[1]
Sebelum mengeluarkan sesuatu
hukum, jangan hanya dilihat dari sudut yang literal, tetapi hendaklah dilihat
juga kehendak nas. Antara kehendak nas itu adalah, perlu dilihat dari sudut
maalat al-Af’al, atau implikasi terhadap sesuatu perbuatan.
Jika diperhatikan kepada
definisi hukum, perkara ini amat nyata. Contohnya definisi hukum dalam mazhab
Hanafi. Ini kerana, definisi hukum syarak di sisi mereka adalah, tidak semata-mata bermaksud harus atau taat sahaja,
tetapi ia perlu dilihat kepada kesan perbuatan syarak atau perlu dilihat kepada
tujuan akhir[1]. Dengan erti kata yang lain, dalam mazhab hanafi, ia
mesti wajib, sunat dan harus, tetapi perlu dilihat kepada maqasid dan maalat
al-afal (implikasi).
Malahan, ada sebilangan
ulama-ulama dalam mazhab selain hanafi juga memandang pentingnya implikasi
dalam fiqh. Antaranya adalah al-Imam al-Mawardi yang bermazhab Syafie
menyatakan;
Turut memandang kepentingan
melihat kepada implikasi ini adalah al-Imam as-Syatibi. Ini kerana, beliau ada
menyatakan;
“Melihat kepada implikasi terhadap segala perbuatan
adalah perkara yang diperakui dan merupakan tujuan secara syarak, sama ada
perbuatan itu bersifat muwafaqat (melayu : selari) atau bersifat mukhalafah
(melayu : menyalahi/tidak selari). Demikian itu adalah bahawa mujtahid tidak
boleh berhukum terhadap sesuatu perbuatan dari perbuatan-perbuatan yang
disandarkan kepada mukallaf (melayu : orang yang diberati hukum) dengan mereka
melaksanakan (sesuatu tuntutan hukum) kecuali selepas melihat kepada kesan
(atau : implikasi) terhadap perbuatan tersebut[3]”
[2]
Antara contoh-contoh bagi
memahami perkara ini adalah seperti berikut;
Pertama;
Firman Allah;
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ
“Dan janganlah kamu memaki
sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan
memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan”( Surah Al-‘An’am, ayat 108)
Menurut Dr al-Raisuni[4],
dari sudut hukum asal, memaki sembahan-sembahan selain Allah adalah dibenarkan.
Namun begitu, dibimbangi ia memberi implikasi yang buruk disebalik memaki
sembahan-sembahan itu, iaitu menerima makian balas terhadap Allah SWT dari
mereka, maka perkara itu diharamkan oleh Allah SWT.
Kedua;
Daripada Aisyah R.Ha,
sesungguhnya Nabi Muhammad SAW ada berkata kepadanya;
أَلَمْ تَرَيْ أَنَّ قَوْمَكِ لَمَّا بَنَوْا الْكَعْبَةَ اقْتَصَرُوا عَنْ قَوَاعِدِ إِبْرَاهِيمَ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَا تَرُدُّهَا عَلَى قَوَاعِدِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ لَوْلَا حِدْثَانُ قَوْمِكِ بِالْكُفْرِ لَفَعَلْتُ
“Apakah kamu tidak melihat sesungguhnya kaum kamu
ketika mereka membina kaabah, mereka membataskan pada qawaed Ibrahim”. Aku
(Aisyah) bertanya, “Wahai Rasulullah SAW, kenapa tidak kamu kembalikannya pada
qawaed Ibrahim?”. Nabi Muhammad SAW menjawab, “kalaulah tidak kerana baru kaum
kamu meninggalkan kekufuran, pasti aku sudah lakukan”( Sahih Al-Bukhari, Bab
Kelebihan Makkah dan binaannya, hadis no : 1480)
Dari sudut hukum asal,
kembalikan Kaabah pada batasan Qawaed Ibrahim itu adalah satu perkara yang
wajib. Namun, dibimbangi mendatangkan implikasi yang buruk, iaitu perbalahan
sesama bangsa Quraish yang baru sahaja memeluk Islam, menyebabkan ia
ditangguhkan dulu oleh Rasulullah SAW.
[3]
Puak-puak literalis mengatakan
tidak boleh mengugurkan pemerintah yang zalim. Ekoran itu juga, tidak boleh
menegur pemerintah Negara secara terbuka. Hadis yang dibacakan mereka itu
adalah seperti berikut;
مَنْ أَرَادَ أَنْ
يَنْصَحَ لِسُلْطَانٍ بِأَمْرٍ فَلَا يُبْدِ لَهُ عَلَانِيَةً وَلَكِنْ لِيَأْخُذْ
بِيَدِهِ فَيَخْلُوَ بِهِ فَإِنْ قَبِلَ مِنْهُ فَذَاكَ وَإِلَّا كَانَ قَدْ
أَدَّى الَّذِي عَلَيْهِ لَهُ
“Barangsiapa yang mahu
memberi nasihat kepada pemerintah terhadap sesuatu urusan, maka jangan lakukan
dalam keadaan terbuka, tetapi peganglah tangannya dan menyendiri dengannya.
Sekiranya ia menerima, itu yang sepatutnya. Sekiranya tidak menerima, sesungguhnya
dia telah menunaikan tanggungjawabnya terhadap pemimpin tersebut”
Ulasan hadis ini adalah
seperti berikut;
Ulasan Pertama;
Hadis ini adalah hadis yang
lemah (doif)[5].
Alasan-alasannya adalah seperti berikut;
Satu;
Dalam hadis ini didapati Syuraih
bin Ubaid al-Hadhrami mengambil hadis dari Iyadh bin Al-Ghanm. Didapati kedua-dua
periwayat hadis ini tidak pernah bertemu. Ini kerana, kelahiran Syuraih bin
Ubaid ketika Iyadh bin al-Ghanm telah meninggal dunia.
Dua;
Dalam kitab al-Sunnah oleh
Abu Asim (1097), dalam sanadnya terdapat seorang perawi bernama Muhammad bin
Ismail. Menurut al-Hafiz dalam kitab al-Isobah, beliau adalah seorang yang
terlalu lemah.
Tiga;
Dalam al-Mustadrak (5269),
dalam sanadnya terdapat seorang perawi bernama Ishaq bin Ibrahim. Menurut Imam
Al-Nasaie bahawa dia tidak siqah (tarikh Damsyik), dan imam Abu Daud pula
menyatakan bahawa dia tidak ada apa-apa pun (mizan al-iktidal).
Ulasan Kedua;
Jika DIANDAIKAN saheh atau
hasan sekalipun hadis ini, perlu diperhatikan bahawa hadis ini bukan bersifat
mutlak, tetapi ia bersifat maalat al-Af’al atau perlu diilihat kepada implikasi
hadisnya. Ini kerana, hadis ini ada sambungannya, iaitu bahawa Iyyad bin Ghanm
berkata kepada Hisyam seperti berikut;
فَهَلَّا خَشِيتَ أَنْ
يَقْتُلَكَ السُّلْطَانُ فَتَكُونَ قَتِيلَ سُلْطَانِ اللَّهِ تَبَارَكَ
وَتَعَالَى
“apakah kamu tidak takut
bahawa sultan Allah (pemerintah) akan membunuh kamu, maka jadilah kamu orang
yang dibunuh oleh Sultan Allah (pemerintah)”
[4]
Jadi, merujuk kepada hadis di
atas sebagai alasan untuk mengatakan tidak boleh menegur pemerintah secara
terbuka seperti yang didakwa oleh puak-puak literalis adalah tidak tepat dan
tidak benar sama sekali. kesalahan merujuk kepada hadis ini, sama ada hadis ini
adalah hadis yang lemah, ataupun jika di andaikan sahih sekalipun, ia adalah
bersifat Maalat al-Af’al, iaitu melibatkan kepada implikasi terhadap sesuatu
perbuatan.
Dengan maksud, hukum asal
menegur secara terbuka adalah dibenarkan, tetapi sekiranya bimbang mendatangkan
mudharat yang lebih besar, maka ia dilarang. Namun begitu, dalam kerangka
Negara demokrasi, menegur secara terbuka ini merupakan perkara yang dibenarkan,
malahan ia boleh mendatangkan maslahah yang lebih besar. Makanya ia adalah satu
tindakan yang tidak salah dari sudut Islam, tidak seperti yang didakwa oleh
puak-puak literalis.
Wallahu alam.