Ramai yang terkeliru apabila Najib Tun Razak, perdana Menteri Malaysia menggunakan ungkapan Maqasid Syariah dalam perkara-perkara yang agak kontroversi, Iaitu dalam perkara tidak melaksanakan hudud dan menghalalkan tahanan tanpa bicara (ISA). Ramai yang melontarkan persoalan ini kepadaku, tidak kurang juga yang mula menyindir terhadap ilmu maqasid Syariah yang baik ini dengan mendakwa bahawa ilmu ini digunakan untuk tidak melaksanakan Islam.
secara peribadi, aku pada asalnya tidak berminat untuk mengulas tentang persoalan ini. tetapi, memandangkan ramai yang terkeliru sehingga ilmu yang hebat ini semakin diperspesikan sebagai negatif, maka tidak dapat tidak, aku terpanggil untuk menulis tentang perkara ini.
PERBINCANGAN
perbincangan ini, aku rungkaikan adalah seperti berikut;
PERTAMA : PENGARUH PEMIKIRAN MAQASID
Menurut Muhammad ‘Abid Al-Jabiri bahawa dari sudut kerangka pemikiran Islam, didapati wujud tiga unsur dalam sejarah intelektual Islam. Ia adalah seperti berikut;
Pertama;
Aliran Burhani, iaitu pemikiran falsafah yang jelas-jelas lebih menekankan pada penggunaan akal dan rasional dengan disertakan bukti-bukti yang nyata.
Kedua:
Aliran Bayani, iaitu pemikiran kalam atau tauhid yang lebih menekankan pada teks-teks naqliah (nas al-Quran dan as-Sunnah) dengan sedikit unsur aqliah (akal).
Ketiga:
Aliran Irfani, iaitu pemikiran tasawwuf yang lebih menekankan pada penggunaan rasa dan dzauq dengan bukti-bukti yang sulit dipertanggungjawabkan secara nyata .
Adapun menurut Dr Nu'man Jughaim dan Dr Yusuf Al-Qaradhawi bahawa dalam aliran pemikiran islam ini, ia terbahagi kepada tiga aliran .
Aliran-aliran itu adalah seperti berikut;
Pertama ;
zahiri (tekstual), iaitu aliran yang merujuk nas pada sudut tekstual, disamping melalaikan maksud yang terkandung dalam nas. Mereka ini mewarisi zahiri lama yang mengingkari kewujudan ta'lil bagi nas. Mereka tidak mewarisi keluasan ilmu, kecuali melihat nas dalam skop yang cukup sempit.
Kedua :
Muattilah (Neo-muktazilah), iaitu aliran yang hanya melihat kepada roh agama berdasarkan akal mereka, disamping melalaikan nas-nas al-Quran dan as-Sunnah. Mereka mendakwa bahawa agama ini hanya ada pada inti, tidak pada bentuk; hanya ada pada hakikat, tidak pada gambaran.
Apabila didatangkan kepada mereka nas-nas yang muhkam, mereka akan berpaling dan menggunakan berbagai-bagai ta'wil untuk memesongkan maksud nas sesuai dengan akal mereka.
ketiga;
Wasati (pertengahan), iaitu aliran yang tidak melalaikan nas-nas yang juzie dari al-Quran dan sunnah yang sahih. Mereka ini tidak melalaikan dengan mengasingkan antara nas dan maqasid secara kulli.
Apabila diperhatikan kepada ketiga-tiga aliran pemikiran yang diklasifikasikan oleh Muhammad ‘Abid Al-Jabiri, Dr Yusuf Al-Qaradhawi dan Dr Nu’man Jughaim, kita dapat simpulkan bahawa, pemikiran Zahiri (tekstual) adalah pemikiran yang sekadar mempunyai unsur bayani. Sedangkan pemikiran Muattilah adalah pemikiran yang mempunyai unsur Burhani sahaja. Adapun pemikiran wasati, iaitu aliran yang tidak melalaikan nas-nas yang juzie dari al-Quran dan sunnah yang sahih. Disamping mereka tidak melalaikan atau mengasingkan antara nas dan maqasid secara kulli, ia adalah golongan yang menggabungkan ketiga-tiga unsur penting, iaitu Burhani, Bayani dan Irfani.
Apabila terhasil dari ketiga-tiga unsur ini, maka lahirlah satu fikrah yang dibincang dalam syariah, dinamakan sebagai Maqasid Syariah. Dengan erti kata yang lain, pemikiran Maqasid As-Syariah adalah pemikiran yang Mempunyai falsafah yang jelas lebih menekankan pada penggunaan akal dan rasional dengan disertakan bukti-bukti yang nyata (Burhani). Juga, menekankan pada teks-teks naqliah (nas al-Quran dan as-Sunnah) (bayani). Disamping itu juga, ia tidak melalaikan pemikiran tasawwuf yang lebih menekankan pada penggunaan rasa dan dzauq dengan bukti-bukti yang sulit dipertanggungjawabkan secara nyata (Irfani).
KEDUA : ALIRAN PENDAKWA MENGGUNAKAN MAQASID
Golongan yang terlalu Bayani, mereka akan menjadi golongan zahiri (atau disebut juga : literalis). Golongan yang terlalu burhani, mereka akan menjadi golongan muattilah (Neo-Muktazilah). Golongan yang terlalu 'irfani pula, mereka akan menjadi aliran tasawwuf yang tersasar, seperti banyak aliran-aliran tasawwuf yang sesat berlaku di dunia ini.
adapun Aliran Maqasid yang sebenar adalah gabungan antara tiga unsur, iaitu Burhani, Bayani dan Irfani. Ketiga-tiga unsur ini perlu seiring dan sejalan, tidak boleh didahulukan dan dikemudiankan antara satu dengan yang lain.
Namun begitu, ada sebilangan yang mendahulukan atau mengkemudiankan antara satu dengan yang lain, malahan wujud juga yang hanya mengambil unsur burhani sahaja dengan mendakwa bahawa mereka itu juga memegang teori maqasid syariah. Perlu diingat, hakikat sebenar mereka bukan aliran maqasid syariah yang sebenar, tetapi mereka adalah neo Muktazilah.
KESIMPULAN
Dari ini, dapat difahami bahawa tindakan Najib menggunakan istilah maqasid syariah untuk tidak melaksanakan hukum Islam merupakan aliran pemikiran neo muktazilah.
Sedangkan beliau membenarkan tahanan tanpa Bicara dengan alasan Maqasid Syariah pula adalah kesalahan dan kejahatan dalam mengamalkan maqasid syariah. Ini kerana, kemuncak bagi maqasid syariah adalah memberikan hak kepada mereka yang berhak, atau dalam istilahnya disebut sebagai mencapai keadilan, menolak kezaliman, sedangkan tahanan tanpa bicara yang diamalkan oleh Najib adalah sebaliknya, iaitu mencapai kezaliman dan menolak keadilan.
sekian
Wallahu 'Alam
secara peribadi, aku pada asalnya tidak berminat untuk mengulas tentang persoalan ini. tetapi, memandangkan ramai yang terkeliru sehingga ilmu yang hebat ini semakin diperspesikan sebagai negatif, maka tidak dapat tidak, aku terpanggil untuk menulis tentang perkara ini.
PERBINCANGAN
perbincangan ini, aku rungkaikan adalah seperti berikut;
PERTAMA : PENGARUH PEMIKIRAN MAQASID
Menurut Muhammad ‘Abid Al-Jabiri bahawa dari sudut kerangka pemikiran Islam, didapati wujud tiga unsur dalam sejarah intelektual Islam. Ia adalah seperti berikut;
Pertama;
Aliran Burhani, iaitu pemikiran falsafah yang jelas-jelas lebih menekankan pada penggunaan akal dan rasional dengan disertakan bukti-bukti yang nyata.
Kedua:
Aliran Bayani, iaitu pemikiran kalam atau tauhid yang lebih menekankan pada teks-teks naqliah (nas al-Quran dan as-Sunnah) dengan sedikit unsur aqliah (akal).
Ketiga:
Aliran Irfani, iaitu pemikiran tasawwuf yang lebih menekankan pada penggunaan rasa dan dzauq dengan bukti-bukti yang sulit dipertanggungjawabkan secara nyata .
Adapun menurut Dr Nu'man Jughaim dan Dr Yusuf Al-Qaradhawi bahawa dalam aliran pemikiran islam ini, ia terbahagi kepada tiga aliran .
Aliran-aliran itu adalah seperti berikut;
Pertama ;
zahiri (tekstual), iaitu aliran yang merujuk nas pada sudut tekstual, disamping melalaikan maksud yang terkandung dalam nas. Mereka ini mewarisi zahiri lama yang mengingkari kewujudan ta'lil bagi nas. Mereka tidak mewarisi keluasan ilmu, kecuali melihat nas dalam skop yang cukup sempit.
Kedua :
Muattilah (Neo-muktazilah), iaitu aliran yang hanya melihat kepada roh agama berdasarkan akal mereka, disamping melalaikan nas-nas al-Quran dan as-Sunnah. Mereka mendakwa bahawa agama ini hanya ada pada inti, tidak pada bentuk; hanya ada pada hakikat, tidak pada gambaran.
Apabila didatangkan kepada mereka nas-nas yang muhkam, mereka akan berpaling dan menggunakan berbagai-bagai ta'wil untuk memesongkan maksud nas sesuai dengan akal mereka.
ketiga;
Wasati (pertengahan), iaitu aliran yang tidak melalaikan nas-nas yang juzie dari al-Quran dan sunnah yang sahih. Mereka ini tidak melalaikan dengan mengasingkan antara nas dan maqasid secara kulli.
Apabila diperhatikan kepada ketiga-tiga aliran pemikiran yang diklasifikasikan oleh Muhammad ‘Abid Al-Jabiri, Dr Yusuf Al-Qaradhawi dan Dr Nu’man Jughaim, kita dapat simpulkan bahawa, pemikiran Zahiri (tekstual) adalah pemikiran yang sekadar mempunyai unsur bayani. Sedangkan pemikiran Muattilah adalah pemikiran yang mempunyai unsur Burhani sahaja. Adapun pemikiran wasati, iaitu aliran yang tidak melalaikan nas-nas yang juzie dari al-Quran dan sunnah yang sahih. Disamping mereka tidak melalaikan atau mengasingkan antara nas dan maqasid secara kulli, ia adalah golongan yang menggabungkan ketiga-tiga unsur penting, iaitu Burhani, Bayani dan Irfani.
Apabila terhasil dari ketiga-tiga unsur ini, maka lahirlah satu fikrah yang dibincang dalam syariah, dinamakan sebagai Maqasid Syariah. Dengan erti kata yang lain, pemikiran Maqasid As-Syariah adalah pemikiran yang Mempunyai falsafah yang jelas lebih menekankan pada penggunaan akal dan rasional dengan disertakan bukti-bukti yang nyata (Burhani). Juga, menekankan pada teks-teks naqliah (nas al-Quran dan as-Sunnah) (bayani). Disamping itu juga, ia tidak melalaikan pemikiran tasawwuf yang lebih menekankan pada penggunaan rasa dan dzauq dengan bukti-bukti yang sulit dipertanggungjawabkan secara nyata (Irfani).
KEDUA : ALIRAN PENDAKWA MENGGUNAKAN MAQASID
Golongan yang terlalu Bayani, mereka akan menjadi golongan zahiri (atau disebut juga : literalis). Golongan yang terlalu burhani, mereka akan menjadi golongan muattilah (Neo-Muktazilah). Golongan yang terlalu 'irfani pula, mereka akan menjadi aliran tasawwuf yang tersasar, seperti banyak aliran-aliran tasawwuf yang sesat berlaku di dunia ini.
adapun Aliran Maqasid yang sebenar adalah gabungan antara tiga unsur, iaitu Burhani, Bayani dan Irfani. Ketiga-tiga unsur ini perlu seiring dan sejalan, tidak boleh didahulukan dan dikemudiankan antara satu dengan yang lain.
Namun begitu, ada sebilangan yang mendahulukan atau mengkemudiankan antara satu dengan yang lain, malahan wujud juga yang hanya mengambil unsur burhani sahaja dengan mendakwa bahawa mereka itu juga memegang teori maqasid syariah. Perlu diingat, hakikat sebenar mereka bukan aliran maqasid syariah yang sebenar, tetapi mereka adalah neo Muktazilah.
KESIMPULAN
Dari ini, dapat difahami bahawa tindakan Najib menggunakan istilah maqasid syariah untuk tidak melaksanakan hukum Islam merupakan aliran pemikiran neo muktazilah.
Sedangkan beliau membenarkan tahanan tanpa Bicara dengan alasan Maqasid Syariah pula adalah kesalahan dan kejahatan dalam mengamalkan maqasid syariah. Ini kerana, kemuncak bagi maqasid syariah adalah memberikan hak kepada mereka yang berhak, atau dalam istilahnya disebut sebagai mencapai keadilan, menolak kezaliman, sedangkan tahanan tanpa bicara yang diamalkan oleh Najib adalah sebaliknya, iaitu mencapai kezaliman dan menolak keadilan.
sekian
Wallahu 'Alam