Sabtu, 22 Ogos 2009

AL-KISAH (13) : “TOLONG BERI NASIHAT KEPADAKU”

“TOLONG BERI NASIHAT KEPADAKU”

Ketika Omar bin Abdul Aziz dilantik menjadi Khalifah, beliau telah melantik beberapa orang yang bijaksana dan bertaqwa agar menjadi penasihat peribadinya.

Antara mereka adalah, Salim bin Abdullah, Muhammad bin Ka’ab Al-Qurdzi dan Roja’ bin Haywah. Roja’ bin Haywah merupakan penasihat utama khalifah sebelum Omar, iaitu Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik.

Suatu hari, Omar telah memanggil kesemua penasihat-penasihat peribadinya itu untuk menghadiri satu pertemuan. Dalam pertemuan tersebut, Omar bin Abdul Aziz minta supaya beliau diberikan nasihat yang bernas, untuk memotivasikan dirinya agar semakin bersemangat untuk menunaikan amanah Allah terhadap rakyatnya.

“Apabila kamu inginkan sejahtera dari azab Allah, maka hendaklah kamu berpuasa dari keseronokkan dunia, dan berbukalah pada saat kematianmu” Salim bin Abdullah memberi nasihat.

Berkerut dahi omar mendengar nasihat Salim, tetapi kemudiannya dia tersenyum kerana memahami maksud salim dari nasihatnya itu.

Kemudiannya, Omar memandang wajah Muhammad bin Ka’ab, menandakan omar mahu Muhammad bin Ka’ab pula berkata sesuatu untuk memberikan nasihat kepadanya.

“Apabila kamu inginkan sejahtera dari azab Allah, jadikan orang-orang tua muslim sebagai bapamu, jadikan anak-anak muda muslim sebagai saudaramu dan jadikan anak-anak kecil muslim sebagai anakmu. Justeru, muliakanlah bapamu, hormatilah saudaramu dan lemah lembutlah terhadap anak-anakmu” ujar Muhammad bin Ka’ab

Omar mengangguk mendengar nasihat Salim itu. Nasihatnya penuh dengan seribu satu hikmah dan falsafah.

Wajah Roja’ bin Haywah pula dilihat oleh Omar, ”apakah tuan tidak mempunyai sebarang nasihat yang mahu diberikan kepadaku?” soal Omar.

“ada wahai Omar” jawab Roja’ ringkas.

”silakan tuan, aku sudah tidak sabar mahu mendengar nasihat berhikmah dari kamu” omar berkata sambil tangan kanannya memegang tangan kirinya bersilangan jari.

Sambil tersenyum melihat watak Omar, Roja’ berkata, ”apabila kamu inginkan kesejahteraan dari azab Allah, maka cintailah untuk kaum muslimin seperti kamu mencintai dirimu sendiri, dan bencilah untuk mereka seperti kamu bencikan untuk dirimu sendiri”

Omar berbangga dengan nasihat-nasihat yang mengandungi hikmat yang telah diberikan. Kemudiannya, mereka bersurai.

NASIHAT AMALAN ORANG-ORANG SOLEH

Orang-orang yang soleh, mereka amat suka kepada nasihat menasihati. mereka suka memberi nasihat, juga mereka suka dinasihati

Sabda Nabi SAW;

الدِّينُ النَّصِيحَةُ

Maksudnya;
”agama adalah nasihat”

Sahabat bertanya, ”kepada siapa nasihat itu?”

Nabi SAW menjawab;

لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ

Maksudnya;
”untuk Allah, kitab-Nya, rasul-Nya, para imam muslimin dan seluruhnya
[1]

Dari hadis yang dikemukakan ini, kita dapat melihat bahawa nasihat menasihati merupakan perkara penting bagi orang yang beragama. Ini kerana, orang yang beragama adalah orang suka memberi nasihat, bahkan amat suka diberikan nasihat.

Bukan dari kalangan orang yang beragama, jika dia hanya suka memberi nasihat. Begitujuga, jika dia hanya suka diberi nasihat.

Orang yang beragama, apabila dia melihat kelemahan dari sudut amalan dan penghayatan Islam dari kalangan teman-teman, pasti dia akan memberi nasihat agar temannya itu hidup bersesuaian dengan Islam.

Begitujuga, jika dia ditegur oleh teman-teman, dia tidak akan mudah melenting dan marah dengan teguran yang diberi, malah dia akan mengucapkan penghargaan terhadap mereka yang memberi teguran kepadanya.

Keadaan inilah yang wujud pada diri Omar bin Abdul Aziz yang menjadi Khalifah islam. beliau sering meminta nasihat dari golongan cerdik pandai, juga dari golongan yang bertaqwa kepada Allah. Sebarang teguran yang diberikan kepadanya, tidak menyebabkan dia menolak, malah akan diterimanya dengan hati yang terbuka.

SUKA DENGAN NASIHAT DAN KRITIKAN

Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat disifatkan sebagai seorang tokoh politik Malaysia yang menjadikan Islam sebagai asas pemerintahannya dengan tidak mengambilnya secara retorik, seperti banyak tokoh-tokoh politik yang lain.

Sebaliknya, Tuan Guru adalah seorang yang boleh disifatkan sebagai tokoh politik Islam yang realistik dan praktikal dalam usaha hendak menjadikan Islam sebagai agama yang berdaulat.

Jika kita pergi ke kelantan dibawah kepimpinan Tuan Guru, kita akan dapati bahawa Kelantanlah satu-satunya negeri yang dapat dilihat pengamalan islam sudah menjadi satu budaya amalan rakyatnya dari banyak sudut. Bermula dari sudut pemakaian individu-individu rakyat, hinggakan kepada ciri pembangunan.

Justeru, tidak hairanlah Tuan Guru terlalu berani untuk berhadapan dengan UMNO dan Barisan Nasional dalam membuktikan keberkesanan pemerintahan di Kelantan yang berasaskan kepada Islam.

”tolong sebut kepada saya, di manakah yang tidak sesuai dengan Islam selama saya memimpin kelantan?” ayat yang sering kedengaran ketika Tuan Guru mencabar kerajaan Pusat pimpinan UMNO/Barisan Nasional yang memandang sinis terhadap usaha Tuan Guru yang mahu menjadikan islam sebagai dasar pemerintahan Kelantan.

Pun begitu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak pernah angkuh dengan kejayaan perlaksanaan Islam di Kelantan. Sebaliknya, beliau sering membuka ruang kepada sesiapa sahaja untuk mengkritik dan memberi nasihat terhadap pemerintahan beliau.

Sebarang cadangan, kritikan dan nasihat, pasti akan didengari oleh beliau dan diperhalusi. Sekiranya di sana wujud kebaikan, Tuan guru tidak akan berlengah-lengah lagi untuk dijadikan sebagai dasar dan perlaksanaan di peringkat negeri.

Pernah suatu ketika, seorang lelaki berbangsa Inggeris yang bercuti di kelantan selama 10 minggu telah menghantar surat kepada Tuan Guru menyatakan kritikan beliau terhadap pemerintahan Tuan Guru di Kelantan
[2].

Kritikan yang ditulis dalam bahasa Inggeris itu disuruh oleh Tuan Guru agar diterjemah mengikut matannya yang asal, kerana tidak mahu kritikan yang sebenar telah diolah sehingga melahirkan maksud seperti tidak mengkritik lagi.

Pada Tuan Guru, kritikan bukan sesuatu yang gimik, malah ia adalah sesuatu yang perlu dipandang serius. Tuan Guru tidak menagihkan pujian, tetapi lebih berminat menjadi ’pendengar yang baik’ demi menyemak dan mengikuti penilaian orang luar terhadap prestasi dan hala tuju pemerintahannya.

Ekoran itulah, tidak hairan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sering memesan kepada rakyatnya, malah kepada exco-exco dan pegawai-pegawainya agar meluahkan apa yang dirasakan sesuai mengenai kelantan di bawah kepimpinan beliau. Pada Tuan Guru, semua orang berhak membuat penilaian, waimma tidak semestinya pandangan dan penilaian itu benar.

Tuan Guru juga amat suka mengadakan perbincangan, juga dialog dengan siapa sahaja demi melihat kejayaan perlaksanaan Islam dibawah kepimpinan beliau.

Ini dapat dibuktikan dengan tindakan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang mahu menghadkan penjualan arak dan menghapuskan judi di Kelantan di awal pemerintahan dahulu.

Sebelum sesuatu dasar kerajaan hendak dikuatkuasakan, Tuan Guru pasti akan mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua masyarakat cina, Siam dan India. Pertemuan itu dengan tujuan untuk diadakan dialog sesama mereka, dan meminta pandangan mereka terhadap sesuatu keputusan yang hendak dibuat
[3].

Inilah contoh tauladan pemerintahan yang selayaknya dijadikan panduan dalam usaha hendak melaksanakan perintah Allah SWT di atas muka bumi Allah SWT.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B) Sg Buloh
23 ogos 2009 * 1:09 petang


[1] Sahih Muslim : 82.
[2] Kemilau Peribadi Tuan Guru Nik Abdul Aziz : 91.
[3] Peribadi Tuan Guru : 194.

AL-KISAH (12) : “AKU BENCI DIRHAM DAN DINAR!”

“AKU BENCI DIRHAM DAN DINAR!”

Setelah kemangkatan Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik, maka terlantiklah Omar bin Abdul Aziz sebagai penggantinya. Penerimaan jawatan khalifah, Omar tidak mengirikannya dengan senyuman atau tawa hilai, sebaliknya disambut dengan linangan air mata, yang kadang-kala diselangi dengan ratapan suara yang menyedihkan sesiapa sahaja yang mendengarnya.

Dalam Masjid, ketika Omar bin Abdul Aziz selesai dari menunaikan solat sunat, beliau tunduk sahaja. Dari jauh, terlihat bahawa beliau dalam kesedihan kerana kelihatan titisan air matanya yang jatuh gugur.

Salah seorang rakyat Omar telah melihat kesedihan itu tersebut. Rakyat tersebut, bukan calang-calang manusia, malah beliau juga amat terkenal dengan dunia peribadatan dan kezuhudan.

”Wahai Amir Al-Mukminin, apakah penyebab utama sehingga kamu menangis sebegini?” Soalnya

Omar Abdul Aziz yang ketika itu sedang tunduk, mengangkat mukanya dan melihat wajah ’Abid tersebut. Dia merenung seketika, kemudian menundukkan kepalanya kembali.

”Aku tidak sanggup memikul amanah ini!” jawab Omar sayu sambil ketundukan.

”Wahai Omar, apakah kamu suka kepada dinar dan Dirham?” soalnya lagi.

Seakan-akan histeria Omar menjawab, ”tidak.. aku tidak suka Dinar dan Dirham. Kedua-duanya boleh menyebabkan aku lalai dari melaksanakan amanah Allah” sambil teresak-esak menangis.

’Abid itu terus berkata, ”justeru kamu jangan bimbang wahai Omar. Pasti Allah akan membantu dan membimbing kamu”

AMANAH TERLALAI DENGAN BENDA

Kisah yang dipaparkan ini amat relevan dijadikan tauladan kepada sesiapa sahaja yang berkuasa. Omar bin Abdul Aziz yang amat terkenal dengan keadilan yang dilakukannya, semuanya bersebab beliau menjadikan kekuasaan yang diberikan kepadanya sebagai amanah dari Allah, dengan tidak menjadikan dinar dan dirham sebagai sesuatu keutamaan dalam hidupnya.

Hatinya yang bersih dan luhur, sekali-kali tidak pernah menjadikan hatinya berubah niat; beliau tidak pernah terlalai daripada melaksanakan amanah Allah dengan keseronokkan yang berbentuk kebendaan yang bakal binasa, malah boleh membinasakan manusia.

Walau beliau sudah berkuasa, yang sudah pasti banyak harta-harta negara berada di bawah kawalannya. Semua itu tidak pernah menjadikannya ”gelap mata”, malah semuanya dikawal dan dibahagikan kepada rakyat seadil-adilnya.

Padanya, harta negara adalah hak rakyat, tiada ruang satu sen pun untuk ”dipelahap” atas kepentingan dirinya sendiri, begitujuga pegawai-pegawai dibawah kekuasaannya.

Inilah contoh tauladan yang terlalu penting dipelajari. Tidak hairanlah, beliau amat disayangi oleh manusia. Keterbuktian itu amat terserlah, iaitu dengan kita dapat melihat bahawa sejak beliau menjadi khalifah, sehingga hari ini, nama beliau sering menjadi sebutan.

KELANTAN MODEL ZUHUD DI MALAYSIA

Sejak kelantan beralih kekuasaan dari tangan Barisan Nasional kepada PAS, maka sejak itulah Kelantan telah diMenteri Besarkan oleh seorang ulama yang bernama Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz amat terkenal sebagai seorang tokoh politik Malaysia yang memegang jawatan Menteri Besar, yang zuhud dan sederhana dalam kehidupan.

Jika sebelum beliau menjadi Menteri Besar, pakaian beliau adalah kain pelaikat, beserban, berbaju melayu dan kadang-kadang berjubah, maka itulah pakaiannya selepas menjadi Menteri Besar.

Jika sebelum beliau menjadi Menteri Besar, beliau sering kelihatan menjadi Imam solat subuh di Masjid Pulau Melaka, maka itulah jadual hariannya setelah beliau menjadi Menteri Besar.

Ramai yang tidak mempercayai kewujudan Insan seperti Nik Abdul Aziz ini berjaya memimpin kelantan. tetapi, berkat ketaqwaan dan ketulusan hatinya terhadap Allah, semuanya itu terbukti kejayaannya.

Di awal beliau menjadi Menteri Besar, Ustaz Khaidir Khatib yang merupakan bekas Pesuruhjaya PAS Kelantan dan juga bekas EXCO kerajaan Negeri Kelantan suatu ketika dahulu telah menzahirkan ketidak percaya beliau terhadap kemampuan Tuan Guru Nik Abdul Aziz memimpin kelantan.

“sebagai seorang Tuan Guru, anta tidak layak untuk memegang jawatan Menteri Besar. Seseorang Menteri Besar tidak dapat tidak akan menghadapi banyak masalah yang perlu diselesaikan dalam masa yang singkat” Ujar Ustaz Khaidir Khatib kepada Tuan Guru.

“untuk mengatasi masalah yang dihadapi itu, seseorang menteri besar memerlukan pengetahuan dalam semua bidang dan serba boleh. Ahli politik yang serba boleh sahaja yang layak memegang jawatan Menteri Besar” sambungnya lagi.

”Anta sebagai ulama yang zahid. Pengetahuan Anta hanya terbatas dalam bidang agama Islam dan dakwah sahaja. Anta tidak layak memegang jawatan Menteri Besar” Ustaz Khaidir mengakhiri celotehnya dihadapan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang baru sahaja dilantik menjadi Menteri Besar Kelantan.

Mendengar celoteh Ustaz Khaidir Khatib itu, Tuan Guru tidak membalas, malah beliau hanya diam dan tunduk sahaja. Cara Tuan Guru menundukkan kepalanya, menampakkan betapa Tuan Guru adalah seorang yang zuhud. Perkara ini diakui sendiri oleh Ustaz Khaidir Khatib.

Pun begitu, untuk beberapa ketika selepas itu, kemampuan Tuan Guru Nik Abdul Aziz memerintah Kelantan telah terbukti, waimma beliau kekal dengan cara berpakaian dan cara hidupnya yang lama.

“anggapan saya kepadanya telah ditolaknya dengan bukti amalan, bukannya dengan pengakuan lisan. Bagi saya, nilai seseorang pemimpin itu ialah imannya dan bukan sekadar ilmunya. Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah membuktikan bahawa imannya masih teguh dan tidak terpengaruh dengan suasana kebendaan di sekelilingnya” Ustaz Khaidir menyebut kepada wartawan dikala ditanya tentang peribadi Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

“beliau telah dapat mengekalkan identitinya sebagai seorang Tuan Guru dan ulama, walaupun beliau memegang jawatan Menteri Besar Kerajaan kelantan” sambung ustaz Khaidir.

Kesederhanaan berpakaian Tuan Guru Nik Abdul Aziz sejak menjadi Menteri besar amat mengkagumkan. Malah, di awal beliau menjadi Menteri besar, banyak orang tidak menyangka beliaulah Menteri Besar kelantan, disebabkan cara beliau berpakaian.

Tuan Guru pernah bercerita bahawa beliau suatu hari diundang untuk memberi ceramah di satu tempat di Perak. Bersama beliau ketika itu, seorang ketua kampung yang berpakaian kemas dengan Bush Jacket serta beg james Born, sedangkan Tuan Guru ketika itu hanya beserban dan berjubah sahaja. Sebaik sahaja kereta sampai ke majlis, orang ramai berpusu-pusu untuk bersalaman dengan ketua kampung yang memakai Bush Jacket, dalam keadaan mereka menyangka bahawa itulah Menteri besar Kelantan.

TIDAK MEMBAZIR

Tuan Guru Nik Abdul Aziz membuktikan keperibadian yang amat mencontohi Rasulullah SAW. Beliau tidak suka membazir, kerana Allah mengisytihar pembazir sebagai saudara Syaitan.

Firman Allah;

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara Syaitan. Dan Syaitan itu tersangat kufur kepada tuhan-Nya”

(Surah Al-Isra’ : 27)

Tuan Guru tidak berpakaian mewah, waimma beliau mampu untuk itu, malah diberikan elaun jika beliau mahu. Semasa anak-anaknya masih berada dibawah penjagaannya, Tuan Guru tidak membenarkan anak-anaknya berpakaian mewah.
Tuan Guru tidak menggalakkan anak-anak dan isterinya membeli pakaian yang baru selagi pakaian yang lama masih boleh dipakai dan digunakan.

”kadang-kadang ustaz marah juga apabila saya bercadang untuk membeli pakaian yang baru untuk anak-anak” Tuan Sabariah, iaitu isteri Tuan guru Nik Abdul Aziz bercerita.

”alasannya, banyak lagi baju-baju lama yang masih boleh di pakai” jelas Tuan Sabariah dalam satu sesi wawancara dengan wartawan.

Semua tindakan yang boleh membawa kepada membazir, akan ditentang oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz, waimma ia sesuatu yang dianggap kecil sekalipun.

Ekoran itulah, Allahyarham Ustaz Bunyamin Yaa’qub pernah bercerita bahawa Tuan Guru Nik Abdul Aziz bukan sekadar berpakaian sederhana, makan minum tidak berlebihan, malahan beliau tidak menggunakan air yang berlebihan ketika berwudu’.

Inilah tauladan yang baik bagi sesiapa sahaja yang menjadi pemimpin di mana-mana tempat dan negara pun. Mudah-mudahan dengan tauladan yang ditunjukkan ini menjadi bekalan akhirat dan gandaan pahala ketika mengadap Allah SWT.

Sepertimana yang disabdakan Nabi SAW;

مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ

Maksudnya;
“Barangsiapa yang melakukan dalam Islam satu ikutan yang baik, maka baginya pahala, dan pahala mereka yang beramal dengannya selepasnya, tanpa dikurangkan daripada pahalanya itu sedikit pun
[1]

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 ogos 2009 * 6:00 petang


[1] Sahih Muslim : 1691.

Khamis, 20 Ogos 2009

MENINGGAL DUNIA SEBAB KELALAIAN KERAJAAN PR SELANGOR??

MENINGGAL DUNIA SEBAB KELALAIAN KERAJAAN PR SELANGOR??

Dalam tahun lepas, aku ada mendedahkan tentang kelalaian pihak atasan lembaga zakat negeri selangor untuk mendapat bantuan kewangan bagi menampung perbelanjaan keluarga miskin yang sedang berhadapan dengan musibah anak yang sakit jantung.

Aku bersama eddieputra sendiri berusaha untuk mendapatkan bantuan itu. kami berulang alik ke pejabat exco agama untuk menghantar maklumat tentang anak kecil yang malang itu, tetapi yang kami dapat hanyalah ”habuk”.

Pendedahanku itu banyak mengundang kemarahan sebilangan pembaca terhadapku tentang pendedahan itu. Aku tidak kisah dengan kemarahan mereka terhadapku, kerana padaku, bahu yang memikul lebih merasa berat berbanding orang yang melihat sahaja orang yang memikul.

Mungkin kita yang melihat boleh ketawa melihat kepenatan orang yang memikul satu bebanan yang berat, tetapi disebalik ketawa kita itu, kita tidak sedar bahawa betapa sedihnya hati orang yang sedang memikul bebanan, mungkin hatinya sedang berdoa sesuatu dengan Allah agar orang yang ketawa itu akan dibinasakan oleh Allah SWT.

Walaupun aku mendedahkan isu ini berkali-kali, malah berulang alik berkali-kali juga ke pejabat exco agama untuk memaklumkan maklumat itu, ternyata ia adalah hampa sehampa-hampanya.

Maklum balas yang kami dapat adalah, kononnya orang atasan lembaga zakat adalah orang UMNO. persoalannya, kalau ada orang UMNO yang hanya menyekat kebajikan yang wajib disampaikan kepada rakyat, mengapa kita yang sudah berjawatan exco tidak berfikir dan bertindak dengan secerdik-cerdik yang mungkin untuk memecat, atau bertindak agar kebajikan yang disekat itu sampai kepada rakyat yang berhak.

Pada hari ini, aku mendapat berita. Adik Nurul yang tidak berjaya diberikan bantuan kewangan untuk mendapat rawatan dari pihak lembaga zakat selangor telah kembali ke rahmatullah.

Aku tidak mampu berkata apa-apa, melainkan aku berharap agar Allah membalas “kejahatan” pihak atasan terhadap “kezaliman” mereka terhadap anak kecil itu, juga terhadap ibu bapanya yang merupakan rakyat selangor yang boleh dikategorikan sebagai miskin itu.

Mereka bukan sekadar dizalimi oleh barisan nasional yang sediakala zalim, tetapi mereka telah diabaikan kebajikan oleh orang yang sedang lalai memerintah dalam kerajaan pakatan rakyat negeri selangor. Terutama, mereka yang berjawatan exco dalam bidang yang dimaksudkan.

Aku doakan, agar Allah balas segala apa yang terjadi ini terhadap mereka yang berkenaan.. Ya Allah, binasakan mereka...Amin Ya Rab Al-‘Alamin.

Sekian

Sila baca:
Al-fatihah buat adik nurul

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg buloh
20 ogos 2009 * 6:00 petang

BERBEKAM MAMPU UBATI H1N1??

BERBEKAM MAMPU UBATI H1N1??

Semalam aku lepak bersama rakan-rakan di salah sebuah gerai satey kawanku, Rais di Kota Damansara. Sedang kami lepak, mendengar celoteh Eddieputra yang sedang berbicara tentang perjuangan Dato’ Onn Jaafar, datang seorang lelaki menawarkan khidmat berbekam dengan bayaran satu cawan sebanyak seringgit.

Aku meminta dia bekamkan belakang belikatku. Ini kerana, aku sudah lama berniat untuk berbekam, tetapi sering tergendala disebabkan ketiadaan masa.

Pada kali ini, sambil lepak-lepak dan mendengar celoteh kawan-kawan, aku meminta dibekamkan dibelakang belikatku.

Setelah siap, aku membayar sebanyak RM 9.00 untuk sembilan cawan yang telah dibekamkan di tubuhku.

Setelah pulang, aku tidak terus tidur, tetapi menulis satu article berkenaan dengan kenyataan majlis fatwa tentang syurga adalah hak mutlak Allah SWT. (sila klik)

Setelah itu, aku pun melelapkan mataku dipembaringan.

Dalam tidur, aku bermimpi membaca satu artikle yang menyebut tentang kelebihan yang wujud dalam berbekam, sehingga dapat mengubat penyakit H1N1. Dalam mimpi itu, aku membacanya dengan tekun dan penuh minat. Tidak sempat aku menghabiskan membaca artikle itu, kedengaran azan subuh menandakan solat subuh perlu ditunaikan, maka tersedarlah aku dari tidur, tanpa sempat membaca artikle tersebut sehingga kesudahannya.

Setelah solat, aku berfikir tentang mimpiku itu. aku termenung.

”mungkin boleh tanya ngan anak-anak usrah yang belajar perubatan di UM kot” hatiku berkata-kata.

Pada tengaharinya, iaitu selepas pulang dari menyampaikan kuliah zohor di salah sebuah pejabat kerajaan di Kuala Lumpur, aku menghantar sms kepada anak-anak usrahku yang belajar dalam ilmu perubatan. Aku meminta mereka mencari maklumat tentang kelebihan berbekam dari sudut perubatan, dan kaitkan dengan H1N1.

Dalam ramai-ramai anak-anak usrah itu, salah seorang dari kalangan mereka membalas SMS dengan katanya;

”bekam boleh tingkatkan imuniti 10 kali ganda”

aku tidak memahami maksud imuniti, aku membalas smsnya, ”imuniti tu apa?” tanyaku.

Dibalasnya, ”imuniti adalah sistem pertahanan badan. Lagi kuat imuniti, lagi tak senang kena penyakit. Selalunya, H1N1 akan menyerang manusia yang mempunyai imuniti yang rendah”

Subhanallah... aku terpegun dengan maklumat yang diberikan itu.

Mungkin para pengkaji kena melihat kelebihan dan manfaat disebalik berbekam. Ini kerana, jika diperhatikan kepada Hadis, Nabi Muhammad SAW ada bersabda;

إِنَّ أَمْثَلَ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ

Maksudnya;
”Sesungguhnya sebaik-baik perkara yang kamu buat berubat dalah dengan berbekam
[1]

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 ogos 2009 * 5:15 petang


[1] Sahih Al-Bukhari : 5263.

Rabu, 19 Ogos 2009

AL-KISAH (11) : “BANTULAH KAMI UNTUK LAKSANAKAN KEADILAN”


“BANTULAH KAMI UNTUK LAKSANAKAN KEADILAN”

Setelah jenazah Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik dikebumikan, Omar bin Abdul Aziz duduk berehat di salah satu sudut kawasan perkuburan. Dalam kadar beberapa minit sahaja, dia bangun dan terus pergi di tempat rakyat berhimpun, kerana di sana, beliau akan menghadiri majlis baiah; iaitu majlis perlantikan beliau sebagai khalifah.

Sesampai sahaja beliau di majlis baiah itu, semua rakyat-rakyat berdiri memberikan penghormatan kepada beliau.

Melihat tindakan rakyat yang berdiri itu, wajah omar berubah, seakan-akan tidak seronok dengan tindakan tersebut sambil kedua-dua tangannya mengisyaratkan kepada rakyat-rakyatnya agar duduk.

Sesampai sahaja di pentas ucapan, Omar Abdul Aziz memulakan ucapan.

”Wahai sekelian rakyatku, tidak layak kamu berdiri di kala aku berdiri. Tidak layak kamu duduk di kala aku duduk. Sesungguhnya yang layak berdiri hanya di hadapan Allah SWT, tuhan sekelian alam” ucapan Omar menyentap perasaan dan hati setiap yang mendengarnya.

”Sesungguhnya Allah telah menetapkan undang-undang dan peraturan-peraturan” sambungnya lagi, ”barangsiapa yang melaksanakan undang-undang dan peraturan-peraturan itu, pasti dia akan mendapat ketenangan dan kebahagian hidup di dunia dan akhirat. Dan barangsiapa yang mengabaikan daripada mengikuti undang-undang dan peraturan-peraturan Allah itu, sudah pasti mereka mendapat kehinaan hidup di dunia dan akhirat”

Semua rakyat yang hadir terpaku dengan ucapan yang disampaikan oleh Omar itu. ucapan yang bersemangat itu, seakan-akan mereka seperti terkena sihir.

”wahai rakyatku sekelian” sambung Omar, ”barangsiapa yang ingin mengikuti kami, maka hendaklah dia mengikuti dengan lima perkara. Pertama, sesiapa yang mempunyai sesuatu hajat, maka hendaklah dia memaklumkan permohonan hajatnya itu kepada kami. Kedua, tunjukkan kepada kami keadilan yang kami tidak lakukannya. Ketiga, bantulah kami dalam melaksanakan kebenaran dan keadilan. Keempat, janganlah seseorang kamu mencemoh kami, tetapi hendaklah baiki kami jika kami melakukan kesilapan. Dan terakhir, barangsiapa tidak melaksanakan aturan-aturan Allah, pasti dia akan berada dalam kesulitan, sama ada di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat nanti”

Semua rakyat yang mendengar ucapan omar itu tersentuh dengan isi kandungan ucapan tersebut. Mereka tidak menyangka, bahawa Omar merupakan seorang khalifah yang begitu hebat, sehingga mampu mengungkap kalimah sedemikian, sedangkan ia tidak pernah diungkapkan oleh seorang khalifah pun sebelum Omar bin Abdul Aziz.

BANTUAN RAKYAT TERHADAP PEMIMPIN

Tidak dinafikan, sesuatu keadilan yang hendak dilakukan, tidak dapat tidak berharap kepada bantuan dari manusia lain juga. Seseorang manusia yang menjadi pemimpin, ia tidak akan berjaya melaksanakan keadilan, jika dia tidak dibantu oleh rakyatnya sendiri.

Ini diumpamakan seperti seorang lelaki yang berpoligami. Apabila berpoligami, tuntutan yang paling penting adalah, hendaklah dia melakukan keadilan terhadap para isterinya. Pun begitu, keadilan yang hendak dilakukan, hendaklah dilakukan dalam keadaan semua isteri-isterinya itu membantu untuk dia melakukan keadilan terhadap mereka.

Apabila para isteri bertindak mendesak, atau hanya menuntut sahaja, sudah pasti suami yang berpoligami tidak akan berjaya melaksanakan keadilan seperti yang dituntut oleh Allah SWT.

Justeru, sebagai isteri yang baik dan meletakkan sayang dan kasihnya terhadap suami, sudah pasti dia akan bertindak membantu suaminya dalam melakukan keadilan terhadap dirinya, juga terhadap isteri-isteri yang lain. Isteri yang baik, dia tidak sekadar mendesak agar suaminya memberikan hak kepada dirinya sahaja, malah dia akan mendesak agar suaminya memberikan hak terhadap isteri-isteri yang lain juga.

Bertindak mendesak suaminya agar memberikan hak kepada dirinya sahaja, disamping membiarkan suaminya mengabaikan hak terhadap isteri-isteri yang lain, merupakan tindakan yang pada hakikatnya, isteri tersebut tidak menyintai suaminya itu, malah membiarkan suaminya mendapat kebinasaan di akhirat nanti.

Keadaan yang sama juga bagi seseorang pemimpin. Sebagai rakyat yang baik, dia akan bertindak mendesak pemimpin-pemimpin negara agar melakukan keadilan. Sebarang kezaliman yang dilakukan pemimpin, pasti akan diadakan teguran.

Apabila rakyat melakukan teguran terhadap pemimpin, itu bukan bermakna rakyat itu membenci pemimpin, tetapi ia merupakan satu tanda cinta dan sayang rakyat terhadap pemimpin tersebut, agar tidak melakukan perkara yang boleh menyebabkan pemimpin itu dihumbankan dalam neraka di akhirat nanti.

Sebaliknya, dalam beberapa keadaan pula, tindakan rakyat yang hanya diam sahaja terhadap kesalahan yang dibuat pemimpin merupakan satu bahaya, malah mampu menjadikan pemimpin itu binasa di suatu masa nanti.

Lihatlah kejatuhan banyak tamadun-tamadun dunia; jatuhnya pemimpin-pemimpin mereka, apabila wujudnya pemimpin-pemimpin yang tidak boleh ditegur, malah rakyat mereka ditutup mulut daripada dibenarkan membetulkan kesilapan pemimpin.

Lihatlah kejatuhan kekuasaan Saddam Husain di Iraq. Tidak dinafikan bahawa beliau dibunuh dengan konspirasi amerika, tetapi disebalik kejatuhannya dapat dilihat, bahawa antara yang menyerang beliau adalah rakyatnya sendiri, kerana tidak berpuas hati dengan tindakannya yang kediktatoran di saat dia memerintah iraq dahulu.

Justeru, kisah Omar bin Abdul Aziz ini dapat memberikan kepada kita satu pengajaran penting, betapa Omar sentiasa mengharapkan bantuan dari rakyatnya untuk membetulkan, malah bersama-sama membantu untuk dia melakukan keadilan kepada rakyatnya. Lantaran itulah, tidak hairan dia merupakan seorang tokoh politik islam yang disayangi rakyatnya.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 ogos 2009 * 11:29 pagi

MAJLIS FATWA, JANGAN SAMPAI JADI JABARIYYAH, SUDAHLAH

MAJLIS FATWA, JANGAN SAMPAI JADI JABARIYYAH, SUDAHLAH..

Dalam Mstar.com melaporkan, majlis fatwa menyatakan bahawa masuk syurga dan neraka adalah hak Allah secara mutlak. (sila klik)

Apa yang perlu diperhatikan, Ahl As-Sunnah wa Al-Jamaah, sama ada dari aliran salafiyyah, mahupun khalaf, atau disebut sebagai sebagai aliran sifatiyyah, mereka selalu bertembung dengan beberapa golongan yang tidak sealiran dengan mereka. Antara pertembungan yang paling sengit adalah dengan golongan muktazilah.

Begitujuga, ahl as-sunnah wa al-jamaah juga selalu bertembung dengan dua golongan, iaitu golongan qadariyyah dan golongan jabariyyah.

Qadariyyah bermaksud, golongan yang menyatakan bahawa perbuatan itu daripada hamba, bukannya qada’ dan qadar daripada Allah SWT.

Adapun golongan Jabariyyah pula adalah golongan yang menyatakan bahawa hamba itu terpaksa melakukan perbuatan yang pada lahirnya daripada perbuatannya, padahal daripada Allah, hamba tiada kuasa, tiada kehendak dan tiada ikhtiyar baginya, yang sebenarnya melakukan perbuatan hamba itu ialah Allah SWT
[1].

Justeru, mengikut pemikiran jabariyyah, ketentuan manusia itu kesyurga atau neraka tidak tertakluk dengan perbuatan dan amalan hamba. Semuanya diserahkan secara mutlak kepada Allah.

SYURGA HAK MUTLAK ALLAH

Tidak dinafikan, memang syurga adalah hak mutlak kepunyaan Allah SWT. Pun begitu, adalah satu tindakan yang salah jiwa menafikan tujuan Allah mengutuskan Nabi adalah untuk membawa hidayah.

Hidayah bermaksud panduan hidup. Memandu manusia agar menuju kepada kebaikan dan menghindarkan diri daripada melakukan kejahatan.

Secara asasnya, orang yang melakukan kebaikan akan dibalas dengan syurga, dan orang yang melakukan kejahatan dibalas dengan neraka.

Jika ada manusia yang berfikiran, tidak perlu perbincangkan tentang amalan baik dan amalan jahat, kerana semua manusia tetap akan dimasukkan ke dalam syurga atau neraka dengan kuasa mutlak Allah, maka ini membawa maksud pemikiran ini adalah pemikiran jabariyyah, bukan pemikiran ahl as-Sunnah wa Al-Jamaah.

pemikiran ini adalah pemikiran yang sesat, kerana mereka telah menafikan faktor Allah mengutuskan Nabi SAW yang merupakan pembimbing jalan untuk manusia berada dalam kebaikan dan keadilan.

BAIK – SYURGA, JAHAT - NERAKA

Apabila kita memahami ini, nyatalah bahawa penurunan Al-Quran dan As-Sunnah dari Allah adalah untuk membimbing manusia agar menghindarkan diri dari melakukan kejahatan, seterusnya mewajibkan manusia melakukan kebaikan.

Apabila hamba itu melakukan kebaikan, maka secara hukum wahyunya, dia akan dimasukkan ke dalam syurga. Adapun jika hamba itu melakukan kejahatan, dia adalah dimasukkan ke dalam neraka.

Keadaan inilah yang perlu diperhatikan kepada UMNO, atau mana-mana parti atau orang pun. Jika UMNO melakukan kebaikan, maka bagi UMNO adalah syurga. Pun begitu, jika UMNO melakukan kejahatan, maka UMNO akan dimasukkan ke dalam neraka.

Apa yang dapat dilihat sekarang, segala kejahatan yang wujud di malaysia kini, semuanya boleh dikatakan berpunca dari UMNO. Sejak UMNO memerintah, orang bukan islam semakin membenci Islam, orang islam sendiri semakin kabur dengan Islam, malah yang dapat diilihat kezaliman berlaku di mana-mana.

Lihatlah akta zalim ISA, semuanya dipertahankan kuat oleh UMNO, waimma telah terbukti dalam Islam bahawa sesuatu hukuman yang hendak dikenakan, tidak dapat tidak perlu ada perbicaraan. Keadaan ini tidak wujud sama sekali dengan ISA yang dipertahankan oleh UMNO.

Nyatanya, UMNO parti yang mempertahankan kezaliman. UMNO adalah parti zalim. Sedangkan dalam Al-Quran dan As-Sunnah, bukan sekadar Allah melarang dari melakukan kezaliman, malah cenderung kepada orang yang melakukan kezaliman pun sudah dikira sebagai ahli neraka.

Firman Allah;

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

Maksudnya;
”Jangan kamu cenderung kepada orang yang melakukan kezaliman, maka kamu akan disambar oleh Api neraka”

(Surah Hud : 113)

Justeru, majlis Fatwa perlu berhati-hati mengeluarkan kenyataan tentang hak mutlak Allah dalam menentukan sesuatu golongan itu syurga atau neraka, kerana dibimbangi kenyataan itu menggambarkan fahaman jabariyyah yang sesat menyesatkan itu.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 ogos 2009 * 2:56 pagi


[1] Lahirnya beberapa firqah di kalangan umat Islam : 101- 105; Milal wa An-Nihal : 79.

Selasa, 18 Ogos 2009

AL-KISAH (10) : “KAMU PILIH AKU, ATAU PERHIASANMU”

“KAMU PILIH AKU, ATAU PERHIASANMU”

Isteri Omar Abdul Aziz bernama Fatimah. Dia merupakan anak kepada khalifah Islam yang bernama Abdul Malik bin Marwan. Semasa Fatimah dihantar kepada Omar, dia dibekali dengan seberapa banyak perhiasan; intan permata, emas dan perak yang mampu memukau mata sesiapa yang melihatnya.

Ketika Omar Abdul Aziz dilantik menjadi Khalifah, beliau telah meminta Fatimah menghadiahkan semua perhiasannya itu kepada rakyatnya, iaitu menerusi baitul Mal.

“Wahai isteriku, aku memberi kamu pilihan, sama ada kamu memilihku atau kamu menghadiahkan segala perhiasanmu itu kepada rakyat kita” Omar berkata kepada Fatimah.

Fatimah diam seketika. Sambil memerhatikan perhiasan yang ada pada lengan dan jari-jarinya, dia berkata, “mengapa kekanda?”

“aku tidak sanggup melihat kamu dipenuhi dengan berbagai perhiasan kemewahan, sedangkan rakyatku berada dalam kesusahan dan kesengsaraan. Jika mereka melihat kamu dengan sedemikian, aku bimbang mereka berada dalam dukacita” jawab Omar tegas.

“aku memberi kamu pilihan. Perhiasan itu, sama ada diserahkan kepada Baitul Mal, atau kita berdua berpisah wahai Fatimah” sambung Omar lagi.

Hati Fatimah tersentuh dengan penjelasan suaminya itu. Dia meletakkan kecintaannya terhadap suaminya, melebihi keseronokkannya terhadap segala perhiasan yang tidak ada bernilai ketika mengadap Allah nanti.

Saya memilih untuk hidup bersama kekanda. Adapun segala perhiasan ini, saya serahkan semuanya kepada Baitul mal” Fatimah memberikan respon.

Setelah kewafatan Omar bin Abdul Aziz, khalifah selepas itu disambung oleh Yazid bin Abdul Malik. Perlantikan Yazid itu, bersesuaian dengan wasiat Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik yang meminta agar Yazid menjadi khalifah selepas Omar.

Yazid merupakan adik kepada Fatimah, justeru selepas kewafatan Omar, Yazid telah berjumpa dengan kakaknya dan berkata, “wahai kakakku, sesungguhnya segala perhiasanmu yang kamu serahkan kepada baitul Mal itu merupakan kepunyaanmu secara sah dan halal. Jika kamu mahukan perhiasan itu, aku akan serahkannya kepada kamu” Yazid bertanya kepada Fatimah yang baru sahaja kewafatan suami.

Mendengar itu, Fatimah melihat wajah adiknya yang baru dilantik menjadi khalifah seraya berkata, “Wahai adikku, sesungguhnya Omar amat berbangga apabila aku menyerahkan segala perhiasan itu di baitul Mal. Ketika aku menyerahkan perhiasanku itu kepada Baitul Mal, dia sendiri meminta aku melakukan demikian. Sesungguhnya aku tetap mentaatinya, waimma beliau sudah tiada lagi di bumi yang fana’ ini” jawab Fatimah

Yazid akur dengan keputusan Fatimah, dan terus berlaku pergi.

TIDAK MEWAH SEBAB SAYANG RAKYAT

Kisah Omar abdul Aziz dan isterinya ini, amat mengkagumkan kepada sesiapa sahaja yang membacanya. Di dunia ini, amat susah untuk mendapati kewarakan dan kezuhudan yang wujud pada Omar bin Abdul Aziz ketika beliau dilantik menjadi Khalifah. Kezuhudan itu, bukan sekadar wujud pada dirinya, malah dididik dan diajar agar ia wujud sama dalam diri isterinya yang tercinta.

Kezuhudan pada diri isteri Omar, amat terbukti selepas kewafatannya. Ini kerana, walau Omar sudah meninggalkan dunia yang fana’ ini, waimma ditawarkan untuk dikembalikan balik segala perhiasan itu kepadanya, dia menolak kerana meletakkan kecintaan dan sayangnya dirinya kepada tokoh khalifah yang zuhud yang merupakan suaminya sendiri.

Jika kita merujuk kepada kekeluargaan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, diceritakan oleh Isterinya sendiri, Tuan Sabariah, bahawa beliau hanya memakai seutas gelang yang kecil sahaja.

Pernah suatu hari, iaitu ketika mula-mula Tuan Guru Nik Abdul Aziz dilantik menjadi Menteri Besar Kelantan, bahawa beliau meminta izin dari Tuan Guru untuk membeli perhiasan untuk dipakai.

”tidak elok kita pakai banyak perhiasan. Nanti kalau kita pergi ziarah rakyat-rakyat yang miskin, pastu mereka tengok perhiasan yang kita pakai, mereka akan cemburu. Bila dia minta dari suaminya, suaminya tak mampu nak beli sebab miskin. Lalu, bergaduh suami isteri. Mereka bergaduh sebab kita juga” Pesan Tok Guru kepada isterinya.

Sejak dari hari itu, Tuan Sabariah tidak meminta pun sebarang perhiasan dari suaminya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz
[1].

Inilah contoh dan tauladan yang wajar dijadikan panduan bagi semua pemimpin-pemimpin di muka bumi Allah SWT, malah rakyat bawahan sekalipun.

Disebabkan kelunakan hati mereka kepada akhirat, sebarang kemewahan hidup didunia dianggap sebagai sesuatu yang remeh. Tidak hairanlah, golongan sebegini mampu melahirkan kecintaan rakyat terhadap diri mereka.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
19 ogos 2009 * 11:04 pagi



[1] Kisah ini, hasil wawancara penulis dengan Datin Tuan Sabariah sendiri di JKR 10 untuk menghasilkan buku “bidadari dari timur”.

AL-KISAH (9) : OMAR MENGADU NASIBNYA DIDEPAN TUHAN

OMAR MENGADU NASIBNYA DIDEPAN TUHAN

Sedang isteri Omar bin Abdul Aziz, iaitu Fatimah sedang terlena tidur di pembaringan, terdengar suara orang sedang menangis keesak-esakan. Dia amat kenal dengan suara itu. Ia tidak lain dan tidak bukan, adalah suara suaminya yang tercinta.

Fatimah membukakan matanya, dilihat dihujung pembaringan, didapati Omar bin Abdul Aziz sedang meletakkan kedua tapak tangan pada mukanya, disamping kelihatan air mata sedang mengalir deras di pipinya.

Melihat keadaan Omar sedemikian, sebagai isteri yang baik, Fatimah menghampiri Omar.

“mengapa kekanda menangis begitu kuat sekali?” Soal Fatimah dengan lemah lembut.

“apakah kekanda menangis kerana ketidak sanggupan kekanda untuk memegang jawatan khalifah ini?” soalan kedua terpancul dari suara yang lembut Fatimah.

Omar melihat wajah isterinya. Dengan linangan air mata, dia berkata,”Ya Benar...” Omar diam sejenak, dan menundukkan mukanya ke tikar sembahyang sambil menyambung, “aku berharap agar kamu tinggalkan aku bersendirian di sini”

Fatimah diam, tetapi hatinya masih tidak berpuas hati dengan jawapan suaminya yang boleh disifatkan sebagai terlalu ringkas.

“mungkin kekanda boleh menceritakan, apa sebenarnya yang sedang kekanda fikirkan?” Fatimah bersuara lembut dengan nada memujuk.

Dalam linangan air mata, sambil tertunduk muka ke tikar solat, Omar berkata, “sebenarnya, aku telah melihat pada diriku sendiri, bahawa aku telah dibebankan dengan sesuatu bebanan yang terlalu berat. Aku dibebankan dengan satu amanah untuk menjaga rakyatku yang tidak kira apa warna kulit mereka, apakah mereka miskin atau kaya. Sesungguhnya aku tidak tersanggup untuk memikul tanggungjawab ini”

Esakan tangisan Omar itu semakin deras, omar menyambung, “hanya Allah sahaja tempat aku mengadu. Aku berharap, agar Nabi Muhammad yang aku sayangi akan menjadi saksiku di akhirat nanti”, ungkapan Omar disertai dengan tangisan yang semakin lama semakin kuat kedengaran.

“aku terlalu takut jika aku tidak mampu menjawab dihadapan Allah. aku terlalu bimbang, jika Nabi Muhammad SAW tidak mahu menjadi saksi terhadap aduanku pada malam ini” sambung Omar dengan tangisan yang mengesankan jiwa orang yang mendengarnya.

Mendengar aduan Omar itu, isterinya Fatimah juga turut menitiskan air mata.

“pergilah kamu wahai Fatimah. Tinggalkan aku bersendirian disini, mengadu nasibku di hadapan Allah, tuhan yang aku rindui ini” sambung Omar ringkas.

ADUAN NASIB KEPADA ALLAH

Aduan nasib kepada Allah yang dilakukan pada waktu malam; satu pertiga malam merupakan amalan para orang yang soleh. Ia dilakukan kerana, pada waktu malam adalah waktu yang sunyi, yang sudah pasti dapat menjadikan hati manusia itu terlalu hampir dengan tuhannya.

Sebarang kesulitan dan kesusahan, sewajibnya dilaporkan kepada Allah. ini kerana, hanya Allah sahaja yang mampu menyelesaikan segala kekusutan dan kesengsaraan dalam menjalani kehidupan ini.

Keadaan inilah yang dilakukan oleh Omar bin Abdul Aziz yang melihat jawatan khalifah yang dipegangnya itu sebagai bebanan yang tidak termampu ditanggunginya.

Jika kita menyusul dengan kisah rumah tangga Tuan Guru Nik Abdul Aziz, di kala anak beliau yang bernama Ustaz Nik Adli ditahan dibawah tahanan ISA, Tuan Guru tidak pernah sekalipun datang menziarahi anaknya di Kem Kemunting kerana mahu memboikot kezaliman ISA.

Isteri Tuan Guru, iaitu Datin Tuan Sabariah tidak menyangka betapa kerasnya hati tuan guru sehingga sanggup tidak menziarahi anaknya yang ditahan dibawah kekuasaan pemerintahan yang zalim ini.

Pun begitu, Datin tuan Sabariah menyatakan bahawa, walaupun Tuan Guru dilihat seperti mempunyai hati yang keras, tetapi ternyata beliau mempunyai hati yang agak lunak ketika berhadapan dengan Allah di tikar sembahyang.

Datin Tuan Sabariah menyatakan, di suatu malam dia terdengar seperti orang yang teresak menangis. Didapatinya, Tuan Guru sedang berada di tikar sembahyang, dan tangannya sedang menekup mukanya sambil kedengaran dia sedang berdoa.

Dalam doa itu, kedengaran Tok Guru memohon pertolongan dari Allah agar diberikan ruang kasih sayang pada hati Perdana Menteri ketika itu, iaitu Abdullah Ahmad Badawi agar membebaskan anaknya yang bernama Ustaz Nik Adli, kerana tidak tahan kerinduannya terhadap anak yang disayangi itu
[1].

Berkat dari doa yang dipohon oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz, tidak lama kemudian, anak lelakinya itu dibebaskan dari tahanan ISA yang teramat zalim.

Inilah jiwa yang lunak yang wujud dalam hati para solihin. Mereka amat mementingkan aduan kepada Allah melebihi aduan yang perlu dilakukan terhadap makhluk-Nya.

Mudah-mudahan kita juga dibilang dari kalangan mereka juga. Amin...

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 Ogos 2009 * 3:24 petang


[1] Kisah ini, adalah pengalaman penulis mewawancara sendiri Datin Tuan Sabariah di JKR 10 untuk menghasilkan buku “bidadari dari timur” yang telah terbit dalam setahun yang lepas.

Isnin, 17 Ogos 2009

AL-KISAH (8) : “AKU BUKAN YANG TERBAIK”


“AKU BUKAN YANG TERBAIK”

Omar bin Abdul Aziz telah memahat sejarah yang tidak boleh dipadamkan lagi. Di awal perlantikan beliau menjadi khalifah, banyak perkara yang mengkagumkan telah dilakukan oleh beliau.

Beliau tidak menaiki kenderaan rasmi kerajaan, tidak menggunakan pelita kerajaan dalam urusan peribadi, malah didermakan banyak kepentingan dirinya kepada kerajaan.

Di awal perlantikan beliau menjadi khalifah, beliau telah berpidato dihadapan rakyatnya untuk dibaiah. Dalam keadaan menundukkan kepala dan perasaan merasa diri hina dina, beliau menaiki mimbar, terus menyampaikan ucapan.

“Wahai sekelian manusia!!" Omar memulakan bicaranya, " Sesungguhnya tiada nabi selepas Muhammad SAW. Tidak ada kitab yang diturunkan selepas Al-Quran. Ketahuilah, apa yang Allah halalkan, maka ia halal sampai hari kiamat”

Ucapan muqaddimah Omar itu menyebabkan rakyat senyap. Ucapan yang bersemangat itu, ternyata meresap ke dalam jiwa setiap yang mendengarnya.

“ingatlah!!” sambung omar lagi dalam keadaan air matanya mula menitis, “Aku bukan seorang Qadhi, tetapi aku adalah seorang yang akan melaksanakan perintah Allah. aku bukanlah orang yang terbaik, tetapi aku adalah manusia seperti kalian juga. Cumanya, aku dibebankan dengan bebanan yang berat berbanding kalian”

Ramai yang menangis mendengar ucapan Omar itu, mereka tidak menyangka bahawa Omar akan berkata sedemikian.

GERUN DENGAN BEBABAN

Perlantikan memegang jawatan besar bukan merupakan kemuliaan, tetapi ia adalah bebanan. Ekoran itu, orang yang mengerti maksud jawatan, apabila mereka dilantik, mereka tidak akan bergembira, malah mereka akan bersedih.

Kesedihan mereka kerana mereka bimbang mereka tidak mampu menanggung bebanan yang amat berat. Mereka bimbang, apakah bebanan itu akan membawa mereka ke syurga, atau membawa mereka ke neraka.

Jika mereka berjaya melaksanakan bebanan berat ini dengan baik, sudah pasti mereka akan bersama para malaikat dan para nabi dalam syurga. Sebaliknya, jika mereka tidak berjaya melaksanakannya dengan baik, mereka akan dicampak ke dalam neraka Allah SWT.

Sesungguhnya masuk ke neraka adalah sesuatu yang pasti, adapun masuk ke syurga adalah sesuatu yang belum dipastikan.

Inilah yang sedang difikirkan oleh Omar bin Abdul Aziz, menyebabkan ucapan beliau itu menggambarkan betapa takutnya beliau dikala mula memegang tampuk pemerintahan.

Keadaan yang sama juga pernah berlaku kepada Abu Bakar As-Siddiq ketika dilantik menjadi khalifah, sebagai pengganti Rasulullah SAW.

“aku bukan orang yang paling layak dari kalangan kamu”, itulah ucapan bernas yang terpancul keluar dari mulut beliau dikala mula-mula berpidato dihadapan rakyat.

“jika aku melakukan kesalahan, maka perbetulkan aku” satu ucapan yang menggambarkan betapa Beliau bimbang tidak mampu melaksanakan keadilan. Justeru, beliau mengharapkan rakyatnya dapat membantu untuk melaksanakan keadilan.

Inilah contoh kepimpinan yang agak sukar untuk dicari di zaman kini. Yang wujud kini adalah, pemimpin yang sedang berebut sesuatu jawatan. Rebutan kuasa yang mereka lakukan, bukan kerana mahu laksanakan amanah, tetapi mahu mendapat sanjungan, kemuliaan dan pujian dari rakyat, waimma hakikatnya mereka adalah pengkhianat terhadap amanah yang telah diberikan.

Ekoran itulah, tidak hairan mereka sanggup melakukan tindakan ganas terhadap rakyat yang membantah kezaliman yang mereka lakukan. Pada mereka, rakyat tidak boleh menegur kesilapan, tetapi sekadar mengikut sekadar arahan mereka, waimma ia sangat bercanggah dengan konsep keadilan yang diperjuangkan oleh Islam.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 ogos 2009 * 1:23 petang

HARAM UNDI UMNO??


HARAM UNDI UMNO??

UMNO parti kebangsaan melayu. Apabila bertembung melayu dengan Islam, dahulukan melayu. Jika wujud Islam dalam UMNO, yang diambil hanya yang tidak bercanggah dengan melayu sahaja.

Jika difahami ini, tidak hairanlah UMNO akan haprakkan bangsa selain melayu, padahal perkara ini ditentang keras oleh islam. dalam hadis, istilah ini disebut asobiyyah.

Apabila UMNO tolak islam, sudah pasti UMNO parti mengarut. Parti sesat menyesatkan. Pada mereka, melayu perlu dipertahankan, sampai satu tahap, sanggup memburukkan Islam di mata-mata non Muslim.

Tidak hairanlah DAP menolak islam. sebab, Islam yang mereka tengok sejak Merdeka adalah Islam ala UMNO. Islam yang dicandukan demi kepentingan politik perkauman.

Untuk halalkan kezaliman, mereka gunakan nas Islam. untuk halalkan perkauman, mereka gunakan al-Quran dan As-Sunnah. Tidak hairanlah kalau non Muslim rasa pelik dengan Islam, seterusnya menolak dan menghina Islam.

Jika mahu rakyat faham Islam, UMNO wajib dilupuskan dari muka bumi Allah. Tarikh luput UMNO wajib disegerakan. Yang peliknya, ada pula yang mendakwa pejuang Islam, masih lagi sayang kat melayu. buat apa pejuang islam, kalau masih lagi bercakap soal melayu. baik masuk UMNO sahaja.

Islam bukan perjuangkan melayu, tetapi Islam pejuangkan hak semua manusia, tidak kira dia adalah melayu, india, cina, kadazan, iban, arab, amerika dan seterusnya.

Hak yang dipejuangkan oleh Islam, tidak hanya kepada orang Islam sahaja, tetapi kepada orang bukan Islam pun, diberikan hak yang adil lagi saksama.

Apabila UMNO parti mengarut, sesat menyesatkan, malah dilihat sebagai parti zalim. Menyokong UMNO merupakan satu dosa.

UMNO bukan parti yang mahu membina negara Islam, tetapi parti yang mahu membina negara bangsa yang tidak berasaskan kepada Islam. jika mereka berbicara tentang islam, itu kena berhati-hati. Sebab, parti ini sudah mempunyai sejarah yang sudah dketahui umum bahawa parti yang suka tipu menipu.

Mereka menipu sejarah. Mereka menipu rakyat. Mereka menipu undang-undang dan banyak lagi penipuan yang dibuat oleh mereka, termasuklah PAS pernah ditipu dengan UMNO ketika bergabung dahulu.

Justeru, bila mereka bercakap Islam, maka bermulalah agenda penipuan mereka.

UNDI UMNO??

Kaedah fiqh ada sebut,

”tidak sempurna sesuatu perkara wajib, melainkan dengan melakukan sesuatu, maka melakukan sesuatu itu adalah wajib juga”

Solat yang wajib tidak boleh ditunaikan, melainkan kena sempurnakan syarat dan rukunnya. Antara syarat solat adalah wudu’, lalu tidak dapat berwudu’ kerana tidak ada air.

Air pula tidak dapat melainkan dengan cara gali telaga, maka hukum gali telaga adalah wajib.

Begitujuga menghapuskan kesyirikan, kesesatan dan tindakan mengelirukan Islam di Malaysia. Menghapuskan semua ini adalah wajib. Tidak dapat dihapuskan semua ini melainkan dengan hapuskan UMNO, maka hukum hapuskan UMNO adalah wajib.

Wajib bermaksud, buat dapat pahala, tak buat dapat dosa. justeru, usaha menghapuskan UMNO adalah dapat pahala, dan membiarkan UMNO hidup dapat dosa.

Pahala dikecapi dalam syurga, dan dosa dikecapi dalam neraka. Justeru, apakah hukum mengundi UMNO????

Fikir-fikirkanlah ....

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 ogos 2009 * 12:50 tenghahari.




AL-KISAH (7) : OMAR TIDAK MAHU KENDERAAAN RASMI

jika dahulu kita ada Omar bin Abdul Aziz, tetapi kini kita ada Nik Abdul Aziz


OMAR TIDAK MAHU KENDERAAAN RASMI

Dengan berita kemangkatan Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik, maka terlantiklah Omar bin Abdul Aziz sebagai Khalifah. Semasa beliau mahu pulang dari tanah perkuburan, ketika itu kedengaran satu hentakan keras. Didapati seekor kuda telah disediakan untuk Khalifah Omar.

“untuk siapakah kenderaan ini?” Soal Omar kepada salah seorang pegawai kerajaan yang hadir dalam majlis itu.

Pegawai itu menjawab sambil senyum, “ini adalah kenderaan rasmi khalifah. wahai Amir Al-Mukminin, disebabkan tuanku adalah Khalifah, maka kendengaran ini disediakan untuk tuanku”

Mendengar makluman pegawai itu, dalam tidak diduga oleh sesiap pun bahawa Omar bersuara, “mana mungkin aku menaiki kenderaan rasmi ini. Bagaimana pula dengan keldai yang aku tunggang setiap hari?” sambil Omar mengisyaratkan kepada keldai yang merupakan kenderaan tunggangan kepunyaannya.

“Sudah! Simpan sahaja kuda ini untuk kegunaan ketenteraaan” sambung Omar lagi.

Semua pegawai-pegawai yang hadir tergamam. Mereka tidak tahu untuk mengatakan apa-apa lagi.

Di saat Omar mahu memulakan perjalanannya, datang pula beberapa orang lelaki dan mengapit Omar.

Omar kepelikan, lalu bertanya, ”siapakah gerangan kamu yang berada dikeliling aku ini?”

”kami adalah pengawal peribadi tuanku. Kami ditugaskan untuk memberikan keamanan kepada tuanku dalam semua perjalanan dan di mana sahaja tuanku berada” jawab salah seorang dari mereka.

“aku berharapkan penjagaan dari Allah. Jika aku melakukan keadilan kepada rakyatku, maka itu sudah cukup untuk rakyatku tidak mengganggu keamananku” jawab omar tegas.

Omar pun pulang di rumahnya, tanpa menduduki istana rasmi. Beliau berpakaian sepertimana beliau berpakaian sebelum menjadi khalifah. Pemerintahan beliau amat adil, disayangi oleh semua pelusuk rakyat bawahan.

ZUHUD DI DUNIA

Amat susah untuk mencari pemimpin negara yang lebih rela menaiki kenderaan sendiri berbanding kenderaan yang disediakan oleh pihak kerajaan, lebih-lebih lagi kenderaan itu dipenuhi dengan segala ciri-ciri keselesaaan dan kemewahan.

Keadaan ini wujud pada diri Omar bin Abdul Aziz ketika mula-mula sekali dilantik menjadi Khalifah Islam. dari kisah yang dinukilkan ini, kita dapat melihat betapa waraknya hati seorang tokoh Islam yang bernama Omar bin Abdul Aziz.

Hatinya tidak pernah terpaut keinginan mahukan kepada dunia. Padanya, dunia ini adalah sesuatu perkara yang akan binasa. Justeru, berlumba-lumba untuk mendapat habuan dunia, tidak memberikan apa-apa keuntungan di akhirat nanti.

Jika diteliti pepatah arab, mereka ada menyebut tentang zuhud adalah;

ليس الزهد بأن لا تملك شيئا , وإنما الزهد أن لا يملكك شيء

Maksudnya;
“bukanlah makna zuhud dengan kamu tidak memiliki sesuatu, tetapi zuhud adalah sesuatu itu tidak memiliki kamu”

Jika difahami dari pepatah ini, jelas kepada kita, bahawa zuhud itu bukan bermakna menolak kekayaan, tetapi zuhud bermakna seseorang itu tidak lalai dengan kekayaan yang wujud dari mengabdikan diri mereka terhadap Allah SWT.

Ciri-ciri dan tauladan zuhud ini amat nyata wujud pada diri omar Bin Abdul Aziz. Justeru, tidak hairanlah, beliau menjadi tokoh tauladan yang dikenang sehingga ke hari ini.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
17 ogos 2009 * 5:10 petang

PEMIKIRAN GAMIS LEBIH KEDEPAN BERBANDING PEMUDA PAS, KENAPA??


PEMIKIRAN GAMIS LEBIH KEDEPAN BERBANDING PEMUDA PAS, KENAPA??

Dalam awal bulan ogos baru-baru ini, anak-anak muda Gamis telah mengadakan satu konsert bersama dengan kumpulan Nasyid Rabbani. Program yang menampilkan Amy Search bersama kumpulannya, bersama dengan artis-artis lain dalam mendepankan Islam dalam bentuk menyediakan alternative yang dibenarkan dalam Islam.

Program tersebut, dirasmikan oleh Mursyidul Am PAS, menambahkan lagi sokongan anak-anak muda terhadap Islam, malah menyebabkan anak-anak muda yang meminati rock bisa menjadikan tok guru nik abdul aziz sebagai tauladan.


perubahan pada diri Emy search amat mengkagumkan


Dan kini, Zulkhairy bersama team mereka sedang merancang untuk mengadakan program yang agak sama, tetapi menjuruskan kepada jihad dalam menarik minat anak-anak muda di Malaysia terhadap Islam.

Persoalannya, kemana Pemuda PAS pusat pula dalam mendepankan Islam untuk menjadi agama yang diterima oleh anak-anak muda di Malaysia.

Dicadangkan di masa akan datang, Zulkhairi menjadi ketua pemuda PAS Pusat.

Baca sama:

ALHAMDULILLAH.. KAMI FAHAM MERDEKA

ini gambar dan kata-kata semangat yang kami lakarkan pada pakaian program yang kami sediakan
ALHAMDULILLAH.. KAMI FAHAM MERDEKA

Mengenangkan sambutan ulang tahun kemerdekaan sudah tidak lama lagi akan disambut di Malaysia, Aku, Eddiputra bersama team GPM (Group Pemikir Muda) iaitu satu NGO yang kami tubuhkan pada muktamar PAS di Ipoh yang lalu, telah berusaha dan berjaya melaksanakan satu program remaja bertempat di Taman Pertanian, Shah Alam.

Program yang mengambil selama dua hari itu, pembukaannya dirasmikan oleh Ahli parlimen Shah Alam, iaitu Tuan Haji Khalid Samad, dan penutupnya oleh Ahli parlimen Subang, iaitu Saudara Sivarasa Rasiah.

Dalam program tersebut, kami telah berjaya serapkan kefahaman kepada anak-anak muda ini tentang maksud Merdeka mengikut kacamata Islam, sejarah dan perundangan.

Anak-anak muda yang kami sertakan dalam program ini adalah, kebanyakkan mereka yang tidak mempunyai kefahaman islam, tidak menunaikan solat, terlibat dengan rempit, tidak menutup aurat, terlibat dengan pengkid dan sebagainya.

Dalam program itu, kami lakukan program qiyamullail yang dipimpin Ustaz Masran Arsyad. Disamping itu juga, kami lakukan tayangan video “10 tahun sebelum Merdeka” disamping pendedahan tentang konsep keadilan dan kemerdekaan yang lebih merujuk kepada perundangan yang didedahkan oleh Saudara Malik Husin dan sebagainya.

Di akhir program, kami mewajibkan setiap kumpulan dari peserta-peserta yang hadir agar mencipa logo berdasarkan kepada kreatif masing-masing yang menjurus kepada kemerdekaan.

Program yang kami wujudkan ini, sengaja dicipta dalam bentuk yang agak santai, supaya peserta-peserta tidak merasa tertekan atau merasa boring dan merasa “poyo”.

Walaupun penat dengan program yang dianjurkan, begitujuga kewangan yang agak terbatas di saat akhir, tetapi berjaya diselesaikan masalahnya oleh sebilangan penderma-penderma, menyebabkan hati kami puas, malah ia merupakan kegembiraan kami dalam usaha hendak memahamkan anak-anak muda ini dengan Islam dan erti kemerdekaa.


Eddieputra sedang memberikan penerangan ringkas kepada salah satu kumpulan dalam program
Sekian

Al-Bakistani
- Sri Indah (B), Sg Buloh
17 ogos 2009 * 3;47 petang