Sabtu, 10 April 2010

BERFORUM DENGAN DATO’ NAKHAIE

BERFORUM DENGAN DATO’ NAKHAIE

Ia merupakan Sejarah dalam hidupku, apabila bertemu-mata dan sepentas berforum dengan seorang tokoh ulama di Malaysia yang pernah menjadi Timbalan Presiden PAS (dulu : timbalan Yang DiPertua), dan kini berada dalam UMNO, iaitu Dato’ Haji Nakhaie bin Haji Ahmad. Forum berkisar tajuk “Perkembangan Islam di Malaysia abad ke 21: reality, Cabaran dan harapan” anjuran Masjid As-Salam, Puchong perdana.

Forum yang mengambil masa sejam setengah yang dipengerusikan oleh Nazir Masjid, Haji Yasin Muhammad itu, banyak perkara baru yang aku pelajari. Lebih bersemangat lagi, apabila Haji Yasin Muhammad menjadi Moderator dengan gaya yang amat mengkagumkan dalam melontarkan soalan-soalan berkaitan Islam.

Waima beliau tidak mempunyai pendidikan Islam secara formal, tetapi cara beliau melontar soalan-soalan tentang islam, menyebabkan kita ‘berasa’ hendak memanggil beliau dengan panggilan ‘Ustaz”.

Walaubagaimana pun, dalam forum itu, mempunyai 3 sessi; sessi Muqaddimah, sessi menjawab soalan-soalan ‘cepu-emas’ moderator, dan soalan ‘cepu-cemas’ dari hadhirin.

SESSI MUQADDIMAH

Dato’ Haji Nakhaie memulakan pemanasan pentas dalam mengupas tentang tajuk “perkembangan islam di Malaysia abad ke-21; Realiti, cabaran dan harapan” dengan mengemukakan pandangannya.

Mendengar lontaran pandangan oleh Dato’ Haji Nakhaie, aku menafsirkan bahawa Dato’ lebih menekankan tentang masyarakat majmuk di Malaysia, ekoran itu perlaksanaan Islam agak kurang mampu bertapak di Malaysia dengan jayanya.

Disampng itu juga, Dato’ ada mengulas tentang pertembungan yang berlaku di kalangan umat islam (aka : melayu) di Malaysia sendiri, seperti pertembungan dalam perkara mazhab, khilafiyyah dan sebagainya, disamping menunjukkan contoh beberapa buah Negara umat Islam yang terjadi pertembungan seperti ini, seperti Pakistan.

Mendengar sahaja Dato’ Nakhaie menyebut Pakistan, aku agak tersenyum. Ini kerana, mengenangkan Negara itu adalah Negara tempat terawal aku mengenali ilmu-ilmu islam.

Pun begitu, Kemudian daripada itu, pemikiranku terimbau dengan perbalahan mazhab di Pakistan, sehingga di zaman aku belajar di sana, aku dapat melihat bagaimana tiga orang guru hadis yang terkenal di Karachi, Pakistan, iaitu Maulana Nizamuddin, Maulana Yusuf ludhyanwi dan Maulana Sanaullah yang mati dibunuh ekoran pertembungan mazhab.

Apabila sampai giliranku, aku mengupas tajuk forum itu dari dua sisi, iaitu dengan (1) mengungkap sejarah Islam di alam melayu, kemudian (2) mengemukakan Islam di alam Malaysia.

Dalam kupasanku tentang islam di alam melayu, aku kemukakan beberapa fakta sejarah tentang kemasukan Islam dan kejayaan perlaksanaan Islam di tanah melayu.

Antara kupasanku tentang Islam di alam melayu, aku mengemukakan beberapa pembuktian, seperti penggunaan kalimah Melaka yang berasal dari kalimah arab, iaitu ‘Malqa’ yang bermakna ‘tempat pertemuan’ pedagang arab dan India dalam menyebarkan Islam di tanah melayu.

Begitujuga, pertemuan batu bersurat yang dijumpai di Kuala Berang, Terengganu; tercatit di batu tersebut tentang seorang raja yang memerintah bernama Mandalika, dan di batu bersurat itu juga ada menyatakan bahawa hukum hudud, qisas dan Ta’zir terlaksana, tanpa memilih bulu; iaitu hukuman itu akan dikenakan juga kepada pemerintah sekiranya mereka melakukan sebarang kesalahan jenayah syariah.

Kupasanku tentang islam di alam Malaysia pula, aku menyatakan bahawa sudah sampai masanya kita meneropong dan menilik cara dakwah nabi SAW yang berjaya membina kerajaan islam di Madinah yang lebih mempunyai masyarakat majmuk berbanding di Malaysia.

Kemajmukan masyarakat di Madinah dahulu, bukan sekadar mempunyai kepelbagaian kabilah bangsa arab, bahkan terdapat tiga kabilah yahudi; iaitu Yahudi Bani Qainuqa’, Bani Nadhir dan Bani Quraizah.

Justeru, kejayaan itu perlu dicontohi dari Nabi SAW. persoalannya, bagaimana cara Nabi SAW lakukan itu?

Jawapanku itu, dengan Aku mengemukakan firman Allah SWT;

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ

Maksudnya;
“Katakanlah (wahai Muhammad), Wahai Ahli Kitab, marilah kepada perkataan yang sama (titik kesamaan)”

(Surah Al-Imran : 64)

SESSI SOALAN ’CEPU-EMAS’ MODERATOR

Bersambung.....

p/s : minta maaf, terlalu letih kerana keluar dari rumah semenjak subuh, pukul 11:30 malam baru sampai ke rumah. Sebab itu, tidak dapat hendak siapkan atikle ini untuk malam ini.

sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
11 April 2010 * 1:12 pagi

Rabu, 7 April 2010

UMNO BUKAN SEKADAR APCO, BAHKAN FIRAUN

"sebelum rakyat tahu, Ayoh.. Heret "Musa" ke jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen, kerana dia cakap 'UMNO APCO, APCO UMNO'" arah Firuan kepada Timbalan Speaker Dewan Rakyat kerajaan Al-Qibt (Egypt) ketika itu.

UMNO BUKAN SEKADAR APCO, BAHKAN FIRAUN

Firaun dahulu ternyata sesat. Allah SWT mengarahkan Musa berhadapan dengan Firaun. Firuan tidak berhadapan sendiri, sebaliknya menghantar ‘wakil rakyat-wakil rakyat’nya untuk berdebat dengan Musa. Apabila semua wakil-wakil rakyat Firaun kalah berdebat dengan Nabi Musa, Firuan jadi berang dan mengarahkan semua tentera-tenteranya tangkap Nabi Musa A.S.

Itu kisah firuan dahulu, yang seakan-akan sama dengan kejadian yang berlaku pada hari ini; iaitu apabila UMNO terbukti terlibat dengan APCO, menyebabkan Dato’ Mahfuz Omar bertindak menyebut “UMNO APCO, APCO UMNO”.

Apabila Dato’ Mahfuz menyebut itu, semua ahli parlimen UMNO gelabah biawak, termasuk Timbalan Speaker sendiri. mereka terlalu gelabah sehingga tidak mampu untuk “cover” melainkan terpaksa bertindak seperti Firuan, iaitu mengheret Dato’ Mahfuz Omar ke jawatankuasa Hak dan kebebasan Parlimen.

Kalau Firuan dahulu, takut berkembangnya ajaran kebenaran yang dibawa oleh Musa menyebabkan Firuan bertindak mahu membunuh Musa, maka samalah dengan UMNO yang takut tembelang mereka pecah sehingga sanggup mengheret Dato’ Mahfuz Omar ke jawatankuasa Hak dan kebebasan parlimen.

Nyata, UMNO bukan sekadar APCO, tetapi Firaun.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 april 2010 * 1:15 pagi

Selasa, 6 April 2010

SEBELUM 1 MALAYSIA?

PERTEMUAN INI BERLAKU SEBELUM LAHIRNYA 1 MALAYSIA???

ISLAM HADHARI & 1 MALAYSIA : AGENDA YAHUDI


Pak Lah kemukakan idea Islam Hadhari




Tuan Guru Haji Abdul Hadi kata, Islam hadhari adalah agenda Yahudi merujuk kupasan As-Syaikh Anwar Jundi



"Hadharah Islamiah bukan Islam Hadhari" mengupas dengan merujuk pembuktian itu menerusi kitab "itar Islami li Al-Fikri Al-Muasir" atau Skop Islam pada pemikiran moden



Kini, Najib pula kemukakan idea 1 Malaysia. Ia adalah agenda yahudi juga

Anwar Ibrahim telah mendedahkannya sehingga beliau dikenakan tindakan undang-undang

p.s : UMNO dan Yahudi umpama Kentut dengan tahi

MASIHKAH KAU INGAT??

Anak-anak Israel bergembira dengan Bom yang hendak dihantar ke Palestine

Kemusnahan menimpa umat disebabkan kerakusan Israel


Kehilangan keluarga akibat keganasan Israel

One Malaysia semakin bertapak di Malaysia




Isnin, 5 April 2010

NABI ADA KALA BERKASAR - TOK GURU NIK ABDUL AZIZ



NABI ADA KALA BERKASAR

“masa nabi SAW sampai ke madinah dulu, Nabi buat perjanjian dengan yahudi; termasuk Bani Nadhir, Bani Quraizah dan bani Qainuqa’. Kandungan perjanjian itu adalah, kalau Islam kena serang, yahudi kena sokong islam. kalau yahudi kena serang, Islam kena sokong.

Yahudi pun terima perjanjian itu. pun begitu, setelah Madinah diserang oleh Ahzab. Bani Quraizah adalah antara yahudi yang melakukan pengkhianatan perjanjian. Mereka termakan pujukan Abu Sufyan (masa itu belum memeluk islam lagi).

Setelah berlaku peperangan, puak Islam menang. setelah menang, Nabi SAW pun bercakap nak gi ajar puak quraizah. Ketika Nabi SAW sampai di Quraizah, nabi SAW berkata;

يا إخوان القردة

Maksudnya;
“hai anak beranak kera”

“cuba kita tanya yahudi, mereka nak Negara Islam atau tidak mahu. Sah mereka tak mahu. Jadinya, kalau ada orang melayu tak mahu Negara Islam, sah dia adalah proxy yahudi”.

MINYAK KELANTAN

Keratan Akhbar Berita Harian - 22hb. Disember, 1983 membuktikan bahawa adanya sumber Petroleum dan Gas di Perairan Negeri Kelantan yang kemudiannya dinafikan oleh UMNO/BN.
(klik gambar untuk besarkan)

p/s : Fauzi Topeng perak kata, "ada banyak lagi bukti2... aku upload sikit2 bagi pening kepala pencacai... dokumen sempadan Thailand-Malaysia tahun 1909 pun ada. sabar..."


ROKOK

Perokok bakal mendapat paru-paru seperti ini (setelah pembetulan)..


ROKOK

Tidak diketahui, apakah hujjah yang boleh dikatakan bahawa rokok itu harus, ataupun makruh. Sekadar pembacaanku, tidak pernah ketemui satu nas dan dalil pun yang boleh mengatakan bahawa rokok itu adalah halal.

Yang pastinya, boleh dikatakan seluruh manusia akan menyatakan bahawa rokok membawa kepada kemudharatan pada kesihatan. Kemudharatan rokok pada kesihatan ini, pada pandangan manusia ramai sudah boleh diketagorikan sebagai “perkara yang diketahui umum”.

Justeru, atas alasan kemudharatan inilah, menyebabkan ulama-ulama menyatakan keharaman rokok. Antara dalil-dalil mereka adalah seperti berikut;

PERTAMA : Surah Al-‘Araf, 157;

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

Maksudnya;
”Allah halalkan kepada mereka perkara yang baik, dan haramkan atas mereka perkara yang buruk”

Rokok adalah perkara yang buruk; sama ada pada kesan pada kesihatan, mahupun dari sudut pembaziran. Apabila ia dilihat buruk, pasti hukum rokok adalah haram berdasarkan kepada ayat ini.

KEDUA : surah An-Nisa’, 29;

وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا

Maksudnya;
”Jangan kamu bunuh diri kamu sendiri. Sesungguhnya Allah penyayang terhadap kamu”

Semua pakar perubatan mengatakan bahawa rokok memberi bahaya kepada kesihatan, terutama kepada sumber kehidupan manusia, iaitu jantung. Makanya, ia haram berdasarkan kepada ayat ini.

KETIGA : Surah Al-Baqarah, 195;

وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ

Maksudnya;
”Jangan kamu campakkan dengan tangan-tangan kamu kepada kebinasaan. Hendaklah kamu lakukan kebaikan. Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang melakukan kebaikan”

Rokok penyebabab kebinasaan pada kesihatan dan harta. Dengan merokok, akan wujud pembaziran. Sudah pasti, ia terlarang berdasarkan firman Allah ini.

KEEMPAT: Surah An-Nisa’, 5;

وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا

Maksudnya;
”Dan janganlah kamu serahkan kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya, harta (mereka yang ada dalam kekuasaanmu) yang dijadikan Allah sebagai pokok kehidupan”

Orang yang tidak sempurna akal adalah manusia yang tidak dapat mengelolakan hartanya pada perkara yang memberi manfaat. Dalam ayat ini, Allah SWT menjelaskan bahawa harta-harta yang dikurniakan oleh Allah untuk melaksanakan kemaslahatan untuk agama dan dunia manusia.

Adapun rokok, jika dibeli, ia tidak memberikan sebarang maslahah pun kepada agama dan dunia manusia, bahkan yang wujudnya adalah pembaziran dan dapat memberikan keburukan pada kesihatan manusia.

KELIMA : Muwatta’, 1234, sabda Nabi SAW;

لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ

Maksudnya;
”Tidak ada kemudharatan pada diri sendiri dan pada diri orang lain”

Rokok mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan manusia. justeru, ia adalah haram.

KERAGUAN DAN JAWABAN

Ada beberapa keraguan yang ditimbulkan, dan ia adalah seperti berikut;

PERTAMA:

Tidak ada satu nas yang jelas mengatakan rokok itu haram. Bagaimana ulama boleh pandai-pandai mengatakan ia adalah haram?

JAWABAN:

Tidak dinafikan, tidak terdapat satu nas secara sareh (jelas) menyatakan pengharaman rokok. Pun begitu, dalam kaedah syariah, setiap perkara yang mendatangkan mudharat, maka hukumnya adalah haram.

Ia sama seperti haram makan racun. Waima tidak terdapat nas yang mengatakan haram makan racun, tetapi memandangkan racun boleh memberi mudharat pada manusia, menyebabkan hukumnya adalah haram.

KEDUA:

Kenapa mahu haramkan rokok atas alasan mudharat? Bukankah gula juga boleh mendatangkan mudharat? Justeru, mengapa tidak mengatakan haram pada gula?

JAWABAN:

Bagi manusia yang tidak mempunyai gula dalam tubuhnya, pasti orang itu akan ditimpa penyakit ’kekurangan gula’. Justeru, dari sudut syariat, pemakanan gula boleh dikategorikan sebagai ”mukammalat at-ta’am” atau kesempurnaan bagi makanan. justeru, ia tidak boleh diharamkan secara mutlak, tetapi boleh dikatakan haram sekiranya berlebih-lebihan.

Adapun rokok, ia bukanlah sesuatu kesempurnaan bagi badan, bahkan tanpa rokok akan mendatangkan kehidupan yang lebih sempurna. Makanya, tindakan mengkiaskan gula dengan dengan rokok adalah kias maa al-fariq.

KESIMPULAN:

Dari perbahasan ringkas ini, nyata lagi jelas betapa tidak ada satu kaedah pun yang boleh menafikan pengharaman rokok. Malahan, dari sudut lain, dapat mengkuatkan lagi pengharaman rokok.

Antaranya adalah, rokok itu haram disebabkan faktor berbau busuk, sedangkan Nabi SAW ada bersabda;

مَنْ أَكَلَ ثُومًا أَوْ بَصَلًا فَلْيَعْتَزِلْنَا

Maksudnya;
”barangsiapa yang makan bawang putih atau bawah besar, maka hendaklah dia jauhkan diri daripada kami
[1]

Juga, hadis Nabi SAW bahawa baginda bersabda;

فَإِنَّ الْمَلاَئِكَةَ تَتَأَذَّى مِمَّا يَتَأَذَّى مِنْهُ النَّاسُ

Maksudnya;
“Sesungguhnya Malaikat itu akan merasa jijik daripada perkara yang merasa jijik oleh manusia
[2]

Juga, rokok boleh mengakibatkan pembaziran pada harta, sedangkan Allah SWT berfirman;

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah adik beradik Syaitan. Dan Syaitan itu adalah terlalu kufur terhadap tuhan-Nya”

(Surah Al-Isra’ : 27).

Dari alasan ini, nyata bahawa rokok adalah haram. Tidak terdapat satu hujjah pun, yang boleh menyatakan bahawa rokok ini adalah makruh. Pun begitu, tidak diketahui jika hukum rokok ini dikupas oleh ulama yang menghisap rokok?

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 April 2010 * 3:22 pagi



[1] Al-Bukhari : 808.
[2] Bughyah Al-Haris, Musnad Al-Humaidi : 1353.

SIAPA YANG DAPAT SELESAIKAN KEMELUT INI?

SIAPA YANG DAPAT SELESAIKAN KEMELUT INI?

Kickdafella sudah menyerang Tuan Guru Nik Abdul Aziz dengan begitu dahsyat lagi. Tuan Guru sudah menafikan, tetapi diserang dengan serangan yang menakut dan menggerunkan. Susah hendak merungkai kekusutan ini, terutama bagi mereka yang tidak mengetahui cerita sebenar disebalik apa yang terjadi.

Secara teorinya, kemelut ini berlaku semenjak pemecatan Syed Azidi dari PMBK; iaitu perbalahan terbuka ditunjukkan oleh penulis blog terbabit dengan menantu Tuan Guru, Ariffahmi yang memecatnya dengan begitu kontroversi sekali. Lebih-lebih lagi, segala dokumen yang didedahkan oleh Kickdefella itu adalah dokumen yang mempunyai tarikh ketika Ariffahmi masih lagi menjadi 'orang besar' dalam PMBK. Dirasakan, sebarang penulisan blog-blog dalam mempertahankan Tuan Guru ini tidak memberi sebarang kesan. Jika ada pun, mungkin kesannya amat kecil.

Justeru, dirasakan empunya diri yang mempunyai 'problem' dengan Syed Azidi sendiri perlu bersuara dalam menyelesaikan kemelut ini. jika tidak, ia tetap akan berlanjutan sehingga tidak berkesudahan.

Padaku, Apabila Tuan Guru Nik Abdul Aziz diserang, semua ahli-ahli PAS rungsing. Beliau sudah dianggap seperti bapa kepada semua ahli-ahli PAS. jika Ahli-Ahli PAS rasa runsing, apakah anak dan menantu Tuan Guru merasa tenang sahaja?

Tolong selesai kemelut ini!!

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Kopitiam Pak Li, Danau Kota
6 April 2010 * 1:29 pagi

MENGIMBAU SEJARAH : PALESTINE

One Palestine vs One Israel
Perpaduan Palestine di Makkah

Akibatnya menyedihkan juga


ini bukan di palestine



SOKONG KEBENARAN ATAU ORANG?

SOKONG KEBENARAN ATAU ORANG?

Kebenaran dan kebatilan, sesiapa sahaja boleh melakukannya. Ada orang alim yang membawa kebatilan, dan ada orang jahil membawa kebenaran. Cumanya, kebiasaan bagi orang jahil membawa kebatilan, dan kebiasaan bagi orang alim membawa kebenaran.

Namun, adalah salah jika dikatakan bahawa semua orang alim membawa kebenaran. Masakan tidak, Imam Al-Ghazali boleh meletakkan satu istilah yang disebut ”ulama as-Su’” atau ”ulama jahat” dalam kitabnya, ”ihya’ ulum ad-din”.

Ulama jahat adalah ulama yang menggunakan agama untuk kepentingan diri, sehingga ada sebilangan mereka menjadikan agama sebagai untuk mempertahankan jawatan, bahkan ada sebilangan mereka yang lain pula menjadikan ’pengaruh ulama’ yang wujud dalam diri untuk digunakan sepenuhnya agar umat ’angguk’ dengan segala ucapannya.

Yang pastinya, kebenaran ini tidak semestinya dibawa oleh orang bergelar ’Alim’, bahkan tidak semestnya juga ia dibawa oleh orang yang bergelar ’jahil’. Tetapi, kebenaran itu adalah perkara yang benar dengan penilaian nas dan juga dengan akal yang sihat.

Islam yang berasaskan kepada al-Quran dan as-Sunnah adalah agama yang fitrah. Apabila fitrah manusia mengatakan itu benar, pasti ia adalah kebenaran. Juga, jika fitrah manusia itu mengatakan itu salah, maka pasti adalah salah.

Firman Allah;

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا

Maksudnya;
“hadapkan wajahmu kepada agama yang bersih; yang merupakan fitrah Allah yang Allah tetapkan kepada manusia”

(Surah Rum : 30)

ASAS BERFIKIR DALAM ISLAM

Dalam islam, konsep maslahah dan mudharat menjadi perkara utama dalam bentuk berfikir umat. setiap kandungan nas ilahi, pasti mengandungi dua unsure penting ini.

Apabila Allah menghalalkan sesuatu perkara, pasti ia memberi banyak maslahah kepada manusia, waima kadang-kadang dilihat wujud mudharat. Begitujuga dalam perkara haram; kewujudan mudharat lebih besar, waima kadang-kadang dilihat wujud maslahah.

Kaedah berfikir yang sama juga berlaku dalam perkara yang tiada nas; iaitu setiap perkara yang mempunyai kemaslahatan yang besar, pasti ia adalah perkara yang halal. Dan jika perkara itu wujud kemudharatan yang besar, maka ia adalah perkara yang haram.

Asas dalam penggunaan kaedah berfikir ini, hendaklah dalam kerangka menjaga imej islam itu sendiri. ini kerana, konsep penjagaan agama, nyawa, akal, keturunan dan harta itu berada dibawah maksud penjagaan imej agama.

Ada sebilangan manusia hanya melihat konsep penjagaan 5 perkara utama ini, tetapi mereka telah melalaikan bahawa penjagaan 5 perkara ini dibawah kerangka menjaga imej agama. Ekoran itu, mereka sanggup mengharamkan akan sesuatu yang diizinkan oleh syarak atas alasan ‘jaga agama’, walhal keputusan mereka itu telah melahirkan imej islam yang buruk di mata-mata manusia; sama muslim dan non muslim.

Semua asas berfikir yang diulas ini, merupakan asas berfikir yang bersesuaian dengan fitrah manusia, yang sealiran dengan maksud nas syariah, sama ada Al-Quran dan As-Sunnah.

MANUSIA

Apabila konsep berfikir ini sudah difahami, tidak timbul perlunya kita terus taqlid kepada individu atau organisasi tertentu sehingga meletakkan ‘taassub’ mendalam kepadanya, sehingga dianggap segala tindakannya itu adalah betul, sehingga tidak ada yang tidak betul melainkan semuanya betul-betul belaka.

Bahkan, kita akan mengatakan individu dan organasasi itu betul, sekiranya sebarang keputusan dan ulasan yang keluar dari mulutnya adalah bersesuaian dengan konsep fitrah ilahi yang berasaskan kaedah maslahah dan mudharat ini.

Apabila keadaan ini difahami, pasti kita akan merasa tidak hairan mengapa wujudnya insane yang bernama Ubbadah bin As-Somit yang pernah mencampak pasir ke muka khatib yang mengampu Muawiyyah, seorang perempuan ‘sound’ Umar bin Al-Khattab yang sedang berceramah dan sebagainya.

Perkara penting yang perlu difikirkan adalah, semua tindakan itu berjaya memberi kemenangan kepada Islam, dan berjaya menjatuhkan kezaliman. Kezaliman dan keadilan, tidak pernah dibawah satu bumbung, bahkan sampai satu masa pasti ia akan jatuh dan hancur.

Renung-renungkan firman Allah ini;

وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ

Maksudnya;
“Engkau (wahai Allah) tuhan yang mengeluarkan yang hidup daripada yang mati; mengeluarkan yang mati daripada yang hidup”

(Surah Al-Imran : 27)

Imam Fakhruddin Ar-Razi menyatakan, maksud yang hidup dan yang mati dalam ayat ini adalah, Allah SWT pasti akan memisahkan manusia yang hatinya mati daripada manusia yang hatinya hidup, begitulah seterusnya. Pembawa kezaliman adalah manusia yang mempunyai hati yang mati. Pembawa keadilan adalah manusia yang mempunyai hati yang hidup. Kedua-dua golongan ini, tidak akan duduk bersama, bahkan sampai satu masa, ia akan dipisahkan oleh Allah SWT.

TEORINYA

Kebiasaannya;

Orang Alim - kebenaran.

orang jahil - kezaliman.

tetapi Jika;

orang jahil + kebenaran = Wajib sokong, haram lawan.

orang Alim + kezaliman = haram sokong, wajib lawan.

ada pula;

1 hb : orang alim + kezaliman = wajib lawan, haram sokong.

3 hb : orang alim yang sama + kebenaran = wajib sokong, haram lawan.

adapun jika:

keberadaan orang alim tertentu/orang jahil tertentu menyebabkan Islam dilihat buruk dan semakin dibenci = wajib lawan.

yang penting, Islam dijulang, bukan orang yang dijulang.


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
5 April 2010 * 3:25 petang