tidak wala’) terhadap penguasa merupakan perkara yang haram.

JAWAPAN:

Ulasan ini dijawab dengan dua jawapan; ianya seperti berikut;

1- Secara asas, ketaatan terhadap penguasa itu adalah selagi mana penguasa itu memberi arahan yang tidak bercanggah dengan perintah Allah dan Rasul. Sekiranya arahan yang berasaskan kepada Allah dan Rasul itu dilakukan, maka wajib atas rakyat mentaatinya, sama ada arahan itu disukai atau tidak; mudah dilaksanakan atau tidak.

Adapun arahan yang dilakukan itu tidak berasaskan kepada kehendak Allah dan Rasul, maka arahan itu tidak boleh ditaati, walaupun ianya disukai oleh rakyat.

2- Dalam hadis ini menyebut, ketaatan itu hendaklah diberikan kepada penguasa, walaupun dalam perkara yang melibatkan kepentingan peribadi penguasa?

Perlu diingat, maksud dengan ”الأثرة” atau diterjemah sebagai “kepentingan diri” penguasa adalah, dengan melebihkannya atau memberi penghormatan lebih kepada penguasa tersebut berbanding orang lain. Ianya bukan bermaksud membiarkan penguasa melakukan penyelewengan demi keuntungan peribadinya, seperti bertindak mengambil harta rakyat dengan sesuka hati; membiarkan penguasa melanggar undang-undang dan sebagainya
[3].

Bermaksud, apabila penguasa bertindak mengikut wewenang dirinya, sehingga melakukan kezaliman, melanggari undang-undang atau sebagainya, maka tindakan penguasa itu tidak boleh diberikan ketaatan, bahkan wajib diberikan teguran.

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
11 jun 2009 * 10:19 pagi



[1] Sahih Al-Bukhari : 4340 dan Sahih Muslim : 1840.
[2] Musnad Ahmad : 8596.
[3] Hasyiyah As-Sindi : 5/459

Selasa, 9 Jun 2009

KERAJAAN PERPADUAN : TUTUP !!!


KERAJAAN PERPADUAN : TUTUP

“Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa bersetuju dengan saranan Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Mustafa Ali agar seluruh pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat menghentikan segala kenyataan yang boleh mengelirukan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat khususnya mengenai Kerajaan Perpaduan” – Harakahdaily

KOMEN

Setuju !!!

Tok Guru Nik Abdul Aziz dah cakap lama dah. Jangan lagi berbicara tentang kerajaan perpaduan, kerana ia tidak mendatangkan sebarang manfaat, malah melahirkan mudharat. Pun begitu, menyedihkan, ia kurang dilayan, menyebabkan ia masih lagi wujud kenyataan dari pimpinan PAS tertentu berkenaan isu ini.

Pada hari ini, Dato’ Mustafa Ali bersama Presiden dan Timbalan Presiden minta ia agar dihentikan dengan segera. Diharapkan, bukan sekadar perbincangan sahaja diberhentikan, malah sebarang pertemuan antara pimpinan PAS dengan pimpinan UMNO yang boleh melahirkan keraguan, sama ada secara sulit atau tidak sulit pun dihentikan dengan segera.

Ini kerana, jika masih lagi wujud sebarang pertemuan yang meragukan, ia akan menjadi bahan perbincangan, waima tidak dibicarakan sekalipun oleh pimpinan PAS...

Tahniah pimpinan PAS atas kenyataan hari ini!!!
takbir !!!!

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 jun 2009 * 7:52 malam

BIMBANG.. BIMBANG...!!!


Pemuda (UMNO) sifatkan Hadi berpandangan jauh : utusan meroyan

KUALA TERENGGANU 8 Jun - Pergerakan Pemuda UMNO Terengganu menyifatkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai pemimpin berpandangan jauh kerana tidak menutup pintu rundingan ke arah pembentukan kerajaan perpaduan antara UMNO-Pas.

Ketuanya, Saiful Bahri Baharuddin berkata, sikap Abdul Hadi itu menunjukkan beliau mengutamakan kestabilan politik negara serta pengukuhan orang Melayu di negara ini.
Menurutnya, Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa yang mempunyai pandangan sama dengan Abdul Hadi mempunyai semangat toleransi dalam mewujudkan kestabilan politik dengan menarik anggota parti itu ke arah pengukuhan ummah.

''Pemuda UMNO Terengganu mengalu-alukan sebarang perbincangan di antara pucuk pimpinan kedua-dua parti," katanya dalam kenyataan yang dikirimkan melalui khidmat pesanan ringkas di sini hari ini.

Menurut Saiful Bahri, sudah sampai masanya pemimpin kedua-dua parti duduk semeja untuk mencipta kestabilan dan kemakmuran negara.

Katanya, mereka yang menolak usaha pembentukan kerjasama di antara UMNO-Pas mempunyai agenda politik peribadi yang tersirat dan sempit.

Beliau berkata, tindakan mereka yang menolak usaha itu bertentangan dengan kehendak rakyat yang mahukan kemakmuran negara berkekalan.

''Rakyat juga mempunyai hasrat yang sama untuk melihat perpaduan dan kestabilan politik negara," ujarnya.

Menurutnya, pemimpin parti perlu menterjemahkan amanah yang diberikan ke arah kebaikan, bukannya terlalu banyak berpolitik sehingga memberi kesan kepada rakyat dan negara.

Ini kerana jelasnya, negara terpaksa berhadapan dengan banyak ancaman dari luar serta musuh Islam yang ingin melihat keruntuhan masyarakat di negara ini.

Justeru tegasnya, adalah penting semua pemimpin mengambil pendirian bersama untuk mencipta perpaduan demi kebaikan rakyat dan negara.

KOMEN :

bimbangnya dengan kenyaataan sebegini....

sekian

Al-Bakistani







- Sri Indah (B), Sg Buloh

8 Jun 2009 * 6:38 petang


Sumber :

Isnin, 8 Jun 2009

BERJAYAKAH KERAJAAN PERPADUAN??


BERJAYAKAH KERAJAAN PERPADUAN??

Kerajaan Perpaduan tetap dipertahankan oleh Presiden PAS. Aku sendiri pernah berbual dengan Zulkifli Sulong, bertanyakan bentuk kerajaan Perpaduan yang dicadangkan oleh Presiden PAS. Ternyata, Zul pun agak keliru walaupun beliau mendengar sendiri ulasan Presiden tentang kerajaan perpaduan.

Apabila aku menyerang dengan soalan-soalan tajam, Zul tidak berjaya menjawab dengan baik. Malah, jawapan yang diberikan itu melahirkan pula beberapa tafsiran terhadap bentuk kerajaan perpaduan yang dicadangkan oleh Presiden PAS itu.

Nampaknya, usaha kerajaan perpaduan tetap ”On Track”. Lebih-lebih lagi mendapat signal positif dari Najib Altantuya, walaupun mendapat signal negatif oleh Mursyidul Am PAS.

Dimaklumkan, dalam jangka dua hari ini, akan ada pertemuan antara Presiden PAS dengan Presiden UMNO, yang telah disusun oleh individu tertentu. Apakah benar atau tidak berita ini, tidak dipastikan. Aku pun sedang menunggu dan melihat.

PEMBANGKANG

Apa yang aku faham dari maksud kerajaan perpaduan cadangan Presiden PAS adalah kerajaan tanpa pembangkang. Bermakna, semua parti-parti yang wujud dalam Malaysia berada dibawah satu bumbung, tidak kira ia dari BN atau dari PR.

Apa yang berlaku kini pula adalah, kerajaan perpaduan ini hanya diterima secara positif dari UMNO dan Presiden PAS sahaja, tetapi ia tidak berlaku sama sekali dengan PKR dan DAP, juga parti-parti yang lain.

Lihatlah bagaimana sindiran pedih dari Lim Guan Eng terhadap Presiden yang kenyataan Presiden kebelakangan ini banyak boleh disifatkan seperti ”ada unsur pembohongan”, begitujuga tindakan Timbalan Presiden PAS.

Masakan tidak, di satu ketika Presiden mendakwa kerajaan perpaduan pernah dibincangkan dengan parti-parti pembangkang, tetapi dalam masa yang sama, parti-parti lain menafikan wujudnya perbincangan tentang idea itu.

Apabila parti PKR dan DAP tidak bersetuju dengan Kerajaan Perpaduan, malah hanya diterima oleh PAS dan UMNO sahaja. Bermakna, ia tidak membawa maksud kerajaan tanpa pembangkang, tetapi ia adalah kerajaan gabungan antara PAS dan UMNO yang menjadi kerajaan, dan sudah pasti PKR dan DAP dikira sebagai pembangkang.

Kalau bentuk ini yang berlaku, jelaslah bahawa tindakan mewujudkan kerajaan perpaduan adalah pengkhianatan PAS terhadap kepercayaan rakyat yang telah mereka berikan dalam PRU ke 12 baru-baru ini, malah terhadap sahabat dalam PKR dan DAP.

SIAPA PENGKHIANAT??

Setahu aku. Dalam sirah Nabi SAW, tidak pernah wujud – waimma sekali – pengkhianatan janji bermula dari pihak Nabi SAW. malah, jika berlaku pertentangan selepas termetrai perjanjian, dilihat janji itu dikhianati oleh pihak musuh terlebih dahulu.

Keadaan ini amat berbeda dengan yang berlaku dalam politik Malaysia pada hari ini. Masakan tidak?? Walaupun Muktamar PAS di Ipoh yang lalu menetapkan bahawa PAS bersama Pakatan Rakyat, tetapi menyedihkan surat persetujuan pembentukan kerajaan pakatan rakyat pada 16 september yang lalu tidak menjadi disebabkan tidak ditandatangani oleh Presiden PAS, sedangkan kertas persetujuan yang dikehendaki oleh istana itu sudah ditandatangani oleh Presiden PKR dan DAP.

Sudahlah 16 september tidak menjadi disebabkan PAS. PAS pula sekali lagi membuat onar dengan mencadangkan Kerajaan Perpaduan.

Jika ini yang berlaku. Nyata, pengkhinatan ini datang dari PAS. Jika keadaan ini dibiarkan, tidak mustahil sejarah PAS ditolak rakyat akan berulang kembali.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 jun 2009 * 1:39 pagi

LIM GUAN ENG BAGI NASIHAT KEPADA PRESIDEN PAS


Pemimpin PAS berhutang penjelasan kepada kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat mengenai rundingannya dengan Umno berhubung kerajaan perpaduan, kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng hari ini.

Sebagai rakan Pakatan Rakyat, Lim berkata, PAS tidak seharusnya berahsia dengan DAP dan PKR berhubung rancangan untuk menubuhkan kerajaan perpaduan melalui kerjasama dengan Umno.

Lim berkata, kepimpinan PAS tidak pernah menjelaskan kepada kepimpinan Pakatan berhubung dakwaan ia mengadakan rundingan Umno tahun lalu.

Beliau menolak dakwaan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa pemimpin Pakatan menerima baik perkara itu apabila PAS menjelaskannya kepada mereka.

"Kepimpinan Pakatan tidak pernah berbincang mengenainya, ataupun PAS telah memaklumkannya kepada kita.

"Kita tidak tahu apa yang sedang berlaku," katanya selepas majlis angkat sumpah Presiden Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Tan Cheng Chui.

Sehubungan itu, Lim mengingatkan Abdul Hadi supaya sentiasa bercakap benar.
"Sebagai seorang alim, seseorang itu bukan sahaja perlu menjawab kepada DAP, tetapi juga kepada Tuhan," katanya.

KOMEN :

Disebabkan aku ahli PAS.. apabila membaca kenyataan ini. Hanya satu sahaja yang ingin aku ucapkan..

MALUNYA AKU !!!!!!

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 jun 2009 * 11:25 malam

Ahad, 7 Jun 2009

KONSEP MASLAHAH DAN MAFSADAH UNTUK DAMAI DENGAN MUSUH

tak larat nak berdamai di Palestine, tapi rakyat Palestine sering dibunuh dan dihina di palestine.. apakah damai cara Yasir Arafat ini bersesuaian dengan maksud surah Muhammad ayat 35

KONSEP MASLAHAH DAN MAFSADAH UNTUK DAMAI DENGAN MUSUH

Kita kena sambut salam damai dari sesiapa sahaja, hatta daripada musuh sekalipun.

Dalilnya, Allah firman dalam Al-Quran;

فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ

Maksudnya;
“Janganlah kamu lemah dan minta damai padahal kamulah yang di atas dan Allah pun bersamamu dan Dia sekali-kali tidak akan mengurangi pahala amal-amalmu”

(Surah Muhammad : 35)

KOMEN:

ada pihak menyebut, tindakan Tidak mahu berdamai dengan UMNO, bermakna menafikan maksud ayat ini; menolak Al-Quran.

Apa yang ingin dinyatakan, tidak mahu berdamai dengan UMNO yang merupakan musuh dikala ini, tidak bermakna menafikan ayat Al-Quran, Surah Muhammad ayat 35.

Ini kerana, dalam menafsirkan ayat ini, Imam Fakhr Ar-Razi menyebut dalam kitab At-Tafsir Al-Kabir;

إشارة إلى أن الأمور الدنيوية لا ينبغي أن تكون مانعة من الإتيان

Maksudnya;
“Ia adalah satu Isyarat kepada sesungguhnya perkara duniawi tidak sepatutnya menjadi pencegah daripada berdamai
[1]

Fahamnya apa??

Berdamai itu adalah dituntut sekiranya dengan tujuan akhirat. iaitu, sekiranya damai itu memberi kemaslahatan kepada Islam, maka itu dibenarkan. Adapun sekiranya berdamai itu melahirkan mudharat kepada Islam, maka berdamai itu adalah terlarang, malah ia tidak termasuk dalam maksud ayat ini.

Dengan erti kata lain, sekiranya musuh tidak mempunyai agenda untuk menghancurkan balik parti Islam, maka berdamai itu dituntut. Pun begitu, sekiranya musuh mempunyai agenda untuk memusnahkan perjuangan islam, berdamai ketika itu tidak dituntut.

Jika difahami konsep ini, barulah kita faham maksud “hulur salam damai” yang dilakukan oleh Nabi Musa A.S terhadap Firaun. Yang mana, ketika itu tindakan Nabi Musa berhadapan dengan Firaun lebih memberikan maslahat berbanding tidak tidak berhadapan dengan Firaun.

Justeru, Apakah UMNO Ikhlas menghulurkan salam damai, ataupun mempunyai agenda untuk musnahkan PAS???

Jawapannya amat senang. Dikala kita berbicara soal ”politik damai”, krisis perak tetap mencengkam, malah melahirkan kemarahan rakyat terhadap UMNO/BN.

Tok Guru Nik Abdul Aziz ada menyebut;

”kalau berpolitik macam ini, ertinya politik kita (PAS) untuk tolong lawan, bukannya jaga kestabilan diri (PAS). Ini bukan politik, ia perangkap namanya dan keadaan ini adalah satu kejayaan kepada pihak lawan yang boleh memperbesarkan isu yang bukan-bukan
[2]»

Fikir-fikirkanlah.....

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 jun 2009 *



[1] At-Tafsir Al-Kabir : 14/120.
[2] Kemuncup dalam perjuangan : m/s : 122.

BELAJAR DARI TOK GURU JAGA KELANTAN

BELAJAR DARI TOK GURU JAGA KELANTAN

Secara peribadi, aku amat suka berwacana dengan sebilangan tokoh-tokoh pemikir di Malaysia. Aku juga, sering berwacana dengan kaum india dan cina yang mempunyai pelbagai latar belakang agama, sehingga aku kebelakangan ini berkali-kali masuk ke gereja berwacana dengan sebilangan paderi-paderi Kristian berkenaan agama mereka.

Aku juga pernah berwacana dengan Presiden PSM, Dr Nasir Hashim tentang idelogi pemikiran beliau. Begitujuga, pernah mendengar kupasan Saudara Hishamuddin Rais tentang konsep ekonomi sosialis dan kritikan beliau terhadap idelogi ekonomi kapitalis. Malah aku sering berwacana dengan Pak Khalid Jaafar yang rata-rata orang melebelkan beliau sebagai tokoh Islam Liberal berkenaan berbagai-bagai isu.

Aku amat seronok, malah gembira berwacana dengan tokoh-tokoh pemikir sebegini, walaupun mereka dilihat “sinis” oleh sebilangan agamawan di Malaysia. Ini kerana mereka adalah golongan yang mudah berwacana, malah wacana mereka sememangnya bersifat ilmiyyah. Mereka tidak mahal memberikan jawapan, malah jawapan yang diberikan itu juga mengandungi unsur-unsur ilmu, bukan sentimen atau purba sangka semata-mata.

Aku pernah bertanya kepada Pak Khalid tentang pandangan beliau tentang ketokohan yang wujud pada Tuan guru Nik Abdul Aziz. Beliau menyatakan, Tok guru Nik Abdul Aziz adalah tokoh genius yang wajar dipelajari cara beliau berpolitik.

Alasan beliau amat mudah, iaitu beliau berkata;

“adalah satu perkara yang mustahil tok guru boleh mempertahankan sebuah kerajaan PAS selama berpenggal-penggal, sedangkan kerajaan Pusat berada di tangan BN. Pun begitu, PAS berjaya mempertahankan kerajaan tersebut sejak 1990 sehingga kini. Menunjukkan, Nik Abdul Aziz adalah tokoh politik yang genius”.

KELANTAN

Sejak 1990 lagi kelantan berada di tangan PAS. Selama berpenggal-penggal itu, Kelantan tidak berjaya dirampas oleh parti kafir wa Taghut, Barisan Nasional. Keadaan ini berbeda dengan Terangganu yang PAS menguasainya pada tahun 1999, tetapi gagal dipertahankan sehingga kini.

Aku secara peribadi sedang mengkaji pemikiran Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Setelah memerhatikan cara, methodologi berfikir dan bertindak beliau, aku beranggapan beliau merupakan satu tokoh politik yang boleh disifatkan sebagai “Omar bin Abdul Aziz Malaysia”.

Aku sering mengikuti perkembangan beliau dalam mengulas isu politik. Dan kadang-kala, aku sudah dapat mengagak kenyataan yang akan terpancul dari mulut beliau dikala mengulas sesuatu isu.

Padaku, Tok Guru Nik Abdul Aziz bukanlah sekadar seorang tuan guru yang mempunyai kemahiran dalam bidang keagamaan sahaja, malah kegeniusan beliau dalam berpolitik amat mustahil dicari ganti.

Dengan kehadiran beliau dalam medan politik di Malaysia, beliau berjaya mengeluarkan kepompong kejumudan pemikiran Umat Islam terhadap Islam itu sendiri. Cara beliau berfikir dan bertindak sehingga sampai satu tahap, golongan yang menyayangi beliau bukan sekadar dari kalangan ahli-ahli PAS, malah musuh juga amat menghormati beliau.

Di kala orang memerhatikan kejumudan golongan berjubah dan berserban, beliau berjaya memecahkan pandangan sinis itu, dengan membuktikan bahawa kejumudan itu bukan disebabkan jubah dan serban, tetapi kejumudan itu hanya berlaku pada pemikiran yang ditutup dengan sentimen.

Inilah kehebatan berfikir dan berpolitik Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang susah hendak mencari ganti. Bahkan, kejayaan PAS diterima ramai pada hari ini, boleh diletakkan 80 peratus lebih, berpunca dari faktor gaya kepimpinan beliau.

Tapi menyedihkan, ada sebilangan pimpinan parti yang baru setahun jagung sahaja berada dalam arena politik. Masakan menjaga parlimen yang dimenangi, bahkan ketika menjadi Setiuasaha Agong pun banyak kerja-kerja parti yang terkantoi. Itupun, beliau sanggup mengeluarkan kenyataan dikala tok guru menyatakan bahawa Kerajaan perpaduan adalah idea karut dengan kata beliau;

Nik Aziz Nik’s views do not represent the party, it is akin to the Islamist party rejecting its soul as the Tok Guru is PAS spiritual leader”

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 jun 2009 * 1:35 pagi