Sabtu, 5 September 2009

SENSITIF AGAMA, ATAU SENSITIF PERKAUMAN??

SENTISITIF AGAMA, ATAU SENSITIF PERKAUMAN??

Kalau aku ditanya tentang cadangan pembinaan kuil di kawasan penempatan orang Islam, secara prinsipnya akan bersetuju. Tetapi, keizinan pembinaan tersebut perlu mempunyai syarat. Tujuan syarat diwujudkan, agar semua pihak akan mengambil sikap menghormati hak masing-masing, sepertimana yang ditekankan oleh islam.

Isu cadangan pemindahan kuil di seksyen 19 ke seksyen 23 menjadi isu orang melayu di selangor, malah sedang diperhatikan seluruh rakyat Malaysia. Isu mereka, adalah sensitif.

Dari sudut Islam, pembinaan rumah ibadat dikawasan penempatan orang Islam tidak menjadi perkara sensitif. Yang menjadi sensitifnya, apabila orang islam tidak memahami Islam, malah mempunyai tahap keyakinan terhadap Allah (aqidah) terlalu lemah. Lantaran itu, tidak hairan mereka akan mengaggapnya sebagai sensitif.

Mengapa ”takut murtad” yang dijadikan punca larangan pembinaan kuil di kawasan penempatan orang Islam? orang tidak akan jadi murtad kalau Iman mereka kuat, waimma kuil berada disebelah rumah sekalipun. Bermaksud, mereka akan mudah menjadi murtad, jika iman mereka lemah. Apabila iman mereka lemah, menandakan orang Islam yang ada, bukanlah orang Islam yang kuat.

Mengapa iman mereka lemah? Ini semua jasa UMNO yang memerintah Malaysia sejak sekian lama.

Justeru, apabila isu sensitif ditimbulkan dalam pembinaan kuil di seksyen 23, hakikatnya ia bukanlah isu sensitif agama, tetapi ia adalah sensitif yang melibat kepada perkauman.

Orang melayu ditanam sekian lama membenci orang india yang kebetulannya beragama hindu. Begitujuga terhadap orang cina yang kebetulannya dengan pegangan agama mereka.

Ini semua kerja UMNO laknatullah alaihim ajmain. Sejak merdeka, UMNO menanam doktrin perkauman kepada orang melayu. walaupun dilihat seperti mereka bersama dengan komponen BN, yang terdiri dari MCA yang mewakili cina dan MIC yang mewakili india, ternyata kewujudan mereka dalam konponen tersebut, dilihat bertoleransi pada padangan zahir sahaja, tetapi hakikatnya terkandung seribu satu api kebencian perkauman dalam sekam masyarakat malaysia.

Diluar dilihat mereka bersatu, tetapi dalam hati-hati mereka ternanam seribu satu kebencian terhadap antara satu bangsa dengan bangsa yang lain.

Percayalah, sampai satu masa, sekam masyarakat malaysia ini akan terbakar dengan api perkauman juga, yang akan dapat dilihat dengan mata kepala sesiapa sahaja. Malah, hari ini kita sudah dapat melihat keadaan tersebut.

Konsep pemikiran inilah yang disebut sebagai asobiyyah jahiliyyah. Pemikiran ini pasti akan melahirkan permusuhan, waimma dilihat diperingat awalnya seperti wujud keamanan. Ekoran itu ia ditentang hebat oleh Nabi SAW.

Sabda Nabi SAW ;

لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ

Maksudnya ;
”bukan dari kalangan kami, mereka yang menyeru kepada asobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang berperang atas dasar asobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang mati atas dasar asobiyyah
[1]

Baca sama;
Prof Teo : Hubungan kaum di Malaysia adalah retorik.

Sekian

P/s : isu pemindahan kuil di Shah Alam telah membuktikan, UMNO lebih jahil tentang Islam berbanding DAP.

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com




[1] Sunan Abi Daud : 4456.

Khamis, 3 September 2009

SUAMI LARANG ISTERI ZIARAH KELUARGA?

SUAMI LARANG ISTERI ZIARAH KELUARGA?

SOALAN;

Benarkah ketaatan terhadap suami melebihi dari ketaatan terhadap ibu bapa?

JAWAPAN:

Seseorang isteri, tidak dinafikan mempunyai tanggungjawab terhadap kedua ibubapa. Melakukan tanggungjawab terhadap kedua ibubapa merupakan tuntutan yang telah ditetapkan oleh syarak.

Firman Allah;

وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا

Maksudnya;
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia”

(Surah Al-Isra’ : 23)

Pun begitu, setelah ijab dan kabul antara dua lelaki dan perempuan, maka sah antara kedua-dua itu sebagai suami isteri. Apabila seseorang perempuan sudah menjadi isteri, maka ketika itu, ketaatan terhadap suaminya perlu didahulukan berbanding terhadap ibubapanya.

DALIL-DALILNYA;

Pertama: Al-Quran

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ

Maksudnya;
“Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka”

(Surah An-Nisa’ : 34)

Kedua : hadis yang riwayatkan oleh Al-Bukhari;

لَا يَحِلُّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَصُومَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَلَا تَأْذَنَ فِي بَيْتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ

Maksudnya;
“Tidak halal bagi seseorang perempuan itu berpuasa dalam keadaan suaminya tidak ke mana-mana, melainkan dengan izinnya. Tidak boleh seseorang perempuan mengizinkan orang masuk ke dalam rumahnya, melainkan mendapat keizinan dari suaminya
[1]

ISTIDLAL:

Dari kedua-dua dalil yang dikemukakan, menunjukkan kepada kita bahawa dalam perkara yang melibatkan kepada syahwat suami pun, isteri perlu memberikan ketaatan, maka terlebih utama isteri memberi ketaatan selain dari perkara yang melibatkan syahwat.

Justeru, ketaatan terhadap suami melebihi dari ketaatannya terhadap ibubapanya sendiri. Perkara ini ditegaskan sendiri oleh Imam ahmad dalam kitab Syarh Muntaha Al-Iradah
[2].

Ini dikuatkan lagi dengan satu hadis yang telah meriwayatkannya oleh Al-Hakem, lalu disahehkannya. Begitujuga, riwayat Al-Bazzar dengan sanad yang hasan bahawa Aisyah R.Ha bertanya kepada Rasulullah SAW;

أي الناس أعظم حقا على المرأة قال زوجها قلت فأي الناس أعظم حقا على الرجل قال أمه

Maksudnya;
“Manusia yang manakah yang besar haknya atas perempuan?”. Menjawab Nabi SAW; “suaminya”. Berkata Aisyah; “manusia yang manakah yang besar haknya terhadap lelaki?” menjawab Nabi SAW; “ibunya
[3]

Malah, seseorang perempuan yang mentaati suaminya menyebabkan dia mendapat ruang yang cukup untuk masuk ke syurga Allah SWT.

Sabda Nabi SAW;

إذا صلت المرأة خمسها و صامت شهرها و حصنت فرجها و أطاعت زوجها قيل لها : ادخلي الجنة من أي أبواب الجنة شئت

Maksudnya;
“Apabila seseorang perempuan itu solat lima waktu, berpuasa pada bulan ramadhan, menjaga kemaluannya dan mentaati suaminya, maka katakanlah kepadanya, masuklah kamu ke dalam syurga daripada mana-mana pintu yang kamu mahu
[4]

HUBUNGAN KEKELUARGAAN

Adalah baik jika isteri tersebut bersekali dalam melakukan ketaatan terhadap suami dan ibubapanya. Jika cara ini diambil, sudah pasti ia tidak melahirkan sebarang kemusykilan dan masalah.

Tidak dinafikan, antara tuntutan Allah SWT terhadap suami dan isteri adalah melakukan kebaikan dan hubungan silaturahim dengan keluarga dan mertua masing-masing. Pun begitu, melakukan kebaikan terhadap ibubapa dan mertua, tidak semestinya dengan menziarahi mereka, malah sudah dikatakan melakukan kebaikan dan mengadakan hubungan silaturahim kepada mereka dengan berhubung menerusi telefon, berutusan surat, e-mail dan sebagainya.

Adapun sekiranya berlaku masalah dalam hubungan kekeluargaan, seperti dengan campur tangan mertua dan ibu bapa akan melahirkan masalah pada keselamatan dan keamanan rumah tangga, maka ketika itu, si isteri hendaklah mentaati perintah suaminya. Apabila suami melarang dari menziarahi keluarganya, maka hendaklah perintah suami itu dipatuhi. Melanggari perintah suami, maka si isteri tersebut sudah boleh dikira sebagai perempuan yang derhaka.

ISYKAL

PERTAMA:

Apakah dikira sebagai dosa, jika tidak menziarahi ibu bapa disebabkan tidak mendapat keizinan dari suami?

JAWAPAN:

Tidak dikira sebagai dosa jika tidak menziarahi ibu bapa disebabkan tidak mendapat keizinan dari suami. Perkara ini disandarkan kepada satu hadis dengan sanad yang agak lemah, iaitu hadis berikut;

كان رجل قد خرج إلى سفر وعهد إلى امرأته أن لا تنزل من العلو إلى السفل وكان أبوها في الأسفل فمرض فأرسلت المرأة إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم تستأذن في النزول إلى أبيها ، فقال صلى الله عليه وسلم " أطيعي زوجك " فمات فاستأمرته فقال " أطيعي زوجك " فدفن أبوها فأرسل رسول الله صلى الله عليه وسلم إليها يخبرها أن الله قد غفر لأبيها بطاعتها لزوجها

Maksudnya;
“seorang lelaki yang keluar bermusafir. Dia telah berpesan kepada isterinya bahawa jangan turun dari tingkat atas kepada tingkat bawah. Bapa isterinya itu tinggal di tingkat bawah. Bapanya ditimpa sakit. Isterinya itu telah mengutuskan seorang perempuan kepada Rasulullah SAW agar memberi keizinan kepadanya turun untuk menziarahi bapanya yang sedang sakit. Nabi SAW bersabda; ”taatilah suami kamu”. Kemudiannya, bapanya meninggal dunia, lalu dia mengutuskan lagi kepada Rasulullah. Nabi SAW bersabda : ”taatilah suami kamu”. Jenazah bapanya dikebumikan. Lalu Rasulullah SAW mengutuskan seseorang kepada si isteri untuk diberitakan bahawa Allah telah mengampunkan dosa bapanya disebabkan ketaatannya terhadap suaminya
[5]

KEDUA:

Jika suami tidak membenarkan juga menziarahi ibu bapa, sedangkan ibu bapa tidak pernah pun menjadi punca berlaku masalah rumah tangga. Apakah boleh si isteri pergi ziarah juga, tanpa mendapat keizinan dari suami?

JAWAPAN;

Sepertimana yang telah dimaklumkan di atas, ketaatan terhadap suami perlu didahulukan berbanding ketaatan terhadap ibu bapa. Justeru, apabila seseorang isteri telah menziarahi ibubapanya tanpa keizinan suami, tindakan tersebut boleh mengakibatkan isteri tersebut diisytihar sebagai isteri yang derhaka.

Isteri yang derhaka, susah untuk masuk ke syurga, kerana Nabi SAW ada bersabda;

أَيُّمَا امْرَأَةٍ مَاتَتْ وَزَوْجُهَا عَنْهَا رَاضٍ دَخَلَتْ الْجَنَّةَ

Maksudnya;
“Mana-mana perempuan yang mati, dalam keadaan suaminya sentiasa reda dengannya. Makanya, dia akan masuk syurga
[6]

Dari hadis ini, Nabi SAW menyatakan isteri yang mati dalam keadaan suaminya reda dengan kehidupannya semasa hidup bersama, isteri tersebut ditentukan syurga oleh Allah. Sebaliknya, jika isteri tersebut mati dalam keadaan suaminya tidak reda dengannya, disebabkan beberapa tindak tanduk, dan perangainya yang tidak menyenangkan hati suami, maka isteri tersebut ditentukan neraka oleh Allah SWT.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 september 2009 * 5:22 petang



[1] Sahih Al-Bukhari : 4796.
[2] Syarh Muntaha Al-Iradah : 3/47.
[3] Al-Mustadrak ‘Ala Sahihain : 7353.
[4] Sahih Al-Jami’ : 660.
[5] Takrij Ahadis Al-Ihya’ li Al-Iraqi : 1551.
[6] Sunan At-Tarmizi : 1081, sunan Ibni Majah : 1844.

Selasa, 1 September 2009

RUMAH IBADAH NON MUSLIM DALAM PENEMPATAN MUSLIM??

toleransi sesama manusia yang berbeda agama dan bangsa merupakan tuntutan Islam


RUMAH IBADAH NON MUSLIM DALAM PENEMPATAN MUSLIM??

Apabila terbentuk kerajaan, banyak perkara yang perlu difikirkan. Sebagai orang islam yang memegang sesuatu tampuk pemerintahan kerajaan, hak yang hendak diberikan tidak sekadar diberikan kepada muslim sahaja, malah kepada non muslim juga wajib diberi.

Dalam islam, memberikan keadilan kepada sesiapa sahaja adalah tuntutan agama. Bermakna, jika melakukan kezaliman, ia merupakan satu dosa yang besar, hatta terhadap non Muslim sekalipun.

Firman Allah;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
”Allah tidak melarang kamu melakukan kebaikan dan keadilan terhadap mereka yang tidak menyerang kamu pada agama dan tidak mengeluarkan kamu daripada negara kamu. Sesungguhnya Allah suka orang yang melakukan keadilan”

(Surah Al-Mumtahanah : 8)

Dari ayat ini, kita dapat melihat bagaimana Allah amat mementingkan keadilan yang perlu dilakukan terhadap sesiapa sahaja, waimma terhadap non Muslim.

RUMAH IBADAT

Antara hak keadilan yang diberikan oleh islam adalah, hak rakyat dari kalangan non Muslim beribadat. bermaksud, apabila non Muslim memohon untuk membina rumah ibadat mereka, sebagai kerajaan islam, permohonan mereka perlu dilayan.

Pun begitu, dalam memberikan layanan terhadap permohonan mereka terdapat beberapa perbahasan, iaitu seperti berikut;

Pertama : PENEMPATAN NON MUSLIM

Menurut Malikiyyah, dibenarkan mereka membina tempat peribadatan mereka, sekiranya di situ bukan penempatan orang islam.

Pendapat ini disokong oleh Imam Al-Kasani dalam kitabnya yang bertajuk “Badai As-Sanai” dan sebilangan lagi dikalangan ulama bermazhab hanafi.

Justeru, apabila non Muslim memohon sesuatu tapak yang hendak dijadikan rumah ibadat mereka. Tapak tersebut adalah penempatan non Muslim, maka pihak kerajaan hendaklah memberikan keizinan terhadap permohonan tersebut.

Tindakan tidak memberikan keizinan kepada mereka tanpa sebab-sebab yang munasabah merupakan tindakan yang zalim yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Kedua : PENEMPATAN ORANG ISLAM

Sekiranya didapati di suatu tempat itu adalah kawasan orang islam, tetapi didapati juga manoriti orang non muslim yang memohon untuk membina tempat ibadat mereka di situ. Dalam hal ini, Imam Ibnu Qasim yang bermazhab Maliki membenarkannya, tetapi bersyarat, iaitu hendaklah mendapat keizinan dari pihak pemerintah terlebih dahulu
[1].

ZAHIRKAN SYIAR AGAMA

Apabila diberikan hak mereka membina rumah-rumah ibadat, maka lahir pula perbincangan, iaitu berkenaan dengan menzahirkan syiar agama mereka.

Ulama sepakat menyatakan bahawa mereka boleh melakukan apa sahaja syiar agama mereka dalam tempat ibadat mereka. Adapun di luar tempat ibadat, ulama berselisih dalam hal ini. Sebilangan ulama membenarkan mereka menzahirkan syiar mereka di luar tempat ibadat. Ulama yang membenarkan itu adalah Al-Kasani dengan katanya;

فِي الْقُرَى أَوْ فِي مَوْضِعٍ لَيْسَ مِنْ أَمْصَارِ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُمْنَعُونَ مِنْ إحْدَاثِ الْكَنَائِسِ وَالْبِيَعِ ، كَمَا لَا يُمْنَعُونَ مِنْ إظْهَارِ بَيْعِ الْخُمُورِ وَالْخَنَازِيرِ

Maksudnya;
“Dalam negeri atau tempat yang bukan tempat orang islam, tidak ditegah mewujudkan gereja dan Biya’ (gereja yahudi), sepertimana tidak ditegah menjual arak dan babi
[2]

Keizinan yang dinyatakan ini, sekiranya tempat itu adalah kawasan penempatan orang non muslim. Adapun pada penempatan orang islam, maka itu di larang. Ini ditegaskan oleh Al-Qurafi.

Dalam mengulas isu ini, Dr Abdul Karim Zaidan berpendapat, larangan ulama dengan menegah zimmi menzahirkan syiar agama mereka di luar gereja di penempatan orang islam adalah kerana hendak menjaga maslahat umum bagi negara Islam.

Maka dengan itulah, Ulama tidak pernah melarang mereka menzahirkan syiar agama mereka di penempatan yang terdiri dikalangan mereka sahaja.

Keadaan ini dilihat kepada kejadian yang berlaku pada zaman Khalid bin Al-Walid yang membenarkan Ahl ’Anat menzahirkan syiar agama mereka di penempatan mereka.

Dalam pada itu, Dandal Jabar, penulis kitab Al-Aqalliyat Ghair Al-Muslimah fi Mujtama’ Al-Islami menyatakan, pemerintah Islam boleh membenarkan kepada Ahl Zimmah menzahirkan syiar agama mereka di penempatan orang Islam dan selainnya, itupun hendaklah aman dan terselamat dari fitnah
[3].

Hal ini diakui oleh kebanyakan ulama fiqh, yang mereka menyebut;

حريتهم فى اللباس و الطعام و الشراب بشرط عدم استثارة شعور المسلمين أو أشعارهم بالتحدي أو أن يكون ذلك مؤديا إلي الفتنة و الفساد
Maksudnya;
“Kebebasan mereka (non muslim) pada pakaian, makanan dan minuman dengan syarat tidak terkesan pada syiar orang islam, ataupun syiar mereka tidak mencabar syiar Islam atau kebebasan mereka itu tidak membawa kepada fitnah dan kebinasaan
[4]

ISYKAL

PERTAMA:

Pembinaan rumah ibadat di kawasan muslim merupakan tindakan yang tidak menghormati sensitiviti orang islam?

JAWAPAN

Jika dipegang betul-betul dengan ajaran islam, soal sensitiviti dalam isu rumah ibadat non Muslim dikawasan muslim tidak menjadi isu yang penting. Semua ini akan berjaya diselesaikan, jika berpegang dengan prinsip toleransi dan hormat menghormati yang sememangnya diajar dalam ajaran islam.

Ketika melakukan ibadat, pihak non Muslim pula perlu menghormati hak penduduk muslim. begitujuga pihak muslim perlu menghormati hak penganut-penganut agama lain ketika melakukan ibadat.

Justeru, bagi mengatasi masalah ini, sebelum pihak kerajaan memberi izin pembinaan rumah ibadat non Muslim dikawasan muslim, pihak kerajaan perlu meletakkan syarat-syarat yang ketat agar ia tidak melahirkan masalah di masa akan datang.

KEDUA:

Ditempat tersebut sudah terdapat banyak rumah-rumah ibadat yang mewakili agama masing-masing. Jika dilihat dari rumah ibadat yang ada, ia sudah memadai. Bagaimana pula jika diberi tambah lagi?

JAWAPAN

Keizinan pihak kerajaan membina rumah-rumah ibadat hendaklah dengan tujuan keperluan, bukanlah untuk berlebih-lebihan.

Sekiranya ada permohonan dari pihak non Muslim untuk membina sesuatu rumah ibadat mereka. Permohonan itu bukanlah satu keperluan, tetapi untuk penambahan lagi rumah-rumah ibadat, maka ketika itu, pihak kerajaan adalah dilarang sama sekali meluluskan permohonan tersebut.

Larangan ini, bukan sekadar terhadap permohonan non Muslim untuk pembinaan rumah-rumah ibadat mereka, malah permohonan untuk pembinaan masjid dan surau dengan tujuan berlebih-lebihan pun dilarang.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

Maksudnya;
”Wahai orang-orang yang beriman. Janganlah kamu haramkan perkara yang baik, yang Allah halalkan kepada kamu. Dan jangan kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas”

(Surah Al-Maidah : 87)

Nabi SAW ada menyebut sebanyak tiga kali;

هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ

Maksudnya;
”kebinasaan bagi orang yang berlebih-lebihan
[5]

PENUTUP

Islam tidak menafikan hak manusia. Menafikan hak merupakan tindakan zalim, sedangkan kezaliman adalah perkara yang ditentang hebat oleh Islam.

Justeru, lihatlah islam dari sudut keadilannya, bukan dilihat dari sudut sentimen dan persepsi golongan tertentu. Jika islam dilihat dari sudut persepsi atau sentimen manusia tertentu, sudah pasti islam tidak dapat dinilai sebagai adil di mata dan hati manusia.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 september 2009 * 6:53 petang



[1] Al-Aqalliyat Ghair Al-Musallamah fi Mujtama’ Al-Islami : m.s 292
[2] Badai As-Sanai : 15/240
[3] Al-Aqalliyat Ghair Al-Musallamah fi Mujtama’ Al-Islami: m.s. 302
[4] Al-Aqalliyyat Ghair Al-Musallamah : m. s 395.
[5] Sahih Muslim : 4823.

Isnin, 31 Ogos 2009

“TURUNKAN GAMBARKU ITU”

“TURUNKAN GAMBARKU ITU”

Seorang kenalan rapat Imam Hassan Al-Banna bernama Abbas Assisi. Beliau mula menjadi kenalan rapat Imam hasan Al-banna sejak dia berumur 17 tahun lagi.

Suatu hari, Imam Hasan Al-Banna telah dijadualkan untuk berceramah di Rashid, satu daerah yang merupakan tempat tinggal Abbas. Mendengar khabar bahawa Imam Hasan Al-banna akan berceramah di daerah mereka, menyebabkan Abbas amat girang tidak terkata. Ini kerana, inilah pertama kali baginya bersua muka dengan Imam Hasan Al-Banna. Selama ini, beliau hanya mengenali Imam hasan Al-banna menerusi keset ceramah dan foto sahaja.

Sesampai sahaja di Rashid, Imam hasan Al-Banna disambut oleh sebilangan ikhwah dari Ikhwan Muslimin dari cabang Rashid.

Ketika sebilangan besar dari yang menyambut Imam hasan Al-Banna di perhentian kereta api Rashid, mereka mahu mencium tangan Imam Hasan, tetapi ditarik tangannya, tidak membenarkan sesiapa pun mencium tangannya.

Apabila sampai di markaz, Imam hasan Al-Banna melihat suasana dalam markaz tersebut, lalu terpaku melihat satu gambar yang melekat di satu sudut di dinding markaz. Gambar itu adalah gambar beliau, yang dibawahnya tertulis sepotong ayat Al-Quran dari surah Al-Ahzab, ayat 23.

Melihat gambar tersebut, Imam Hasan Al-Banna memanggil Abbas As-Sisi sambil berkata, “Wahai anak muda, gambar siapakah ini?”

“itu adalah gambar kamu, As-Syaikh Hasan Al-Banna” jawab Abbas ringkas.

“mengapa kamu menggantungkan gambarku didinding?” soal Imam Hasan Al-Banna lagi.

Abbas diam sejenak, seakan-akan berfikir jawapan yang hendak diberi.

“kami amat menyayangi kamu wahai tuan Syaikh.” jawapan yang diberikan oleh Abbas.

“bukankah kamu sudah berada dihadapan Hasan Al-banna?” soal Imam Hasan Al-Banna lagi.

“benar wahai tuan Syaikh.” Abbas tersenyum sambil menggarukan kepala menjawab.

“alangkah baiknya kalau gambar itu diturunkan, kerana kamu sudah berjumpa dengan tuan yang ada dalam gambar itu” Imam hasan berkata lembut sambil melemparkan senyuman.

Abbas pun menurunkan gambar tersebut.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
1 september 2009 * 5:03 pagi