Sabtu, 4 Disember 2010

FORUM TEGUR PIMPINAN NEGARA BERSAMA FATHUL BARI

forum "tegur pemimpin Negara dari perspektif islam"

Penalis:
Ustaz Fathul Bari
[anak bekas Mufti perlis, Ulama Muda UMNO]

Wan Ji bin Wan Hussin
[Blogger Al-Bakistani]

tarikh;
14 Disember 2010 [selasa malam]

Jam;
8 malam

tempat:
akan diberitahu kemudian, tetapi di sekitar Petaling Jaya.

FORMAT PROGRAM

round pertama:

setiap panel memberi pandangan masing-masing selama 20 minit.

Round kedua:

soal jawab dan respon hadirin.[masa tidak dimaklumkan, kerana dijangka dalam round ini memakan masa agak lama]

Round ketiga:

kesimpulan ringkas dari setiap penal.

sekian makluman




BERITA SEDIH : ANAK PAK BAKAQ MENINGGAL DUNIA

BERITA SEDIH.

ANAK PAK BAKAQ [BLOGGER PENARIK BECA] YANG BERUMUR 16 TAHUN, MENINGGAL DUNIA BARU SEKEJAP TADI. SUDAH HAMPIR SEBULAN BERADA DI HKL KERANA SAKIT JANTUNG.

DOAKAN DIA DARI KALANGAN ORANG YANG SOLEH, DAN MENDAPAT RAHMAT DARI ALLAH DI AKHIRAT KELAK.. AMIN !!!!

ini SMS dari Pak bakaq;

"Tolong doa [agar] Allah ampunkan anak saya, dia dah tidak ada"

Jumaat, 3 Disember 2010

TRANSFORMASI FIKRAH, BERTINDAK DAN KEPIMPINAN [2]

FIKRAH JIM vs FIKRAH PAS

[1]

Islam agama sekelian alam. Ia tidak dibataskan kepada muslim sahaja, tetapi menjangkaui seluruh alam, termasuk mereka yang tidak beragama islam. Islam tidak mungkin salah, kerana ia diturunkan oleh Allah, tuhan yang mencipta langit dan bumi.

Adapun fikrah bagi sesuatu persatuan atau kelompok, ia tidak lebih sekadar ijtihad; yang kadangkala betul dan tidak boleh menafikan wujud sebarang kemungkinan kesalahan. Mengatakan sesuatu fikrah itu sahaja yang betul, sedangkan yang lain adalah salah, adalah sama seperti orang yang bermazhab As-Syafie mengatakan Imam As-Syafie sahaja alim, seterusnya menafikan kealiman ulama-ulama mazhab lain.

Tindakan menafikan kealiman ulama-ulama mazhab yang lain, tidak salah jika mahu diistilahkan sebagai “Ta’assub mazhab”. Maka begitujuga bagi mereka yang menafikan ijtihad-ijtihad persatuan lain, disamping mengatakan bahawa ijtihad persatuan yang didokong sahaja adalah betul.

[2]

Sebilangan ahli-ahli PAS amat elargic dengan istilah JIM. Orang JIM yang telah masuk PAS, amat diwaspadai. Berbagai-bagai dakwaan yang bertiup; seperti mendakwa golongan JIM dalam PAS ini mempunyai usrah tersendiri [tidak ikut manhaj usrah PAS], mereka memberi wala’ kepada JIM lagi berbanding PAS, golongan JIM dalam PAS adalah usaha secara saraf bahawa mereka mahu membawa PAS kepada UMNO, JIM ini adalah golongan “munafiq” dalam PAS dan sebagainya.

Tidak diketahui kebenaran dakwaan yang tersebar dalam usrah-usrah, tamrin-tamrin, Mukhayyam-mukhayyam PAS dan sebagainya. Jika hendak menafikan kewujudan sebaran saraf ini, ia adalah satu perkara yang mustahil, kerana ia amat terbukti bagi mereka yang terlibat dalam usrah-usrah PAS.

[3]

Secara peribadi, aku pernah berdialog dan memprovokasikan terhadap salah seorang bekas pimpinan tertinggi JIM dengan beberapa persoalan yang berkaitan pertembungan PAS dan JIM.

Apabila ditanya, “mengapa JIM? Kenapa tidak PAS?” Dinyatakan, ia semua terkesan dengan pengaruh gerakan islam dari luar negara, khususnya Ikhwan Muslimin [Mesir] yang ditubuhkan oleh Hasan Al-Banna dan Jamaat Islami yang ditubuhkan oleh Maulana Abu ‘Ala Al-Maududi di pakistan.

Idea penubuhan JIM yang pada mulanya dikenali sebagai IRC itu, didakwa tertubuh ketika PAS masih lagi bersama-sama dengan UMNO dalam kerajan Perikatan [kemudian menjadi BN]. Memandangkan terkesan dari hukuman gantung terhadap Sayed Qutub yang dilakukan oleh Kerajaan mesir ketika itu, menyebabkan golongan JIM tidak dapat menerima tindakan PAS yang bergabung dengan UMNO, kerana pada mereka, UMNO adalah taghut sepertimana kerajaan mesir yang membunuh Sayeq Qutub.

Ekoran itu, mereka mengasingkan diri dari PAS sehingga bermula era kepimpinan ulama dalam PAS. Diceritakan juga, “ikon Ikhwan” yang cukup berpengaruh dalam PAS ketika itu adalah Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Lantaran itu, tidak hairan ada sebilangan pimpinan JIM amat kagum dengan Tuan Guru Haji hadi pada tahun 80an dahulu, yang kini adalah Presiden PAS.

“Ana sanggup bermalam satu family di masjid Rusila selama 4 hari 4 malam, semata-mata nak dengar ceramah haji hadi” ujar salah seorang bekas pimpinan JIM.

Apabila ditanya, dimanakah aura sebegitu hebat sekali? Dijawabnya, “anta tak dengar haji hadi tahun 80an.. Dia punya ceramah, terus boleh taip dan buat buku”

[4]

Cuma agak memelikkan sikit adalah, apabila JIM berjaya ditubuhkan secara rasmi pada 27 Julai 1990[sila Klik]. Namun, apabila ditanya sebilangan bekas pimpinan JIM, mereka mendakwa bahawa penubuhan JIM adalah bertujuan untuk membantu PAS. Cuma, mereka tidak menggunakan aliran politik sepertimana PAS, tetapi mereka mementingkan dakwah berbanding lainnya.

Didakwa juga, PAS dilihat agak perlahan dari sudut dakwah dan dalam penyediaan manhaj dakwah dan usrah. Lantaran itu, tidak hairan bahawa sehingga kini PAS tidak mempunyai buku-buku usrah tersendiri yang bersifat konfrehensif, kecuali ‘mencilok’ beberapa buah usrah dari luar, seperti terjemahan bagi tulisan Fathi Yakan, Mustafa Masyhur, Abu ‘Ala Al-Maududi, Bapak Natsir dan sebagainya.

Apabila keadaan ini berlaku, menyebabkan JIM mengambil inisiatif yang serius dalam menyediakan manhaj usrah dalam membantu PAS. Maka lahirnya risalah usrah tulisan bekas Presiden JIM, [YB] Syaari Sungip atau dikenali sebagai Abu Urwah. Risalah usrah ini, amat mudah didapati di kedai-kedai yang mempunyai kaitan rapat dengan PAS. Malahan kini, jika mahu koleksi risalah-risalah usrah tersebut, boleh didapati di kedai buku yang berada di bawah pejabat harakah [Surat Khabar PAS] di Jalan Pahang.

[5]

Dalam keadaan sebegitu baik pun, unsur curiga mencurigai antara dua gerakan islam ini tetap berlaku. Pertembungan antara dua ini di peringkat Universiti amat ketara kelihatan. Perebutan keahlian pula, merupakan bukti yang paling nyata bahawa pertembungan antara dua gerakan islam ini sememangnya berlaku.

Sukar untuk merungkai pertembungan antara dua gerakan Islam ini. Tidak diketahui, apa sebenarnya yang PAS dan JIM mahu, sehingga berlaku pertembungan antara satu dengan yang lain ini diperingkat Universiti sebegitu hebat sekali.

Di pihak PAS, ada mendakwa bahawa JIM satu aliran dengan UMNO di negeri yang UMNO kuat, dan menjadi PAS di tempat yang PAS kuat; JIM tidak lebih sekadar lalang yang ditiup angin. Dakwaan sebegini, sering kali aku dengar dari sebilangan pimpinan PAS yang cukup anti dengan JIM.

Dari pihak JIM pula, ada yang mendakwa bahawa PAS tidak lebih sekadar parti politik. Dari sudut tarbiah, didakwa PAS tidak kemana. Dakwaan ini bersifat idealis, tetapi tidak mustahil ia sukar dilaksanakan PAS secara ideal, kerana Ustaz Idris Ahmad pernah berkata, “Ahli PAS ini; bermula dari orang yang ada Phd, sampai orang yang tak gosok gigi”.

[6]

Dahulu, aku amat anti dengan JIM. mungkin faktor keluargaku pada asalnya dari UMNO, dan terasa betapa susahnya untuk menukar fikrah mereka kepada PAS, menyebabkan aku agak elargic dengan UMNO. Lalu, apabila didakwa bahawa JIM ini bersifat lalang dan berusaha hendak mengUMNOkan PAS, menyebabkan aku amat anti dengan JIM sebelum ini.

Namun begitu, penilaianku ketika itu lebih kepada sentimen, bukan dengan rasional yang sihat. Justeru, apabila aku berfikir secara rasional, aku masih tertanya-tanya tentang pertembungan antara dua gerakan islam ini.

Aku masih tidak mendapat jawapan yang jitu tentang pertembungan antara dua gerakan islam ini. namun, selepas era 8 mac 2008, aku meletakkan tanggapan bahawa Islam yang diperjuangkan oleh PAS, bukan sekadar mahu diterima oleh orang islam, tetapi mahu diterima juga oleh Non Muslim.

Jika dengan Non Muslim, kita mengharapkan sokongan dan dokongan dari mereka, inikan pula dengan sesama gerakan islam yang bernama JIM. tetapi, keadaannya adalah sebaliknya; dengan maksud, curiga mencurigai antara PAS dengan gerakan islam lain ini masih tetap berlaku. Perkara ini yang sedang aku fikirkan, tetapi sehingga kini belum ada lagi dapat memberikan kepadaku jawapan yang jitu dan diterima akal secara rasional.

Bersambung…. Fikrah JIM vs Fikrah PAS [2]

HARGA DAN NILAI BAGI SATU MAKLUMAT

Hari ini, aku ikut seorang wartawan untuk mengambil kenyataan media satu badan kerajaan di ibu kota. Sedihnya, kami sesat jalan sehingga sampai agak lewat; iaitu kenyataan media sudah selesai.

Keadaan wartawan terbabit agak kesedihan. Dia bimbang tidak dapat menyediakan berita tentang isu yang agak hangat juga dibincangkan dengan cepat pada hari ini. Makanya, kelihatan dia seperti ibu kucing yang kehilangan anak untuk mendapatkan maklumat tentang kenyataan media yang boleh dijadikan berita.

Dia menelefon tokoh-tokoh tertentu, tetapi tetap mereka tidak mahu melayan. Lalu, dia teringat kepada seorang kawan sesama wartawan untuk mendapat sedikit maklumat untuk dijadikan berita. Setelah menekankan butang off Handphone, kelihatan wajahnya sayu.

Apabila ditanya, dijawab bahawa wartawan yang merupakan kawannya yang hadir awal itu seperti meminta habuan yang agak lumayan, walau kenyataan tokoh terbabit tidaklah lama; sekadar dalam beberapa minit sahaja. Mendengar penerangannya, aku terkejut dengan dunia kewartawanan ini. Aku tidak mengetahui langsung pembudayaan sebegini, malah inilah pertama kali aku melihat situasi ini.

"Ko nak bayar ker?" soalku.

"aku ada maruah. Aku tak akan buat kerja macam tu" jawabnya ringkas tapi membanggakan.

Mendengar jawapan itu, aku mula teringat dengan kisah seorang kawan yang menjadi penasihat syariah di salah sebuah bank di Malaysia. Dimaklumkan bahawa dia kesangsian dalam beberapa isu fiqh berkaitan dengan sistem kewangan islam. Ekoran itu, dia telah menelefon seorang “Prof” dalam bidang kewangan islam, untuk mendapat sedikit pencerahan.

Soalan pertama dijawab dengan baik. Begitujuga pada soalan kedua. Tetapi, apabila masuk ke soalan ketiga, “prof” terbabit terus berkata, “apa? awak ingat ini free ker?” lalu terus dimatikan handphone tanpa sebarang ucapan salam.

Fuh.. inilah nilai satu maklumat. Tidak hairan seorang kawan yang sering berwacana denganku, ada sekali dia berkata, “aku baca buku banyak-banyak. Aku habis banyak duit untuk beli buku. Tiba-tiba, ko nak maklumat aku mudah dan free.. sori la beb”

Mendengar kata-kata kawanku itu, hati kecilku terus berkata, “Ya Allah, Aku minta berlindung dengan-Mu, agar tidak menjadikan aku kedekut ilmu yang dibaca dan dipelajari semata-mata untuk mendapatkan habuan dunia”

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] sg Buloh
4 Disember 2010 * 4:32 pagi

Johor, N Sembilan, Melaka diramal tumbang ke tangan PR

PAS dan Pakatan Rakyat mungkin menawan Johor, Negeri Sembilan, Melaka serta beberapa negeri lain pada pilihan raya umum akan datang, lapor Harakahdaily.

Portal berita rasmi parti itu memetik kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam temubual khas di parlimen baru-baru ini.

“Tidak ada suatu yang mustahil dalam dunia ini dan tidak ada kerajaan yang kekal selamanya,” katanya.

Menurut Hadi, tidak mustahil bagi Pakatan Rakyat menguasai majoriti kerusi parlimen walaupun ia tidak mudah kerana mereka terpaksa bertanding di padang yang tidak sama rata.

“Media massa dan jentera kerajaan dikuasai oleh parti pemerintah. Namun jika dilipatgandakan usaha dan kekuatan jentera, kita mampu mendapat kemenangan,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir yang mengatakan bahawa BN mungkin menawan kembali dua atau tiga negeri Pakatan Rakyat.

"Jika beliau katakan mungkin, kita juga hendak katakan mungkin juga PAS dan Pakatan akan kuasai Johor, Negeri Sembilan dan Melaka.

“Hari ini PAS sudah mempunyai dua ADUN di Johor, dan sokongan rakyat juga bertambah, petanda-petanda perubahan juga sudah dilihat," ulas Hadi yang juga ahli parlimen Marang.

Ketika mengulas kemenangan BN di Galas dan Batu Sapi baru-baru ini, Mahathir berkata ia satu isyarat perubahan kepada BN dan mereka mungkin tawan dua atau tiga negeri Pakatan.

Namun bagi Hadi, kemenangan BN di Galas dan Batu Sapi bukan isyarat sokongan rakyat kepada BN sudah beralih, sebaliknya merupakan isyarat kepada Pakatan supaya mengemaskini jentera dan memperbaiki kelemahan.

Menurut beliau, tidak dinafikan ada kelemahan di pihak PAS dan Pakatan yang perlu diperbaiki.

***

sebagai ahli PAS, aku bangga klu ada kenyataan media seperti ini... walau agak lewat dan selepas dikritik [melalui SMS kpd pimpinan tertinggi terbabit dan blog], tetapi ia tetap membanggakan..

Khamis, 2 Disember 2010

KALAULAH CHEGUBARD KP PAS PUSAT?

semasa berlaku pemilihan PKR baru-baru ini, harapan aku kepada AMK adalah, supaya mereka bertukar ketua AMK mereka; daripada lembab kepada laju. Walau terbukti Sam lembab dalam menerajui AMK sebelum ini, tetapi ia tetap dipilih juga, berbanding Chegubard yang lebih agrasif menerajui anak muda.

Walaubagaimana pun, pada hari ini, Chegubard buat kenyataan atas nama badan NGO yang ditubuhkan atas inisiatifnya sendiri untuk menggerakan anak muda untuk demonstrasi mempertahankan hak rakyat Selangor. Aku membayangkan, jika pemimpin sebegini wujud dalam PAS; malahan memimpin Pemuda PAS Pusat.

***

Sebuah NGO yang diketuai calon ketua Pemuda PKR (AMK) Badrul Hisham Shaharin menawarkan sekurang-kurangnya 50 'marsyal demo' bagi memastikan kelancaran perhimpunan 'baju merah' Ahad ini.

Menurut Badrul, sukarelawan Solidariti anak muda malaysia (SAMM) yang menawarkan diri itu berpengalaman mengendalikan demonstrasi sejak 1998 dan terlibat dalam perhimpunan besar seperti 'demonstrasi BERSIH' sebelum ini.

"Difahamkan seperti biasa unit sukarelawan merah (unit amal) akan menjadi petugas utama dalam acara tersebut.

"Maka petugas SAMM akan menbantu dan bergabung dengan mereka," kata Badrul (kiri) yang tewas di tangan penyandang AMK Shamsul Iskandar Md Akin minggu lalu.

Ahad ini, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dijadual mengetuai perarakan besar dari Masjid Negara ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum dan petisyen memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong campurtangan menyekat kenaikan harga air sebanyak 37 peratus di negeri itu.

Kumpulan ini yang berbaju merah berkemungkinan bertembung dengan sebuah lagi kumpulan yang 'antipenyelewengan' kerajaan negeri (berbaju hitam) yang turut menuju ke tempat yang sama bagi menyerahkan memorandum mereka.

Dalam satu kenyataan, Badrul menyeru semua anak muda dan jentera kerajaan negeri turut serta atas "semangat ketuanan rakyat" bagi merpertahankan hak asas bagi mendapat bekalan air.

"Ini juga kali pertama dalam sejarah, himpunan dianjurkan (oleh) kerajaan negeri," katanya yang juga bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR.

Mempertahankan keabsahan tindakan mereka, Badrul berkata, perarakan ke Istana Negara merupakan "praktik membesarkan institusi beraja" bagi membolehkan rakyat mengadu masalah.

"Siapa yang mengganggu urusan rakyat mengadap raja boleh dikira derhaka," tegas Badrul.

Badrul juga berharap pihak polis "bertindak lebih waras" mengawal perhimpunan itu memandangkan mahkamah sebelum ini membebaskan tertuduh dalam perhimpunan BERSIH atas alasan Masjid Negara tempat awam dan orang ramai bebas berkumpul.

TIADA TPM DALAM PERLEMBAGAAN - DR AZIZ BARI

Pakar perlembagaan Prof Abdul Aziz Bari berpendapat, lebih baik mempunyai perdana menteri dan timbalannya Cina tetapi menghormati perlembagaan daripada Melayu yang menganggap diri sendiri melampauinya.

Mengimbau kembali bagaimana Tun Dr Mahathir Mohamad mengusahakan pindaan perlembagaan pada tahun 1994 bagi "menghapuskan kuasa Agong", Abdul Aziz berkata, ia menunjukkan contoh bagaimana perdana menteri Melayu "menjadi sombong".

"Mungkin sudah tiba masanya untuk mencuba perdana menteri Cina! Menurut logik, pihak yang datang daripada golongan minoriti akan jadi lebih circumscribed (terhad).

"(Sebagai contoh) setakat ini (Ketua Menteri Pulau Pinang) Lim Guan Eng belum melakukan 'dosa' seperti Mahathir selama 22 tahun pemerintahannya," kata Abdul Aziz (kanan).

Anwar dalam satu temubual dengan harian berbahasa Cina pada 26 November lepas dilaporkan berkata, Penasihat DAP Lim Kit Siang boleh menjadi timbalan perdana menteri sekiranya Pakatan merampas Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

Mengulas perkara yang sama, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula dilaporkan bersedia menerima pelantikan Lim itu.

Dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini, Abdul Aziz mendedahkan jawatan nombor dua itu sendiri sebenarnya tidak disebut dalam perlembagaan dan terpulang kepada perdana menteri untuk mewujudkannya.

"Jawatan timbalan perdana menteri ini dikira ciptaan Umno. Mereka menganggapkanya sebagai jawatan untuk timbalan presiden Umno dan (sebagai) pengganti perdana menteri," kata Abdul Aziz.

"Kenapa Pakatan Rakyat patut ikut gaya mereka. Anwar betul ketika memberikan respons terhadap isu ini; Pakatan patut mulakan budaya politik baru.

"Nik Aziz juga betul dan patut dipuji kerana mengatakan Lim Kit Siang boleh menjadi timbalan perdana menteri."

Abdul Aziz yang juga pensyarah kanan undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) juga memberitahu, perlembagaan meletakkan hal ehwal Melayu di bawah kuasa Raja-Raja, yang menunjukkan tiada keperluan mensyaratkan Melayu memegang tampuk tinggi kekuasaan dalam negara.

Dalam perkembangan berkaitan, Nik Aziz mendakwa kenyataannya semalam dimanipulasikan oleh media milik Umno.

“Sukalah untuk saya menyatakan bahawa Pakatan Rakyat tidak pernah membuat apa-apa keputusan dan tidak pernah mengadakan apa-apa perbincangan tentang hal ini," katanya dalam satu kenyataan.

Rabu, 1 Disember 2010

KEMANA PENASIHAT POLITIK PRESIDEN?

themalaysianinsider melaporkan;

KUALA LUMPUR, 2 Dis — PAS kini menumpukan usaha untuk merampas semula Terengganu yang kini diterajui kerajaan pimpinan Umno-Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-13.

Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat sebelum ini meramalkan pilihan raya umum ke-13 akan diadakan awal tahun depan, namun pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menolak spekulasi tersebut.

Umno telah pun menangguhkan pemilihan parti yang sepatutnya diadakan tahun depan.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang (gambar) berkata, parti Islam itu yakin akan merampas semula Terengganu daripada BN kerana kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Ahmad Said selaku Menteri Besar sekarang tidak membawa apa-apa perubahan yang signifikan sejak BN menguasai semula negeri itu pada 2004.

“Kita yakin untuk merampas semula Terengganu... Umno menang di negeri itu dengan penipuan... apa pembangunan yang dibuat di sana? Hanya stadium runtuh sahaja,” kata Hadi dalam temubual dengan The Malaysian Insider. [sila klik]

KOMEN:

aku terkejut membaca berita ini. Sebagai presiden PAS, perkara yang dia perlu bicarakan adalah MERAMPAS MALAYSIA. Menawan negeri termasuk terengganu, hanya perlu diserahkan kepada Pesuruhjaya PAS negeri sahaja yang bercakap. Tidak perlu Presiden bercakap. Jika beliau bercakap juga, bermakna beliau telah merendahkan status negarawannya dalam persepsi dunia politik.

Persoalan aku adalah, kemana pergi penasihat politik Presiden? kemana pergi penasihat strategi politik Presiden, sehingga presiden mengeluarkan kenyataan sebegini?

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
2 Disember 2010 * 3:02 petang

NAK PEMIMPIN BERAGAMA ISLAM, TAPI TIDAK CERDIK

PM dan TPM mesti beragama Islam. Itu syarat yang mesti. Tapi, tidak cukup sekadar beragama Islam, jika tidak melakukan keadilan. pemimpin yang zalim, walau beragama islam juga wajib ditentang dan dilawan.

Negara yang diperintah oleh non muslim, tetapi rakyatnya sentiasa melakukan 'Islah' atau pembaik pulih dikalangan mereka, adalah negara yang tidak akan ditimpakan azab oleh Allah.

Firman Allah;

وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

maksudnya;
"Tidaklah tuhan kamu [wahai muhammad] membinasakan sesebuah kampung secara zalim, sedangkan ahli kampung sentiasa melakukan islah [pembaik pulih]"

[Surah Hud : 117]

ekoran itu, tidak hairan Imam Ibnu Taimiyyah ada berkata;

الله ينصر الدولة العادلة وإن كانت كافرة ، ولا ينصر الدولة الظالمة وإن كانت مؤمنة

maksudnya;
"Allah SWT akan membantu negara yang adil, waima ia adalah kafir. Dan tidak akan membantu negara yang zalim, waima ia adalah mukmin"

[Al-Hisbah : 4]

An-Najasyi, seorang raja yang tidak beragama islam, tetapi keadilan yang dilakukannya, menyebabkan nabi SAW memujinya. Ini memberi gambaran, bahawa islam mengakui keadilan, waima dilakukan oleh bukan islam sekalipun.

isunya sekarang, kita sering melaung-laungkan kewajipan seseorang pemimpin negara dari kalangan orang islam, tetapi pemimpin cadangan kita tidak pernah berhikmah dalam memimpin. Ucapannya tidak lebih sekadar retorika, yang rakyat melihatnya dengan penuh "kurang kepercayaan" dan "tidak disiqahi".

Pada saat, rakyat sedang mahu mendengar kenyataan yang bijak, pemimpin yang beragama Islam mengeluarkan kenyataan berbau kebodohan. Tidak dinafikan, berhikmah bagi seseorang pemimpin bukanlah sesuatu yang wajib mengikut pendapat sebilangan ulama. tetapi adalah salah jika dinafikan bulat-bulat kewajipan berhikmah bagi seseorang pemimpin. Sesuatu fatwa ulama, sudah pasti terkait dengan 'Uruf setempat. JIka uruf menghendaki pemimpin berhikmah adalah wajib, maka menabalkan pemimpin berhikmah adalah wajib.

Di Malaysia di era 8 mac 2008, pemimpin yang berhikmah [bijaksana] adalah satu perkara yang wajib. Ini kerana, keadaan politik kini bukan sekadar mempamerkan perang politik dengan musuh, tetapi mempamerkan 'berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan' dengan kawan-kawan dalam Pakatan Rakyat. ekoran itu, pemimpin berhikmah dan bijaksana adalah satu kewajipan.

Dan lagi, pada saat rakyat meluat dengan kezaliman dan penindasan, pemimpin beragama islam memberi kenyataan berbau sokongan terhadap pemimpin yang zalim. Jika ini berlaku, sampai bila-bila pun pemimpin islam cadangan kita tidak akan diterima rakyat.

peliknya, yang tidak beragama Islam pula komitment dengan keadilan dan melawan kezaliman. Mereka tidak pernah bertoleransi dalam perkara zalim, malahan bertegang leher dalam menentang kezaliman.

Jika keadaan ini yang berlaku, kesalahan ini tidak boleh disalahkan kepada non Muslim, tetapi wajib disalahkan kepada muslim yang tidak bersungguh-sungguh mempamerkan bukti yang meyakinkan rakyat.

Nabi SAW masuk ke Madinah, dilantik jadi pemerintah. Ketika itu, Orang islam tidak sampai 30% pun. Orang bukan islam lebih majoriti. Persoalannya, kenapa orang islam tidak majoriti boleh terlantik nabi SAW sebagai pemerintah? ini melambangkan kebijaksanaan politik, dan bukti keadilan yang diperjuangkan oleh nabi SAW, menyebabkan rakyat melantik nabi, waima rakyat itu ramai yang tidak beragama islam.

sebab itu, apabila kita lihat kejatuhan kerajaan osmaniyyah turki ke tangan Mustafa Kamal Art-Tarturk. Kita tidak boleh sekadar menyalahkan golongan sekular dan yahudi sahaja, kerana mereka sememangnya mempunyai agenda untuk merosakan umat Islam. tetapi yang wajib disalahkan adalah kepada pemimpin beragama Islam, yang dilihat kerusi takhta mereka pun diperbuat dari Emas. Ini boleh dilihat di Muzium Topkapi, Turki. Jika inilah keadaannya, tidak hairan rakyat turki lebih memilih pemimpin sekular berbanding pemimpin yang beragama islam

Lantaran itu, di saat ini, tidak seharusnya kita sekadar mengatakan kewajipan PM atau TPM mesti beragama Islam, tetapi sewajibnya dipamerkan seorang bakal PM dan TPM yang bijaksana dalam mengurus politik, agar rakyat lebih mempercayai kita dalam memerintah Malaysia selepas kejatuhan UMNO dari tampuk kekuasaan putrajaya.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
2 Disember 2010 * 3:26 pagi

Selasa, 30 November 2010

ALLAH TOLONG NEGARA KAFIR YG ADIL - IBNU TAIMIYYAH

Imam Ibnu Taimiyyah berkata dalam kitab Al-Hisbah;

الله ينصر الدولة العادلة وإن كانت كافرة ، ولا ينصر الدولة الظالمة وإن كانت مؤمنة

maksudnya;
"Allah SWT membantu negara yang adil, waima negara itu kafir. Dan tidak membantu negara yang zalim, waima negara itu negara orang mukmin"

[Al-hisbah : 4]

SEJARAH TEMA “KETUANAN MELAYU”


Tema ketuanan melayu dimainkan. Sebelum kejadian 8 mac 2008, tema ini seakan-akan tidak pernah kedengaran. Namun, kejatuhan BN amat teruk selepas tsunami politik dalam PRU ke 12 ini, menyebabkan tema ini bergema.

Ramai dari kalangan orang melayu yang terpengaruh dengan tema ini, tetapi mereka tidak mengetahui dari sumber asal manakah datangnya tema tersebut. Disini, dipaparkan beberapa fakta sejarah tentang perkara itu, yang ia adalah seperti berikut;

Ada sebilangan pihak mendakwa, maksud dengan ketuanan melayu adalah mempertahankan kuasa raja-raja melayu. Mungkin ia merujuk kepada perjuangan dato’ Onn yang mempertahankan raja-raja melayu yang ditipu oleh rakan sekutu UMNO selepas itu, iaitu British atas nama Malayan Union.

Menurut sejarah, pada tahun 1943, Jabatan negara bagi tanah dan jajahan takluk british merancang hendak menjadikan negeri-negeri melayu sebagai jajahan takluk [koloni] british, apabila sahaja Jepun dikalahkan dalam peperangan.

Ketika itu, British bercadang menggabungkan;

[1] Negeri-negeri melayu bersekutu yang terdiri dari perak, selangor, pahang dan negeri Sembilan.
[2] negeri-negeri melayu tidak bersekutu yang terdiri daripada johor, kedah, kelantan, terengganu dan perlis.
[3] tiga negeri-negeri selat yang terdiri daripada Pulau Pinang, Melaka dan Province Wellesly.

Ketiga-tiga unsur ini mahu digabungkan oleh British untuk diletakkan dibawah satu pentadbiran pusat yang bernama Malayan Union [melayu : Negara melayu bersatu].

Malayan Union akan menggantikan pemerintahan beraja di Negeri-negeri melayu dengan beberapa cara, antaranya adalah, menghapuskan kuasa raja-raja melayu, termasuk sebagai penaung agama islam dan ketua adat resam melayu.

Sebuah “majlis penasihat Islam dan Adat resam melayu” akan ditubuhkan oleh kerajaan malayan Union kelak. Majlis ini dipengerusikan oleh gabenor Inggeris, dengan raja-raja melayu menjadi ahli-ahlinya. Majlis penasihat itu akan berperanan sebagai kuasa penimbal untuk memutuskan fatwa-fatwa berkaitan dengan agama islam dan perkara berkenaan dengan adat resam orang melayu. [UMNO dan Malayan Union : 1-2]

Dinyatakan bahawa Malayan Union ini, pada asalnya disetujui oleh raja-raja melayu sehingga melahirkan kemarahan orang-orang melayu ketika itu. Ia melahirkan desakan dari persatuan melayu johor (PMJ) agar sultan Ibrahim [johor] dipecat dari takhta Negeri johor pada febuari 1946. [ibid : 11]

Namun begitu, Dato’ Onn yang sedar kejadian ini telah menulis sepucuk surat yang dikirimkan kepada utusan melayu, bertarikh 23 Januari 1946 memohon disiarkan, mengajak pemimpin-pemimpin melayu di seluruh negara berhimpun mengadakan kongres untuk membincangkan perkara penubuhan Malayan Union ini, disamping memikirkan langkah-langkah yang perlu diambil bagi membenteras rancangan kerajaan Inggeris itu.

Ekoran itu, lahirnya UMO [United Malays Organisation] kemudian dicadangkan dengan nama UMNO [Uniterd Malays Nasional Organisation] oleh pendeta Za’ba [Zainal Abidin bin Ahmad], seterusnya usaha melawan Malayan Union berjaya.

Antara punca kejayaan menghapuskan Malayan Union, dinyatakan dalam buku “UMNO dan malayan Union” bahawa Malayan Union terancam bukan sekadar dari gerakan orang melayu sahaja, tetapi dengan faktor pengaruh PKM [parti komunis Malaya], pengaruh parti-parti siasah luar negara, seperti parti kuomintang [KMT] China, parti kongres India dan parti-parti siyasah Indonesia. Ketika itu, british berpendapat keterlibatan PKM dan parti-parti siyasah asing adalah lebih berbahaya terhadap mereka, disamping dengan bantuan PKM dan parti-parti asing ini, akan menaikkan kepercayaan orang melayu untuk melawan British.

Pada british pula, mereka yakin boleh bekerjasama dengan orang melayu, jika pemerintahan tanah melayu dipulihkan seperti sedia kala dengan sedikit perubahan dari segi pentadbiran. British juga percaya bahawa persefahaman dan persahabatan dengan orang melayu dapat dijalinkan dan ia boleh mendatangkan kebaikan dan keuntungan kepada kedua belah pihak.

Maka dengan itu, pada bulan jun 1946, British bersetuju mewujudkan suatu jawatan kuasa kerja untuk menggubal dan merangka perlembagaan persekutuan tanah melayu dan perjanjian negeri-negeri yang keahliannya terbahagi kepada tiga kumpulan, iaitu; [1] kerajaan British, [2] raja-raja melayu, dan [3] UMNO.

Dengan tertubuhnya jawatankuasa tersebut, maka berlakulah berbagai-bagai perbincangan antara wakil UMNO dan British, sehinggalah terbentuk perjanjian [perlembagan] persekutuan tanah melayu serta dengan perjanjian-perjanjian negeri melayu dengan disahkan oleh Jemaah menteri-menteri kerajaan British yang setahun kemudian, malayan Union dibubarkan dan persekutuan Tanah melayu ditubuhkan pada 1 febuari 1948. [Ibid : 81]

Dari ulasan buku sejarah “UMNO dan Malayan Union” ini, kita akan dapati UMNO telah bersekongkol dengan British dalam usaha menghapuskan Malayan Union ciptaan Inggeris, disamping meninggalkan terus PKM dan parti-parti asing. Walhal, didapati British ketika itu lebih takut dengan gerakan parti PKM dan parti asing berbanding pergerakan UMNO yang melawan Malayan Union.

Namun begitu, British sedar bahawa UMNO mudah ditipu, makanya mereka bergabung dengan UMNO, seterusnya mewujudkan persefahaman yang memberi keuntungan kepada British, dan ia disetujui oleh UMNO.

Walau kelihatan usaha UMNO ini berjaya menghapuskan Malayan Union, tetapi sedikit sebanyak UMNO telah menyerahkan beberapa kepentingan Tanah melayu kepada British. Walau raja melayu kelihatan berjaya diselamatkan, tetapi UMNO di era Tun Dr mahathir menjadi Perdana Menteri telah berjaya menghapuskan kuasa-kuasa raja melayu.

Justeru, jika isu raja melayu yang mahu ditafsirkan ketunanan melayu, maka UMNO lebih bertanggungjawab dalam menghapuskan kuasa raja melayu di Malaysia. Juga, jika isu kepentingan melayu yang mahu ditafsirkan bagi maksud ketuanan melayu, maka UMNO adalah parti yang menggadai beberapa kepentingan tanah melayu kepada British dengan persefahaman antara mereka dalam usaha menghapuskan Malayan Union ketika itu.

Adapun pada fakta yang kedua ini pula, dari buku “krisis Ketuanan melayu” karangan Dato’ Kamaruddin jaafar, dinyatakan seperti berikut;

Konsep ketuanan melayu rancak dilaungkan selepas peristiwa berdarah 13 mei 1969. Pada tahun 1970-an, boleh dikatakan forum-forum perdebatan agung ekonomi, simposium bahasa dan kebudayaan melayu yang sering dianjurkan di kampus Universiti malaya dan Univerisiti kebangsaaan Malaysia sarat dengan perdebatan isu ketuanan melayu. Malah, Dr Mahathir ketika itu yang disingkir dari UMNO menjadi orang yang cukup istiqamah mengungkapkan ‘ketuanan melayu’ di peringkat kampus-kampus pada masa itu.

Tema ketuanan melayu yang dibangkitkan semula oleh UMNO selepas sejarah 8 mac 2008, adalah diceduk daripada ucapan Tan Sri Abdullah Ahmad atau lebih popular dengan panggilan Dollah kok Lanas. Tan Sri Abdullah mengungkapkannya ketika berucap di singapore pada 31 ogos 1986, iaitu sebelum pemilihan pucuk pimpinan UMNO pada tahun 1987.

Tema ini digunakan oleh tan Sri Abdullah yang ketika itu masih bergelar Dato’ sebagai kempen untuk pertandingan jawatan Ahli majlis tertinggi UMNO. Namun, bermula dari situ, UMNO menggunakan tema tersebut kerana UMNO yakin, tema tersebut mampu menarik minat orang melayu kepada mereka. [krisis ketuanan melayu : 31-32]

Apa yang nyata dari ulasan ini adalah, tema ketuanan melayu ini tidak lebih sekadar propaganda UMNO bagi meraih sokongan orang melayu. Ia tidak lebih sekadar, projek membodohkan orang melayu.

baca sama:
ketuanan melayu [wikipedia]
ketuanan melayu [ensiklopedia-malaysia]
Ketuanan Melayu Sama dengan Zionisme ? [ustabdullahzaik]


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
1 Disember 2010 * 5:44 pagi

Ahad, 28 November 2010

TRANSFORMASI FIKRAH, BERTINDAK DAN KEPIMPINAN [1]

ZAMAN “PERTAHAN” DAN ZAMAN “PENYEBARAN”

[1]

Perubahan dalam politik adalah perkara lumrah. Mana mungkin mengekalkan sesuatu bentuk politik, kerana politik itu terkait dengan manusia yang sering berubah. Perubahan yang manusia mahu adalah dari tidak baik kepada baik, dari baik kepada yang lebih baik. Pun begitu, tidak dinafikan ada manusia yang mahu kepada baik, tetapi ia menjadi tidak baik. Ia berdasarkan nasib dan ketentuan yang ditetapkan oleh Allah SWT.

Malaysia berada dalam era perubahan ini. Pergolakkan politik menandakan bermula perubahan politik. Pergolakkan politik, merupakan tanda manusia sedang berfikir untuk mendapat sesuatu yang lebih baik. Sebagai orang Islam, mengecapi kebaikan itu tidak lain dan tidak bukan dengan keadilan Islam. Disamping, tidak pernah menolak keadilan dari pihak yang lain dari islam. Ini dibuktikan bahawa Nabi SAW pernah mengakui keadilan raja habsyah yang ketika itu belum lagi beragama Islam.

[2]

Islam perlu dikembangkan. Kemajuan Islam kini, tidak sama seperti di era 80 an, era 70 an atau era 60 an dan sebelum-sebelumnya. Era Dr Burhanuddin Al-Helmi, Islam dibicarakan dalam bentuk ‘melayu-islam’. Tetapi di era ini, ucapan “melayu-islam” sudah tidak relevan, tetapi yang perlu diperkatakan adalah “Islam For All”.

Jika diteliti sejarah perjuangan Dr Burhanuddin Al-Helmi pun, kita dapati ada kerelevanan disebalik tindakan Dr Burhanuddin Al-Helmi itu. Ini kerana, antara alasan yang paling penting difikirkan disebalik tindakan Dr Burhanuddin Al-Helmi itu adalah seperti berikut;

Pertama, pendefinisian bagi melayu oleh Dr Burhanuddin Al-helmi bersifat kosmopolitan. Ia tidak sama seperti pendefinisian yang dikemukakan oleh UMNO. Pada Dr Burhanuddin Al-Helmi, pendefisian melayu itu tidak sekadar melayu di Tanah melayu [kini : malaysia], tetapi ia merangkumi melayu di Indonesia, filipina, kemboja dan sebagainya. [Dunia melayu dan tersebar luasnya rumpun bangsa : 4] Ekoran itu, Dr Burhanuddin Al-helmi adalah orang agak kehadapan dalam mempertahankan slogan “melayu raya” [slogan ini ditolak oleh UMNO]. [baca buku “gagasan nasionalisme melayu raya”]

Kedua, pendefinisian melayu oleh Dr Burhanuddin Al-Helmi disebatikan dengan Islam. Dengan maksud, apabila disebut melayu maka ia adalah islam. Pendefinisian ini mengandungi unsur strateginya tersendiri. Mungkin faktor terkesan dengan perjuangan Palestina yang Dr Burhanuddin Al-Helmi dapat lihat bagaimana kejatuhan kerajaan Palestina di ke tangan Israel semasa beliau berada di sana; dilihat rakyat palestine tidak dapat bersatu atas nama Islam, juga tidak dapat bersatu atas nama bangsa arab seterusnya Palestine tertindas.

Ketiga, sengaja didefinisikan sebegitu, kerana bilangan orang melayu beragama islam sebelum dan di awal kemerdekaan adalah boleh dikatakan hampir 100 %. Didakwa, kemasukan golongan kolonial sebelum merdeka, mempunyai agenda pengkristianan, seperti penubuhan kolej latihan katholik bagi muballigh di pulau pinang pada tahun 1807. [tradisi pemerintahan Islam dan kolonialisme dalam sejarah alam melayu : m.s : 66], juga terbukti lahirnya perkembangan kritistian di melaka hanya dengan berlakunya perkahwinan antara orang-orang portugis dengan perempuan tempatan sehingga keturunan mereka dikenali sebagai SERANI di melaka. [tradisi pemerintahan Islam dan kolonialisme dalam sejarah alam melayu : m.s : 64]

Dengan maksud, tindakan Dr Burhanuddin Al-helmi ini mengandungi strateginya yang tersendiri ketika mempertahankan pendefinisian melayu ketika berhadapan dengan rakan-rakan seperti Ahmad Bostamam, juga ketika berdebat dalam parlimen ketika beliau menjadi MP PAS dari Besut di awal kemerdekaan Malaysia dahulu.

[3]

Era zaman Dr Burhanuddin Al-Helmi sudah berlalu. Pemikiran nasionalis yang dibawa oleh Dr Burhanuddin Al-Helmi diteruskan oleh Dato’ Mohd Asri sedikit sebanyak semakin terhakis. Ia bermula dari beberapa rentetan, iaitu kejatuhan PAS yang amat teruk setelah disepak terajang oleh UMNO agar keluar dari Barisan Nasional [Asalnya perikatan. Dicadangkan oleh Dato’ Asri agar ditukar kepada Barisan Nasional: memoir politik Asri : m.s 97], disamping keriuhan dengan revolusi Iran yang mempamerkan Ayatollah Al-Khumaini sebagai idola. [Dalam muktamar PAS ke-28, ungkapan yang digunakan adalah ‘marakbar asri’ [melayu : pergi mampus asri]. Marakbar adalah kalimah dari bahasa farsi]

Bermula dari situ, PAS mula mempamerkan perjuangan yang agak luar dari kerangka nasionalis melayu, tetapi sudah mula menuju ke era PAS yang diterima oleh non Muslim dan non melayu. Era PAS di zaman Ustaz Fadzil Noor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz membuktikan bahawa bentuk islam For All ini dibuktikan.

[4]

Era pemikiran Islam For All telah berlaku dalam PAS. Walau slogan “Islam For All” ini agak baru, tetapi dengan perubahan politik selepas Anwar Ibrahim dipecat dari jawatan Timbalan perdana menteri, melahirkan gerakan reformasi dan ADIL. Ustaz Fadzil Noor dilihat kehadapan dalam mengambil keuntungan politik. Ternyata, tindakan berani Ustaz Fadhil Noor [walaupun ketika itu, ia dihentam oleh sebilangan pemimpin PAS berfikrah konservatif] melahirkan satu perkembangan politik islam yang agak membanggakan, iaitu PAS sudah mula berada di luar dari kerangka kemelayuan, tetapi berada di kerangka islam adil untuk semua.

Tidak pernah terbayang sebelum itu, bahawa PAS boleh berganding dengan parti bukan islam. Tetapi, ia ternyata berjaya dilakukan oleh ustaz Fadzil Noor. Ia melahirkan kejayaan yang gemilang bagi PAS, sehingga berjaya merampas Terengganu dari tangan BN, seterusnya mempertahankan kelantan pimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sejak tahun 1990 lagi.

[5]

Tahun 2008 merupakan sejarah besar bagi rakyat malaysia. Kejatuhan beberapa buah negeri dari tangan BN melahirkan lahir penubuhan satu gagasan politik yang bernama Pakatan Rakyat. Gabungan PAS, PKR dan DAP, mempamerkan ketoleransian PAS yang hakikatnya telah berjaya mempamerkan Islam yang diperjuangkan oleh PAS itu sudah berada dalam kerangka bangsa melayu.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz pula, seorang yang cukup konsisten menyebut bahawa Islam tidak sekadar dikalangan orang melayu, tetapi hendaklah merentasi bangsa. Walau ada berbagai-bagai provokasi dari sebilangan wartawan terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz tentang ‘Fikrah Islam For All” ini, tetapi Tuan Guru berjaya menjawab dengan jawapan yang memuaskan hati.

Pernah Tuan Guru Nik Abdul Aziz di tanya oleh seorang wartawan tentang semangat nasionalis. Persoalan wartawan itu tidak dijawab oleh Tuan Guru, sebaliknya dipersoalkan balik dengan katanya, “tolong royak [bagitahu] kepada hambo [saya], Nabi Adam itu bangsa gapo [apa]?”

[6]

Jika kita perhatikan dari dua zaman, iaitu zaman Dr Burhanuddin Al-Helmi dan zaman Ustaz Fadzil Noor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, kita dapati bahawa, di zaman Dr Burhanuddin Al-Helmi, perjuangan Islam di kala itu bersifat ‘PERTAHAN’. Sedangkan zaman Ustaz Fadzil Noor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, perjuangan islam bersifat “PENYEBARAN”.

Bersambung…. FIKRAH PAS vs FIKRAH JIM

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
28 November 2010 * 8:20 malam