[1]
Terdapat khilaf dikalangan ulama usul dalam
menentukan kaedah istinbat dalam menentukan hukuman mati. Khilaf tersebut
adalah seperti berikut;
Satu :
Ia mesti sabit dalam nas al-Quran. Dengan
maksud, selain al-Quran, penentuan hukuman mati tidak dibenarkan.
Dua :
Hukuman mati boleh sabit dengan sumber nas
Hadis dan kekuasaan pemerintah (ta’zir).
[2]
Pada pandangan pertama ini, mereka beralasan
dengan kaedah dalam mazhab Hanafi yang menyatakan nas ahad tidak boleh mentakhsiskan
nas yang umum yang bersifat qatie[1].
Contoh dalam perkara ini adalah seperti
Mazhab Hanafi menyatakan tidak halal makanan sembelihan orang Islam yang tidak
dibacakan “bismillah”, sedangkan Syafie menyatakan halal sembelihan orang
Islam, walaupun tidak membaca bismillah sekalipun.
Perbincangan ini bersebabkan hadis bahawa
Nabi SAW ada bersabda;
ذبيحة المسلم
حلال ذكر اسم الله أو لم يذكر
Maksudnya;
“Sembelihan
orang Islam adalah halal; sama ada disebut nama Allah atau tidak[2]”
Juga dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibn
Abbas berkata;
إذا ذبح المسلم ونسى
ان يذكر اسم الله فليأكل فان المسلم فيه اسم من اسماء الله
Maksudnya;
“Apabila seseorang muslim itu
menyembelih dalam keadaan dia lupa menyebut nama Allah, maka makanlah (halal
dimakan). Ini kerana, muslim itu adalah salah satu nama dari nama-nama Allah
SWT[3]”
Dari hadis-hadis ini, Imam Syafie menyatakan
bahawa sembelihan orang Islam adalah halal, walaupun sembelihan itu tidak
dibacakan bismilllah. Pendapat Syafie ini menyalahi dengan pendapat Mazhab
Hanafi, kerana hadis-hadis di atas bersifat ahad, lalu ia tidak boleh
mentakhsiskan umum al-Quran yang bersifat Mutawatir yang menyatakan;
وَلَا
تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ
Maksudnya;
“Dan
jangan kamu makan dari (sembelihan) yang tidak disebut nama Allah ke atasnya”
(Surah al-A’na’m, ayat 121)
[3]
Melihat keadaan inilah, menyebabkan golongan pertama
ini menyatakan tidak boleh dikenakan hukuman bunuh kepada seseorang sekiranya
ia bersumberkan nas hadis sahaja. Dengan erti kata yang lain, ia mesti
bersumberkan nas al-Quran yang bersifat mutawatir, seperti hukum Qisas dan
Muharabah.
Asas perkara ini adalah kerana, mereka melihat kepada
umum firman Allah SWT yang menyuruh menjaga nyawa. Iaitu firman Allah;
وَلَا
تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ
وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
Maksudnya;
“dan
janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan
dengan sesuatu (sebab) yang benar." Demikian itu yang diperintahkan
kepadamu supaya kamu memahami(nya)” (Surah al-A’na’m, ayat 151)
Juga firman
Allah;
وَلَا
تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ
مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ
إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا
Maksudnya;
“Dan
janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya), melainkan
dengan suatu (alasan) yang benar. Dan barangsiapa dibunuh secara zalim, maka
sesungguhnya Kami telah memberi kekuasaan kepada ahli warisnya, tetapi
janganlah ahli waris itu melampaui batas dalam membunuh. Sesungguhnya ia adalah
orang yang mendapat pertolongan” (Surah al-Isra’, ayat 33)
Juga firman
Allah SWT;
وَلَا
يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ
وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا
Maksudnya;
“(antara
sifat ‘Ibad al-Rahman adalah) tidak
membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang
benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu,
niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa(nya)” (Surah al-Furqan, ayat 68)
[4]
Adapun
hadis-hadis yang menceritakan hukum bunuh (termasuh rejam) dalam hadis, ia
bersifat ta’zir, iaitu atas kebijaksanaan pemimpin selama tidak melanggar
batasan-batasan maqasid ammah, seperti menafikan keadilan, boleh mendatangkan
imej buruk kepada Islam dan kemudharatannya lebih besar berbanding kemaslahatan,
juga dalam kerangka ia diperkukuhkan dengan nas-nas al-Quran.
Antara
contohnya adalah seperti hadis bunuh kepada orang murtad, iaitu sabda Nabi
Muhammad SAW;
مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ
فَاقْتُلُوهُ
Maksudnya;
“Barangsiapa
yang tukar agamanya, maka hendaklah kamu bunuhnya[4]”
Hadis ini tidak boleh ditafsirkan menyendiri, kerana
ia menyanggahi umum al-Quran yang melarang membunuh nyawa manusia. Ekoran itu,
ia perlu digabungkan dengan nas-nas al-Quran. Makanya dengan itu, Dr Ahmad
al-Raisuni menyatakan bahawa maksud dengan bunuh kepada orang yang murtad pada
hadis ini ditujukan kepada ‘Riddah Muharabah’ iaitu orang murtad yang
kemudiannya melakukan dakyah atau menyerang orang Islam, bukan ‘riddah
mujarradah’, iaitu orang yang murtad, tetapi tidak melakukan serangan terhadap
kerajaan. Dengan maksud, dia semata-mata murtad sahaja.
Menyatakan bahawa maksud hadis ini ditujukan hukuman
bunuh kepada orang yang murtad muharabah, kerana hadis ini dibaca dengan
disertakan dengan firman Allah SWT yang menceritakan hukuman bunuh kepada
muharabah, iaitu Allah SWT berfirman;
إِنَّمَا جَزَاءُ
الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا
أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ
مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا
وَلَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ * إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ قَبْلِ
أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya;
“Sesungguhnya
pembalasan terhadap orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya dan membuat
kerusakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau disalib, atau dipotong
tangan dan kaki mereka dengan bertimbal balik, atau dibuang dari negeri (tempat
kediamannya). Yang demikian itu (sebagai) suatu penghinaan untuk mereka
didunia, dan di akhirat mereka beroleh siksaan yang besar * kecuali orang-orang
yang taubat (di antara mereka) sebelum kamu dapat menguasai (menangkap) mereka;
maka ketahuilah bahwasanya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Surah
al-Maidah, ayat 33-34[5])
Pendapat pertama ini tidak selari dengan pendapat
golongan kedua yang tidak mensyaratkan muharabah, untuk membunuh orang yang
murtad. Pada mereka, hukuman bunuh terus boleh dikenakan kepada orang yang
murtad berdasarkan kepada nas hadis riwayat al-Bukhari di atas.
[5]
Pada pandangan golongan pertama, keadaan yang
sama juga pada Hukuman rejam. Ini kerana, pada mereka ia dibawah hukuman ta’zir,
bukan hukum hudud. Dengan maksud, terpulang kepada pemerintah untuk
dilaksanakan hukuman rejam kepada penzina. Itupun, selama ia tidak menafikan
maqasid ammah, iaitu tidak mendatangkan imej buruk kepada Islam, tidak
mendatangkan mudharat lebih besar berbanding maslahah dan seumpamanya.
Sabda Nabi SAW;
الْوَلَدُ
لِلْفِرَاشِ وَلِلْعَاهِرِ الْحَجَرُ
Maksudnya;
“Anak
itu (dibinkan) bagi persetubuhan sah, sedangkan bagi penzina adalah batu
(rejam)[6]”
Walaupun hukum rejam ini adalah hukuman
ta’zir, yang merupakan kuasa pemerintah, tetapi hendaklah dalam kerangka ia
tidak boleh mendatangkan penafian terhadap maqasid ammah, seperti boleh
mendatangkan imej yang buruk kepada Islam, mendatangkan mudharat lebih besar
berbanding maslahah dan sebagainya.
Pendapat ini tidak selari dengan golongan
kedua yang menyatakan bahawa hukum rejam dikenakan kepada penzina yang telah
merasai jimak yang sah dengan semata-mata merujuk kepada hadis ini.
Wallahu ‘alam.
Ibis Hotel, Dubai (16 Feb, 11.30 pagi)