Sabtu, 14 Mac 2009

KISAH CINTA NABI SAW : SIRI 18

MESRA DAN MANJA DALAM PANGGILAN

Panggilan manja mempunyai daya penarik yang kuat untuk melunakkan hati perempuan. Apabila mereka marah, kepanasan api marah bisa disejukkan dengan air panggilan manja.

Dari sudut psikologi, panggilan manja tidak boleh digunakan sehari-hari. Dibimbangi "auranya" menjadi biasa. Apabila ia menjadi biasa, sudah pasti ia menjadi tidak berharga.

Orang yang mendapat kereta baru, dia akan menjaga kereta baru itu dengan sebaik-baiknya. Malam sukar untuk tidur, kerana pemikiranya terikat dengan kereta baru. Pun begitu, apabila kereta baru itu sudah sampai kepada umur yang lanjut, perasaan "sukar tidur" malam itu sudah tiada lagi. Semuanya kerana, kereta itu menjadi penglihatan matanya sehari-hari.

Begitujuga, orang yang baru pandai memandu, pantang nampak kunci kereta, terasa sahaja mahu memandu. Tetapi, apabila sudah hari-hari memandu, masakan kunci kereta, melihat kereta pun kadang-kadang tidak melahirkan perasaan gelojoh mahu memandu lagi.

Persoalannya, mengapa perasaan begitu terjadi???

Ianya kerana "aura" sudah kehabisan nilai. Bagaimana "aura" itu boleh kehabisan nilai?

Puncanya apabila ianya sudah menjadi bahan harian.

Keadaan yang sama juga ketika berinteraksi dengan isteri. Kebiasaan nabi SAW memanggil isteri dengan panggilan biasa. Tetapi, dalam keadaan tertentu, nabi Saw menjadikan panggilan manja sebagai senjata tajam dalam melahirkan kemesraan.

Diceritakan dalam hadis, bahawa Aisyah ada berkata;

إن أول سورة تعلمتها من القرآن طه ، فكنت إذا قلت : طه ما أنزلنا عليك القرآن لتشقى قال صلى الله عليه وسلم : « لا
شقيت يا عائش »

Maksudnya;
"Sesungguhnya surah yang mula-mula sekali aku pelajari daripada Al-Quran adalah surah Taha. Jika aku membaca "Taha.. tidaklah kami turunkan Al-Quran itu untuk kamu menjadi celaka" bersabda Nabi SAW : kamu tidak akan jadi celaka wahai 'Aisy
[1]"

Hadis ini dapat dilihat, tindakan nabi SAW memanggil dengan panggilan manja itu bukanlah merupakan panggilan selalu, tetapi dalam masa-masa tertentu sahaja. Tindakan nabi melakukan sedemikian, agar aura panggilan manja itu tidak kehabisan nilai.

Bahkan jika diperhatikan kepada hadis lain, antara tindakan Nabi tempat nabi SAW memanggil isteri dengan panggilan manja, apabila baginda SAW ingin menegur isterinya yang melakukan kesilapan.

Ini disandarkan kepada hadis;

كانت عائشة رضي الله عنها إذا غضبت عرك النبي صلى الله عليه وسلم بأنفها ، ثم يقول : « يا عويش ، قولي : اللهم رب محمد ، اغفر لي ذنبي ، وأذهب غيظ قلبي ، وأجرني من مضلات الفتن »

Maksudnya;
"ketika Aisyah sedang marah, nabi SAW memicit hidungnya, lalu berkata : ya 'Uwaisy, katakanlah; Ya Allah yang merupakan tuhan Muhammad. Ampunilah untuku dosaku. Dan hilangkan kekerasan hatiku, dan selamatkan aku daripada fitnah yang menyesat
[2]"

Dari hadis ini, kita dapat melihat bagaimana bijaknya nabi SAW dalam mengurus psikologi isterinya dalam menegur.

Apabila kita menegur kesilapan isteri, kadangkala melahirkan perasaan isteri yang agak kurang menerima teguran. Perasaan itu timbul, ekoran mereka dalam keadaan ego.

Justeru, bagi melahirkan perasaan mereka boleh menerima teguran, psikologi yang digunakan nabi SAW adalah memanggilnya dengan panggilan yang mempunyai unsur manja dan mesra. Ini kerana, apabila unsur manja ini digunakan, pasti perasaan mahu menolak teguran tidak akan berlaku.

Oleh itu, kepada para suami, jadikan hadis ini sebagai tauladan dalam menghadapi ranjau dalam berumah tangga. Panggilan manja perlu dijadikan sesuatu yang berharga. Sesuatu yang berharga, tidak boleh digunakan selalu, kerana nilainya akan lupus dari sudut perasaan hati.

Justeru, jadikanlah panggilan manja ini sebagai alat untuk meleraikan masalah, dikala berlaku krisis dan sebagainya.

Adapun panggilan harian, perlu juga mempunyai unsur bermanja, seperti soerang lelaki yang mempunyai isteri bernama Sabariyyah, maka dipanggilnya dengan "Yah" sahaja; hamidah, dipanggil dengan "mida" sahaja; Hafiza, dipanggil dengan "Fiza" sahaja dan seterusnya

Pun begitu, perlu ada juga "panggilan simpanan", dengan menyediakan panggilan yang lebih mesra dan manja berbanding panggilan mesra harian. Seperti "Wahai Sabariah Si kecil molek", "Wahai Mida si cantik manis", "Wahai Fiza si jantung hati" atau seumpama dengannya.

Ianya bukan untuk digunakan harian, tetapi sebagai panggilan untuk memberi ruang kepada hati perempuan menilai cinta dikala menghadapi krisis.

Fikir-fikirkanlah wahai para suami….

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kg Lubuk Kawah * Jertih
15 mac 2009 * 2:23 pagi




[1] Sab'ah majlis : 10
[2] 'Aml Al-Yaum wa Al-lailah : 454.

KEPIMPINAN ULAMA ATAU KEPIMPINAN BERTAQWA


KEPIMPINAN ULAMA ATAU KEPIMPINAN BERTAQWA

Kita mahukan kepimpinan ulama. Itu kata-kata sebilangan pihak. Apabila di tanya, kenapa mahukan kepada kepimpinan ulama. Pasti mereka menjawab, kerana kepimpinan ulama akan menghasilkan keberkatan dalam pemerintahan. ini telah terbukti dengan apa yang telah berlaku di Kelantan.

Susuk insan yang bernama tok Guru Nik Abdul Aziz, sering dilihat dari sudut keulamakannya. Sedangkan, mungkin agak kurang ditonjolkan adalah susuk ketaqwaannya.

Apabila disebut ulama, tidak semestinya ia menjadi taqwa. Tetapi, apabila orang itu taqwa, kadangkala bukan pada ulama sahaja ada, bahkan orang biasa pun ada juga.

Persoalannya, manakah pilihan kita… apakah ketaqwaannya atau keulamakannya???

Susuk ulama ditempelkan dengan ketaqwaan. Ketaqwaan disinonimkan dengan ulama. Tanpa taqwa, apa gunanya ulama. Begitulah sebaliknya.

Firman Allah;

إنَمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

Maksudnya;
"sesungguhnya orang yang paling takut kepada Allah adalah Ulama'"

(Surah fatir : 28)

Kita renung dan tadabbur ayat ini. kita akan dapati, Allah sinonimkan takut kepada Allah dengan ulama. Bermakna, apa ertinya ulama kalau tidak taqwa kepada Allah.

Itulah motivasi Allah agar manusia menjadi orang bertaqwa. Apabila mereka pandai agama, bermakna mereka akan menjadi agamawan. Apabila mereka menjadi agamawan, pasti mereka akan takut kepada Allah.

Pun begitu, serangan pemikiran yang dilancarkan oleh musuh-musuh islam semakin dahsyat. Akhirnya, Imam Al-Ghazali sendiri telah menyebut dalam kitabnya "ihya ulum Ad-Din", bahawa ulama itu tidak semuanya taqwa, bahkan di sana sudah wujud ulama yang disebut sebagai ulama Su' (baca : ulama jahat).

Bermakna, serangan musuh islam sudah berjaya melahirkan ulama yang tidak taqwa. Kesinoniman yang Allah cipta antara ulama dan taqwa telah berjaya dipisahkan oleh musuh-mush islam. inilah yang disebut sebagai "Islam dalam secular".

Islam adalah ilmu mereka. Islam adalah pandangan zahir mereka. Tetapi hati dan fatwa mereka adalah secular, tidak berasaskan ketaqwaan.

Apa pentingnya kita melebihkan ulama berbanding taqwa. Bahkan, lebih baik kita memilih orang yang tidak ulama, tapi taqwa. Tetapi, lebih baik lagi kalau kita mahu ulama yang bertaqwa.

Pun begitu, ulama yang bertaqwa yang menjadi pemimpin, hendaklah bermindakan haraki. Ulama haraki adalah ulama yang mempunyai minda "bergerak". Ulama yang mempunya minda "bergerak", akan berjaya melahirkan pemandangan terhadap Islam sebagai agama relevan sepanjang zaman dan agama yang bertamadun di semua mata-mata manusia, sama ada muslim ataupun non muslim.

Jika ulama yang tidak haraki memimpin, dibimbangi islam yang universal dilihat seperti jumud. Islam yang menjaga fitrah, dilihat mengongkong. Islam yang indah, dilihat buruk.

Persoalannya, bagaimana mahu kenal ulama yang haraki????

Itulah persoalan yang mempunyai jawapan yang senang diberikan, tetapi agak kurang boleh diluahkan. ianya kerana, bimbang dimarah oleh para ulama sendiri. Pun begitu, kita terpaksa lakukan 'pencerahan' ini, agar ianya tidak menjadi konflik dan politik yang berpanjangan.

Ulama haraki tidak semestinya ulama yang duduk dalam gerakan islam. bahkan, ada ulama yang duduk dalam gerakan Islam, tetapi tidak bermindakan "haraki".

Ulama haraki adalah diumpamakan seperti Doktor yang mempunyai pakar dalam bidang menentukan ubat, dan pakar dalam memastikan penyakit, lalu berjaya memberikan ubat yang sesuai dengan sesuatu penyakit.

Ada doctor yang belajar bidang kedoktoran yang pakar dalam mengenal ubat. Ianya disebut sebagai Farmasi. Ada pula doctor yang belajar dalam bidang kedoktoran yang mendalami kaedah dan cara untuk kenal penyakit.

Dua bidang kedoktoran ini nampaknya dibezakan. Ekoran itu, ada doctor farmasi, dan ada doctor yang tidak farmasi.

Doctor farmasi hanya pakar dalam mengenali ubat, tetapi belum tentu pakar dalam memastikan seseorang itu dihinggapi jenis penyakit.

Begitujuga ada doctor yang pakar bidang mengenali jenis penyakit yang dihinggapi pada seseorang, tetapi tidak pakar dalam mengetahui jenis ubat untuk diberikan kepada pesakit tersebut.

Inilah Doktor yang tidak "ngaji habis". Amat rugi pengajian Doktor sebegitu. Tetapi, Doktor yang hebat adalah, apabila dia mengetahui penyakit disamping dia juga tahu untuk memberikan jenis ubat yang sesuai kepada penyakit tersebut. Inilah doctor yang hebat. Doctor inilah dalam istilah agama disebut sebagai "haraki".

Begitujuga ulama. Ada ulama yang mendalami agama. Dia pakar dalam bidang agama, tetapi belum tentu dia pakar untuk menyesuaikan agama dalam kehidupan manusia yang berbeza-beza.

Lihatlah kepakaran ulama yang wujud pada imam As-Syafii. Fatwanya di Baghdad tidak sama dengan fatwanya di Mesir. Mengapa tidak sama, sedangkan rujukannya adalah dua asas utama, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah juga???

Jawapannya adalah, beliau adalah ulama haraki. Ulama yang tahu kesesuaian fatwa berdasarkan sesuatu tempat, dengan diasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Inilah kepimpinan ulama yang kita mahu, seperti yang telah dicontohi dari Tok guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat.

Justeru itu, kita mahukan ulama yang bertaqwa juga haraki. Jika ulama itu tidak taqwa, maka lebih baik kita pilih orang yang tidak ulama, tapi bertaqwa. Jika ulama itu bertaqwa, tapi tidak haraki, maka lebih baik memilih orang yang tidak ulama bertaqwa dan bersifat haraki.

Asas kita adalah, taqwa dan haraki. Dengan taqwa dan haraki, Islam pasti akan berjaya mencipta tamadun baru di dunia kini, insya Allah. Apakah perlu dia adalah ulama??? Apabila dia sudah bertaqwa, sesuatu tindakannya pasti akan merujuk kepada ulama…

Sekian

Al-bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- KB Mall * Kota Bharu
14 mac 2009 * 6:25 petang


Jumaat, 13 Mac 2009

TERDESAK SAMPAI TERSEDAK

TERDESAK SAMPAI TERSEDAK

Takut dengan sejarah, ekoran itu sejarah diputar belitkan. Itulah parti ”orang tua”, dulu kawan dengan Bristish, kini sudah jadi ”British”, selama-lamanya akan berada dalam muzium, sama ada di luar, ataupun di dalam British.

Kalau dulu, British sanggup melahirkan perbalahan antara kaum di Tanah Melayu, demi mempertahankan kekusaan mereka yang semakin hari semakin layu. Dahulu, tindakan British itu dipandang keji, tetapi kini menjadi tauladan utama mereka yang berfikiran jijik.

Plak Demokrasi bawah pokok di perak hasil sidang DUN, menjadi bayangan mimpi ngeri bagi mereka yang tidak ada tamadun. Pemikiran mereka singkat, seperti Orang Utan meradang tak dapat pisang sesikat.

Haa.. siapakah gerangan pemecah Plak Demokrasi yang indah??? Pasti dari mereka yang bencikan keamananan yang sering menjadi cita-cita rakyat semenjak sekian sudah.

Tersedak atau terdesak.. ke terdesak sampai tersedak...

Apakan daya, Orang Utan kini bukan sekadar berada dalam Hutan atau Zoo negara, tetapi sudah berada dikalangan pendokong-pendokong ketassuban yang datang dari gerombolan ”Babi Negara”...

Aku juga tertanya-tanya??...woh Kon Hooo?????....mungkin jawapan kita adalah ” nehi kabhi-kabhi nehi karooo”, tetapi tidak mustahil kita akan kata "Dharur Ji Ha..ingkar nah karoo ” ...

Sekian

P/S : woh kon ho : siapakah dia... Nehi kabhi-kabhi nehi karoo : mereka tidak sekali kali lakukan... dharur ji ha.. ingkar nah karoo : mesti katakan "Ya", jangan nafikan lagi...

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
13 mac 2009 * 6:36 petang



Khamis, 12 Mac 2009

KERAJAAN RAKYAT ATAU KERAJAAN ISLAM??

KERAJAAN RAKYAT ATAU KERAJAAN ISLAM??

Orang mahu berbicara pasal kerajaan islam. Ada pula pihak mahu kerajaan rakyat. Mana satu yang betul, apakah kerajaan islam atau kerajaan rakyat???

Kerajaan islam adalah kerajaan berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Kerajaan rakyat pula adalah kerajaan sokongan rakyat, kerajaan pilihan rakyat.

Al-Quran dan As-Sunnah adalah asas kepada kerajaan Islam. Al-Quran dan As-Sunnah itu sendiri bersifat fitrah kemanusiaan. Apabila manusia faham Al-Quran dan As-Sunnah, bermakna manusia sudah faham fitrah mereka. Bermaksud; apabila mereka tidak faham Al-Quran dan As-Sunnah, bermakna mereka tidak faham fitrah mereka.

Al-Quran dan As-Sunnah jaga fitrah, tak seperti akal dan hawa nafsu manusia menjaga fitrah. Akal dan hawa nafsu fikir ”kepuasan diri”, tetapi Al-Quran dan As-Sunnah memikirkan ”kepuasan setiap diri”.

”Kepuasan diri” mahukan sedap hidup, tidak kira merosakan atau tidak. Sebab itu, mereka minum arak, berzina di mana-mana dan seterusnya. “Kepuasan setiap diri” pula, tidak cukup diri kamu sahaja “sedap hidup”, bahkan orang lain pun mahukan “sedap hidup” juga.

Apabila kamu “sedap hidup” dengan menimbulkan “tidak sedap hidup” pada orang lain, maka itu adalah “sedap hidup” yang tidak hakiki, bahkan merosakan.

Misalnya, apabila kamu berzina, memang kamu sudah mendapat “kesedapan hidup”, tetapi kamu telah menafikan kesedapan hidup perempuan yang dizina, ibu bapa perempuan yang dizina, anak zina yang dilahirkan dan seterusnya. Mana tidaknya, jika perempuan itu bersalin, bukankah anak zina itu akan tertekan sebab dia lahir dengan tanpa bapa.

Lebih-lebih lagi, kalau perempuan yang berzina itu tidak berzina dengan seorang lelaki sahaja, bahkan ramai. Pasti kelahiran anak zina itu lebih menjadikan dirinya tertekan. Ini kerana, tidak dipastikan bahawa dirinya dari bapa yang mana satu....

Inilah yang dimaksudkan, mendapat “kepuasan diri” dengan menafikan “kepuasan setiap diri”.

Al-Quran dan As-Sunnah datang untuk memberikan “kepuasan setiap diri”, bukan sekadar kepada “kepuasan diri” sahaja. Prinsip ini menyalahi akal dan nafsu manusia, tetapi amat sesuai dengan fitrah manusia.

Kerajaan Islam adalah kerajaan “Kepuasan setiap diri”, bukan ”kepuasan diri”, iaitu kerajaan yang memandu manusia sesuai dengan fitrah. Pun begitu, di sana wujud satu kerajaan lain, disebut kerajaan rakyat.

Rakyat sahaja dapat menentukan kerajaan itu. apakah rakyat menilai itu dengan akal dan nafsu mereka, ataupun rakyat menilai itu dengan fitrah mereka.

Jika rakyat jahil tentang Al-Quran dan As-Sunnah, pasti mereka menilai akal dan nafsu itu adalah fitrah, dan fitrah itu adalah akal dan nafsu mereka. Tetapi, jika rakyat sudah faham Al-Quran dan As-Sunnah, pasti mereka akan mengetahui, bahawa Al-Quran dan As-Sunnah itu adalah asas penjagaan terhadap fitrah mereka.

Di Malaysia, kita tidak mengamalkan sistem khalifah. Perlantikan ketua negara tidak berasaskan kepada Ahl Al-Hilli wa Al-Aqdi, tetapi berasaskan kepada demokrasi.

Apabila sebut demokrasi, pasti suara rakyat menjadi suara keramat. Tanpa rakyat, apa yang ada pada demokrasi.

Persoalannya, apakah suara rakyat itu adalah suara Al-Quran dan As-Sunnah atau tidak??

Jika rakyat tidak faham Al-Quran dan As-Sunnah, maka suara rakyat itu bukanlah suara Al-Quran dan As-Sunnah, tetapi ia adalah suara ”akal dan nafsu”.

Oleh yang demikian, bagi membina suara Al-Quran dan As-Sunnah, maka sewajibnya diberikan kefahaman kepada rakyat tentang Al-Quran dan As-Sunnah. Jika ini tidak berjaya, kita akan gagal membina kerajaan Islam yang diidam-idamkan.

Apa boleh buat, kita berdakwah dalam demokrasi. Kini kita tidak dapat menafikan demokrasi, kerana menafikan demokrasi di Malaysia kini merupakan tindakan yang akan melahirkan kemudharatan yang lebih besar, sedangkan perkara ini dilarang sama sekali dalam Islam.

Oleh itu, kita jadikan demokrasi sebagai alat untuk berdakwah. Menggunakannya sebagai alat untuk membina suara rakyat yang memahami Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila rakyat sudah faham Al-Quran dan As-Sunnah, pasti kita akan berjaya membina suara Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila kita berjaya bina suara Al-Quran dan As-Sunnah, ketika itulah kerajaan Islam akan terbina...

Apakah kita bersedia????

Renung-renungkanlah.....

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 mac 2009 * 10:42 malam





POLITIK RISAN PARET DI KERAJAAN KAUPUNYASUKA

POLITIK RISAN PARET DI KERAJAAN KAUPUNYASUKA

Risan memang ahli politik yang licik dan licin. Jika belut susah untuk ditangkap disebabkan licinnya, maka begitulah juga cara Risan berpolitik. Pun begitu, politik jahat ala belut itu pernah dimainkan oleh Risan dengan mengkambing hitamkan Jong Ann, seorang lelaki berbangsa cina yang pada asalnya adalah kawan rapat kepada Risan.

Risan berusaha hendak menjatuhkan IR airamah, seorang ahli politik perempuan yang agak hebat, dengan mencalonkan Mairamah seorang ahli politik perempuan lain untuk dijadikan saingan. Dalam masa yang sama, Jong Ann telah dikambing hitamkannya. Dia menanam doktrin, tindakan itu merupakan ”pahala besar”, menyebabkan jong Ann yang ketika itu amat baru dengan dunia politik terpengaruh.

Ahli politik perempuan yang menjadi musuh Risan berjaya dijatuhkan. Dalam masa yang sama, Risan berjaya melepaskan diri dari kesan buruk itu dengan menyandarkan bahawa tindakan itu adalah kerjabuat Jong Ann.

Jong Ann menjadi buruk di mata Ir Airamah, disamping Mairamah juga dijadikan bahan untuk dihina maki setelah Mairamah berjaya memegang tampuk kuasa dalam organisasi, kononnya tidak pandai buat kerja.

Risan tahu, jika beliau tidak berjaya menjatuhkan IR Airamah, pasti beliau terpaksa bertanding di peringkat DUN, dan sama sekali tidak akan berjaya bertanding di peringkat Parlimen. Ini kerana, sikap dan tindakan IR Airamah yang agak agrasif, juga suka berceloteh yang kadangkala menyerabutkan pemikiran.

Kejayaan itu melahirkan polimik. Pun begitu, ia semakin berjaya diredakan apabila kedatangan pilihanraya umum yang ke 109 di kerajaan Kaupunyasuka

PILIHANRAYA UMUM

Pilihanraya umum pun diisytiharkan. Risan sekali lagi bermain politik. Sebagai pengerusi Organisasi, dia bertindak ”menipu” dengan mendakwa dia akan bertanding di peringkat DUN.

Apabila melihat beliau mahu bertanding, semua ahlijawatankuasa organisasi terus menerima tawaran diri dia itu. Pun begitu, itu hanya tipu helah sahaja. Ini kerana, cita-citanya bukan DUN, tetapi Parlimen.

Beliau melihat, DUN tersebut tidak ada harapan untuk menang, tetapi di Parlimen yang dia mahu bertanding itu ada harapan cerah untuk menang.

Ekoran dari itulah, dia sekali lagi bermain politik. Dia telah berjumpa dengan sebilangan orang besar, melobi untuk mendapatkan parlimen tersebut.

Kebijaksanaan politik Risan setahap belut itu telah menyebabkan beliau berjaya. Di saat petugas-petugas sedang semangat bekerja, ketika itu dia mengisytiharkan diri bahawa tidak jadi bertanding di DUN, tetapi sudah bertukar kepada parlimen pula.

Tindakan Risan itu menyebabkan ramai yang terkejut. Pun begitu, Jong Ann yang sudah pernah dikambing hitamkan itu merasakan ada sesuatu yang tidak kena disebalik kejadian itu.

Jong Ann mula menyiasat. Setelah disiasat menerusi kawan-kawan Risan, terbukti, ini adalah mainan politik Risan ala belut yang hampir-hampir sama dimainkan untuk menjatuhkan IR Airamah dahulu.

Jong Ann rasa bagai dimainkan. Jong Ann mula menyerang Risan dengan segala kesempatan yang ada. Menyerang kejahatan berpolitik Risan yang nampak menjaga masa depan politik yang mementingkan diri.

Apabila menang pilihanraya umum ke 109 di kerajaan Kaupunyasuka, menyebabkan Risan yang menang di Parlimen Paret gembira. Berjaya juga akhirnya menjadi YB yang merupakan cita-citanya semenjak sedang belajar Universiti Koko, iaitu sebuah Universiti tertua di kerajaan Kaupunyasuka.

Dia mula berfikir sendirian, “kira aku ni cerdik juga la.. kalau aku bertanding di DUN, mesti aku tak menang.. sekarang aku dah jadi YB. Boleh aku tepuk meja... marah kat orang yang tak sebulu dengan aku.. hahahaha.. Ya.. ya... aku memang bijak.. tidak sebijak Jong Ann dan sekutu-sekutunya”

Setelah kemenangan itu dicapai, Risan masih rasa tidak tenang. Ini kerana, Jong Ann masih wujud di atas muka bumi lagi. Dia amat bimbang dengan kewujudan Jong Ann yang mungkin akan mematikan masa depan politiknya, lebih-lebih lagi pengaruh Jong Ann pun agak susah untuk dihapuskan.

Disebabkan terlalu bimbang, sehinggakan Risan pernah menungkapkan, ”orang yang lawan Aku, selalunya tidak lama dalam politik”.

Apa makna kata-kata itu??? apakah Risan mahu membunuh Jong Ann??? Atau, Risan akan bertindak merosakan imej Jong Ann dihadapan penyokong-penyokong Jong Ann???

Risan selalu berulang alik ke DUN. Di sana, dia berjumpa dengan ”kapten Penyusun DUN” untuk mengetahui berita terkini, lebih-lebih lagi tentang Jong Ann yang selalu menyerang dia dahulu.

Padanya, Jong Ann amat merbahaya pada masa depan politiknya. Jong Ann banyak tahu rahsia hidup dan cita-cita masa depan politik Risan, sebab itu, Risan amat bimbang dengan Jong Ann.

CITA-CITA

Setelah menjadi Ahli parlimen Paret, Risan mula menanam cita-cita yang menggunung. Dia pernah menyebut, beliau akan menjadi Timbalan Menteri Pendidikan.

Sedihnya, Perdana Menteri tidak melantiknya sebagai Timbalan Menteri, walaupun menteri pendidikan berkenaan telah berjaya dilobi oleh Risan.

Nampaknya, selicik-licik politik belut Risan, licik lagi politik ikan keli Perdana Menteri Kaupunyasuka.

Risan mengetahui bahawa Tukang Masak kesayangan Perdana Menteri adalah seorang kawan rapat kepada Jong Ann. Ekoran dari itu, menyebabkan Jong Ann juga dikenali oleh Perdana Menteri Kaupunyasuka. Itu merumitkan Risan. Maka, Risan telah bertindak menggunakan line tukang masak tersebut, untuk merapatkan diri dengan Perdana Menteri.

Tujuannya adalah, untuk memburukkan Jong Ann, agar di suatu masa nanti, jika Jong Ann menyebut cara politik Risan yang lalu, pasti tidak dipercayai oleh Perdana Menteri.

Mungkin beliau menganggap, Perdana Menteri Kaupunyasuka itu mempunyai pemahaman politik setahap belud, padahal politik Perdana Menteri itu lagi canggih dari belud.

Tidak cukup sekadar itu pula, Risan mula menyerang Jong Ann dengan sedaya mungkin. Memburukan Jong Ann dengan segala bentuk yang ada, agar penyokong Jong Ann akan memandang buruk pada Jong Ann, dan sudah pasti selepas ini, segala ungkapan Jong Ann tidak akan dilayan lagi..

Apakah Risan Paret berjaya dalam misinya itu... kita tunggu dan lihat....

Sekian

p/s : kisah ini tidak ada kena mengena dengan dah mati. Tapi mungkin ada kena mengena dengan mereka yang akan mati...

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 mac 2009 * 4:51 petang

Rabu, 11 Mac 2009

KISAH CINTA NABI SAW : SIRI 17

BERMESRA DI HADAPAN KHALAYAK

Sebilangan masyarakat kita menganggap, bermesra di hadapan khalayak adalah tindakan yang memalukan dan meloyakan. Kefahaman sebegini adalah satu tindakan yang silap dari konsep Islam ajaran Nabi Muhammad SAW.

Nabi SAW sebagai role model yang terbaik telah membuktikan, bahawa Baginda SAW tidak membataskan kemesraan dengan isteri hanya di ranjang sahaja, bahkan di hadapan khalayak pun Nabi SAW pernah bermesra-mesraan.

Justeru itulah, apabila kita membaca hadis-hadis, kita akan dapati bahawa Nabi SAW selalu sangat melakukan sesuatu tindakan yang menggambarkan Nabi sedang bermesra dengan isterinya dihadapan para sahabat.

Ini dibuktikan dengan satu hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah R.Ha, bahawa beliau berkata;

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسًا فَسَمِعْنَا لَغَطًا وَصَوْتَ صِبْيَانٍ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا حَبَشِيَّةٌ تَزْفِنُ وَالصِّبْيَانُ حَوْلَهَا فَقَالَ يَا عَائِشَةُ تَعَالَيْ فَانْظُرِي فَجِئْتُ فَوَضَعْتُ لَحْيَيَّ عَلَى مَنْكِبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا مَا بَيْنَ الْمَنْكِبِ إِلَى رَأْسِهِ فَقَالَ لِي أَمَا شَبِعْتِ أَمَا شَبِعْتِ قَالَتْ فَجَعَلْتُ أَقُولُ لَا لِأَنْظُرَ مَنْزِلَتِي عِنْدَهُ إِذْ طَلَعَ عُمَرُ قَالَتْ فَارْفَضَّ النَّاسُ عَنْهَا قَالَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي لَأَنْظُرُ إِلَى شَيَاطِينِ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ قَدْ فَرُّوا مِنْ عُمَرَ

Maksudnya;
“Rasulullah SAW sedang duduk lalu terdengar suara bising dan suara kanak-kanak. Baginda SAW berdiri melihat, didapati ada seorang perempuan Habsyah telah dikerumuni oleh kanak-kanak kerana sedang mengadakan satu pertunjukkan. Baginda SAW memanggil; “wahai Aisyah, kemari kamu, dan lihatlah ini”. Aku datang dan aku meletakkan daguku pada bahu Rasulullah SAW dan melihat pertunjukkan tersebut. Sejurus kemudian Baginda bertanya; “apakah kamu sudah puas?? Apakah kamu sudah puas??” aku mengatakan; “belum”. Tiba-tiba muncul Omar bin Al-Khattab, menyebabakn kanak-kanak dan perempuan Habsyah itu bersurai. Berkata Rasulullah SAW; sesungguhnya aku melihat Syaitan Manusia dan Jin lari bertempiran daripada diri Omar
[1]

Hadis ini menjadi bukti, baginda SAW sentiasa bermesra dengan para isterinya dengan tidak dikhususkan di tempat tertutup sahaja, bahkan di hadapan khalayak pun, kadangkala Nabi SAW menunjukkan kemesraaan Baginda dengan para isteri.

Kemesraaan yang boleh dipelajari dari hadis ini adalah, didapati nabi SAW memanggil Aisyah apabila dilihat ada sesuatu yang menarik untuk ditonton. Menunjukkan, Nabi SAW tidak akan menonton sendirian, bahkan jika itu juga diminati oleh isteri, pasti nabi SAW akan memanggil agar isterinya dapat menonton bersama.

Juga, didapati Nabi SAW tidak marah dan menunjukkan rasa tidak selesa dikala Aisyah meletakkan dagunya di bahu baginda SAW. Bahkan kita dapat lihat, nabi SAW membiarkan sahaja tindakan Aisyah itu, sehinggakan nabi SAW sendiri bertanya kepada isterinya, apakah sudah puas melihat tontonan tersebut atau tidak??

Dari hadis ini juga, dilihat seperti Aisyah yang memulakan tindakan mahu bermanja dengan nabi SAW dengan meletakkan dagunya di bahu Baginda. Tetapi, jika disemak pada hadis-hadis yang lain pula, kita akan dapati, bukan isteri sahaja yang memulakan tindakan romantik, bahkan dilihat Nabi SAW sendiri pernah memulakan tindakan romantic tersebut, dengan menyandarkan belakangnya ke bahu isteri.

Ini dibuktikan dengan hadis Ummu Salamah yang menyebut;

نهش رسول الله صلى الله عليه وسلم عندي كتفا ثم خرج إلى الصلاة ولم يمس ماء

Maksudnya;
“Rasulullah SAW menyandarkan bahu baginda kepadaku, kemudian keluar Solat tanpa mengambil wudu’ lain
[2]

Kepada para suami dan isteri, hadis-hadis yang dikemukakan ini hendaklah dijadikan panduan dalam berumahtangga, terutama sekali dalam mewujudkan keharmonian berkeluarga.

Menonton bersama bukanlah tindakan yang terlarang, tetapi hendaklah dari bahan tontonan yang syariat tidak menghalang. Pastikannya harus di sisi Syarak, agar terbela dari sebarang rosak.

Semasa menonton pula, syarak tidak memandang sebagai dosa, jika suami isteri itu melakukan tindakan mesra, seperti bersandar-sandar sesama sendiri, berpegang-pegangan tangan, berlawan-lawan mata, jeling menjeling, bergurau-gurau, suami mentertawakan isteri, isteri mentertawakan suami dan sebagainya. Bahkan, tindakan sebegitu sedikit sebanyak akan melahirkan perasaan kasih sayang yang mendalam, yang sudah pasti akan melahirkan perasaan cinta yang hangat dalam mengharungi bahtera rumahtangga di lautan dalam.

Mudah-mudahan dengan tindakan Nabi yang dinukilkan ini, dapat memberikan satu rangsangan baru bagi suami dan isteri, lebih-lebih lagi bagi mereka yang mahukan kehidupan berumahtangga yang harmoni.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
11 Mac 2009 * 11:41 malam




[1] Sunan At-Tirmizi : 3624.
[2] Musannaf Ibni Abi Syaibah : 1/65

Selasa, 10 Mac 2009

JANGAN TERPEDAYA…

JANGAN TERPEDAYA…

Kebelakangan ini, UMNO/BN sudah dilihat semakin hari semakin tenat. Bateri jantungnya sudah semakin kehabisan kuasa. Mereka memerlukan kuasa tambahan dalam meng”agrasif”kan jantung mereka.

Segala gendang-gendang mainan UMNO/BN sudah semakin tidak dilayan oleh PR. Yang menariknya, gendang mainan PR pula menjadikan UMNO/BN menari.

Isu ketuanan melayu, isu raja melayu, isu Islam, isu perkauman dan semua isu-isu ini dimainkan, tetapi nampaknya seakan-akan tidak berjaya.

UMNO/BN semakin terdesak. Kuasa RTM dan TV3 semakin tidak dipercayai rakyat. Internet menjadi medan info maklumat yang berguna. Mereka amat takut dengan internet disebabkan mereka kekurangan tenaga media yang berkesan untuk mengaktifkan media internet.

Jika wujud pun blog atau lamanweb yang pro mereka, itu juga tidak dilayan sangat. Lebih-lebih lagi di cemuh. Mana tidaknya, semua puji kerajaan. tidak ada yang tidak baik, melainkan semuanya baik-baik belaka.

Sikap itu menjadikan pengendali-pengendali blog dan lamanweb UMNO/BN kehabisan idea dalam melawan pemikiran pembaca internet. Jika mereka berwajah UMNO/BN, pasti berita mereka akan dinilai sebagai sampah.

Nampaknya, UMNO/BN sudah mengunakan kaedah baru. Mereka melihat perbezaan idealogi antara parti PAS, PKR dan DAP. Mereka menjadikan perbezaan Idealogi ini sebagai asas untuk meng”gaduh”kan antara ketiga-tiga parti ini.

Mereka berjaya meng”gaduh”kan PAS dan DAP dalam Barisan Alternatif terdahulu. Meragukan orang cina DAP terhadap PAS, meragukan orang PAS dengan DAP sehinggakan PAS dan DAP berpecah dan DAP terpaksa keluar dari Barisan Alternatif.

Dan kini, mereka mahu meng"gaduh"kan lagi antara parti-parti ini. Bagi meng”gaduh”kan antara parti-parti ini, mereka menggunakan berbagai-bagai cara. Antaranya, wujud penulis-penulis mereka yang berlakon sebagai penyokong tegar parti-parti tertentu, lalu menghentam satu parti lain dari Pakatan Rakyat. Jika tidak menghentam pun, mereka bertindak mewujudkan keraguan antara parti-parti Pakatan Rakyat.

Maka dengan itu, wujudlah penulis yang tidak dikenali identiti diri mereka, mengaku sebagai ahli PAS tegar, mendakwa berkeahlian PAS, menulis dengan beberapa artikle untuk meragu-ragukan ahli-ahli PAS terhadap Anwar Ibrahim, juga terhadap pemimpin PKR.

Bahkan wujud juga, penulis-penulis yang tidak dikenali identiti dirinya, mengaku sebagai ahli PKR menulis beberapa artikle untuk meragu-ragukan ahli PKR terhadap PAS. Begitujuga berlaku terhadap DAP.

Oleh itu, berhati-hatilah wahai pelayar-pelayar internet sekelian. Kaedah propaganda bodoh ini, sudah pernah berlaku dalam sejarah usaha israel untuk menguasai semenanjung Sinai di Mesir pada tahun 1979 hingga tahun 1982.

Walaupun Israel tidak berjaya mengambil Semenanjung Sinai kepunyaan mesir, tetapi mereka sebenarnya telah berjaya menjadikan semenanjung Sinai sebagai Wilayah untuk mendirikan tapak pertahanan udara mereka. Ianya berlaku pada april 1982.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 11:40 malam

ADA GAME?? SIAPA YANG MAIN GAME???

ADA GAME?? SIAPA YANG MAIN GAME???

Pak syaikh Anwar Ibrahim melaporkan
[1];

“Saya dijadual ke Madrasah Nurul Iman untuk sambutan Maulidur Rasul dan meraikan Tuan Guru Sheikh Mahmud. Di antara tetamu adalah ulama’ dari Indonesia, Gambia, India, Patani dan lain-lain. Turut sama adalah ketua sami Buddha dari Bangkok serta bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kehakiman Thailand Profesor Dr. Bhokin”

“Saya dan Azizah terlambat tiba kerana terpaksa melayani karenah dan drama di Mahkamah Tinggi termasuk urusan ikat jamin”

“Sebaik menghampiri kawasan madrasah, saya diberitahu Datuk Seri Abdullah telah pun tiba. Saya disambut Sheikh Mahmud dan menjamah hidangan bersama Datuk Seri Abdullah, Profesor Bhokin dan para ulama’ yang hadhir”

Dalam blog MSO pula melaporkan
[2];

”Abdullah dijangka hadir ke madrasah berkenaan esok untuk merasmi persidangan dan pertemuan para ulama. Kehadiran Abdullah lewat tengah hari ini menjadi tanda tanya sebab pada waktu sama jemputan khasnya ialah Anwar Ibrahim”

KOMEN:

Dalam tulisan Pak Syaikh Anwar, seakan-akan beliau tidak tahu tentang kehadiran Pak Lah dalam majlis tersebut. Tetapi, dalam tulisan MSO pula, Pak Lah sebenarnya dijadualkan esok untuk hadir dalam majlis tersebut, bukannya hari ini.

Yang peliknya, kenapa Pak Lah datang juga hari ini, sedangkan dia sudah tahu hari ini adalah jadual Pak Syaik Anwar Ibrahim.

Apa persepsi pemimpin dan pendokong UMNO apabila tahu berita macam ini???? lebih-lebih lagi, baru sahaja tukar penasihat agama.... isy isy... sangsi sangsi,....

Nampaknya, ada game baru yang sedang bermula dan akan berlaku.. persoalannya, siapa sebenarnya main game???? Dan sama yang hendak di”game”kan

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 7:15 malam


[1] http://anwaribrahimblog.com/2009/03/10/pertemuan-dengan-pak-lah/
[2] http://msomelayu.blogspot.com/2009/03/eksklusif-selasa.html

ANWAR DAN PAK LAH DI HULU LANGAT???

ANWAR DAN PAK LAH DI HULU LANGAT???

MSO menulis;

“TIGA jam sebelum Menteri Kewangan, Mohd Najib Razak membentangkan bajet mininya di Parlimen jam 4:00 petang ini, berlangsung satu peristiwa diluar jangka yang penuh tandatanya, iaini Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi duduk serumah dan makan tengah hari bersama Anwar Ibrahim”

“Peristiwa bersejarah ini berlaku di Hulu Langat, Selangor di Madrasah Nurul Iman, Hulu Langat, Selangor. Abdullah dan Anwar sama-sama hadir pada majlis sambutan Maulid Rasul dan Sambutan Tamat Latihan Kerohanian 40 tahun Syeikh Mahmud Al-Majzub, mundir madrasah berkenaan”

“Kehadiran Anwar hari ini memang dinanti-nantika oleh kira-kira 1,000 hadiri dan para jemputan termasuk para ulama dari Asia Tenggara, sebaliknya kedatangan Abdullah secara tiba-tiba itu benar-benar mengejutkan”



KOMEN:

Aku sedang membaca beberapa tulisan berkenaan dengan seni peperangan Sun Tzu yang kononnya hidup lebih 2400 tahun yang lalu. Aku meneliti sejak beberapa hari yang lepas. Membaca kaedah peperangan yang unik sehingga menjadi bahan model utama dalam kebanyakkan peperangan yang meletus di dunia kini.

Dalam jangka beberapa hari itu, aku sedang melatih diriku untuk memahirkan salah satu dari 13 bab dari 36 strategi-strategi Sun Tzu, tiba-tiba hari ini seluruh rakyat Malaysia dikejutkan dengan berita eksklusif yang ditulis oleh MSO.

Membaca berita eksklusif MSO itu, aku hanya tersenyum. Aku sudah menjangkakan sesuatu yang pelik akan berlaku dalam masa dua tiga hari ini, tetapi tidak disangka hari ini sememangnya berlaku.

Hal ini telah aku nukilkan dalam tulisan aku yang lalu bertajuk ”siapa yang terkejut nanti??”;

Sila rujuk;

http://g-82.blogspot.com/2009/03/siapa-yang-terkejut-nanti.html

walaubagaimanapun, aku merasakan, jangkaan aku berdasarkan keadah Sun Tzu dari bab yang aku sedang latih itu agak terkena dengan sasarannya...

nampaknya, ada sesuatu yang lebih pelik akan berlaku nanti. Kita nantikan dan saksikan....

menarik.. menarik.....

sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 5:01 petang




TADABBUR AL-QURAN : SIRI 11

PAHALA INFAQ TIDAK AKAN KURANG

Firman Allah;

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

Maksudnya;
“Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan, maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati”

(Surah Al-Baqarah : 274)

HURAIAN

Dalam ayat lepas, Allah menerangkan tentang satu jenis orang fakir yang layak menerima infaq. Adapun dalam ayat ini pula, Allah menerangkan kepada kita bahawa infaq yang hendak dilakukan itu, dibenarkan dilakukan dalam mana-mana waktu sekalipun.

Menurut Sayed Qutub, ayat ini seakan-akan satu kesimpulan tentang hukum infaq dari segala hukum-hukum infaq yang telah dijelaskan pada ayat-ayat yang lepas
[1].

***

Ulama tafsir mendatangkan beberapa kisah berkenaan penurunan ayat ini. Antaranya adalah;

a) setelah diturunkan ayat 273 surah Al-Baqarah yang menyebut bahawa orang yang sepenuh masa dengan pengamalan ibadat, mencari ilmu, sentiasa berada dalam persiapan bagi menjaga keamanan Negara Islam, menyebabkan Abdur Rahman bin Auf telah pergi ke Beranda Masjid Nabawi untuk berjumpa dengan ahli Sufah. Di sana, Abdur Rahman telah menginfaqkan hartanya kepada mereka dengan beberapa dinar. Keadaan yang sama juga dilakukan oleh Ali bin Abi Talib, tetapi dilakukan pada waktu malam. Rentetan kejadian tersebut, menyebabkan Allah menurunkan ayat ini sebagai menjelaskan antara kedua-dua sedekah yang dilakukan oleh Abdur Rahman pada waktu siang dan Ali pada waktu malam, manakah yang lebih baik. Memandangkan Allah mendahulukan kalimah “Al-lail” atau malam berbanding kalimah “nahar” atau siang, menunjukkan infaq Saidina Ali lebih baik disebabkan beliau melakukan infaq pada waktu malam.
b) Mengikut riwayat lain pula, ayat ini diturunkan renteran Ali bin Talib yang mempunyai 4 dinar untuk disedekahkan; 1 dinar disedekahkan pada waktu malam, 1 dinar disedekahkan pada waktu siang, 1 dinar disedekahkan dalam keadaan sir (tersembunyi) dan 1 dinar lagi disedekahkan secara “alaniyyah” (terang-terangan). Tindakan Ali itu diketahui oleh Rasulullah SAW menyebabkan Baginda SaW bertanya tentang apa yang dibuat oleh ‘Ali itu. Saidina Ali menjawab, tindakannya itu adalah semata-mata mahu mengharapkan balasan Allah di akhirat nanti. Mendengar penjelasan Ali, menyebabkan Rasulullah SAW menyatakan bahawa Ali akan mendapat apa yang dia idam-idamkan itu. ekoran dari kejadian itulah, Allah menurunkan ayat ini.
c) Riwayat lain pula menyatakan, ayat ini diturunkan berkenaan Abu Bakar As-Siddiq yang mempunyai 40 ribu Dinar untuk disedekahkan; 10 ribu dinar disedekahkan pada waktu malam, 10 ribu dinar disedekahkan pada waktu siang, 10 ribu dinar disedekahkan dalam keadaan “sir” dan 10 ribu Dinar lagi disedekahkan dalam keadaan “’Alaniyyah”.
d) Ada ulama lain menyataikan, ayat ini diturunkan berkenaan dengan “ashab Al-Khail” iaitu orang yang mempunyai kuda yang diberikan kepada tentera islam untuk jihad fi sabilillah.

***

Firman Allah;

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ

Maksudnya;
“Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan”

Ayat ini sebenarnya menta’kidkan (baca : mengkuatkan) maksud bagi ayat 271 yang lalu, iaitu ayat yang berbunyi;

إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ

Maksudnya;
“Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali”

Dalam ayat 271 ini, Allah menerangkan bahawa dibenarkan infaq yang dilakukan secara terang-terangan. Maka ayat ini pula menyatakan, infaq yang dilakukan secara terang-terangan itu mendatangkan pahala kepada penginfaq, tetapi hendaklah infaq itu dilakukan dalam keadaan ikhlas.

Menurut ulama tafsir, apabila dilihat pada ayat ini, didapati Allah mendahulukan infaq waktu malam berbanding infaq pada waktu siang; infaq secara tersembunyi berbanding infaq secara terang-terangan, menunjukkan bahawa infaq yang dilakukan pada waktu malam adalah lebih afdhal berbanding infaq pada waktu siang; infaq dalam keadaan tersembunyi lebih afdhal berbanding infaq dalam keadaan terang-terangan.

***

Firman Allah;

فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ

Maksudnya;
” maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya”

Ayat ini Allah menjelaskan, infaq yang dilakukan pada waktu malam atau pada waktu siang, dalam keadaan tersembunyi atau dalam keadaan terang-terangan, semuanya mendapat pembalasan pahala disisi Allah SWT.

Pembalasan yang diberikan oleh Allah SAW itu, kadangkala di dunia lagi telah diberikan oleh Allah SWT; sama ada dengan mengandakan harta dan mendapat keberkatan umur, lebih-lebih lagi mendapat pembalasan di akhirat nanti dan mendapat keredhaan Allah SWT.

Semua pembalasan Allah ini, tidak akan dikurangkan sedikit pun, selagi infaq yang dilakuakn itu dalam keadaan ikhlas kerana Allah SWT.

Apabila dijanjikan balasan baik disebalik infaq yang dilakukan, ianya merupakan satu gambaran bahawa, tindakan itu merupakan satu kepujiaan di sisi Allah SWT.

Infaq yang terpuji itu, tidak di khususkan kepada infaq yang dilakukan kepada orang ”luar”, tetapi dikira sebagai infaq yang terpuji juga jika diberikan kepada kaum kerabat dan kepada anak dan isteri.

Ini disandarkan kepada hadis, bahawa satu hari Nabi SAW menziarahi Saad bin Abi Waqas yang sedang sakit pada musim haji wada’ dengan sabda Baginda SAW;

وإنك لن تنفق نفقة تبتغي بها وجه الله إلا ازددت بها درجة ورفعة، حتى ما تجعل في في امرأتك

Maksudnya;
“Sesungguhnya tidaklah kamu memberikan infaq dengan tujuan mendapat redha Allah melainkan kamu akan ditambah darjat kamu dan ditambah ketinggian kamu (disisi Allah SWT) hinggakan apa yang infaqkan itu masuk ke dalam mulut isteri kamu sendiri”

Begitujuga hadis riwayat Ibnu Mas’ud bahawa Rasulullah SAW bersabda;

إن المسلم إذا أنفق على أهله نفقة يحتسبها كانت له صدقة

Maksudnya;
“Sesungguhnya muslim, apabila ia infaq kepada ahli keluarganya, maka baginya pahala sedekah”

***

Firman Allah;

وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

Maksudnya;
“Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati”

Ayat ini membuktikan bahawa orang yang diberikan ganjaran pahala, orang itu tidak akan bimbang, khuatir dan tidak akan sedih di akhirat nanti

Pun begitu, infaq yang dijanjikan ganjaran pahala itu hendaklah dilakukan oleh orang yang tidak kufur, ataupun orang yang tidak syirik kepada Allah SWT. Orang yang kufur dan syirik kepada Allah, segala amalan baik mereka tidak ada nilai disisi Allah, walaupun amalan yang dilakukan itu terlalu banyak sekalipun.

Ini adalah landasan Ahli Sunnah Wa Al-Jamaah, adapun mengikut pendapat Mu’tazilah, segala amalan baik juga boleh terbatal dengan semata-mata dosa besar yang dilakukan.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 3:36 petang

[1] Fi Zilal Al-Quran : 1/296

Isnin, 9 Mac 2009

YOGA HARAM???

YOGA HARAM???

Yoga dibincangkan oleh Tuan Haji Khalid Samad. Keberanian beliau membincangkan isu Yoga yang dahulunya pernah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaaan, dijangka akan mengundang polimik.

Mungkin polimik itu melibatkan, ada sebilangan ulama, khususnya ulama dalam PAS akan tidak bersetuju dengan tindakan Tuan Haji Khalid Samad itu.

Padaku, kebenaran itu bukan terletak kepada siapa yang merungkaikan hujjah, tetapi kebenaran itu terletak kepada ketepatan dalam merungkai hujjah.

Agamawan yang berhujjah, tidak semestinya diterima, jika hujjah yang dikemukakan itu tersasar. Pun begitu, jika hujjah itu dikemukakan oleh orang bukan agamawan, dan didapati penghujahan itu tepat, maka tidak ada salahnya kita menerima hujjah tersebut.

Dalam isu Yoga, secara peribadi, aku berpandangan keharamannya bukan bersifat “lizatih”, tetapi pengharamannya disifatkan sebagai “lighairih”.

Apa itu haram “lizatih”, dan haram “lighairih”???

Dalam ilmu usul Fiqh, hukum terbahagi kepada dua, iaitu; (a) lizatih (b) lighairih.

Maksud dengan hukum lizatih adalah, hukum tersebut termaktub dalam nas dan berdasarkan kepada kaedah umum yang asasi. Adapun lighairih, hukum yang terkesan dengan sebab sesuatu yang lain.

Pergi kenduri kahwin adalah wajib jika dijemput. Ini didasari hadis yang mewajibkan sedemikian.

Pun begitu, hukum wajib hadir itu tidak bersifat mutlak, bahkan boleh disifatkan sebagai muqayyad (baca : terikat dengan benda lain), iaitu hukum kehadiran yang wajib itu boleh bertukar kepada haram.

Apabila dimajlis perkahwinan tersebut wujud amalan maksiat, maka hukum menghadiri majlis perkahwinan tersebut sudah bertukar menjadi haram.

Hukum wajib menghadiri kenduri kahwin disebut sebagai hukum “lizatih”. Adapun hukum yang bertukar dari wajib kepada haram ekoran wujudnya unsur maksiat dalam majlis kenduri perkahwinan itu disebut sebagai hukum “lighairih”.

Begitujuga halnya pada hukum Yoga.

Secara “lizatih”nya, hukum Yoga yang tidak mengandungi unsur mentera yang “berbau” hindu, bahkan sekadar riadah, maka hukumnya adalah harus. Ini diasaskan kepada kaedah Fiqh yang berbunyi;

أن الأصل في الأشياء الإباحة حتى يرد النص بالتحريم

Maksudnya;
“sesungguhnya asal pada sesuatu perkara adalah harus, selama tiada nas yang mengatakan haram”.

Pun begitu, sekiranya wujud unsure-unsur yang boleh jadi haram, maka hukum Yoga boleh jadi haram.

Antara sebab-sebab yang boleh jadi haram pada yoga adalah, dibimbangi ada sebilangan pengamal-pengamal Yoga membaca mentera yang berbua hindu. Bermakna, apabila dibuang mantera hindu itu, maka hukum yoga kembali kepada hukum asal (harus).

Begitujuga, dibimbangi wujud unsur niat meniru sami-sami hindu. Bermakna, apabila dibuang niat mahu meniru sami hindu itu, maka hukum Yoga boleh kembali kepada hukum asal (harus)

Persoalannya, apakah kedua-dua kebimbangan ini sememangnya wujud pada diri orang yang mengamal Yoga????

Dari pihak yang lain pula, ada mendakwa tindakan membenarkan Yoga bermakna memberi ruang kepada pengamalan hindu menjadi pengamalan dikalangan orang islam. maka bagi menyelamatkan keadaan ini, lebih baik kita memasyhurkan falsafah solat. Ini kerana, Yoga berjaya dimasyhurkan sehingga menjadi pengamalan dikalangan umat Islam adalah disebabkan unsure-unsur falsafah dikembangkan, sedangkan falsafah solat tidak ada yang mahu kembangkan.

Maka bermula hari ini, para agamawan dan professional hendaklah bersama-sama “mengkaji gali” rahsia yang wujud dalam solat, mudah-mudahan selepas ini, orang akan menjadikan solat sebagai bahan pengamalan kesihatan, seperti orang menjadikan Yoga sebagai pengamalan kesihatan pada hari ini.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 4:57 pagi




TADABBUR AL-QURAN : SIRI 10

DERMA KEPADA FAQIR YANG JAGA NEGARA

Pemberian infaq itu, dibenarkan dalam keadaan terbuka, mahupun dalam keadaan tertutup. Dalam keadaan terbuka, keizinan itu tertakluk dalam keadaan tertentu, iaitu jika hati pemberi infaq tidak mempunyai perasaan mahu menunjuk-nunjuk, juga tidak ada perasaan mahu menyakiti hati orang yang menerima infaq.

Adapun jika infaq yang dilakukan secara terbuka itu dalam keadaan untuk menghindarkan dari fitnah, seperti menyelamatkan diri dari tuduhan manusia kononnya pemberi infaq tidak membayar zakat, atau infaq terbuka itu dilakuakn dengan tujuan untuk menjadi contoh dan tauladan kepada orang kedekut, maka infaq yang dilakukan secara terbuka adalah dibenarkan.

Pun begitu, Allah meletakkan infaq secara tertutup adalah terlebih baik, kerana keadaan ini dapat menyelamatkan hati dari sebarang penyakit yang boleh membatalkan pahala infaq.

Dalam hal penerima infaq pula. Islam tidak membataskan penerima itu adalah orang yang muslim yang fakir sahaja, bahkan dalam keadaan tertentu, orang kafir yang fakir juga dibenarkan menerima infaq. Orang kafir yang dibenarkan itu adalah orang kafir zimmi. Adapun kafir harbi, ulama sepakat mengatakan tidak ada ruang untuk diberikan infaq kepada mereka.

Justeru itu pula, fakir yang mahu diberikan infaq itu mempunyai berbagai-bagai jenis. Ada dikalangan fakir itu disebabkan hidupnya yang kurang bernasib baik (baca : ketentuan Allah) yang telah ditentukan sebagai fakir, walaupun dia sudah bekerja dengan sekuat hati sekalipun.

Disana, wujud orang yang fakir disebabkan tugas-tugasan kepentingan umum yang dilakukan menyebabkan dia tidak mempunyai sebarang kesempatan berusaha untuk menghindarkan diri dari kefakiran. Orang sebegini adalah tersangat layak menerima zakat dan sedekah.

Firman Allah;

لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ

Maksudnya;
“(Berinfaqlah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah; mereka tidak dapat (berusaha) di bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya karena memelihara diri dari minta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengatahui”

(Surah Al-Baqarah : 273)

***

Menurut ulama-ulama tafsir, ayat ini diturunkan berkenaan dengan ahli Sufah yang tinggal di beranda Masjid Nabawi. Mereka adalah golongan mujahirin. Bilangan mereka sebanyak lebih kurang 400 orang.

Ahli Suffah ini adalah golongan yang sentiasa dengan hidup besederhana; dengan membaca Al-Quran, melazimi diri dengan masjid, berpuasa sunat, menjaga keselamatan nabi dan mereka sentiasa bersiap sedia untuk mendengar seruan jihad bagi menyelamatkan kerajaan Madinah pimpinan Nabi SAW dari sebarang serangan musuh.

Golongan Ahli Suffah ini pernah disebut oleh nabi SAW dalam satu hadis riwayat Ibnu Abbas dikala baginda SAW melihat kemiskinan mereka dengan sabda Baginda;

أبشروا يا أصحاب الصفة فمن لقيني من أمتي على النعت الذي أنتم عليه راضياً بما فيه فإنه من رفاقي

Maksudnya;
“Berilah khabar gembira wahai Ahli Suffah, barangsiapa berjumpa denganku dari kalangan umatku atas sifat kamu ini; juga dalam keadaan redha dengan keadaan itu, maka sesungguhnya dia bersamaku nanti”

***

Dalam ayat ini, Allah menyebut lima sifat orang fakir adalah seperti berikut;

a) mereka yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah;
b) mereka tidak dapat (berusaha) di bumi;
c) orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya karena memelihara diri dari minta-minta;
d) Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya;
e) mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak

***

Firman Allah;

لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ

Maksudnya;
“(Berinfaqlah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah”

Di kalangan manusia, ada yang hidup hanya berkhidmat kepada Islam dengan sepenuh masa. Mereka hidup hanya terfokus kepada pembelaan terhadap agama, seperti orang-orang mengajar agama, orang-orang yang menjadi rujukan dalam perkara agama, orang-orang yang sentiasa bersiap sedia dalam menunggu waktu jika Negara Islam diserang dan sebagainya.

Orang sebegini adalah golongan yang layak menerima infaq, walaupun ada dari kalangan manusia yang tidak mengetahui kerjabuat mereka menyangka bahawa mereka ini adalah golongan kaya lantaran melihat cara mereka berpakaian dan cara mereka hidup.

Kehadiran golongan sebegini adalah tersangat penting, ini kerana, dengan kewujudan mereka, pasti sebuah Negara Islam akan terselamat dari sebarang serangan musuh, terselamat dari sebarang khurafat yang melibatkan kepada ajaran sesat, tersebarnya ajaran Islam kedalam hati-hati non muslim dan sebagainya.

Bagi memberi semangat kepada golongan ini agar mereka boleh memfokuskan gerakan mereka itu secara lebih berkesan, maka Allah mendatangkan ayat ini sebagai cara untuk menggambarkan bahawa Islam meletakkan asas bahawa golongan ini layak menerima zakat dan sedekah.

Kelayakkan mereka menerima sedekah atau zakat itu, bukanlah kerana mereka fakir disebabkan malas mereka bekerja untuk mencari harta, tetapi mereka tidak mempunyai kesempatan untuk berniaga atau bekerja dalam mencari rezeki lantaran kesebukan mereka dalam menguruskan kemaslahatan kerajaan Islam.

Dalam sesebuah organisasi atau persatuan, lebih-lebih lagi dalam kerajaan, selayaknya diwujudkan golongan yang memfokuskan dalam bidang pemerkasaan sebegini.

Mewujudkan satu tabung khusus, yang disponsorkan oleh orang-orang kaya untuk membiayai pergerakan ini, seperti pergerakaan kajian ilmiyyah, pergerakan dakwah Islamiyyah secara sir mahupun jahar dan sebagainya. semuanya adalah bertujuan, mahu melahirkan kekuatan Islam itu sendiri.

***

Firman Allah;

يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا

Maksudnya;
“orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya karena memelihara diri dari minta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak”

Memang golongan ini perlu berpakaian, berumah tangga dan menjalani kehidupan seperti orang ramai. Cara mereka berpakaian, berumah tangga dan menjalani kehidupan itu, menyebabkan ada sebilangan manusia yang tidak mengetahui menyangka bahawa mereka adalah golongan yang kaya; yang tidak layak menerima sebarang derma, sedekah mahupun zakat.

Tetapi, bagi orang-orang yang benar-benar mengetahui, hendaklah mengambil satu tindakan yang berkesan bagi melaksanakan tugasan untuk menjaga kebajikan golongan sebegini.

Jika diharapkan kepada diri mereka, pasti mereka tidak akan menjadi golongan yang meminta-minta, tetapi sebagai orang yang mengetahui keperluan mereka, sewajibnya tidak melihat mereka dengan sebelah mata; dengan membiarkan mereka dalam keadaan kesusahan, bahkan hendaklah bertindak dengan sebijaksana mungkin bagi memberi kebajikan mereka dalam memberangsangkan mereka untuk melaksanakan tugasan itu secara lebih berkesan.

***

Allah tidak menyukai orang yang meminta-minta dengan cara mendesak. Perkara ini pernah disebut oleh Rasulullah SAW menerusi satu hadis;

لأن يأخذ أحدكم حبلاً يحتطب فيبيعه بمد من تمر خير له من أن يسأل الناس

Maksudnya;
“salah seorang kamu mengambil tali untuk mengikat kayu lalu menjualnya dengan satu mud daripada tamar, lebih baik baginya daripada mereka yang meminta-minta dari manusia”

Juga Ibni Mas’ud ada berkata;

إن الله يحب العفيف المتعفف ، ويبغض الفاحش البذيء السائل الملحف الذي إن أعطى كثيراً أفرط في المدح ، وإن أعطى قليلاً أفرط في الذم

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang bersih yang memelihara diri dari mendesak-desak. Allah benci kepada orang yang kotor, cemar, meminta-minta dan suka mendesak-desak; yang apabila diberi banyak, dia akan memuji secara melampau-lampau, dan apabila diberi sedikit, dia akan mengkeji melampau-lampau”

***

Firman Allah;

وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ

Maksudnya;
“Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengatahui”

Dengan erti kata lain, kamu tidak perlu persoal, pergi kemana infaq yang kamu berikan, tetapi yang perlu kamu persoalkan adalah, apakah kamu sudah melakukan infaq atau tidak?? jika kamu sudah infaq dengan segala keikhlasan yang ada, pasti segalanya akan diberikan ganjaran pahala oleh Allah SWT di akhirat nanti.

Sekian
Wallahu ‘Alam
Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 3:41 pagi


APAKAH ISLAM TOLAK SEMUA YANG DATANG DARI ORANG KAFIR????

APAKAH ISLAM TOLAK SEMUA YANG DATANG DARI ORANG KAFIR????

Islam tidak menolak semua perkara yang datang dari orang bukan Islam. Bahkan Islam bersifat fleksibel, bersanggupan menerima dan menyesuaikan sesuatu yang diambil dari sumber lain. Itupun, selagi tidak bercanggah dengan nas yang muhkam dan kaedah-kaedah syarak yang sabit.

Asas bagi keizinan ini adalah berasaskan kepada beberapa dalil, iaitu seperti berikut;

PERTAMA :

Dalam peperangan Ahzab, baginda SAW menerima pandangan dari Salman Al-Farisi yang mencadangkan agar digali parit di keliling Madinah, agar musuh tidak dapat masuk di kawasan Islam.

Jika merujuk kepada amalan menggali parit dalam peperangan, ianya bukan satu budaya Islam, tetapi ianya adalah budaya rakyat farsi yang ketika itu beragama majusi.

Cadangan Salman Al-Farisi oleh Rasulullah SAW tanpa pertikaian, disebabkan cadangan itu dapat memberi kebaikan kepada Islam itu sendiri.

KEDUA :

Selepas berlakunya peperangan Badar, ada dari kalangan orang kafir yang ditawan. Dalam menentukan keadaan tawanan-tawanan perang itu, Baginda SAW berbincang dengan Abu Bakar As-Siddiq dan Omar bin Al-Khattab.

Omar bin Al-Khattab mencadangkan agar semua tawanan ini di bunuh, tetapi dibantah oleh Abu Bakar As-Siddiq dengan mencadangkan agar tawanan yang kaya membayar tebus, dan tawanan yang pandai membaca mengajar ilmu kepada orang-orang islam yang tidak pandai membaca.

Cadangan Abu Bakar As-Siddiq itu diterima oleh Rasulullah SAW.

KETIGA :

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda;

الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَحَيْثُ وَجَدَهَا فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا

Maksudnya;
“Kebijaksanaan adalah barang keciciran orang beriman. Siapa yang ketemuinya, maka ialah berhak memilikinya
[1]

Menurut Syaikh Albani, hadis ini dinilai sebagai Doif jiddan. Hal ini merujuk kepada kitab Sahih wa Doif Sunan At-Tarmizi (hadis no : 2687). Adapun jika dirujuk dalam kitab Misykat Al-Masobih
[2], beliau menyatakan bahawa hadis ini sebagai Doif sahaja. Walaupun hadis ini dinilai sebagai doif, tetapi ianya dijadikan hujjah sebagai mengkuatkan hujjah-hujjah yang telah dikemukakan.

Dalam pengajian Ilmu usul Fiqh, sesuatu hadis yang Doif, tidak boleh dijadikan hujjah. Pun begitu, jika dijadikan sebagai hujjah dalam mengkuatkan hujjah-hujjah yang ada, maka itu dibenarkan, atau dalam ibarat lain, hadis doif boleh dijadikan hujjah bagi mengkuatkan perkara yang sudah ada asal dalam agama
[3].

KESIMPULAN

Dari ketiga-tiga dalil ini, menunjukkan Islam adalah agama yang fleksibel, iaitu dengan tidak menafikan semua yang datang dari orang bukan Islam, bahkan Islam boleh menerimanya, itupun dengan syarat bahawa perkara tersebut tidak bercanggah dengan nas yang muhkam dan kaedah-kaedah syarak yang tsabit
[4].

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 Mac 2009 * 10:04 malam




[1] Sunan At-Tarmizi : hadis no : 2611.
[2] Misykat Al-Masobih : hadis no : 216.
[3] Ulum Al-Hadis, Asiluha wa Muasiruha : m.s 167
[4] Fatawa Maasiroh : 2/643

KISAH CINTA NABI SAW : SIRI 16

TEGURAN ROMANTIK DI KALA ISTERI MARAH

Dari segi psikology, kejadian perempuan tidak sama seperti kejadian lelaki. Kejadian lelaki yang kurang beremosi berbanding perempuan. Ekoran itulah, Allah memberikan kelayakkan menjadi pemimpin kepada lelaki berbanding perempuan.

Firman Allah;

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ

Maksudnya;
”Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita)”

(Surah An-Nisa’ : 34)

Perempuan diciptakan oleh Allah ekoran dari penciptaan lelaki. Adam diciptakan oleh Allah terlebih dahulu berbanding hawa. Bermaksud, perempuan hidup memerlukan perlindungan lelaki.

Memandangkan perempuan tidak seperti lelaki, kadangkala perempuan itu boleh melakukan sebarang kesilapan. Bukan bermakna lelaki tidak melakukan kesilapan, tetapi kesilapan mereka tidak seperti kesilapan yang dibuat oleh lelaki.

Lebih-lebih lagi, dari kejadian mereka sendiri adalah tulang rusuk yang paling bengkok.

Sabda Nabi SAW;

فَإِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلَاهُ فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ فَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ

Maksudnya;
”Sesungguhnya perempuan itu diciptakan daripada tulang rusuk. Sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas. Sekiranya kamu mahu meluruskannya, pasti kamu mematahkannya. Sekiranya kamu membiarkannya, pasti ia akan sentiasa bengkok. Oleh itu, sentiasalah memberi wasiat kebaikan kepada mereka
[1]

Menurut Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani, hadis ini memberi gambaran bahawa Hawa diciptakan oleh Allah dari tulang rusuk Adam. Tetapi, Imam Al-Qurtubi pula menyatakan, maksud dengan perempuan diciptakan dari tulang rusuk bukanlah memang hakikatnya diciptakan dari tulang rusuk Adam, tetapi menggambarkan betapa ”bengkoknya” perempuan seperti bengkoknya tulang rusuk
[2].

Walaubagaimanapun, hadis ini telah memberikan satu gambaran bahawa jika perempuan melakukan kesalahan, kesalahan itu tidak sama seperti kesalahan yang dilakukan oleh lelaki.

Justeru itu, dibimbangi bengkok itu semakin melampau, menyebabkan Nabi SAW ada memberikan sedikit panduan dalam membetulkan kesilapan perempuan.

Ini disandarkan kepada hadis daripada Qasim bin Muhammad bin Abi Bakar yang berkata;

كانت عائشة رضي الله عنها إذا غضبت عرك النبي صلى الله عليه وسلم بأنفها ، ثم يقول : « يا عويش ، قولي : اللهم رب محمد ، اغفر لي ذنبي ، وأذهب غيظ قلبي ، وأجرني من مضلات الفتن

Maksudnya;
“Apabila Aisyah sedang marah, Nabi SAW memicit hidungnya seraya berkata :”wahai A’yish, katakanlah, Ya Allah tuhan Muhammad, ampunilah dosaku. Dan hilangkan kekerasan hatiku, dan lindungi aku dari fitnah yang menyesatkan
[3]

Hadis ini merupakan satu panduan dari Nabi SAW kepada lelaki dalam menghadapi isteri yang kadangkala agak keterlaluan dalam memarahi sesuatu perkara.

Jika diperhatikan, hadis ini menyebut bahawa dikala Aisyah sedang marah, Nabi SAW tidak memanggilnya dengan panggilan biasa, tetapi memanggil dengan panggilan yang mengandungi unsur manja dan mesra, iaitu dengan menyebut “Ya A’yish” atau diterjemah melayu “wahai ‘Aisyah yang kecil molek”. Disamping itu juga, Nabi SAW menunjukkan dari sudut perbuatan manja dan mesra dengan memicit hidung Aisyah dikala melakukan teguran tersebut.

Apabila perempuan dipanggil dengan panggilan manja dan diperlakukan seperti itu, pasti perasaan mereka akan berubah. Marah yang meluap-luap kebakaran akan berjaya dipadamkan dengan air manja dan sentuhan. Dengan tindakan Nabi SAW itu, pasti kemarahan mereka akan reda, dan dalam masa yang sama Baginda SAW telah berjaya mewujudkan suasana mesra dalam menjalani kehidupan berumah tangga.

Alangkah indahnya aturan Allah dengan mendatangkan Nabi SAW dalam menjaga manusia. kisah sebegini sepatutnya dijadikan pengajaran kepada semua manusia yang berumah tangga, agar kehidupan berkeluarga akan sentiasa indah dan makmur.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 mac 2009 * 9:15 malam.





[1] Sahih Al-Bukhari : 3084.
[2] Fath Al-Bari : 10/111.
[3] Amal Al-Lail wa Al-Lailah Li Ibni As-Sunni : 454. Syaikh Albani menyatakan bahawa hadis ini adalah hadis doif dalam kitab Doif Al-Jami’ : 4433

Ahad, 8 Mac 2009

PEMBANGKANG DALANG RAKYAT, BN DALANG KRONI

PEMBANGKANG DALANG RAKYAT, BN DALANG KRONI

Utusan membawa loya melaporkan;

“KUALA LUMPUR 8 Mac – Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, perhimpunan membantah pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) jelas didalangi pembangkang berdasarkan penyertaan beberapa pemimpin mereka pada demontrasi jalanan semalam
[1]

KOMEN:

Sebarang tindakan mempertahankan rakyat, mempertahankan bahasa ibunda, mempertahankan hak-hak rakyat mesti disebut didalangi pembangkang.

Memanglah didalangi pembangkang, sebab Pembangkang mempertahankan hak rakyat. Kan Nama pun Pakatan Rakyat. Adapun tindakan Barisan Nasional, semuanya didalangi oleh Kroni-kroni…..

Tak sekolah ke Menteri pendidikan ini???

Apa punya bodoh menteri Pendidikan ini. Kalau nak jadi bodoh pun, jangan jadi bodoh setara babi hutan di hutan, babi laut di lautan. Apa boleh buat, di Malaysia, orang yang bodoh sahaja boleh jadi menteri.

Sebenarnya, tak perlu pelik, sebab memang perangai macam ni Allah dah cerita dalam Al-Quran.

Firman Allah;

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

Maksudnya;
“Apabila diberitahu kepada mereka (orang munafiq), jangan lakukan kerosakan di atas muka bumi. Mereka pasti menjawab, kami adalah golongan yang mahu melakukan kebaikan”

(Surah Al-Baqarah : 11)

Apabila diberitahu kepada puak-puak parti Orang Utan ni, jangan rosakkan kesatuan rakyat, jangan rosakan bahasa ibunda, jangan itu jangan ini. Mesti mereka akan menjawab, sebenarnya tindakan kami itu adalah tindakan orang yang mahu kebaikan…

UMNO memang parti celaka..

UMNO adalah jijik dan kotor….

Sekian

Al-bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 mac 2009 * 9:30 pagi.



[1]http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0309&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

KISAH CINTA NABI SAW : SIRI 15

TIDAK BERSALAH TETAPI MINTA MAAF

Setiap manusia pasti akan melakukan kesilapan. Kesilapan itu, sama ada melibatkan kepada dosa atau tidak melibatkan kepada dosa. kesilapan yang melibatkan kepada dosa, mewajibkan orang tersebut bertaubat kepada Allah.

Nabi SAW juga ada melakukan kesilapan. Kesilapan Nabi itu tidak melibatkan kepada dosa, malahan terus ditegur oleh Allah SWT.

Lihatlah teguran yang Allah berikan kepada Nabi SAW menerusi surah ”Abasa”, ekoran kesilapan nabi SAW yang melayan pembesar-pembesar Quraish dengan harapan mereka beriman dengan Allah tanpa melayan kehadiran seorang sahabat buta yang bernama Abdullah bin Ummi Al-Makhtum.

Amat nyata, Nabi SAW juga melakukan kesilapan, tetapi kesilapan itu tidak melibatkan kepada dosa, disamping tidak mencacatkan kenabian Nabi Muhammad SAW.

Kadangkala, dirasakan sesuatu tindakan itu bersalah kepada individu-individu tertentu, walaupun ianya sebenarnya tidak salah disisi Allah SWT.

Keadaan ini menimpa sendiri kepada diri Nabi SAW yang telah mengkritik terhadap tindakan para yahudi, sedangkan dalam masa yang sama, antara isteri Baginda adalah seorang perempuan yang asalnya beragama yahudi, tetapi memeluk islam, disamping bapanya pula masih lagi dengan agama lamanya.

Bapa Sofiyyah yang bernama Huyay bin Akhtab adalah pembenci utama terhadap Nabi SAW dari yahudi Kabilah Bani Nadhir. Berbagai-bagai tindakan yang dilakukan oleh beliau terhadap Nabi SAW. Beliau sering menyakiti hati Nabi SAW sehingga tindakan itu boleh disifatkan sebagai melampau.

Tindakan Huyay bin Akhtab itu menyebabkan nabi SAW bertindak mengkritik, sedangkan kritikan nabi itu didengari oleh anak Huyay yang merupakan Isteri Nabi SAW.

Mungkin hati Sofiyyah terluka?? Itu tidak dipastikan. Tetapi, bimbang ianya terluka, maka Nabi SAW menyediakan pencegah luka, agar luka itu tidak benar-benar terluka.

Sofiyyah ada bercerita;

ما رأيت قط أحسن خلقا من رسول الله صلى الله عليه وسلم ، لقد رأيته ركب بي من خيبر على عجز ناقته ليلا ، فجعلت أنعس فيضرب رأسي مؤخرة الرحل ، فيمسني بيده ويقول : « يا هذه مهلا يا بنت حيي » ، حتى إذا جاء الصهباء ، قال : « أما إني أعتذر إليك يا صفية مما صنعت بقومك ، إنهم قالوا لي كذا وكذا »

Maksudnya;
”Aku tidak pernah melihat manusia yang boleh mengatasi kebaikan akhlak Nabi Saw. aku menunggang kenderaan unta pada satu malam bersama Baginda. Aku ketika itu terlalu mengantuk menyebabkan kepalaku tersengguk-sengguk. Lalu, Baginda SAW menyentuhku sambil berkata; ”Wahai orang ini. tahan sedikit wahai anak perempuan Huyay (jangan cepat mengantuk). Apabila sampai di As-Sohba’, baginda berkata; ”aku minta maaf dari kamu wahai Sofiyyah daripada apa yang aku lakukan terhadap kaum kamu. Sesungguhnya, mereka berkata kepadaku begian begian...
[1]

Sudah nyata lagi jelas, tidak ada kesalahan kita mengkritik yahudi. Ajaran Al-Quran amat terang, bagaimana kritikan terhadap yahudi adalah sesuatu yang diizinkan. Bermakna, tindakan Nabi SAW adalah perkara yang tidak salah disisi Allah.

Pun begitu, bimbang hati Sofiyyah terluka ekoran tindakan Nabi mengkritik kaumnya, menyebabkan Nabi SAW memohon maaf terhadap Isterinya, agar, akan terubatlah luka jika ianya terluka. Atau menyelamatkan hati itu dari terluka, jika ianya belum terluka.

Meneliti kepada hadis ini, ada dua dan tiga perkara yang boleh kita pelajari demi mencapai kehidupan bahagia antara suami dan isteri. Antaranya adalah dengan menaiki kenderaaan bersama-sama. Juga, sering menjaga perasaan isteri agar ianya tidak terluka, walaupun kadangkala sesuatu tindakan kita itu sememangnya benar, atau semenangnya tindakan isteri kita itu memang salah.

Tegur kesalahan Isteri adalah wajib, jika tidak, pasti bengkok tulang rusuk semakin menjadi-jadi. Pun begitu, teguran yang dilakukan hendaklah berhikmah. Penuh dengan segala kebijaksanaan, agar tulang yang bengkok itu walaupun tidak berjaya diluruskan, tetapi sekurang-kuranya tulang yang bengkok itu tidak semakin bengkok.

Lihatlah Nabi SAW menerusi hadis ini. walaupun Baginda SAW melakukan satu tindakan yang tidak salah disisi Allah, bahkan tindakan itu adalah satu kebenaran, tetapi tetap meminta maaf kepada Sofiyyah, kerana bimbang hati Sofiyyah terluka.

Hati bila terluka, amat susah untuk diubati. Jika ianya berjaya diubati, dibimbangi melahirkan parut yang menjadi kenangan. Yang lebih bimbang, jika parut itu berdarah semula. Inikan pula hati perempuan yang diciptakan Allah dengan ciri-ciri kelembutan.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 mac 2009 * 9:10 malam




[1] Musnad Abi Ya’la : 6963